Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:36

Whale schreef:
Tuurlijk geeft het niet dezelfde ervaring als wanneer je gewoon gezellig in een restaurant zit, maar de kwaliteit van het eten is nog steeds hetzelfde. Dan dek je zelf de tafel netjes en zet je een leuk muziekje aan.

En sommige mensen zullen zeker wel 3x nadenken voordat ze er hun geld aan uitgeven in deze tijd, en restaurants zullen zeker niet dezelfde omzet draaien als normaal. Maar alle klein beetjes helpen toch.

Klopt. Maar er zullen nu ook mensen thuiszitten met een 0uren contract. Niet alleen van restaurants, ook elders.
Allles helpt, maar het is een zware tijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:37

moonsparkle schreef:
Het is een goed idee voor mensen die nog een baan hebben en weten dat ze die kunnen houden. Maar zouden er niet ook veel zijn die hun geld niet gaan uitgeven aan afhaal restaurants omdat dat veel geld kost? Of zouden nog niet zoveel mensen nadenken over de mogelijke gevolgen? Neemt niet weg dat ik blij ben dat een deel van de horeca zo toch een inkomen heeft.

Dat denk ik wel. Maar het is of sluiten en totaal geen inkomsten, of op deze manier toch nog wat genereren.

Verder word ik best verdrietig van de denkwijze van een aantal hier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:39

Ik sta hier echt versteld van de gedachtegang van sommigen, misschien is het wel goed dat de wereld even wakker geschud wordt, materialisme over de top. Genoeg mensen die zich al jaren over de kop werken en nooit op vakantie kunnen en nooit klagen.
Ik hoop met heel mijn hart dat iedereen die met hart en ziel z'n bedrijf opgebouwd heeft niet alles kwijtraakt en hulp krijgt, dat er niet teveel mensen verschrikkelijk ziek worden en dat de gezondheidszorg het vol houdt. En dat de egotrippers een flinke spiegel van bewustwording voor krijgen .
(Kots van dat ikke ikke)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:40

Er zijn straks genoeg krachten nodig op het land. Werk wat normaal door Polen etc werd gedaan. Die komen het land niet in dus...

Voedsel zal hoe dan ook geproduceerd blijven worden want voedsel is best essentieel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:41

Eén van de grote zekerheden in het leven is dat we dood gaan, of dat nou door ongelukken, ziekte of gewoon ouderdom is. Wat we ook zeker weten is dat er mensen door het coronavirus zijn overleden en dat er nog meer zullen overlijden. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat we door onze eigen egoïsme meer mensen moeten laten sterven dan toch al het geval is.

Dat er veel economische gevolgen aan deze virusuitbraak zitten is ondertussen ook wel duidelijk. En ja laten we alsjeblieft proberen die gevolgen zo klein mogelijk te houden. Maar laat dat nou net zijn waar onze overheid en de meeste andere overheden mee bezig zijn, continu balanceren op die lijn waarbij je de economie zo weinig mogelijk schade doet, terwijl je tegelijkertijd de uitbraak vertraagd. En waar de schade te groot wordt, wordt geprobeerd als gemeenschap gezamenlijk die schade zoveel mogelijk te beperken door extra maatregelen. Maar onder aan de streep gaat iedereen hier pijn van lijden en als je uiteindelijke pijn niet meer dan 150 euro of de aanschaf van een extra camera is, dan is dat echt een schijntje in vergelijking met andere mensen, die geliefden kwijtraken, die de rest van hun leven lichamelijke klachten zullen houden, die opeens geen baan meer hebben en zo kan je nog wel even doorgaan.

Wat ik misschien nog wel het verschrikkelijkste aan deze discussie vindt, is dat je in dit soort tijden meestal meer begrip, medemenselijkheid en de wil om elkaar te helpen ziet en dat er dan nog steeds mensen zijn die niet verder dan zichzelf en hun eigen ego kunnen kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:42

Karl66 schreef:
Eén van de grote zekerheden in het leven is dat we dood gaan, of dat nou door ongelukken, ziekte of gewoon ouderdom is. Wat we ook zeker weten is dat er mensen door het coronavirus zijn overleden en dat er nog meer zullen overlijden. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat we door onze eigen egoïsme meer mensen moeten laten sterven dan toch al het geval is.

Dat er veel economische gevolgen aan deze virusuitbraak zitten is ondertussen ook wel duidelijk. En ja laten we alsjeblieft proberen die gevolgen zo klein mogelijk te houden. Maar laat dat nou net zijn waar onze overheid en de meeste andere overheden mee bezig zijn, continu balanceren op die lijn waarbij je de economie zo weinig mogelijk schade doet, terwijl je tegelijkertijd de uitbraak vertraagd. En waar de schade te groot wordt, wordt geprobeerd als gemeenschap gezamenlijk die schade zoveel mogelijk te beperken door extra maatregelen. Maar onder aan de streep gaat iedereen hier pijn van lijden en als je uiteindelijke pijn niet meer dan 150 euro of de aanschaf van een extra camera is, dan is dat echt een schijntje in vergelijking met andere mensen, die geliefden kwijtraken, die de rest van hun leven lichamelijke klachten zullen houden, die opeens geen baan meer hebben en zo kan je nog wel even doorgaan.

Wat ik misschien nog wel het verschrikkelijkste aan deze discussie vindt, is dat je in dit soort tijden meestal meer begrip, medemenselijkheid en de wil om elkaar te helpen ziet en dat er dan nog steeds mensen zijn die niet verder dan zichzelf en hun eigen ego kunnen kijken.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Goed gezegd.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:43

_San87_ schreef:
Dat denk ik wel. Maar het is of sluiten en totaal geen inkomsten, of op deze manier toch nog wat genereren.

Verder word ik best verdrietig van de denkwijze van een aantal hier.

Nou inderdaad, zo in het negatieve hangen... Ik vindt reizen ook geweldig, doe niks liever en al 2 vakanties die 100% niet doorgaan, de 3de is nog een twijfelgeval, al heb ik daar ook niet veel hoop meer voor. Maar goed, dat halen we wel een keertje in, misschien aan het einde van het jaar, en anders volgend jaar. Ik kijk wel mooie documentaires op tv over reizen.

MoniqueT

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:51

@Karl66: mee eens!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:55

Karl66 schreef:

Ik denk wel dat de mensen die alleen maar met zichzelf bezig zijn het nog wel heel erg moeilijk gaan krijgen. Ze zouden eigenlijk psychologische hulp nodig hebben. maar ook dat is op dit moment vrijwel onmogelijk.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:58

.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 20-03-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:58

Karl66 schreef:

Eens, goed gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:13

Karl66 schreef:

Mooi geschreven! _/-\o_ Volgens mij ben ik het nog nooit zó met jou eens geweest..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:15

xJitskee schreef:
Mooi geschreven! _/-\o_ Volgens mij ben ik het nog nooit zó met jou eens geweest..

Waar corona al niet goed voor is! _/-\o_

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:19

Dit topic gaat niet over pijn van geliefden, maar over de economie. Dus zullen we weer ontopic gaan? Een ander kan niet bepalen wat voor een ander belangrijk is. Dat lijkt hier helaas wel te gebeuren. Maar er zijn mensen die zich wel zorgen maken om de economie, omdat dat toch de draagkracht van ons bestaan is. Zonder geld geen leven. Dat is helaas zo. Dat kunnen we niet veranderen.

En bekijk het nog eens verder. Als jij niets meer te besteden hebt, dan ga je ook niet je euro's meer uitgeven aan de kindjes in Afrika. Dan krijgen collectes ook minder geld om weer aan minderbedeelden te besteden. Ook dat zal geraakt worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:25

germie schreef:
Dit topic gaat niet over pijn van geliefden, maar over de economie. Dus zullen we weer ontopic gaan? Een ander kan niet bepalen wat voor een ander belangrijk is. Dat lijkt hier helaas wel te gebeuren. Maar er zijn mensen die zich wel zorgen maken om de economie, omdat dat toch de draagkracht van ons bestaan is. Zonder geld geen leven. Dat is helaas zo. Dat kunnen we niet veranderen.

En bekijk het nog eens verder. Als jij niets meer te besteden hebt, dan ga je ook niet je euro's meer uitgeven aan de kindjes in Afrika. Dan krijgen collectes ook minder geld om weer aan minderbedeelden te besteden. Ook dat zal geraakt worden.

Misschien moet je de post van Karl nog eens lezen ;).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:26

Germie, ik lees niets meer van jou. Zonder geld geen leven, maar zonder leven geen geld meer nodig. Ik denk dat jij nodig even afstand moet nemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:27

Nee, het is een topic over de vraag hoe deze virusuitbraak de economie beïnvloedt. En onderdeel daarvan is de balans tussen economische en menselijke kosten. Je kan niet, zoals jij graag wilt, alleen over de economische kosten praten, zonder over het over de menselijke gevolgen van dit virus te hebben. Je praat namelijk over een balans tussen die twee. En daarbij is het idee om niks te doen wat de economie schaadt net zo dom als allemaal ons huis niet meer uitkomen tot het virus weg is. Het gaat om een verstandige balans tussen die twee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:46

Ik zie om me heen ook mensen die alleen maar met geld bezig zijn in deze tijd.. ik vind dat zo triest -O-
Is het zo lastig om een beetje menselijkheid en medeleven te tonen?
Ik zei vanmiddag dat ik de hele maand nog maar €450 binnen heb gekregen, en dat het daar bij blijft, en volgende maand zijn mijn inkomsten waarschijnlijk 0...
De reacties: 'ja dan moet je maar ander, 'normaal' werk zoeken..', 'dan moet je zorgen dat je meer inkomen krijgt'.. -O-
Terwijl ik zelf heel goed begrijp dat mensen in deze tijd even geen huwelijken meer gaan plannen, en ík neem het echt niemand kwalijk.. Geen enkele ZZP'er en andere ondernemer had een crisis als dit kunnen zien aankomen, maar dan krijg je wel mensen op je dak die jou de schuld geven omdat je risico neemt als ZZP'er.
Daar zit ik meer mee dan dat ik even geen inkomen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:48

Karl66, perfect verwoord, dank!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:50

Germie, mijn opmerking over je ouders, die het niet erg vinden om dood te gaan maar wel erg vinden dat hun kinderen niet meer alles kunnen doen wat ze zo graag willen, wat heb jij tegen je ouders gezegd? Want als ik je posts heb gelezen dan is de gedachtegang van jou veroorzaakt door de reanimatie van je vader. Dan zou het toch verdomd logisch zijn om nu je ouders gerust te stellen door ze te vragen alles in werking te stellen om in leven te blijven want je wil ze niet missen en je reizen komen ooit wel weer.
Of zeg ik nu iets geks?? Probeer me in te leven in jouw gedachtegang maar lukt me echt steeds minder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:52

8nnemiek schreef:
Ik zie om me heen ook mensen die alleen maar met geld bezig zijn in deze tijd.. ik vind dat zo triest -O-
Is het zo lastig om een beetje menselijkheid en medeleven te tonen?
Ik zei vanmiddag dat ik de hele maand nog maar €450 binnen heb gekregen, en dat het daar bij blijft, en volgende maand zijn mijn inkomsten waarschijnlijk 0...
De reacties: 'ja dan moet je maar ander, 'normaal' werk zoeken..', 'dan moet je zorgen dat je meer inkomen krijgt'.. -O-
Terwijl ik zelf heel goed begrijp dat mensen in deze tijd even geen huwelijken meer gaan plannen, en ík neem het echt niemand kwalijk.. Geen enkele ZZP'er en andere ondernemer had een crisis als dit kunnen zien aankomen, maar dan krijg je wel mensen op je dak die jou de schuld geven omdat je risico neemt als ZZP'er.
Daar zit ik meer mee dan dat ik even geen inkomen heb.

Ondernemingsrisico noemen ze dat lekker gemakkelijk. Maar ik ben het met je eens hoor, je kunt dit niet zien aankomen. En zonder jouw als zzp-er had een ander geen foto's. Ander werk zoeken is zeker nu niet gemakkelijk. Ik ben in loondienst, maar zie het om me heen ook hoor. Dus sterkte en nee, ik geef je geen schuld dat je een 'risico' genomen hebt. Het is gewoon heel vervelend voor je (en de anderen die een soortgelijk iets meemaken).

Nog even een berichtje, Cirque du Soleil ontslaat bijna alle medewerkers: https://www.telegraaf.nl/financieel/118 ... -du-soleil
Weer de doorwerking, geen shows of evenementen, dus geen voorstellingen, dus geen kaartverkoop, dus ontslag.
Laatst bijgewerkt door germie op 20-03-20 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:55

8nnemiek, toch maar aankloppen bij de gemeente. Nee heb je, ja kun je krijgen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:00

Wij gaan ook gebruik maken van de zzp regeling zodra het kan, mijn man heeft nu nog werk, maar volgende week is het op dan zijn er geen opdrachten meer en met een lockdown zou het ook niet meer uit te voeren zijn. En dan is er ook nog de vraag gaat de opdrachtgever nog kunnen betalen? Zo ja dan kunnen we nog even vooruit zo nee dan krijgt hij gewoon geen inkomsten meer.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:07

germie schreef:
Nog even een berichtje, Cirque du Soleil ontslaat bijna alle medewerkers: https://www.telegraaf.nl/financieel/118 ... -du-soleil
Weer de doorwerking, geen shows of evenementen, dus geen voorstellingen, dus geen kaartverkoop, dus ontslag.

Als je iedereen vrolijk rond laat wandelen gaan mensen echt niet massaal naar Cirque du Soleil meer hoor. Ik werk voor een groot podium en daar werden de laatste dagen voor de eerste maatregelen amper kaarten gekocht voor de korte termijn en wilde een boel mensen restitutie. Veel bedrijven en zzp'ers zijn juist geholpen met de maatregelen die de overheid samen met de lockdown nu neemt. De publieke sector zou toch wel op zijn gat gaan. Nu hopelijk een stuk korter en met minder doden.

Ik snap ook niet zo goed waarom jij het zo belangrijk vind je punt in deze te maken. Jij jammert met je loondienstbaan, overtollige vakantiedagen harder dan de zzp'ers en ondernemers op mijn tijdlijn die al hun opdrachten en inkomsten weg zien vallen en bij wie ik eigenlijk nergens de boosheid lees die bij jou wel klinkt. (behalve bij het zegje van Wiebes)

Vind het echt bizar hoe bang je bent voor het tijdelijk moeten inleveren van een heel klein beter welvaart voor een hoger doel. Ja, je moet je reizen even tijdelijk on hold zetten. Dat vind ik niet ongepast als je bedenkt dat juist door reizen deze ziekte zo snel rondgrijpt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:16

Kinke schreef:
8nnemiek, toch maar aankloppen bij de gemeente. Nee heb je, ja kun je krijgen

Gelukkig verwacht ik daar inderdaad recht op te hebben :j
Ik ben enorm blij met die regeling, niet alleen voor mezelf want ik zou het zonder inkomen ook nog wel heel even redden, maar vooral ook voor de andere ZZP'ers die het wel nu al heel hard nodig hebben.

Moonsparkle, jullie ook succes! Vooral die onzekerheid en de snelheid waarmee alle opdrachten ineens stilvallen is erg vervelend.. -O-