Vakantie deze maand, gaan jullie?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:26

Sakura789 schreef:
Shiloh schreef:
Zuid Africa weert per woensdag alle vluchten uit risico landen waaronder Nederland. Mijn zus, zwager en nichtje zijn daar op een lange vakantie. Toen ze vertrokken was er nog niet eens een besmetting in Nederland. Het is maar de vraag of en zo ja wanneer ze thuis kunnen komen.

Gelukkig zitten ze bij familie (mijn zwager komt uit ZA), maar toch. Hij moet toch ook weer aan het werk binnenkort.

Uiteindelijk zullen ze toch iets moeten doen om al die mensen weer naar huis te halen.

Maar ik blijf erbij dat ik écht niet snap dat mensen nog gaan vertrekken.

Heb je hier bronnen van? Er is echt heel veel fake nieuws gaande in ZA. Het is lastig om goede informatie te verkrijgen.

Ramaphosa (president van ZA) heeft dit live in een pers conferentie gezegd.
Hier de statement:
https://www.timeslive.co.za/news/south- ... -disaster/

Sakura789

Re: Vakantie deze maand, gaan jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:34

Alleen high risk countries. Daar valt Nederland nog niet onder, hoor ik vanuit een contact in ZA. De vluchten die stoppen, zijn alleen de reizen van overheidsfunctionarissen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:36

Dat klopt, Nederland is er nog niet onder genoemd. Ik hou het in de gaten en laat het je weten als ik meer hoor. Als je vlucht overigens overstapt in een risicoland, kom je er ook niet in.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 17:29

Sakura789 schreef:
Shiloh schreef:
Zuid Africa weert per woensdag alle vluchten uit risico landen waaronder Nederland. Mijn zus, zwager en nichtje zijn daar op een lange vakantie. Toen ze vertrokken was er nog niet eens een besmetting in Nederland. Het is maar de vraag of en zo ja wanneer ze thuis kunnen komen.

Gelukkig zitten ze bij familie (mijn zwager komt uit ZA), maar toch. Hij moet toch ook weer aan het werk binnenkort.

Uiteindelijk zullen ze toch iets moeten doen om al die mensen weer naar huis te halen.

Maar ik blijf erbij dat ik écht niet snap dat mensen nog gaan vertrekken.

Heb je hier bronnen van? Er is echt heel veel fake nieuws gaande in ZA. Het is lastig om goede informatie te verkrijgen.

Nee. Geen bron van anders dan dat ze dat zelf vertelde op basis van het lokale nieuws daar. Zij het het erover dat Nederland wel genoemd was. Ze gaat in ieder geval vandaag inderdaad contact zoeken met Ambassade. Contact met klm is er al geweest. Ze waren al aan het proberen eerder terug te komen (eigenlijk was de terugvlucht pas de 27ste), maar was nog niet mogelijk eerder dan vrijdag. Dat ze met een jonge baby vliegen maakt het wel complexer. Ze kunnen niet zomaar op elke stoel.

Ben nu de link die Iriscope deelde aan het lezen.. maar dat geeft nog niet veel duidelijkheid “such as” wil zeggen dat er meer landen zijn dan de landen in het lijstje.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:52

Mijn reis is ook geannuleerd, gelukkig! Komende periode gewoon hier en die vakantie halen we wel weer in.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:14

Ik heb inmiddels ook een mail gekregen van de reisorganisatie dat wij van het geld inderdaad straks een nieuwe reis kunnen boeken.

Wel dik balen voor ons want door een goede aanbieding te scoren en vervolgens een overboeking door de reisorganisatie zaten wij op een super mooi all inclusive resort op Curaçao.. Voor het geld dat we nu terug krijgen kunnen we nog niet eens een vliegticket naar Curaçao boeken -O- We hadden dus stiekem gehoopt dat we de geplande vakantie op een later moment in mochten halen, maar helaas..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:22

@Debbie: Jammer, maar helaas. Zoals je zelf al mooi zegt in je vorige post:

Debbie schreef:
Maargoed.. Aan de andere kant kan ik me er niet heel druk om maken. Er zijn een heleboel mensen die veel harder getroffen worden door de corona perikelen, dit is natuurlijk maar een luxe probleem..

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:43

Wat ik niet helemaal begrijp; ze gaan het Schengengebied sluiten voor de komende 30 dagen (vanaf vandaag, ofja dus het is gesloten dan). Maar mag je er eventueel wel nog uit reizen of niet? Ik kan dat nergens duidelijk vinden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:53

xBontfire schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp; ze gaan het Schengengebied sluiten voor de komende 30 dagen (vanaf vandaag, ofja dus het is gesloten dan). Maar mag je er eventueel wel nog uit reizen of niet? Ik kan dat nergens duidelijk vinden.

Dat valt ook niet even samen te vatten, want dat heeft weer te maken met de maatregelen van de landen waar je heen wilt. Of die vliegtuigen/schepen/etc willen ontvangen. En dat kan per dag veranderen...

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:58

Hier hebben we met instemmen van de accommodatie ons verblijf kunnen annuleren zonder annuleringskosten. Zonet maar even een bedank berichtje gestuurd hiervoor en veel sterkte gewenst de komende periode.

Zitten alleen nog te wachten tot Spanje op de lijst van Transavia komt zodat we een voucher kunnen krijgen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:11

Ik vraag me af hoeveel die toezeggingen voor vervangende vakanties van reisorganisaties e.d. waard zullen blijken te zijn als het virus eenmaal verdwenen is en/of plezierreizen weer wordt toegestaan.

Als ze dan nog niet omgevallen zijn, dan gaan ze misschien wel ten onder aan al die verplichtingen die ze als gevolg van het virus alsnog moeten nakomen.

Als dat zo is, dan zie ik meer in een opgelegde maatregel die bepaalt dat alle die verplichtingen in het algemeen belang worden opgeheven. Als zoiets juridisch mogelijk is (of mogelijk te maken is).

Hopelijk zal zo'n doemscenario niet van toepassing blijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:24

xBontfire schreef:

Had je plannen? :+
Ik neem aan dat als jij bijvoorbeeld ingezetene van Australië bent, daar familie hebt etc. je er nog wel uit mag, mits je, zoals Lusitana zei, er überhaupt nog in komt. Je mag bijvoorbeeld nog wel de EU in als je er familie hebt, voor werk, op diplomatieke missie bent etc. dus het is ook niet helemáál 100% potdicht vanuit de EU, maar wat individuele lidstaten doen, is inderdaad nog een tweede.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:49

Mkango schreef:
xBontfire schreef:

Had je plannen? :+
Ik neem aan dat als jij bijvoorbeeld ingezetene van Australië bent, daar familie hebt etc. je er nog wel uit mag, mits je, zoals Lusitana zei, er überhaupt nog in komt. Je mag bijvoorbeeld nog wel de EU in als je er familie hebt, voor werk, op diplomatieke missie bent etc. dus het is ook niet helemáál 100% potdicht vanuit de EU, maar wat individuele lidstaten doen, is inderdaad nog een tweede.

Nee, vroeg het voor bekenden. :)
Maar goed, is niet helemaal duidelijk dus. Ik denk dan dat het nog wel mag, anders zou het beter terug te vinden zijn lijkt me.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:07

Boras schreef:
Ik vraag me af hoeveel die toezeggingen voor vervangende vakanties van reisorganisaties e.d. waard zullen blijken te zijn als het virus eenmaal verdwenen is en/of plezierreizen weer wordt toegestaan.

Als ze dan nog niet omgevallen zijn, dan gaan ze misschien wel ten onder aan al die verplichtingen die ze als gevolg van het virus alsnog moeten nakomen.

Als dat zo is, dan zie ik meer in een opgelegde maatregel die bepaalt dat alle die verplichtingen in het algemeen belang worden opgeheven. Als zoiets juridisch mogelijk is (of mogelijk te maken is).

Hopelijk zal zo'n doemscenario niet van toepassing blijken.

Dat vroeg ik mij ook al af.
Ik reken er op dat mijn vakantie met mijn zus half mei niet doorgaat. Dit jaar zal niet meer lukken dan, dus volgend jaar mei dan weer. Maar of dat voor dezelfde prijs is?

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:43

Ook al is het een luxeprobleem, het is toch balen als je vakantie niet door kan gaan.

Wij zijn al anderhalf jaar onze motorreis aan het plannen. Willen vanaf 1 mei voor zeven maanden op pad. De vraag is of dit lukt. Moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk ontdaan ben nu. Straks niet alleen huis- en werkloos, maar ook reis loos..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:56

Nou, in jullie geval vind ik het wel meer dan een luxeprobleem!

Hadden jullie je huis en banen opgezegd voor deze reis?

Het kan toch wel flinke consequenties hebben, niet alleen voor de reis. Misschien is dat wel de minste zorg.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:22

KahluaB schreef:
Mijn 80 jarige vader is sinds afgelopen donderdag voor 2 weken in Portugal,hopelijk kan hij straks nog thuis komen !

Wij zouden as vrijdag vanaf Dusseldorf voor een weekje naar Kreta met De Vakantiediscouter ;ook daar zijn alle vakanties afgelast.
Wij houden het bedrag ook gewoon tegoed en kunnen straks een nieuwe vakantie boeken.

Mijn ouders zijn ook in Portugal. Het plan is om donderdag naar huis te komen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat dit nog gaat.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:57

Wij zijn nog op vakantie en vliegen donderdag naar huis, vooralsnog gaat dit nog gelukkig :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:07

MissAnnemijn schreef:
Wij zijn nog op vakantie en vliegen donderdag naar huis, vooralsnog gaat dit nog gelukkig :)

Waar zit je? En via een reisorganisatie?
Hou het goed in de gaten.

Wij zaten in Amerika, en onze vlucht werd op het laatste moment gecanceld. Gelukkig heeft onze reisorganisatie het snel opgelost.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:11

Wij hebben half mei een trip naar Hongarije staan en half juli een trip naar kreta.
Hongarije zal m niet gaan worden. Daar heb ik gelukkig niets voor geboekt (zouden naar vrienden gaan die daar wonen).
Kreta vind ik nog te ver in de toekomst, dat ga ik wel zien

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:45

Morris schreef:
MissAnnemijn schreef:

Waar zit je? En via een reisorganisatie?
Hou het goed in de gaten.

Wij zaten in Amerika, en onze vlucht werd op het laatste moment gecanceld. Gelukkig heeft onze reisorganisatie het snel opgelost.

Wij zitten op Curaçao, zonder reisorganisatie, via KLM los ticket. We houden het in de gaten maar voor nu vliegt het nog!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:59

Heeft er al iemand contact gehad met KLM/Air France over retourvluchten die door hen zijn geannuleerd en overgeboekt naar een andere vlucht? Ik vraag me af of je die ook kunt annuleren en geld terug kan krijgen in plaats van een voucher voor later gebruik aan te vragen.

Contact opnemen met de KLM is bijna onmogelijk op dit moment.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:00

Ben ik ook benieuwd naar!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:36

Als ik zo hoor dat we nog maanden bezig zijn en in het ergste geval ruim een jaar, geloof ik er ook niet meer in dat ik nog leuk op vakantie kan eind juli.

Heb tot nu toe alleen de aanbetaling van €150 gedaan, en zoals het er nu naar uitziet, ga ik het resterende bedrag echt niet overmaken!

Pas als alle maatregelen weer zijn opgeheven en corona daadwerkelijk buiten beeld is, ga ik eraan denken het resterende bedrag te betalen.

Maar als er nog beperkingen gelden zoals nu alle restaurants en zo dicht dan is het ontzettend balen van die €150, maar dan ga ik gewoon niet op vakantie dit jaar. €600 is me nét even te veel geld voor een vakantie die maar half door kan gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:53

Ik heb gelukkig tegen mijn huiszitter aan het begin van het jaar al gezegd dat er nog geen echte vaste plannen zijn, dus dat geeft me wel rek en ik had 2 juni als begindatum bedacht, maar dat kan makkelijk verzet of afgezegd.