Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 34090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:31

Mijn vader deed ook een rondje lopen door de trein heen altijd. Wat die niet allemaal tegen kwam aan spullen die mensen vergeten waren :=

VillaNeusjes

Berichten: 6352
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:37

daffieduck83 schreef:
Een aantal jaren geleden splitste de treinen uit Den Haag/Rotterdam op Zwolle en vanuit Zwolle op Gouda. Maar sinds de aanleg van het traject Almere Zwolle is dat afgeschaft. Nu rijdt er 1x per uur vanuit Rotterdam een trein naar Groningen en 1x per uur (een halfuur eerder/later) een trein naar Leeuwarden. Op Zwolle hebben die treinen dan weer aansluitingen op andere intercity's en sprinters naar Groningen en Leeuwarden



Ah zie, ik ga al tijdje niet meer met de trein dus dat is veranderd dan. Excuus. Maakt niet echt per se uit voor 't antwoord. Er zijn meer stations waar treinen gesplitst of gekoppeld worden,

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:46

maaike5581 schreef:
safina schreef:
Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh! :D )


Omdat op sommige stations minder stellen passen, oftewel perron te kort.
Vaak staat het op de borden aangegeven, ook op de trein delen staat de bestemming.
Het gedeelte wat er onderweg af gaat zal dus een andere eindbestemming aangeven.


Ik ken het als een maatregel aan het einde van de spits.

Een paar maanden terug stapte ik om half zeven (18.30 :) ) in in Nijmegen, ik zat ruim en prinsheerlijk in het treinstel dat enkel naar Arnhem ging en daar bleef....
(De rest van de trein ging van Arnhem naar Utrecht, ik stapte sowieso over richting Zwolle en verder.)

Het is een soort van vaardigheid, reizen met het OV.

Ninus
Berichten: 1879
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:15

maaike5581 schreef:
Ninus schreef:
Wat betekent het digitale aftelbord bij station Zwolle? Je ziet het als je vanuit Meppel komt en het is me gisteren voor het eerst opgevallen, maar dat zegt niet zoveel := :D


Wat voor afteller bedoel je?
Zit helaas al even ziek thuis dus weet niet of deze al in Zwolle staat.

Maar op een aantal stations staan inderdaad aftellers.
Deze is voor ons en geeft aan over hoeveel seconde het sein veilig komt en wij mogen vertrekken.
In de praktijk beginnen wij het vertrekproces als de teller op 15 of 10 staat ongeveer.
Als de teller op 0 staat en het vertreklicht brand sluiten wij onze eigen deur met als doel zo efficiënt mogelijk te kunnen vertrekken met weinig tijd verlies.

Een vertrekproces duurt gemiddeld tussen de 15 en 20 seconden voordat de trein daadwerkelijk kan gaan rijden.
Om hierop in te kunnen spelen dmv eigenlijk een definitieve voorspelling te geven wanneer het sein veilig komt kunnen wij dus punctueler rijden.


Het staat, als je vanuit Meppel komt, aan de linkerkant en je ziet het (digitale) bord als je richting het station rijdt. Ik heb het op de terugreis even geprobeerd te bestuderen en het schoot wat heen en weer tussen 1.6 en 1.8

Het splitsen in Zwolle richting het noorden gebeurt gelukkig niet meer, man man man, wat hebben we daar wat mee beleefd :')

Soms was het volstrekt onduidelijk en bleven we maar heen en weer lopen, uiteindelijk stond ik in Groningen en mijn Groningse collega in Leeuwarden :)) Klein foutje :D

Anoniem

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:20

Ninus, ik zat anders vanavond nog in een trein naar het noorden die in Zwolle splitste :=
Gelukkig wel direct in de goede bak :P

senna21

Berichten: 13344
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:47

Een vraagje over reizen per bus.
Aanstaand weekend moet ik in Groningen zijn. Dit keer wil ik met trein en bus reizen. (Ik zit meer dan genoeg in de auto)
Ik heb geen OV chipkaart meer. Kun je in de bus nog losse buskaartjes kopen?
Treinticket heb ik al.

Depende

Berichten: 3534
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:54

Stille meelezer uit het Noorden. Je kunt zeker nog kaartjes kopen in de bus (het is vaak wel duurder dan reizen op saldo) maar je kunt bij Qbuzz (busmaatschappij in Groningen) niet meer contant betalen alleen pinnen dus. Zal vaak geen probleem zijn, maar ik meld het even.

senna21

Berichten: 13344
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:43

Dankjewel. Ik kon dit op de site niet vinden.

Ninus
Berichten: 1879
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:04

Bubblewrap schreef:
Ninus, ik zat anders vanavond nog in een trein naar het noorden die in Zwolle splitste :=
Gelukkig wel direct in de goede bak :P


Welk traject?

Ik reis 3 à 4 keer per week Leeuwarden - Utrecht (en soms ook Den Haag) en er wordt nooit meer in Zwolle gesplitst in een deel Leeuwarden en een deel Groningen. Ook niet als ik heel laat terug ga. Maar misschien is er recent iets veranderd in de dienstregeling? Er blijft wel eens een deel achter in Zwolle, maar dat bedoelde ik niet met splitsen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:39

Ninus schreef:
Bubblewrap schreef:
Ninus, ik zat anders vanavond nog in een trein naar het noorden die in Zwolle splitste :=
Gelukkig wel direct in de goede bak :P


Welk traject?

Ik reis 3 à 4 keer per week Leeuwarden - Utrecht (en soms ook Den Haag) en er wordt nooit meer in Zwolle gesplitst in een deel Leeuwarden en een deel Groningen. Ook niet als ik heel laat terug ga. Maar misschien is er recent iets veranderd in de dienstregeling? Er blijft wel eens een deel achter in Zwolle, maar dat bedoelde ik niet met splitsen :D

Ah, dat laatste inderdaad ;) Een deel blijft achter in Zwolle.

Ik noem het splitsen als treinen op een perron afkoppelen, en het ene een andere eindbestemming heeft.

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:42

Vaak staat er bij een vertrekstation vaak toch "rear part ends in Zwolle"? Daaraan kun je zien welk treinstel achterblijft. En anders in de ovinfo app staat per treinstel een bestemming per treinstel. Zie screenshot.

Afbeelding

Ik heb nog een vraag trouwens. Zoals nu zit ik in een treinstel op Zwolle, die gecombineerd zou worden. Stuk uit Rotterdam staat nu dus ergens op het traject stil ivm defecte trein ergens. Wanneer of beter gezegd, wordt er besloten of en wanneer een trein dat al klaarstaat, alleen verder doorrijdt ipv te koppelen?

Edit: volgens mij is er al besloten dat die niet meer gekoppeld wordt. Hij is uit de app gegooid en alleen dit treinstel staat als enige die doorgaat naar Groningen.

Steeph

Berichten: 4355
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:53

Waarom duurt het zo gods gruwelijk lang om het defect aan de HSL tussen Breda en Rotterdam op te lossen? Het duurt nu al vanaf 30 januari ofzo en elke dag zit de enige trein die nu nog op dat traject rijd ram en ram vol. Waarom worden er geen alternatieven geboden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:44

Nayomie schreef:
Vaak staat er bij een vertrekstation vaak toch "rear part ends in Zwolle"? Daaraan kun je zien welk treinstel achterblijft. En anders in de ovinfo app staat per treinstel een bestemming per treinstel. Zie screenshot.

[ [url=m/WEUmiR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog een vraag trouwens. Zoals nu zit ik in een treinstel op Zwolle, die gecombineerd zou worden. Stuk uit Rotterdam staat nu dus ergens op het traject stil ivm defecte trein ergens. Wanneer of beter gezegd, wordt er besloten of en wanneer een trein dat al klaarstaat, alleen verder doorrijdt ipv te koppelen?

Edit: volgens mij is er al besloten dat die niet meer gekoppeld wordt. Hij is uit de app gegooid en alleen dit treinstel staat als enige die doorgaat naar Groningen.

Hangt er vanaf of ze nieuw personeel voor dat treinstel hebben en of ze de capaciteit hebben om het vertraagde deel er leeg achteraan te sturen of af te rangeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:51

Steeph schreef:
Waarom duurt het zo gods gruwelijk lang om het defect aan de HSL tussen Breda en Rotterdam op te lossen? Het duurt nu al vanaf 30 januari ofzo en elke dag zit de enige trein die nu nog op dat traject rijd ram en ram vol. Waarom worden er geen alternatieven geboden?

Dat is er toch ook :?

Je pakt de reguliere ic naar dordrecht en stapt daar over op de ic richting amsterdam.

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:53

Gloa schreef:
Nayomie schreef:
Vaak staat er bij een vertrekstation vaak toch "rear part ends in Zwolle"? Daaraan kun je zien welk treinstel achterblijft. En anders in de ovinfo app staat per treinstel een bestemming per treinstel. Zie screenshot.

[ [url=m/WEUmiR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog een vraag trouwens. Zoals nu zit ik in een treinstel op Zwolle, die gecombineerd zou worden. Stuk uit Rotterdam staat nu dus ergens op het traject stil ivm defecte trein ergens. Wanneer of beter gezegd, wordt er besloten of en wanneer een trein dat al klaarstaat, alleen verder doorrijdt ipv te koppelen?

Edit: volgens mij is er al besloten dat die niet meer gekoppeld wordt. Hij is uit de app gegooid en alleen dit treinstel staat als enige die doorgaat naar Groningen.

Hangt er vanaf of ze nieuw personeel voor dat treinstel hebben en of ze de capaciteit hebben om het vertraagde deel er leeg achteraan te sturen of af te rangeren.

In dit geval zat nieuw personeel (machinist) al voor de officiële vertrektijd in de trein. Deze trein is met +26 minuten vertraging vertrokken uiteindelijk. Normaal zou zo'n trein eruit gehaald worden want 4 minuten erna zou de volgende IC vertrekken. Waarom deze niet? Of zal dat weer te maken hebben met aantal treinen bij Onnen dat deze wel moet rijden?

Steeph

Berichten: 4355
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:48

Gloa schreef:
Steeph schreef:
Waarom duurt het zo gods gruwelijk lang om het defect aan de HSL tussen Breda en Rotterdam op te lossen? Het duurt nu al vanaf 30 januari ofzo en elke dag zit de enige trein die nu nog op dat traject rijd ram en ram vol. Waarom worden er geen alternatieven geboden?

Dat is er toch ook :?

Je pakt de reguliere ic naar dordrecht en stapt daar over op de ic richting amsterdam.


Toch knap dat dat dan nergens staat aangegeven, ook niet in de NS app. Daarnaast ben je via dat traject een kwartier langer onderweg en zijn er tussen Rotterdam-Dordrecht met de sprinters ook problemen -O-

xPabloBokt
Fotograaf

Berichten: 10517
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:30

Ik heb geen last van drukte in die trein, wel nu regelmatig wat vertraging (5 minuten ofzo). Stap in Breda op richting Eindhoven..

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:06

Aanvullende vraag: waarom is er eigenlijk vanaf het begin al altijd wat mis op de HSL tussen Rotterdam en Breda? Zowel met de aanleg als de treinen (Fyra en voorgangers/opvolgers) als het spoor zelf.
Is dat stuk nu zoveel kwetsbaarder dan normaal spoor?

xPabloBokt
Fotograaf

Berichten: 10517
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:07

Ik heb gehoord in het ergernissentopic dat er een logica achter zit dat een lege bus doorrijd en een vollere bus stopt wanneer ze tegelijkertijd een halte aanrijden en dezelfde route volgen. Hoe zit dat?

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 9207
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:08

Yes, lang verhaal kort, die lege bus is waarschijnlijk een bus met vertraging. Die slaat alle (of veel) haltes over om weer tijd in te halen. Die volle bus wordt dus extra vol omdat die 2x zo veel passagiers moet oppikken maar die rijd vaak dan wel nog op tijd :j

Edit; als ik dat zelf heb gooi ik altijd 'geen dienst' op de voorkant maar niet iedereen weet hoe dat moet. Zeker de wat oudere chauffeurs hebben daar nog wel eens moeite mee.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:24

oomens schreef:
Aanvullende vraag: waarom is er eigenlijk vanaf het begin al altijd wat mis op de HSL tussen Rotterdam en Breda? Zowel met de aanleg als de treinen (Fyra en voorgangers/opvolgers) als het spoor zelf.
Is dat stuk nu zoveel kwetsbaarder dan normaal spoor?

Ja, dat had met de treinen te maken als ik me niet vergis. Dus nu rijden daar oude modellen. Heb hier laatst een lang artikel over gelezen, zal eens kijken of ik het linkje ervan heb

Raineri
Berichten: 6874
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:30

Laatst ging ik van Groningen naar Zwolle, en de trein stopte ergens op een klein station waar we niet hoorde te stoppen. Iedereen was een beetje verbaasd. Uiteindelijk werd er omgeroepen dat de conducteur behoefte had aan een sanitaire voorziening. Maar er is een toilet aanwezig in de trein. Ik snap op zich dat je voor het echte ‘zitwerk’ liever niet daar gaat. Kunnen conducteurs dus echt een trein stoppen voor een grote boodschap? Eerste keer ook dat ik dit meemaakte. :+

Foaly

Berichten: 6363
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:34

Misschien een vrouwelijke conducteur die een tampon oid nodig had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:40

Danique_G schreef:
Laatst ging ik van Groningen naar Zwolle, en de trein stopte ergens op een klein station waar we niet hoorde te stoppen. Iedereen was een beetje verbaasd. Uiteindelijk werd er omgeroepen dat de conducteur behoefte had aan een sanitaire voorziening. Maar er is een toilet aanwezig in de trein. Ik snap op zich dat je voor het echte ‘zitwerk’ liever niet daar gaat. Kunnen conducteurs dus echt een trein stoppen voor een grote boodschap? Eerste keer ook dat ik dit meemaakte. :+

Ja het personeel kan niet gedwongen worden het toilet in de trein te gebruiken. En als je moet dan moet je :+

Vjestagirl

Berichten: 26940
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:02

Gloa schreef:
Danique_G schreef:
Laatst ging ik van Groningen naar Zwolle, en de trein stopte ergens op een klein station waar we niet hoorde te stoppen. Iedereen was een beetje verbaasd. Uiteindelijk werd er omgeroepen dat de conducteur behoefte had aan een sanitaire voorziening. Maar er is een toilet aanwezig in de trein. Ik snap op zich dat je voor het echte ‘zitwerk’ liever niet daar gaat. Kunnen conducteurs dus echt een trein stoppen voor een grote boodschap? Eerste keer ook dat ik dit meemaakte. :+

Ja het personeel kan niet gedwongen worden het toilet in de trein te gebruiken. En als je moet dan moet je :+


Het gebeurd dus weleens dat treinen daardoor niet rijden. Of dat ik uiterst last minute (lees: 2 minuten voor vertrektijd) een andere conducteur moet zoeken, waardoor we vertraging rijden.