Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:09

Femke_Tweety schreef:
Het noodalert van zojuist was wellicht al een voorschot daarop.
Omdat ik in Frankrijk woon weet ik eventes niet waar dit over gaat?

Femke_Tweety schreef:
Ik hoop alleen maar enorm dat Nederland er zo goed mogelijk doorkomt.
Ik hoop dat alle landen er zo goed mogelijk doorkomen en ik hou vooral mijn hart vast voor de UK. Die doen vrijwel niets , zo zag ik op de BBC nieuws laatst week en de artsen zelf hebben spotjes gemaakt waarin ze de bewoners echt waarschuwen om binnen te blijven en alle maatregelen ter bescherming geven. Maar de regering laat het nog wat laconiek gaan. (Net als Trump).

_Cathalijne

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:12

pien_2010: een noodalert dat op de mobiele telefoon wordt verstuurd in Nederland genaamt NLAlert, wordt enkel in ernstige situaties gebruikt. in dit geval met de boodschap om de maatregelen op te volgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:14

Arabesk schreef:
Astorga schreef:
Dat kan vast. Geen enkel virus of vaccin geeft in 100% van de gevallen immuniteit. Daarom dat je bij groepsvaccinatie altijd een zo groot mogelijke groep wilt vaccineren, om die enkele gevallen die er niet op reageren ook beschermd worden.
Immuniteitspercentages van COVID-19 zijn nu nog niet bekend voor zover ik weet.

Plotseling duikt overal deze afbeelding op, waarin de aantallen van besmetting en mortaliteit van COVID-19 in Nederland en Italië naast elkaar zijn gezet: https://www.facebook.com/allergiedokter ... n__=EEHH-R
Heeft iemand enig idee in hoeverre deze tabel onderbouwd is? Waarop is bijvoorbeeld de startdatum van de vergelijking gebaseerd?

De Nederlandse getallen kloppen in elk geval, ik hou sinds 6 maart het aantal sterfgevallen bij en heb exact dezelfde getallen.

De getallen kloppen. Ook voor Italië.
De bron voor deze tabel staat genoemd, inclusief raadpleegdatum.
En volgens mijn is dat een behoorlijk betrouwbare bron.
Ik kijk er ook regelmatig op.

Verder heb ik mijn mening over deze tabel een paar berichten terug gegeven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:17

pien_2010 schreef:
Omdat ik in Frankrijk woon weet ik eventes niet waar dit over gaat?

_Catelhijne gaf al antwoord zag ik!

pien_2010 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik hoop alleen maar enorm dat Nederland er zo goed mogelijk doorkomt.
Ik hoop dat alle landen er zo goed mogelijk doorkomen

Uiteraard! Ik had misschien iets helderder moeten zijn dat ik dat voor iedereen en altijd hoop.
Ik dacht dat dat in de context van de rest (dus mijn volledige bericht) wel duidelijk was op zich, maar voor de verheldering, uiteraard hoop ik dat ook.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:19

<Mening> Ik sluit me helemaal bij je aan Femke_Tweety, prima om nu te waarschuwen (zodat hopelijk al die mensen die gewoon hutje mutje in een natuurgebied of strand zijn toch wat voorzichtiger worden.....)

Dan de feiten:

Lockdown in Italie (hele land) was op 9 maart: https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Ital ... s_lockdown

(op 8 maart de hele regio Lombardije al, en daarvoor op 21 februari al een aantal gemeentes waar de eerste besmettingen optraden).

Maatregelen in NL gingen in op resp. 12 maart (geen bijeenkomsten met meer dan 100 mensen, en advies thuis werken wanneer mogelijk) en 15 maart (scholen dicht, horeca dicht etc).

In Italie zie je nu (een kleine 2 weken na ingang landelijke maatregelen) de curve langzaam afbuigen. Hopelijk zien we dat in NL over een kleine week ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:20

_Cathalijne schreef:
pien_2010: een noodalert dat op de mobiele telefoon wordt verstuurd in Nederland genaamt NLAlert, wordt enkel in ernstige situaties gebruikt. in dit geval met de boodschap om de maatregelen op te volgen.

Dank je wel. Dat wist ik niet en had geen idee waar dit overging. Ik woon al een tijdje hier.

Ik volg dit topic, en de nieuwszender op Duitsland, UK→ BBC, NL en via internet / TV Frankrijk. Maatregelen opvolgen gebeurt zelfs hier in Frankrijk niet in de grote steden door de jeugd en gisteren zag ik op het Franse nieuws dat de steden dus meer en meer de lock down maatregelen gaan aanscherpen en dan met name gericht op de jongeren. Links plaatsen heeft geen zin, want is allemaal in het Frans, dus moeten jullie maar eventjes aannemen van mij.

Hier op het platteland, met al die oudjes, wordt het buitengewoon goed nageleefd, ook al zie ik ook in ons gehucht de jongere generatie wat gemakkelijker met de hele situatie omgaan en ook wel dingen doen die niet mogen (zoals ouders bezoeken, en naar het 2de huis nog komen tijdens lock down).

Dus dat alert is goed, maar ik schrijf dit om de lock down wens in NL bij mensen ook wat te relativeren want de meeste Nederlanders doen wel gedisciplineerd wat ze gevraagd wordt heb ik de indruk.

Ik vind het een fijn feitelijk topic en heb hier ook wel behoefte aan merk ik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:23

Kelan schreef:
<Mening> Ik sluit me helemaal bij je aan Femke_Tweety, prima om nu te waarschuwen (zodat hopelijk al die mensen die gewoon hutje mutje in een natuurgebied of strand zijn toch wat voorzichtiger worden.....)

Dan de feiten:

Lockdown in Italie (hele land) was op 9 maart: https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Ital ... s_lockdown

(op 8 maart de hele regio Lombardije al, en daarvoor op 21 februari al een aantal gemeentes waar de eerste besmettingen optraden).

Maatregelen in NL gingen in op resp. 12 maart (geen bijeenkomsten met meer dan 100 mensen, en advies thuis werken wanneer mogelijk) en 15 maart (scholen dicht, horeca dicht etc).

In Italie zie je nu (een kleine 2 weken na ingang landelijke maatregelen) de curve langzaam afbuigen. Hopelijk zien we dat in NL over een kleine week ook.

Ah fijn, dankjewel voor de cijfers en de feiten!

Als je die in dat stukje tabel leegt waar we het over hadden, dan zie je dus inderdaad dat Nederland veel eerder is met maatregelen dan Italië, als je naar het verloop kijkt.

<>Ik kan oprecht niet wachten tot het moment dat ik de curve van Nederland zie afbuigen.
En uiteraard duurt dat nog even, maar dat is wel een moment waar ik erg naar uitkijk.Maar dat zullen velen met mij hebben<>

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:24

Femke_Tweety schreef:
De getallen kloppen. Ook voor Italië.
De bron voor deze tabel staat genoemd, inclusief raadpleegdatum.
En volgens mijn is dat een behoorlijk betrouwbare bron.
Ik kijk er ook regelmatig op.

Elke dag is in NL rond 14h het aantal doden bekend en eind van de middag het aantal IC gevallen. Ik noteer ze ook meteen.

Hier het aantal doden in NL en Italië in één grafiek, de data gelijkgeschakeld zeg maar. NL is blauw, Italië is oranje.

Afbeelding

Als iemand één argument kan geven waarom we níet de kant van Italië opgaan, hoor ik het graag. :Y)
Omgerekend is Italië op onze aanstaande donderdag overgegaan op totale lockdown.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 22-03-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:26

Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen van vandaag. Mede ook doordat we de cijfers nu kunnen vergelijken met die van Italie.

Door de incubatietijd duurt het even voordat je een effect ziet van de getroffen maatregelen. Ik wil heel graag weer normaal kunnen leven binnen afzienbare tijd dus wij houden ons strikt aan de maatregelen. We blijven thuis, ook de kinderen.

Gelukkig wonen we in een dunbevolkt gebied dus met het uitlaten van de honden kom ik niet gauw iemand tegen en het lukt prima om dan voldoende afstand te houden. Het enige waar ik tegen op zie is het doen van boodschappen.. in die nauwe gangpaden lukt het nauwelijks om 1,5 meter afstand te bewaren, mede doordat niet iedereen hier zijn best voor doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:28

SophievdV schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen van vandaag. Mede ook doordat we de cijfers nu kunnen vergelijken met die van Italie.

Ik zal elke paar dagen de grafiek updaten en plaatsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:29

Argument 1 gezinssamenstelling
Argument 2 Italië had op het moment van maatregelen nemen al veel meer besmettingen dan gedacht
Argument 3 onze maatregelen gingen eerder in.
Argument 4 Italianen hielden zich de eerste dagen totaal niet aan de regels maar gingen elke dag nog uit eten en koffiedrinken .
Argument 5 wij hebben twee weken eerder ingegrepen.

Een totale lockdown is mosterd na de maaltijd wanneer het aantal besmettingen zeer groot is.
En zo zijn er nog wel wat verschillen , of ze stand houden ? Geen idee ik hoop het.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:31

bigone schreef:
Argument 1 gezinssamenstelling
Argument 2 Italië had op het moment van maatregelen nemen al veel meer besmettingen dan gedacht
Argument 3 onze maatregelen gingen eerder in.
Argument 4 Italianen hielden zich de resten dagen totaal niet aan de regels maar gingen elke dag nog uit eten en koffiedrinken .
En zo zijn er nog wel wat verschillen , of ze stand houden ? Geen idee ik hoop het.

5 Italianen roken

nou en 4.... als ik hier om me heen kijk :n gezellig met z'n allen naar de bouwmarkt/strand/amsterdamse bos 8)7

en van de rest valt nog te bezien in hoeverre dát invloed had. De enigen die het echt goed aanpakten waren de Koreanen, testen, testen testen en iedereen die besmet was direct apart zetten. Maar ja zoveel tests hebben we hier niet. Ze deden daar 10.000 tests per dag

Die SMS alert is leuk, maar die hadden ze vorige week moeten versturen -O-

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:33

Argument 6: in NL is voor veel ouderen gekozen (met evt onderliggen lijden) gekozen om niet naar de IC te gaan (o.a. ivm grote kans als nog te overlijden), en thuis/gewoon ziekenhuisbed te overlijden. Als in Italie gekozen is deze mensen wel op de IC op te nemen, en ze later alsnog overleden zijn, heb je in NL een soort van naar voren getrokken grafiek. Gecombineerd met de genomen maatregelen zouden we dus best ergens anders kunnen uitkomen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:35

Ik ga even terug weer naar wat wetenschappelijke publicaties.

In dit geval een recente over het mogelijk gebruik van chloroquine, en wat dat dan dóet op celniveau.

Daar waren vandeweek vragen over.
Nu vind ik er publicaties over:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920300881?via%3Dihub

En een artikel dat verwijst naar een aantal onderzoeken die nú in China lopen naar de practische toepassing en bruikbaarheid van dat middel

https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(20)30114-5/fulltext#back-bib4
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 22-03-20 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:36

Kelan schreef:
Argument 6: in NL is voor veel ouderen gekozen (met evt onderliggen lijden) gekozen om niet naar de IC te gaan (o.a. ivm grote kans als nog te overlijden), en thuis/gewoon ziekenhuisbed te overlijden. Als in Italie gekozen is deze mensen wel op de IC op te nemen, en ze later alsnog overleden zijn, heb je in NL een soort van naar voren getrokken grafiek. Gecombineerd met de genomen maatregelen zouden we dus best ergens anders kunnen uitkomen

Als je in lineaire verbanden denkt wel ja, maar logaritmische schalen hebben schijt aan één of twee dagen eerder of later actie ondernemen. Het is een druppel op een gloeiende plaat. Ik heb zelf twee jaar lang gemodelleerd voor een wetenschappelijk instituut, met resultaten op logaritmische schaal. En je moet echt substantiële ingrepen doen wil je logaritmische verbanden enigszins een dreun op hun hoofd willen geven.

Het aantal IC bedden ophogen met 200 heeft ook ongeveer 1,5 dag effect bij exponentiële groei. Maar mensen denken, op z'n best', in lineaire verbanden, niet logaritmisch of exponentieel. Dat kunnen ze zich niet voorstellen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:42

@Arabesk: met een master in de wiskunde, kan ik prima in logaritmische modellen denken.

Verder ben ik het niet met je eens als je zegt dat aantal besmettingen niet relevant is.
<en uiteraard is dit een mening, maar toch wel een gefundeerde mening, gezien mijn achtergrond als wiskundige>

Zolang je criteria voor testen hetzelfde houdt, heb je daarin een prima steekproef om de groei van het aantal besmettingen te monitoren. (dus niet het aantal echte besmettingen, dat zal hoger zijn, maar de groei).

Daarom vind ik deze grafiek (die Femke_Tweety eerder deelde) ook zo interessant. Die begint vanaf 100 besmettingen (daarvoor is er vast veel meer getest, en geeft heel mooi de logaritmische groei aan)

https://www.visualcapitalist.com/infect ... d19-curve/

Italie zie je daar voorzichtig afbuigen nu. Spanje en Frankrijk ook.
Grootste zorgpunten zou ik daar vinden: UK, VS en Duitsland

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:43

Arabesk schreef:
Kelan schreef:

Als je in lineaire verbanden denkt wel ja, maar logaritmische schalen hebben schijt aan één of twee dagen eerder of later actie ondernemen. Het is een druppel op een gloeiende plaat. Ik heb zelf twee jaar lang gemodelleerd voor een wetenschappelijk instituut, met resultaten op logaritmische schaal. En je moet echt substantiële ingrepen doen wil je logaritmische verbanden enigszins een dreun op hun hoofd willen geven.

Het aantal IC bedden ophogen met 200 heeft ook ongeveer 1,5 dag effect bij exponentiële groei. Maar mensen denken, op z'n best', in lineaire verbanden, niet logaritmisch of exponentieel. Dat kunnen ze zich niet voorstellen.

Bron alstjeblieft Arabesk!

Want júist, júist bij logaritmische schalen maakt dat heel veel verschil.

Ik zal voor jou het artikel even opzoeken waar dat heel helder uitgelegd wordt.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:44

Arabesk schreef:
Als je in lineaire verbanden denkt wel ja, maar logaritmische schalen hebben schijt aan één of twee dagen eerder of later actie ondernemen. .

Logaritmische schalen hebben juist geen schijt aan 1 of 2 dagen eerder actie ondernemen. Dat is juist essentieel om nog op tijd om te buigen, en je totaal aantal ziektegevallen, IC opnames en overlijdens lager te houden.

(maar misschien begrijp ik je verkeerd, en is dit een (interessantie) discussie om via PB voort te zetten, ipv in dit topic).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:45

Ondanks dat ik het met jullie eens ben op de inhoud wat betreft dat de tabel( op vorige pagina gedeeld) goed werk kan doen om mensen te waarschuwen vind ik het toch wat hypocriet.

Een niet kloppende bron is niet ineens een 'wel oke' bron als hij toevallig past in je straatje.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:48

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:52

Ik zag wat vragen voorbij komen, maar ik ben niet zo heel handig in quoten, in elk geval niet van meerdere mensen :o?
De 1e vraag gaat over isolatie en of personeel getraind wordt hierin. En ja dat is het geval. Deze vorm van isolatie wordt vaker toegepast, hoewel hij nu wel wat strenger is, een spatbril gebruikten we bijv niet zo vaak. Bij besmette patienten staat op de deur een kaart en ook de volgorde waarin je je kleding aan en uit moet trekken. Zover dit nog van belang is, want bijv in het ziekenhuis in Uden zijn hele afdelingen corona+, daar kleed je je niet meer bij elke patient om. Daar zijn ook speciale maskers die je langer op kunt houden en niet steeds bij elke patient of elke kamer hoeft te wisselen. Andere maatregelen zijn er niet, we zijn al blij als er genoeg mondmaskers zijn. Ik zou ook niet weten welke andere maatregelen je zou kunnen nemen. Verder proberen we ook als collega's 1.5 afstand van elkaar te blijven om zo elkaar niet te besmetten
Dan nog een vraag over het hoge percentage verpleegkundig personeel dat besmet is. Ik ben geen rivm, en heb ook geen bronnen. Maar ik vraag me af of het waar is. In Nederland wordt eigenlijk te weinig getest om een goed beeld te geven. Mensen met lichte klachten die gewoon thuis zitten worden niet getest bijv. Wie zegt dat in Tilburg niet sowieso al een hoog aantal mensen besmet is. Of dat bijv de geteste personen veelal in een leeftijdscategorie vallen die veel carnaval gevierd heeft? Ik denk dat het te vroeg is deze cijfers te analiseren, en dat ik daar zeker ook niet de geschikte persoon voor ben :'). Ik geloof persoonlijk niet dat de hepatitis vaccinatie iets van doen heeft met hoe ziek je wordt van het corona virus, gewoon omdat dit toch een heel ander type virus is. Van de griepvaccinatie zou ik het me nog enigzins kunnen voorstellen, maar dat is voor mij echt gissen, en totaal niet gebaseerd op wetenschap. Dus niet voor dit topic haha. Er is gewoon niet veel, zelfs de medicatie die we geven aan zieke patienten is eigenlijk vooral natte vinger werk. Iets is beter dan niets. En zegt ook wel wat over het gevoel dat we soms met de rug tegen de muur staan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:52

ruitje schreef:
Ondanks dat ik het met jullie eens ben op de inhoud wat betreft dat de tabel( op vorige pagina gedeeld) goed werk kan doen om mensen te waarschuwen vind ik het toch wat hypocriet.

Een niet kloppende bron is niet ineens een 'wel oke' bron als hij toevallig past in je straatje.

Snap ik.

Ben ik het mee eens.

Dit is exact wat veel media altijd doet, dag in dag uit.

De eigenlijke cijfers kloppen.
Maar door de wijze van weergave heeft het een bepaalde boodschap.

Dat is precies wat ik al ongeveer 10 dagen, vrijwel dagelijks steeds probeer uit te leggen aan mensen.

Wees kritisch op de bronnen en op weergave, blijf zélf denken.

En daar sta ik nog steeds achter.

Deze laat toevallig net een boodschap zien waar ik achter sta, maar ook bij deze leg ik uit wàt ze gedaan hebben om nu net tot dit beeld te komen.

Zodat mensen er zelf over kunnen denken.

Dus ik snap jouw punt. En daar zit ook zeker wat in.

Mede daarom gaf ik ook zo ontzettend duidelijk aan dat er een stuk mening van mij bij zat.

Ook weer om dat helder en transparant te houden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:54

Maar nu vraag ik mij als leek toch nog wel af over de Italië-Nederland vergelijking. Wij zijn toch een vele malen kleiner land? Italië 60,5 miljoen inwoners, Nederland 17.2 miljoen. Wij zouden dan theoretisch niet zo hoog uit gaan komen als Italië? Onze piek zal dan eerder afbuigen; groepsimmuniteit, mensen met milde symptomen etc. Wij zijn in dat opzicht juist al veel verder dan Italië in % dat besmet/overleden is ivm ons inwonersaantal toch? Dan is het mij ook logischer dat het voor ons juist sneller uitdooft?

Nogmaals ik ben een leek zowel in grafieken lezen als statistiek maar ik mistte deze insteek op dit veel gedeelde plaatje nogal.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:55

Ik kwam dit artikel tegen toen ik op zoek was naar het instituut in Engeland dat bezig was met het covid virus en vrijwilligers.

Lees ik dit goed dat het spoelen met dit mengsel mogelijke verspreiding kan verminderen?

A throat lozenge containing amyl meta cresol and dichlorobenzyl alcohol has a direct virucidal effect on respiratory syncytial virus, influenza A and SARS-CoV.

https://hvivo.com/scientific-paper-a-th ... -sars-cov/
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 22-03-20 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 13:55

Diddykong schreef:
Ik zag wat vragen voorbij komen, maar ik ben niet zo heel handig in quoten, in elk geval niet van meerdere mensen :o?
De 1e vraag gaat over isolatie en of personeel getraind wordt hierin. En ja dat is het geval. Deze vorm van isolatie wordt vaker toegepast, hoewel hij nu wel wat strenger is, een spatbril gebruikten we bijv niet zo vaak. Bij besmette patienten staat op de deur een kaart en ook de volgorde waarin je je kleding aan en uit moet trekken. Zover dit nog van belang is, want bijv in het ziekenhuis in Uden zijn hele afdelingen corona+, daar kleed je je niet meer bij elke patient om. Daar zijn ook speciale maskers die je langer op kunt houden en niet steeds bij elke patient of elke kamer hoeft te wisselen. Andere maatregelen zijn er niet, we zijn al blij als er genoeg mondmaskers zijn. Ik zou ook niet weten welke andere maatregelen je zou kunnen nemen. Verder proberen we ook als collega's 1.5 afstand van elkaar te blijven om zo elkaar niet te besmetten
Dan nog een vraag over het hoge percentage verpleegkundig personeel dat besmet is. Ik ben geen rivm, en heb ook geen bronnen. Maar ik vraag me af of het waar is. In Nederland wordt eigenlijk te weinig getest om een goed beeld te geven. Mensen met lichte klachten die gewoon thuis zitten worden niet getest bijv. Wie zegt dat in Tilburg niet sowieso al een hoog aantal mensen besmet is. Of dat bijv de geteste personen veelal in een leeftijdscategorie vallen die veel carnaval gevierd heeft? Ik denk dat het te vroeg is deze cijfers te analiseren, en dat ik daar zeker ook niet de geschikte persoon voor ben :'). Ik geloof persoonlijk niet dat de hepatitis vaccinatie iets van doen heeft met hoe ziek je wordt van het corona virus, gewoon omdat dit toch een heel ander type virus is. Van de griepvaccinatie zou ik het me nog enigzins kunnen voorstellen, maar dat is voor mij echt gissen, en totaal niet gebaseerd op wetenschap. Dus niet voor dit topic haha. Er is gewoon niet veel, zelfs de medicatie die we geven aan zieke patienten is eigenlijk vooral natte vinger werk. Iets is beter dan niets. En zegt ook wel wat over het gevoel dat we soms met de rug tegen de muur staan.

Dank voor deze ervaringen uit de eerste hand!
Geeft wat duidelijkheid over de keuzes die gemaakt worden en waarom.

Dat stukje over enting hepatitis daarvan hoop ik dat vlot de eerste onderzoeksresultaten komen.
Die helder gaan maken of het werkt, en op welke wijze dan.

Uiteraard hou ik ook dat in de publicaties strák in de gaten!