De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:52

Vertel vertel. Dan weet ik het ook

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:10

irryproppy schreef:
De noodwet is 24 april in werking getreden.
Zie overheid.nl
Daarmee is de grondwet opgeheven.
Draconische maatregels staan daar in die mensenrechten en privacyrechten schenden,enkeld voor dat zogenaamde virus...
Mensen hebben veel ergere ziektes en virussen overleefd zonder zulke draconische ingrepen...
Hier zit meer achter...

Behalve de mensen die er dood aan zijn gegaan, die mensen hebben het niet overleefd.

En een "zogenaamd" virus.. denk jij dat het niet bestaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:23

irryproppy schreef:
Zie overheid.nl
Draconische maatregels staan daar in die mensenrechten en privacyrechten schenden,enkeld voor dat zogenaamde virus...
Mensen hebben veel ergere ziektes en virussen overleefd zonder zulke draconische ingrepen...
Hier zit meer achter...

Sorry maar dit gaat mij zelfs te ver >;)

Graag inhoudelijk toelichten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:19

irryproppy schreef:
Zie overheid.nl
Hier zit meer achter...

Eh? Wat zit er achter dan? -O-
En ik denk ook wel dat we zonder deze maatregelen als mensheid overleven. Maar op individueel niveau, of als beschaving.... tja, als je doel is “de mensheid behouden” dan zijn we snel uitgepraat denk ik... beetje weinig ambitieus.

Tiggs

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:40

Op 24 april is de Tijdelijke Wet COVID-19 Justitie en Veiligheid in werking getreden, inderdaad met terugwerkende kracht. Ik weet niet waar irryproppy rechten gestudeerd geeft, naar ze leest hem anders dan ik...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:55

Er was een demonstratie vandaag in Den Haag! :roll: en ik hoorde dat hier in de Ikea er iemand is gearresteerd omdat diegene perse met 2 anderen naar binnen wilde (terwijl je maximaal met zijn tweeën tegelijk mag). Idioterie :o teveel naar Foxnews gekeken zeker

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:58

Magrathea schreef:
Er was een demonstratie vandaag in Den Haag! :roll: en ik hoorde dat hier in de Ikea er iemand is gearresteerd omdat diegene perse met 2 anderen naar binnen wilde (terwijl je maximaal met zijn tweeën tegelijk mag). Idioterie :o teveel naar Foxnews gekeken zeker

Wat bezielt die mensen he...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:32

Tja, dat soort mensen zouden volgens mij op een reguliere bevrijdingsdag ook wel een reden hebben gevonden zich een bon op de hals te halen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:30

https://www.parool.nl/columns-opinie/4- ... ~b3ddd033/
4 miljard voor KLM, 300 miljoen voor de culturele en creatieve sector -O-
En voor u begint over banen: de culturele en creatieve sector brengen samen meer dan 3,5 keer zoveel op en leven en werken 10 keer zoveel mensen van. Juistem.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:48

Het één is een garantstelling van twee tot vier miljard, zodat KLM dat geld bij de bank kan lenen tegenover een bedrag van 300 miljoen dat gegeven wordt. Het is gewoon onvergelijkbaar. Prima dat je het niet eens bent met de hulp voor KLM, maar zorg dan wel dat je de gegevens correct hebt.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:49

Even een schopje...

Ik woon in Engeland en krijg weinig details mee (houd mezelf bewust "dom", aan meeste dingen kan ik niks doen en het nieuws tot de detail bijhouden maakt me alleen maar ongelukkig..)
Maar (vooral) via facebook krijg ik nu mee dat de spoedwet weer helemaal hot topic is op het moment en dat er een grote kans is dat deze er door komt per 1juli.

Links die ik gelezen heb en wat ik op facebook zie, word ik niet gelukkig van..
Nou moet ik helaas zeggen dat ik veel mensen in mijn familie heb die wat meer van alles van de negatieve kant bekijken en ben ik dus benieuwd wat jullie kijk is op de laatste ontwikkelen rondom de spoedwet?

Ik heb wel al een petitie getekend tegen deze wet, want wat ik tot nu toe heb meegekregen gaat dit me wel te ver...

https://spoedwetnee.petities.nl/?t=Nee+ ... e+spoedwet

En ja, ik woon in Engeland, dus wat dat betreft heb ik er weinig mee te maken, maar vrienden en familie wonen natuurlijk wel in Nederland en hoop ik 12juli naar Nederland te komen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:51

Ik vind het ook behoorlijk heftig. Het maakt zaken permanent die tijdelijk horen te zijn, dat vind ik erg glad ijs

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:57

Ik hoop zo hard dat het er niet doorheen komt en banketstaaf me suf om mensen te bewegen op zijn minst de petitie te tekenen.
Maar mensen lijken alles wel best te vinden en heilig te geloven in de maatregelen.

Nu is behoorlijk bekend aan het worden dat het RIVM op zijn minst achter loopt. We hadden de lockdown nu allang kunnen laten vallen, zeker met het mooie weer op komst.
Het biedt mij in ieder geval weinig fiducie in de toekomst.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:08

Mwoah, om te gaan ziften over wat we met de kennis van nu in het verleden anders hadden moeten doen vind ik niet zinvol :+
We kunnen er wel van leren en toekomstig handelen erop aanpassen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:13

Waar kan ik de inhoud van de wet in soort van jip en Janneke taal vindeb?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:52

LadyMadonna schreef:
Waar kan ik de inhoud van de wet in soort van jip en Janneke taal vindeb?

Misschien heb je hier iets aan: https://wimvoermans.files.wordpress.com ... -covid.pdf

https://wimvoermans.blog

En juist aan die garanties maakt het Ontwerp tijdelijk maatregelen covid-19 een eind. Hoe onbelangrijker een minister, hoe verder weg van Rutte | De ...Ministers krijgen de volmacht zelf ingrijpende regels te maken (o.a. afsluiten publieke plaatsen, verbieden evenementen, verbieden openbaar vervoer, sluiten onderwijsinstellingen en nog veel meer). Er hoeft alleen binnen de ministerraad te worden overlegd, de Raad van State wordt niet eens gehoord (normaal verplicht), en de Kamers krijgen het resultaat toegestuurd. Het Ontwerp doet daar heel gewichtig over – toesturen aan de Kamers (art. 58c) – maar het is een sigaar uit eigen doos: ministeriële regelingen moeten sowieso worden gepubliceerd voor ze inwerking kunnen treden. Het daarna nog eens een keer toesturen aan het parlement doet een beetje potsierlijk aan: alsof onze Kamerleden zelf niet wakker genoeg zouden zijn gepubliceerde ministeriële regels te vinden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:02

Magrathea schreef:
Mwoah, om te gaan ziften over wat we met de kennis van nu in het verleden anders hadden moeten doen vind ik niet zinvol :+

Verleden? Er is inmiddels al zat andere kennis maar daar wordt niet naar gehandeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:09

corine1981 schreef:
Magrathea schreef:

Verleden? Er is inmiddels al zat andere kennis maar daar wordt niet naar gehandeld.

Ik zeg ook: met de kennis van nu.
"De scholen hadden helemaal niet dicht gehoeven!" is er zo een.
Verder is er nu inderdaad veel kennis maar niet alles komt overeen met elkaar, dat is ook nog een kunstje :))

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:26

Omdat ze zo slecht op beslissingen terug komen heb ik grote vraagtekens bij de noodwet. Er staan nogal ingrijpende dingen in, die in strijd zijn met de grondwet...
En enige vorm van democratie is onmogelijk met deze wet...

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:04

Ik vind het een hele enge ontwikkeling, en heb de petitie ook getekend.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 01:05

Ik zit het net ook eens goed te bekijken. Het houd eigenlijk in dat ik, als alleenstaande, minimaal 1 jaar, niemand korter dan anderhalve meter bij me in de buurt mag hebben. Laat staan mijn zus, zwager of beste vriendin aanraken. Als ik dat wel doe zou ik een strafblad kunnen krijgen. Wat in mijn geval inhoud dat ik mijn werk kwijt raak. Hele nare ontwikkeling -O- -O-

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 05:00

Inoterry schreef:
Ik zit het net ook eens goed te bekijken. Het houd eigenlijk in dat ik, als alleenstaande, minimaal 1 jaar, niemand korter dan anderhalve meter bij me in de buurt mag hebben. Laat staan mijn zus, zwager of beste vriendin aanraken. Als ik dat wel doe zou ik een strafblad kunnen krijgen. Wat in mijn geval inhoud dat ik mijn werk kwijt raak. Hele nare ontwikkeling -O- -O-

Dat was idd een van de dingen waar ik ook aan dacht...

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 07:34

Magrathea schreef:

Alleen was die kennis er toen ook al, maar wilde RIVM er niet aan. Een essentieel verschil. RIVM liep in maart al 2,5 maand achter de feiten aan. Evenals de politiek overigens, de enige die tijdig alarm sloeg werd (en wordt) keihard uitgelachen, want "dat virus komt echt niet naar Nederland". Zelfs toen er al gevallen bekend waren werden nog grote getallen mensen uit risico gebied binnen gehaald, zonder controle, zonder verplichte quarantaine, niks.

We hebben echt heel veel geluk dat het eigenlijk maar een mild virus is met een laag reproductiegetal, want anders waren we met bosjes om gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:00

Ik volg het ook, en hoewel ik maatregelen nodig vind is het me ook onduidelijk wat wel en wat niet mag. En vind ik het een gevaarlijk idee als een dergelijke wet, of het beslissen er over door een beperkt aantal personen mag worden verlengt, uitgebreid. Kun je als overheid zo maar mogen bepalen dat grote groepen mensen geen dichtbij contact mogen hebben op straffe van boetes, strafblad enz. Waarschuwing ok maar een strafblad en een heel hoge boete. Ik blijf dat een heel merkwaardige keuze vinden.

Onduidelijk is bij bv een latrelatie, mag je dichterbij elkaar zitten, mag je achter op een motor mee, samen kamperen in een tent of camper, rolstoel geduwd worden door een vreemde of bekende. Dingen waarbij je toch echt dichterbij elkaar bent.

En hoe zit dat in het buitenland waar dergelijke wetten ook al van kracht zijn.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:08

Ik heb de petities ook getekend, deze spoedwet mag er nooit komen!