
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
daffieduck83 schreef:Een aantal jaren geleden splitste de treinen uit Den Haag/Rotterdam op Zwolle en vanuit Zwolle op Gouda. Maar sinds de aanleg van het traject Almere Zwolle is dat afgeschaft. Nu rijdt er 1x per uur vanuit Rotterdam een trein naar Groningen en 1x per uur (een halfuur eerder/later) een trein naar Leeuwarden. Op Zwolle hebben die treinen dan weer aansluitingen op andere intercity's en sprinters naar Groningen en Leeuwarden
maaike5581 schreef:safina schreef:Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh!)
Omdat op sommige stations minder stellen passen, oftewel perron te kort.
Vaak staat het op de borden aangegeven, ook op de trein delen staat de bestemming.
Het gedeelte wat er onderweg af gaat zal dus een andere eindbestemming aangeven.
maaike5581 schreef:Ninus schreef:Wat betekent het digitale aftelbord bij station Zwolle? Je ziet het als je vanuit Meppel komt en het is me gisteren voor het eerst opgevallen, maar dat zegt niet zoveel![]()
Wat voor afteller bedoel je?
Zit helaas al even ziek thuis dus weet niet of deze al in Zwolle staat.
Maar op een aantal stations staan inderdaad aftellers.
Deze is voor ons en geeft aan over hoeveel seconde het sein veilig komt en wij mogen vertrekken.
In de praktijk beginnen wij het vertrekproces als de teller op 15 of 10 staat ongeveer.
Als de teller op 0 staat en het vertreklicht brand sluiten wij onze eigen deur met als doel zo efficiënt mogelijk te kunnen vertrekken met weinig tijd verlies.
Een vertrekproces duurt gemiddeld tussen de 15 en 20 seconden voordat de trein daadwerkelijk kan gaan rijden.
Om hierop in te kunnen spelen dmv eigenlijk een definitieve voorspelling te geven wanneer het sein veilig komt kunnen wij dus punctueler rijden.
Bubblewrap schreef:Ninus, ik zat anders vanavond nog in een trein naar het noorden die in Zwolle splitste
Gelukkig wel direct in de goede bak
Ninus schreef:Bubblewrap schreef:Ninus, ik zat anders vanavond nog in een trein naar het noorden die in Zwolle splitste
Gelukkig wel direct in de goede bak
Welk traject?
Ik reis 3 à 4 keer per week Leeuwarden - Utrecht (en soms ook Den Haag) en er wordt nooit meer in Zwolle gesplitst in een deel Leeuwarden en een deel Groningen. Ook niet als ik heel laat terug ga. Maar misschien is er recent iets veranderd in de dienstregeling? Er blijft wel eens een deel achter in Zwolle, maar dat bedoelde ik niet met splitsen
Nayomie schreef:Vaak staat er bij een vertrekstation vaak toch "rear part ends in Zwolle"? Daaraan kun je zien welk treinstel achterblijft. En anders in de ovinfo app staat per treinstel een bestemming per treinstel. Zie screenshot.
[ [url=m/WEUmiR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb nog een vraag trouwens. Zoals nu zit ik in een treinstel op Zwolle, die gecombineerd zou worden. Stuk uit Rotterdam staat nu dus ergens op het traject stil ivm defecte trein ergens. Wanneer of beter gezegd, wordt er besloten of en wanneer een trein dat al klaarstaat, alleen verder doorrijdt ipv te koppelen?
Edit: volgens mij is er al besloten dat die niet meer gekoppeld wordt. Hij is uit de app gegooid en alleen dit treinstel staat als enige die doorgaat naar Groningen.
Steeph schreef:Waarom duurt het zo gods gruwelijk lang om het defect aan de HSL tussen Breda en Rotterdam op te lossen? Het duurt nu al vanaf 30 januari ofzo en elke dag zit de enige trein die nu nog op dat traject rijd ram en ram vol. Waarom worden er geen alternatieven geboden?
Gloa schreef:Nayomie schreef:Vaak staat er bij een vertrekstation vaak toch "rear part ends in Zwolle"? Daaraan kun je zien welk treinstel achterblijft. En anders in de ovinfo app staat per treinstel een bestemming per treinstel. Zie screenshot.
[ [url=m/WEUmiR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb nog een vraag trouwens. Zoals nu zit ik in een treinstel op Zwolle, die gecombineerd zou worden. Stuk uit Rotterdam staat nu dus ergens op het traject stil ivm defecte trein ergens. Wanneer of beter gezegd, wordt er besloten of en wanneer een trein dat al klaarstaat, alleen verder doorrijdt ipv te koppelen?
Edit: volgens mij is er al besloten dat die niet meer gekoppeld wordt. Hij is uit de app gegooid en alleen dit treinstel staat als enige die doorgaat naar Groningen.
Hangt er vanaf of ze nieuw personeel voor dat treinstel hebben en of ze de capaciteit hebben om het vertraagde deel er leeg achteraan te sturen of af te rangeren.
Gloa schreef:Steeph schreef:Waarom duurt het zo gods gruwelijk lang om het defect aan de HSL tussen Breda en Rotterdam op te lossen? Het duurt nu al vanaf 30 januari ofzo en elke dag zit de enige trein die nu nog op dat traject rijd ram en ram vol. Waarom worden er geen alternatieven geboden?
Dat is er toch ook![]()
Je pakt de reguliere ic naar dordrecht en stapt daar over op de ic richting amsterdam.
oomens schreef:Aanvullende vraag: waarom is er eigenlijk vanaf het begin al altijd wat mis op de HSL tussen Rotterdam en Breda? Zowel met de aanleg als de treinen (Fyra en voorgangers/opvolgers) als het spoor zelf.
Is dat stuk nu zoveel kwetsbaarder dan normaal spoor?
Danique_G schreef:Laatst ging ik van Groningen naar Zwolle, en de trein stopte ergens op een klein station waar we niet hoorde te stoppen. Iedereen was een beetje verbaasd. Uiteindelijk werd er omgeroepen dat de conducteur behoefte had aan een sanitaire voorziening. Maar er is een toilet aanwezig in de trein. Ik snap op zich dat je voor het echte ‘zitwerk’ liever niet daar gaat. Kunnen conducteurs dus echt een trein stoppen voor een grote boodschap? Eerste keer ook dat ik dit meemaakte.
Gloa schreef:Danique_G schreef:Laatst ging ik van Groningen naar Zwolle, en de trein stopte ergens op een klein station waar we niet hoorde te stoppen. Iedereen was een beetje verbaasd. Uiteindelijk werd er omgeroepen dat de conducteur behoefte had aan een sanitaire voorziening. Maar er is een toilet aanwezig in de trein. Ik snap op zich dat je voor het echte ‘zitwerk’ liever niet daar gaat. Kunnen conducteurs dus echt een trein stoppen voor een grote boodschap? Eerste keer ook dat ik dit meemaakte.
Ja het personeel kan niet gedwongen worden het toilet in de trein te gebruiken. En als je moet dan moet je