Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Poekkie schreef:Ik begrijp eigelijk niet waarom je eerst heel dringend een huis moest hebben en dan pas 1 mei erin zou willen.
Maar fijn dat je nu toch even opgevangen wordt! Hopelijk komt alles goed!
Myrthe64 schreef:Poekkie schreef:Ik begrijp eigelijk niet waarom je eerst heel dringend een huis moest hebben en dan pas 1 mei erin zou willen.
Maar fijn dat je nu toch even opgevangen wordt! Hopelijk komt alles goed!
Als ik het goed begrijp komt dat omdat ze de huur en borg nu niet kan betalen. Lijkt me dat ze er wel in had gewild, maar als je het geld nu niet hebt, wordt dat lastig.
lenaa_tje schreef:En als het in Groningen stad is, is het in deze prijs klasse ook zo weer verhuurd. Ik had eerder even erg mijn best gedaan om de borg binnen te harken. Hoe lastig ook.
Serenity350 schreef:lenaa_tje schreef:En als het in Groningen stad is, is het in deze prijs klasse ook zo weer verhuurd. Ik had eerder even erg mijn best gedaan om de borg binnen te harken. Hoe lastig ook.
Kan me zo voorstellen dat je best doen soms gewoonweg niet genoeg is. Het is een flink bedrag, zelf heb ik vroeger ook een tijd zo'n laag inkomen gehad dat ik het op dat moment ook niet bij elkaar kon krijgen. Destijds had ik ook weinig mensen die ik goed genoeg kende om te kunnen vragen of ze me misschien iets wilde lenen, maar sommige hadden het zelf ook gewoon echt niet, anderen vonden het te spannend om het uit te lenen. Waar ik ook wel begrip voor heb, maar het is wel even verdomd lastig. Toen moest ik ook voorbij laten gaan aan een woonplekje waar ik heel graag heen wilde, maar het verschil was dat ik nog wel op mn oude plekje zat met een dak boven mn hoofd.
Weinig geld hebben hoeft niet altijd lastig te zijn, zeker als je er steeds handiger mee wordt. Maar als het tegenzit kun je het niet altijd even opvangen omdat je een potje hebt om op terug te vallen, en als je dan onverhoopt in een situatie zoals TS komt, dan is het soms gewoon niet genoeg om je allerbest te doen, als je daar de puf uberhaubt nog voor hebt.
Ook ben ik het niet helemaal eens met de redenatie dat iemand die momenteel krap zit, waarschijnlijk een slechte huurder zal zijn met betrekking tot het voldoen van de huur. Juist door die insteek is het voor mensen nog moeilijker om hun leven op de rit te krijgen en daarmee ook hun financiele situatie gezonder te maken. Een stabiele woonsituatie is ontzettend belangrijk, zeker als je nog meer zorgen aan je kop hebt. Valt die stabiliteit weg, dan heeft dat vaak juist een versterkende invloed op de al bestaande zorgen en problemen. En doordat die groter worden wordt je mogelijk juist nog weer sneller ergens afgewezen. En als je maar heel weinig opties overhoudt dan is het vaak ook nog is zo dat de opties die er nog zijn nu juist niet de beste zijn, of zelfs ronduit slecht.
Daarnaast ben je als verhuurder juist best goed beschermd door de wetgeving, mocht het op een gegeven moment toch zo lopen dat je geen huur meer ontvangt. Dan is dat een geldige reden om de verhuur op te zeggen (mits via de juiste stappen uiteraard). Natuurlijk loop je risico, maar dat loopt iedereen in zekere zin bij een zakelijke transactie. Wellicht dat je als verhuurder in zo'n situatie 1 of 2 maanden huur niet meer zult zien omdat het vorderen ervan meer geld kost dan het opbrengt. Maar de borg hoeft dan ook niet uitbetaald te worden en je hoeft zeker niet bang te zijn dat je iemand niet kunt laten ontruimen indien het zover is. Waarbij je je natuurlijk wel kunt afvragen of het in de huidige periode niet misschien wat eerlijker zou zijn om daarin wat flexibel te zijn. Niet dat alle verhuurders zomaar akkoord moeten gaan met het uitstellen van de betalingen, maar er ten minste open voor staan om samen met de huurder te kijken naar een alternatieve oplossing. Veel flexwerkers en mensen met nul-uren contracten hebben momenteel grote verliezen in hun inkomen, en niet altijd voldoet de overheidshulp of kan die hulp op tijd geleverd worden.
Pfoe, de bedoeling was een korte reactie, maar het is een nogal flink relaas geworden. Niet als aanval bedoeld, meer als een stukje overpeinzingen na aanleiding van de reactie van Lenaa_tje maar ook van een aantal anderen in het topic en de ervaring die ik persoonlijk en als hulpverlener heb.
Serenity350 schreef:Natuurlijk loop je risico, maar dat loopt iedereen in zekere zin bij een zakelijke transactie.
_San87_ schreef:Niet om vervelend te zijn, maar als verhuurder ben je juist veel minder goed beschermd dan als huurder.
_San87_ schreef:Niet om vervelend te zijn, maar als verhuurder ben je juist veel minder goed beschermd dan als huurder.
lenaa_tje schreef:En ik ben het helemaal met je eens maar topicstarter kijkt nu eenmaal naar particuliere huur en dat zijn mensen die zekerheid willen. Het is heel normaal hier (en in het westen nog wel erger geloof ik) om voor 600 euro huur minimaal 4000 euro aan salaris te vragen. En dan mag het tweede inkomen maar voor de helft mee tellen.
Dus zal ze toch of dit moeten accepteren of naar sociale woningbouw verenigingen moeten kijken. We weten verder niet of ze is ingeschreven etc.
En ik vind deze regels ook heel lastig, maar ze moet wel realistisch blijven en zich beseffen dat er woningnood is en dat ze dus best blij mag zijn met een aanbod voor een huis waar je huur toeslag voor kan krijgen. Het is namelijk geen gekke eis. Ik zie hier bedragen borg die 3x het huur bedrag zijn. En ja dat mag gevraagd worden.
Poekkie schreef:_San87_ schreef:Niet om vervelend te zijn, maar als verhuurder ben je juist veel minder goed beschermd dan als huurder.
Idd... mijn ouders zijn meer dan 2 jaar (!!) Bezig geweest met rechtszaken om de oude huurders uit het huis te zetten dat ze net gekocht hadden. En dan hadden zij zelfs geen huurcontract of huur van/met die mensen. Wel belgie, maar denk dat het in Nl niet anders is.
Poekkie schreef:@Serenity: ik begrijp je post niet helemaal en denk ook niet dat het heel relevant is voor TS, maar praktisch is het vaak veel moeilijker dan in theorie.
Poekkie schreef:Bij ons bvb was het contract van die mensen gewoon afgelopen, maar ze weigerden te vertrekken. En hadden ook weinig geld om iets anders te huren/kopen. De rechter oordeelde dat ze er uit moesten, maar we mochten wettelijk ook niemand op straat zetten zolang ze niks anders hadden gevonden. Waar ze natuurlijk heeeeel lang over deden, vlot over de gegeven termijnen waarvoor er dan telkens een nieuwe procedure moest opgestart worden. Ik heb er het fijne nooit van begrepen (kan best dat er hier en daar iets niet helemaal juridisch klopt in mijn uitleg), maar het kwam er op neer dat de huurder er bijna niet uit te krijgen was, ook al stond de verhuurder 100% in zijn recht.
Dus vandaar dat ik ook de verhuurder bij TS wel begrijp.
Neemt niet weg dat het een lastige situatie is en dat ik oprecht voor TS hoop dat alles spoedig op zijn pootjes valt.
speurneusc schreef:familie van mij zat eens heel nauw en die verhuurder snapte dat precies die had idd afgesproken 1 maand borg (ipv 1,5 mnd) plus de huur voor aankomende maand en daarna een paar maanden een wat hogere huur om de rest van de borg in te lossen, zo kon hij wel huren, anders was het hem nooit gelukt iets te vinden.
Destination schreef:Hoe gaat het nu, TS?