Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:16

Escada schreef:
Ik heb vandaag maar geoefend met mondkapjes maken, vind deze wel stoer :D

[ [url=m/nV0S3G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is leuk!

Keet schreef:
Het gaat erom dat het neus/mond gebied omsloten word. Dus een bandana zal niet afdoende zijn.

Komende week zal de overheid de eisen aan mondkapjes publiceren. Ze zullen zich waarschijnlijk op de belgische regels van de FOD baseren dus daar zou je vast inspiratie kunnen opdoen

Waar heb je dat vandaan?
Ik weet alleen dat ze een instructie voor zelf maken van een masker zouden publiceren, en dat is intussen gebeurd. Ik verwacht eigenlijk niets meer nu, hooguit van de vervoersbedrijven zelf. Daarvan hebben een aantal al gezegd dat een sjaal niet mag bijvoorbeeld.
De instructie:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -mondkapje

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:59

Marie_Anne schreef:
Escada schreef:
Ik heb vandaag maar geoefend met mondkapjes maken, vind deze wel stoer :D

[ [url=m/nV0S3G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is leuk!

Keet schreef:
Het gaat erom dat het neus/mond gebied omsloten word. Dus een bandana zal niet afdoende zijn.

Komende week zal de overheid de eisen aan mondkapjes publiceren. Ze zullen zich waarschijnlijk op de belgische regels van de FOD baseren dus daar zou je vast inspiratie kunnen opdoen

Waar heb je dat vandaan?
Ik weet alleen dat ze een instructie voor zelf maken van een masker zouden publiceren, en dat is intussen gebeurd. Ik verwacht eigenlijk niets meer nu, hooguit van de vervoersbedrijven zelf. Daarvan hebben een aantal al gezegd dat een sjaal niet mag bijvoorbeeld.
De instructie:

Ik weet niet zo goed hoe het zit met publicaties, maar ik meen me te herinneren dat bij de persconferentie werd gezegd dat een sjaal niet mag, maar het wel echt iets in de vorm van een mondkapje moet zijn.
Dat mag ook zelf gemaakt, maar dat moet dan inderdaad ook wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:35

rozebadeend schreef:
Marie_Anne schreef:

Waar heb je dat vandaan?
De instructie:

Ik weet niet zo goed hoe het zit met publicaties, maar ik meen me te herinneren dat bij de persconferentie werd gezegd dat een sjaal niet mag, maar het wel echt iets in de vorm van een mondkapje moet zijn.
Dat mag ook zelf gemaakt, maar dat moet dan inderdaad ook wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Ik geloof niet dat er echt hele duidelijke voorwaarden zijn vanuit de overheid, behalve dat een sjaal of zakdoek niet voldoet en dat neus en mond bedekt moeten zijn. Maar ik denk dat die ook niet gaan komen. Daarom vraag ik me af waar Keet dit gehoord of gelezen heeft:
Citaat:
Komende week zal de overheid de eisen aan mondkapjes publiceren

Hier staan wat instructies en dat je bijvoorbeeld geen zakdoek mag gebruiken:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mondkapjes

Keet

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:26

Keet schreef:

Ah, bedankt!

Wat raar dat zo'n bericht in een lokale krant komt en er helemaal niets over op de site van de overheid staat. Toch wel handig als mensen dit weten, veel mensen zijn al mondkapjes aan het kopen en maken. Ik verwacht er niet te veel van eigenlijk.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:54

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:11

Ik snap t ook niet. Want je stelt iets verplicht per 1 juni, dat is ENORM snel eigenlijk... en wanneer komen die eisen dan? Straks heeft iedereen mondkapjes gekocht en kunnen ze weer weg omdat ze niet voldoen. Maar is er ook geen tijd om de juiste op tijd te hebben want die zijn er dan ongetwijfeld niet.

Iedereen snapt wel dat een sok ofzo niet goed is en medische mogen we niet. Kom dan meteen met “dit type is oke”. Veel duidelijker en zo kunnen we ook hopelijk op tijd onszelf voorzien van de kapjes zonder woekerprijzen te betalen straks.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 05:50

Ik ben bang dat de woekerprijzen alleen maar meer worden.... en volgende week (bij wijze van spreke) wordt de rotzooi nog meer verplicht en heeft niemand meer mondkapjes, of de prijzen zijn zo uit de hand aan het lopen.
Ik twijfel om maar ergens een doos te bestellen gewoon puur voor het geval dat iemand straks in een pers conferentie dat gaat vertellen... mondkapjes verplicht op straat bijvoorbeeld.... dan is er niks meer te verkrijgen... maar andere kant, wat moet je ermee als dat niet zo is?? Heb je een doos liggen, erg zonde geld

En wij die in de (gehandicapten) zorg werken hebben gewoon niks...
ik vind het ongelofelijk.. zolang er niks uitbreekt, hebben wij geen voorzorg maatregelen... lekker werken in je eigen kleding en zonder enige bescherming...
Bij thuiskomst ga ik eerst maar douchen en alle kleding in de was maarja..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 06:43

Dat is toch logisch joyce? Waarom zou je pbm gebruiken als er geen Corona is? Dat is ook gewoon volgens het advies van het rivm.
Als je voldoende (hand)hygiëne toepast is dat ook niet nodig in principe.
Wij hebben dan nu wel van die zelfgemaakte mondkapjes, maar ik voel me totaal niet onveilig zonder bescherming eigenlijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:19

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:33

Hier heb ik nu 8 herbruikbare, mijn werk komt waarschijnlijk nog met andere mondkapjes voor mensen met het OV moeten komen. Ga ik ook maar gebruiken dan..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:09

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:49

speurneusc schreef:
binnenkort krijg ik nog leuke gekleurde hoesjes waar je 1 mondkapje in kan vouwen en dan kan sluiten dmv de elastieken, zo blijven ze afgeschermd voor gebruik.

Heb je daar een plaatje van? Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen. :D

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:31

Dan werkt het wegwerpmondkapje als een soort filter?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:19

Kanzi schreef:
Dan werkt het wegwerpmondkapje als een soort filter?

hoesjes zijn voor het vervoer, om zo je mondkapje in het hoesje in bv je zak te doen of in je tas.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:47

Ah, ik snapte het al niet. :D
Dat is best handig!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:57

Bij ons gaat de AH nu ook maskers verkopen. 50 stuks voor 35 euro :)
Nog flink aan de prijs vergeleken met voorheen, maar wel goedkoper als bij de kleinere aanbieders zo te zien

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:34

en dan maar hopen dat ze ze ook op voorraad hebben, net als met wc papier kan wel eens een run op komen en dan sta je en ws. mogen hun ze al excl. btw verkopen dat scheelt ook in de prijs

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:26

Zo, ik ben er klaar voor. Als ze dan toch verplicht worden, is dit toch een leukere manier dan de wegwerpversie :D
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:40

Wat voor stof heb je daarvoor gebruikt? Ik las dat 100% katoen met daartussen chiffon het beste zou werken?

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:41

Cer schreef:
Wat voor stof heb je daarvoor gebruikt? Ik las dat 100% katoen met daartussen chiffon het beste zou werken?

Klopt, het is katoen met aan de onderkant een opening voor een filter

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:43

Ah.. ik zag die stof ook, maar dat was wasbaar op max 30%... die 90% wasbare stofjes zijn lastig verkrijgbaar..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:48

Ik had er 2 besteld via Etsy maar die zijn weer afgezegd :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:40

Bij ons zijn (wegwerp) mondkapjes nu vrij makkelijk bij de apotheek te krijgen, dan krijg je tevens advies hoe je ze dient te gebruiken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:43

Ook betaalbaar?