Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:21

Ik vraag mij af, veel mensen proberen alle sociale contacten te vermijden (ik zelf ook). Maar waarom doen we dat eigenlijk? Dat is vanuit de overheid nog niet genoemd als maatregel toch?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:24

Mjetterd schreef:
Ik vraag mij af, veel mensen proberen alle sociale contacten te vermijden (ik zelf ook). Maar waarom doen we dat eigenlijk? Dat is vanuit de overheid nog niet genoemd als maatregel toch?

Ik doe dat omdat ik met een kwetsbare doelgroep in de zorg werk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:25

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:33

Noeps schreef:
https://nos.nl/op3/artikel/2327075-dit- ... risis.html
Sociaal contact indammen is cruciaal voor het zgn. “flatten the curve”

Maar teveel indammen is ook echt niet de bedoeling!

Dan raken er weer te weinig mensen besmet en duurt het nog langer voor er groepsimmuniteit is.

Dus je aan de nu geldende regels houden is meer dan genoeg.

Daarnaast moeten we misschien gaan denken om kwetsbare groepen in quarantaine te gaan plaatsen, zo zou je ervoor kunnen zorgen dat die mensen niet besmet raken.

Het hele harde feit is nou eenmaal dat éérst zn 60% van de bevolking het virus gehad moet hebben, voordat we er vanaf zijn.

Dus het liefst een continue stroom besmettingen, iets onder het maximale zorg plafond.

Een lock down geeft alleen maar uitstel, geen afstel. Zoals nu in China wel te zien is, want dat land gaat heel geleidelijk aan weer open en gelijk zijn er weer nieuwe besmettingen.

Sheran

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:34

Volgens mij kunnen we niet genoeg ons best doen. Er zijn genoeg ameubes die de regels toch oprekken en negeren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:40

Mjetterd schreef:

Om nu even de piek af te vlakken en het aantal gevallen te spreiden over de tijd.

En persoonlijk werk ik in een revalidatiecentrum met long/hartpatiënten dus ik wil het daar niet verspreiden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:51

Anna79 schreef:
Wat betreft honden, ik loop stage in een trimsalon. Vooralsnog is de salon open, er waren wel veel afzeggingen. We hebben extra veel schoongemaakt met dettol en alcohol. Het roept voor ons ook veel vragen op maar je kunt sommige rassen ook niet heel lang niet trimmen. Ik hoor volgende week wel of de salon dan nog open is, kan je nu nog niks van zeggen.

Hier om die reden vandaag ook de trimafspraak van mijn hond door laten gaan. Ze gaat iedere 3-6 weken (afgelopen keer 3 weken terug kleine beurt, dus nu grote beurt) en als ik het zelf doe, waar ik op zich de spullen voor heb, moet ik dat uiterlijk een maand na de grote beurt doen, daarna krijg ik het nauwelijks meer voor elkaar.

Over 6 weken staat weer een afspraak, toevallig had ik al besloten geen kleine beurten meer te doen de komende maanden (i.v.m. budget, afspraken heb ik begin februari al t/m juli ingepland), maar best kans dat ik die wel laat vervallen als het contact zo beperkt mogelijk moet blijven, maar dat betekent dus wel dat ik uiterlijk half april haar zelf moet scheren.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:46

Boras schreef:
Mensen, geef het maar op.

Dat scheelt een boel frustratie.

of je gaat gewoon in op de inhoud. Wat anderen wel doen. Als jij me kunt uitleggen waarom ik niet met mijn honden in de auto moet stappen en in het bos gaan lopen en ik vind het een goede reden stop ik er acuut mee.
Maar die reden kan niet zijn:omdat je anderen in gevaar brengt. Ik neem aan dat mensen die kwetsbaar zijn zelf besluiten niet in het bos te lopen namelijk en het cintact met anderen zoveel mogelijk beperken. Daarnaast kwam ik nooit iemand tegen in het bos en loopt de halve natie er nu. Dus dan moet ik nu thuisblijven? Terwijl djt altijd mijn uitlaatklep was?

Gewoon ff niet zo denigrerend doen... lezen wat ik schrijf en daarop ingaan. Of gewoon je mond houden.

Net als iemand die zegt dat ik er niet inkom omdat ik geen handen wil wassen. Iets wat ik nergens zeg!!!

Weet je.. ik wilde op reis. Omdat ik het echt de grootste volksverlakkerij vond dat ze zeiden dat het belangrijk was niet te reizen, want virus moest uitgeroeid. Dat was me toen al duidelijk dat dat niet ging lukken. toen werd het:piekbelasting voorkomen. DAT vond ik zinnig, eerlijk en goed onderbouwd, dus hee..dan ga ik niet op reis. Daar werk ik aan mee vanuit mijn eigen intrinsieke motivatie.

Maar dat mensen nu roepen:niet het bos ingaan. Thuisblijven. En nieteens weten waar ze het over hebben, want in het bos steek ik niemand aan (ja, nu iedereen in het bos loopt misschien maar dan nog heb je meestal 20 meter afstand dus geen risico).

dus:
1.Ik ga naar het bos
2. Afspraken die stonden vraag ik of ze ze door willen laten gaan
3. Ik spreek nog af met vrienden. Dat is gemiddeld 1 a 2 keer per week en eigenlijk altijd buiten wandelen
3. kind speelt met vriendjes (RIVm geeft aan dat dat gewoon kan).
4.Ik doe boodschappen. Evt ook voor mensen die zelf niet durven/kunnen.
5. Ik hamster niet.
6. Ik kijk hoe ik oa ondernemers een klein beetje kan steunen

Dat was mijn leven en is dat nog steeds. Ik doe dus niet veel anders. En ga dat ook niet doen totdat iemand met absoluut gegronde redenen kont waarom dat niet zou mogen.

Ik heb het idee dat degenen die nu het hardst roepen thuisblijven, wekelijks in de kroeg zitten ofzo. Ik hoor hier ook mensen die aangeven ook nog gewoon met vrienden af te spreken. Zij zijn niet kortzichtig, omdat ze het mooi verpakken, maar of je het nou uitspreekt of niet. Ook zij willen hun leven niet stopzetten evenmin als ik. Ik ben er alleen eerlijk over. En doe niet of ik 1000 dingen laat die ik voorheen toch ook al niet deed.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:00

IHN schreef:
Je brengt niet alleen anderen in gevaar, ook jezelf. Ik kies daar bewust voor. Sterker nog: ik wilde eigenlijk vorige week op vakantie, omdat de reizen zo goedkoop zijn, en kids vrij van school...dat toch maar niet gedaan (Gaat ook niet meer trouwens). Maar ik denk dan: oudere en zwakke mensen..alla..maar ook een belangrijk kwetsbare doelgroep zijn bijv. rokers met alle problemen van dien...zij kiezen ervoor hun weerstand te verzwakken, en moet ik daar nu rekening mee gaan houden?
I

Joh, je kunt je er met hele lappen tekst proberen uit te banketstaaf en lelijk gaan doen, maar deze quote is toch echt van jou. Met dat lezen van mij is niets mis. En ik houd me keurig aan de inhoud.

Ik vind de manier waarop jij je opstelt in je quote schokkend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:05

Ik heb me helemaal terug getrokken in mijn huis. Als ik naar mijn paard ga zoek ik de momenten dat er niemand anders is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:27

Ik blijf op mijn berg...mag ook niet eraf van de franse president :D

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:28

Boras schreef:
IHN schreef:
Je brengt niet alleen anderen in gevaar, ook jezelf. Ik kies daar bewust voor. Sterker nog: ik wilde eigenlijk vorige week op vakantie, omdat de reizen zo goedkoop zijn, en kids vrij van school...dat toch maar niet gedaan (Gaat ook niet meer trouwens). Maar ik denk dan: oudere en zwakke mensen..alla..maar ook een belangrijk kwetsbare doelgroep zijn bijv. rokers met alle problemen van dien...zij kiezen ervoor hun weerstand te verzwakken, en moet ik daar nu rekening mee gaan houden?
I

Joh, je kunt je er met hele lappen tekst proberen uit te banketstaaf en lelijk gaan doen, maar deze quote is toch echt van jou. Met dat lezen van mij is niets mis. En ik houd me keurig aan de inhoud.

Ik vind de manier waarop jij je opstelt in je quote schokkend.

Hoezo doe ik lelijk?
En ja.. deze quote is van mij. Wat zeg ik hier dan voor raars? Ik geef aan dat ik vind dat ik het recht heb mezelf in gevaar te brengen. Ik geef ook aan dat ik, vanuit de nwe inzichten besloten heb NIET op vakantie te gaan. Omdat ik dus niet de kwetsbare doelgroepen in gevaar wil brengen en me daarin kon vinden. Maar met rokers heb ik idd geen zin om rekening mee te houden.Ik stoor me er niet aan, maar vergeet niet dat ook rokers een belangrijk deel zal gaan vormen van bezetting in ziekenhuizen.... dus wie denk je zal meer drukken op het zorgstelsel? Ik met mijn gezonde leefstijl en mijn boswandelingetje, of de notoire rokers met een longinhoud van 60%. Die gewoon doorroken nu, maar ik niet meer het bos in? t is niet zo dat ik ze doodwens ofzo, he...integendeel. Maar zie het ook een beetje in perspectief... een giga deel vd bevolking leeft ongezond. Hadden die allemaal gezond geleefd was het probleem sowieso al minder groot en meer ruimte voor de mensen die oud zijn of kwetsbaar zijn zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Want veel gezonde mensen hebben nauwelijks klachten.

En ik druk me mss wat onhandig uit, maar de hele massahysterie komt me de strot uit. En de logica is ook ver te zoeken. Mensen die terugkomen en opgehaald moeten worden want durven niet met ov, maar zitten wel in een vliegtuig. Callcenters die gewoon doordraaien. Winkels die dichtmoeten, maar restaurants etc mogen open van 6 tot 18. En die ook vol zitten ws in die tijd. Maar hee... ik mag mijn boswandeling niet meer maken. t is wel goed met je.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:13

IHN schreef:
Boras schreef:
Mensen, geef het maar op.

Dat scheelt een boel frustratie.

Net als iemand die zegt dat ik er niet inkom omdat ik geen handen wil wassen. Iets wat ik nergens zeg!!!
.

Nee, dat is niet wat ik gezegd heb. Ik heb gezegd "Als, indien jij je handen niet wast bij binnenkomst in mijn huis, kom je er niet in."
Jij mag wat mij betreft daar prima voor kiezen, niet handen wassen. Dat heb ik ook gezegd in mijn post. En ik kies er dan voor jou niet binnen te laten. Dan doe jij jouw ding, en ik het mijne.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:22

ok. Sorry. Verkeerd geinterpreteerd. Maar dat is dan dus precies wat ik bedoel.. ik maak mijn keuzes, geef die duidelijk aan en anderen kunnen en mogen daarop reageren.
Enne... wat ik al zei:ik zou ook met handen wassen niet bij je binnen willen komen aangezien er een kwetsbaar persoon bij je woont. Maar dat komt vanuit mezelf, niwt omdat iemand me dat opdraagt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:23

Precies. Dus..... niet zo ageren, we zijn het gewoon (op dit punt) me elkaar eens.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:37

Klopt. Ging me ook niet alleen om jouw reactie... meer om reacties algemeen of ik een of ander narcistisch monster ben ofzo. En zo is het niet. Ik doe alleen geen dingen omdat een kudde het roept, maar blijf zelf nadenken en relativeren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:39

Dat snap ik wel. Maar je brengt niet alleen jezelf daarmee "in gevaar" ( en ja, dat schrijf ik tussen aanhalingstekens omdat het wel eens relatief zou kunnen zijn), maar ook anderen.
Het is en blijft moeilijk, deze situatie.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:09

ja, en daar gaat het idd om. Ik ben nl eigenlijk zeker dat ik niemand in gevaar breng door in het bos te wandelen.
Dus alleen omdat er mensen zijn die paniekzaaien zou dat niet meer mogen...ik denk dus zelf dan na, lees me in hoe het verspreid word en bedenk dat ik hiermee dus geen/nauwelijks risico vorm.
En ik ga ervanuit dat mensen die regelmatig in aanraking komen met kwetsbare groepen zelf ook nadenken en dus niet die wandeling gaan maken omdat ze mij daar tegen kunnen komen. Net zoals ik dat risico niet zou nemen als ik met kwetsbaren in aanraking zou komen. De mensen die nu besmet worden en gewoon gezond zijn en geen kwetsbare mensen aansteken, gaan de immuniteit opbouwen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:11

Voorlopig geld er hier in Nederland nog geen straat verbod of avondklok.

Dus als je het zou willen mag je de hele dag buiten ronddolen.

Je moet alleen close contact met anderen vermeiden, dus geen verjaardag vieren of helaas voor ons, uit eten.

Dat het nu steeds druk is in de natuur is natuurlijk ook wel logisch, mensen willen toch even de deur uit en over het algemeen is er geen intiem contact tussen verschillende wandelaars (partners die samen wandelen natuurlijk wel...)

Dus met een boswandeling breng je echt niemand in gevaar! Zelfs niet als je positief getest bent op corona......

Het moet dan wel heel raar lopen wil je iemand besmetten, dan moet jij hoesten en niezen en dan moet een ander net op die plaats met zn handen in de grond gaan zitten en dan met smerige handen aan het gezicht.... even ervan uit gaan dat je in een leeg bos loopt waarschijnlijk.

Sterker nog, mocht ik corona krijgen, dan ga ik gewoon de hond uitlaten in het parkje voor mijn huis (mag je officieel gewoon je hond uitlaten ondanks dat er een aantal speeltoestellen staan voor kinderen, dus hierover graag geen gezeur)

Ik zorg dan wel dat er op dat moment even niemand in het parkje is, zodat ik niets kan besmetten.

Maar mocht dit virus zich (per ongeluk) toch via de lucht verspreiden, dan Heeft het natuurlijk niet zoveel zin dat je wel in je eigen tuin mag komen, maar terwijl die tuin direct aan een weg grenst en aan het parkje, je niet in het parkje zou mogen komen. Een schutting gaat zn aerosol virus dus echt niet tegenhouden.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 17-03-20 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:14

Ik had vanmorgen een afspraak bij de internist in een groot ziekenhuis.
Ik was de enige patiënt!! Ik heb het nog nooit zo stil gezien.
Ze vertelde mij, dat heel veel afspraken waren omgezet naar telefonische consulten of verplaatst.
Alleen dringende/spoed/ernstige afspraken gingen door.
Niemand had trouwens een mondkapje op.

Verder doe ik gewoon boodschappen en heb ik vandaag nog mijn dochters, vader en zus gezien.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:00

Maar mensen, even serieus. Alle hysterie op een stokkie, alle kont tegen de kribbers bij elkaar...

Wat is nou de moeite om een paar weken te luisteren naar de mensen die hiervoor hebben gestudeerd? Wat zijn 3 voorlopige weken op een heel mensenleven? Wat is er zo moeilijk aan denken om je medemens?

3 weken mensen!

Als dat je al te veel gevraagd is, dan ben je echt ieen ras egoïst. Sorry, not sorry.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:11

Tallie1979 schreef:
Maar mensen, even serieus. Alle hysterie op een stokkie, alle kont tegen de kribbers bij elkaar...

Wat is nou de moeite om een paar weken te luisteren naar de mensen die hiervoor hebben gestudeerd? Wat zijn 3 voorlopige weken op een heel mensenleven? Wat is er zo moeilijk aan denken om je medemens?

3 weken mensen!

Als dat je al te veel gevraagd is, dan ben je echt ieen ras egoïst. Sorry, not sorry.

De afgelopen weken meed ik al alle sociale contacten. Maar vanaf vandaag heb ik het zo geregeld dat ik de komende weken geen mens meer hoef te zien. Ondanks alle naar mijn mening nogal softe adviezen van het RIVM. Ik probeer de eerste golf gewoon uit te zitten ondanks dat ik zelf niet tot de risicogroep behoor.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:26

Hey Loretta, dit is niet specifiek aan iemand gericht.

Meer een overpeinzing.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 02:51

Mjetterd schreef:

Ik denk (hoop) dat er nog zo'n maatregel als in België komt dat je niet met meer dan 2 tegelijk mag samen komen. Afijn ik probeer dat nu al te doen omdat ik denk dat dit beter is en het advies luid sociale contacten beperken (en dat is een breed begrip). Persoonlijk werk ik ook nog in de ouderenzorg en kan ik zelf sneller besmet raken met corona en dan meenemen naat buiten en andersom kan ik het mee naar binnen nemen en dan de cliënten en collega's ziek maken en dit zal sowieso gebeuren maar dit moet geleidelijk. Dus ja ik let op mijn sociale contacten. Zeker nu het eerste geval in 1 van de woningen is vastgesteld (niet mijn woning).

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:16

Ik ben verkouden. Dus zit thuis. Ga nergens heen en naar stal kan ook niet zolang ik klachten heb. Nu de 4e dag thuis en ben er al zo klaar mee..
Vooral omdat het mooi weer is en ik dus niet naar stal kan. Ben niet ziek verder.

Maar hou me netjes aan de regels, ga nergens heen en hoop dat verkoudheid snel weer weg is...