Waarom wc papier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:26

Zo zie je maar eerste levensbehoefte heb je nodig. Als de medewerkers van de toiletfabriek ziek worden of niet meer naar werk mogen ben je te laat.
Google even op noodpakket.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:27

Azmay schreef:
Man heeft hier net boodschappen gedaan, ondanks dat er hier in de gemeente en omgeving best wat besmettingen zijn waren de schappen gewoon prima gevuld (inclusief wc papier). Weinig gekte hier :Y)

Hier ook inderdaad, alles nog op voorraad de afgelopen dagen :j
Alleen hier in Limburg tegen de Belgische grens aan schijnt het drukker te zijn omdat in België de winkels op bepaalde dagen gesloten waren hoorde ik..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:28

Mee eens Yoni, je kan het niet altijd zien of weten waarom die kar zo vol zit. Onze kar zit ook standaard tot de rand toe vol. Eens in de week doe ik boodschappen voor 5 personen, dan kom je daar wel aan.

Een kar vol met alleen wc papier is wel wat anders.
Maar zelfs dat wordt dus ook voor anderen gehaald die zelf niet kunnen gaan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:32

LaPluche schreef:
*\%/*
Winkel was al bommetje vol! Maarrrrr, ik heb een halfje bruinbrood kunnen scoren en ook nog eens bananen.
Voor mij stonden mensen met de kar zo proppie vol, en die man bleef door de winkel lopen de kar aanvullen. Heb serieus gevraagd of ze niet vond dat ze asociaal bezig was. Ik ben nog nooit zo verwoestend aangekeken... :')

Misschien ook wel terecht. Je weet tenslotte niet waarom iemand zoiets doet.

Als (als!) ik nu boodschappen zou doen, dan doe ik dat ook meteen voor mijn bejaarde vader en voor mijn kwetsbare neef, en misschien ook nog wel voor een paar buurtbewoners die niet van huis durven. Reken maar dat mijn kar dan vol zit. Dan heb ik echt geen behoefte aan bijdehandte opmerkingen van anderen.

LaPluche

Re: Waarom wc papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:41

Het is toch niet normaal dat iemand in de wachtrij gaat staan en haar man vrolijk doorpakt met boodschappen? Die ging echt nog 8 of 9 rondjes door de winkel spul halen....

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:49

LaPluche schreef:
Het is toch niet normaal dat iemand in de wachtrij gaat staan en haar man vrolijk doorpakt met boodschappen? Die ging echt nog 8 of 9 rondjes door de winkel spul halen....

Waarom niet. Vind het alleen maar slim. Zo vaak alvast in een rij gaan staan als ik zie dat het heel druk is en de ander haalt de laatste dingen nog. Zolang je als je aan de beurt bent ook daadwerkelijk gaat afrekenen en niet nog 10 minuten lang van alles en nog wat haalt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:12

Bij ons was de Lidl gewoon vol.
Even voor deze week boodschapjes gedaan.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:19

Mensen zijn nu aan het hamsteren bij coffeeshops _O-

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:51

Nouja, dat is voor een reden, aangezien ze dicht gaan :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:10

Afbeelding

_O-

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:31

AmyJamess schreef:

Kan alleen in Nederland. :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:06

Tja, sommige mensen hebben echt wiet nodig tegen de pijn, tegen epileptische aanvallen, om tot rust te komen, etc. De apotheken blijven dan wel open maar de coffeeshops niet.
Ach, wie weet leidt dit wel tot een verandering van beleid op de lange termijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:23

AmyJamess schreef:

Komt Nederland weer mooi op de kaart in de rest van de wereld. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:47

"Hoe bevorder ik criminaliteit in het wietcircuit 101"

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:54

Nou, inderdaad.

In landen waar het al illegaal is hebben ze nu geen probleem. Daar bel je gewoon je reguliere koeriertje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:54

“Smoke weed everyday”

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:36

En dat over double 4-20 heen |(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:18

Nog even in antwoord op de OP
https://www.telegraaf.nl/financieel/453 ... ijdag-fout

We hamsteren. En proberen het hamsteren te stoppen. Het argument dat premier Rutte, de supermarktdirecteuren en andere politici en beleidsmakers gebruiken, is dat er winkelvoorraden genoeg zijn. Dat je dus niet hoeft te hamsteren. Zeggen dat hamsteren niet nodig is, heeft geen effect.
En daar gaat iets mis in het denken en de aanpak. We hamsteren helemaal niet omdat we denken dat de schappen leeg raken. We hamsteren omdat we voor onszelf willen kunnen zorgen als we drie weken ziek zijn en de deur niet uit kunnen of mogen.
De tendens van de afgelopen jaren is om zorg en ouderenzorg naar huis te verplaatsen. Het maatschappelijk en politiek adagium was: blijf zo lang mogelijk zelfstandig. We hebben ouderenzorg gedecentraliseerd, gehandicapten uit de bossen in de wijk geplaatst onder het mom van ’zo gewoon mogelijk’, we hebben speciaal onderwijs geïntegreerd in regulier onderwijs. In het ziekenhuis word je na een operatie zo snel mogelijk ontslagen en ook nu in deze coronacrisistijd word je aangeraden om te bellen met de huisarts, niet langs te gaan, en om voor jezelf te zorgen zolang je maar licht ziek bent.
Zelfzorg

Nou, dat doen we dus. Ons voorbereiden op zelfzorg. Dus starten we met de basale eerste levensbehoefte: wc-papier. Daarna paracetamol en is er nu een run op vitamines zoals kiwi en sinaasappels. En eten wil je ook, dus kom maar door met de blikken soep, pasta en rijst.

Het heeft dus geen enkele zin om te zeggen: stop met hamsteren van wc-papier, er is voorraad genoeg. Ons probleem in de samenleving is dat we geen vertrouwen meer hebben in de systemen, de zorg en de naastenliefde van onze buren, dat die een rolletje komen brengen als het zover is. Dus regelen we het liever vooraf zelf.
Hamsterboxen

In Cuba zouden ze het wel weten. Rutte, GGD’s, beleidsmakers en supermarktdirecteuren zouden beter hamsterboxen kunnen samenstellen. Een keurig doosje met wat je echt nodig hebt voor drie weken thuisisolatie. Een pakje wc-papier, een doosje paracetamol, thermometer, pakje rijst, koffie, desnoods een flesje wijn en een pak kaarten. En dan een goede folder erbij hoe je thuis goed voor jezelf zorgt en wanneer je écht de dokter moet bellen.

Probeer niet tegen de instincten van mensen in te regeren. Zeker niet als je hun autonomie eerst zelf in gang hebt gezet. Wees trots op zelfvoorzienende burgers. Maar reguleer ze een beetje. Want zonder enige grenzen en sturing zijn mensen beesten. Hamsters in dit geval.

Danielle Braun is corporate antropoloog en directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. R

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:11

filmpje als je er op klikt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:23

Babootje schreef:
[...]en ook nu in deze coronacrisistijd word je aangeraden om te bellen met de huisarts, niet langs te gaan, en om voor jezelf te zorgen zolang je maar licht ziek bent.[...]

Ho eens even, dit is dus NIET omdat het zo leuk is dat mensen zo zelfredzaam zijn, maar om te voorkomen dat mensen die voor iets totaal anders bij de huisarts zitten iets van jou oplopen.
Dan kun je al het geld tegen de zorg aan gooien wat je wil maar dat maakt op deze orde groottes maar marginaal verschil.
Dus daarom: normaal als je (als verder gezond persoon die niet in een risicogroep valt) griep hebt is het ook een kwestie van uitzieken, thuis. En voor veel mensen is dat ook hoe het zal verlopen. Het gaat erom dat de ziekte ook zwakkeren kan bereiken die dan het zorgsysteem overbelasten omdat ze met zoveel tegelijk ziek worden. Daar is niemand op berekend, geen enkel land, hoe goed je systeem ook is.
Dus weer een leuk stukje Televaag, maar slaat imo de plank toch flink mis.

Overigens zie ik het echt gebeuren dat als we hier van zulke noodpakketjes uit zouden reiken mensen het nog in hun hoofd halen om te klagen over het merk koffie ofzo 8)7
En lopen er niet al tijden campagnes om zelf een noodpakket in huis te hebben? Dat je het 1-2 weken thuis kan uitzingen? Maar nee, dat is allemaal overtrokken :roll:
Niet dat ik zo'n pakket in huis had, maar je ziet maar dat het idee er juist van is dat je geen idee hebt wanneer het komt en dan zit je ermee.

Intussen even een Italiaanse opa die 100% done is met de supermarkt-hysterie:

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:51

Magrathea schreef:
En lopen er niet al tijden campagnes om zelf een noodpakket in huis te hebben? Dat je het 1-2 weken thuis kan uitzingen? Maar nee, dat is allemaal overtrokken :roll:
Niet dat ik zo'n pakket in huis had, maar je ziet maar dat het idee er juist van is dat je geen idee hebt wanneer het komt en dan zit je ermee.

Hier ook geen standaard pakket met noodvoorzieningen in huis, maar wel altijd een gevulde proviandkast en de koelkast en vriezer zijn ook zelden meer dan half leeg.
Als we dan in tijden van nood nogal vreemde combinaties moeten gaan eten is dan maar zo. In dat opzicht zijn we natuurlijk ook wel 'verwend' met alle luxe die we hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:01

Ik heb de afgelopen jaren regelmatig zakken droge bonen meegenomen die overal en nergens in de uitverkoop-hoek lagen.. Tot nu toe altijd te lui geweest om ze te weken en een uur te koken, maar nu komen ze toch nog eens van pas :))

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:51

Ik heb dus wel zo'n noodpakket gemaakt, toen Trump aan de macht kwam. Ik verwachtte dat er wel snel ergens iets fout zou gaan. Ik dacht bijvoorbeeld aan ruzie met de Arabische landen waardoor de oliekraan dichtgedraaid zou worden waardoor de winkels niet meer bevoorraad konden worden ofzo. Of oorlog. Maar ook omdat ik sowieso vind dat ik te afhankelijk ben van winkels en andere voorzieningen. We zitten ook al met het gas en elektriciteit. Als dat om een of andere reden wegvalt, waar zijn we dan nog? Daar heb ik ook maatregelen voor getroffen.
Waar ik toen al wel tegenaan liep is dat je niet weet wat er gaat gebeuren en waar je je dus precies op voor moet bereiden en voor hoe lang. De echte preppers hebben WC-papier in huis waar ze hun hele leven mee kunnen doen, maar dat vond ik te ver gaan. Maar hoeveel sla je dan wel in? Ik heb gekozen voor een maand. Waarom? Geen idee eigenlijk. Waarschijnlijk omdat dat een behapbare periode is.

Mijn noodpakket heeft zijn dienst al bewezen. Er zat oa een fles handgel in, WC-papier, melkpoeder, pasta, paracetamol en broodmix.

Echt, ik kan het iedereen aanraden om ook zo'n pakket te maken. Het is gewoon zo relaxt... En je voorkomt dat idiote paniek-hamsteren. Het scheelt je ook geld als je het gewoon allemaal een keer koopt wanneer het in de aanbieding is, in plaats van nu het duurste merk te moeten kopen.

De producten in mijn pakket zijn allemaal minimaal twee jaar houdbaar. Wanneer de einddatum nadert dan eet ik het op en koop ik nieuw.

En ik vind het ook nog heel leuk om te doen. Het is interessant om erover na te denken in hoeverre je eigenlijk afhankelijk bent, en hoe je leven verandert als er iets wegvalt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:15

Afbeelding
:')

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:23

Ik dacht (lees hoopte) dat ze vandaag de wc papier overal wel weer hadden aangevuld :')