Wat heette vroeger anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:23

Morrie schreef:
Ibbel schreef:
Ik vermoed dat kerststol omdopen in feeststol ook een politiek correcte achtergrond heeft om de andersgelovigen niet voor het hoofd te stoten. Zoals in de VS het ook geen Christmas meer is, maar Holidays. Alsof holidays niet van Holy Days afgeleid is :+

dat is het op mijn werk wel, kerstfeest, kerstversiering, kerstboom is allemaal verboden, het is eindejaarsfeest, feestversiering en feestboom.

Op het Sinterklaasfeest voor kinderen van personeel werd in de uitnodiging wel vermeld dat er ZWARTE Pieten aanwezig zouden zijn. Vorig jaar werd dat niet vermeld en zijn er mensen weer opgestapt zodra ze het zagen, met huilende kinderen uiteraard.....

Dat is wel gek, want voor andersgelovigen is december ook niet het einde van het jaar :=

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:25

germie schreef:
Mongooltjes noem je nu downies.

Je bedoelt vast iemand met het syndroom van Down? Downie is behoorlijk denigrerend... :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:27

ista schreef:
germie schreef:
Mongooltjes noem je nu downies.

Je bedoelt vast iemand met het syndroom van Down? Downie is behoorlijk denigrerend... :n

Eh, brownies en downies dan ook?
Ik vind beide benamingen niet denigrerend. Maar downie klinkt iets vriendelijker, heb daar geen denigrerend gevoel bij.

Geestelijk gehandicapten heten nu geestelijk beperkten.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-12-19 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat heette vroeger anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:28

Verstandelijk beperkten bedoel je.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:29

Anoniem schreef:

Dat kwam daarna.

Druk heet nu adhd, pddnos, tos, add enz. Gewoon druk bestaat niet meer.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:30

Verstandelijk beperkt is inmiddels iemand met mogelijkheden.

En TOS is een taalontwikkelingsstoornis, dat heeft niks met druk te maken. PDD-NOS is een stoornis in het autistisch spectrum, zo iemand hoeft ook niet druk te zijn. Het is een behoorlijk generaliserende aanname...
Laatst bijgewerkt door ista op 12-12-19 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:33

ista schreef:
Verstandelijk beperkt is inmiddels iemand met mogelijkheden.

Iemand met een normaal iq heeft zeker meer mogelijkheden en is dan iemand met zeer veel mogelijkheden? Ik hou het wel op beperkt dan. is en niet beledigend en dekt de lading tenminste. Maar zo is er voor mij nog steeds de negerzoen en blijft zwarte piet zwart.

En natuurlijk behouden we de kerststol en paasstol. Ze moeten alleen meer verpakkingen drukken en willen natuurlijk daarop bezuinigen. Het ligt denk ik niet eens aan de feestdagen, maar aan besparen willen op alles.

Door de gemeentelijke herindelingen hebben veel inwoners van bepaalde dorpen of plaatsen een nieuwe gemeentenaam gekregen. En soms is zelfs een gehele naam vervangen door iets nieuws.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:34

Downie is echt niet ok germie. Je bent echt super aan het drammen in dit topic trouwens. Ik vind het vervelend.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:36

poes schreef:
Downie is echt niet ok germie.

Dan gaan we dus ook de restaurantnaam maar aanpassen?
Brownies en downies kan niet meer dan. Restaurant voor medewerkers met down? beperking? kansen? mogelijkheden? Sorry, maar ik word cynisch van sommige dingen die opeens niet meer zouden kunnen.

Overigens vind ik het vervelend als ik alleen een nieuwere benaming noem en iemand zegt dat dat niet meer mag. Of nog steeds negatief is. Dat mag je noemen, maar dan mag je ook zeggen dat het helemaal niet negatief bedoeld is (wat het ook niet is, en het is bovendien alleen een benaming zonder waarde-oordeel, ik noemde alleen mongooltje is tegenwoordig downie. Dan is daar niets denigrerends aan, alleen hoe het nu heet. En dan mag je best noemen dat het een persoon met downsyndroom is, maar ik gaf oorspronkelijk geen mening over de klank van het woord. Maar downie is niet negatief. En daar gaat het om.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-12-19 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:37

Racist zijn is ook lastig! :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 11:38

Ik ook... was niet de opzet van het topic, dus ik ga m’n eigen topic maar ontstippen...

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:40

poes schreef:
Downie is echt niet ok germie. Je bent echt super aan het drammen in dit topic trouwens. Ik vind het vervelend.

Eens.

En zoals al meerdere malen aangegeven is dit niet de bedoeling van het topic. De lol gaat er wel een beetje af zo.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:41

rien10 schreef:
Huh? Waar werk jij dan?

op een groot ROC

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:42

goed, ik zal weer netjes meedoen :P

Joegoslavie zijn nu meerdere landen geworden.

Er zijn zo meer landen verdwenen, gefuseerd, of hebben een andere naam gekregen.

Bonn was ooit de hoofdstad van de BRD. De BRD en DDR zijn nu gewoon weer Duitsland. En Berlijn is weer de hoofdstad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:43

Noord en zuid vietnam zijn weer herenigd tot 'Vietnam'.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:45

Ik begeleid (als invaller) af en toe een man met down, en ik vind het echt een heel naar woord om hem te bestempelen als downie. Zo praat je niet tegen, of over mensen.

Een restaurant is imo iets heel anders, heeft een heel andere insteek. Als een restaurant, cafe of pub 'het klunzige ruitertje' of 'de domme doos' 'de bolle' zou heten dan is dat imo ook geen reden om een ander neerbuigend zo te noemen.

Kom terug Ladymadonna ik vind je topic juist zo leuk, het gros van de users reageert wel leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:47

Ochgermie :x

Sommige dingen uit het topic herken ik nog , sommige net voor mijn generatie zeg maar

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:50

mijn opleiding is al genoemd social work is een fusie van een heleboel sociale opleidingen doorelkaar. op mijn hogeschool zijn dat SJD, MDW en SPH die gefuseerd zijn samen met nog wat stromingen/invloeden.

De opleiding die mijn zusje doet heet nu nog DTP, word volgend jaar mediamaker.

Al die engelse termen vind ik trouwens wel echt hinderlijk, mijn opleiding is volledig nederlands, maar met een engelse naam. 'verder kijken dan je neus lang is' moet je nu outreachend werken noemen. Net zoals iemand in zijn kracht zetten, dat moet je opschrijven als empowerment.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:07

ikheetesmee schreef:
mijn opleiding is al genoemd social work is een fusie van een heleboel sociale opleidingen doorelkaar. op mijn hogeschool zijn dat SJD, MDW en SPH die gefuseerd zijn samen met nog wat stromingen/invloeden.

Al die engelse termen vind ik trouwens wel echt hinderlijk, mijn opleiding is volledig nederlands, maar met een engelse naam. 'verder kijken dan je neus lang is' moet je nu outreachend werken noemen. Net zoals iemand in zijn kracht zetten, dat moet je opschrijven als empowerment.

Sowieso zijn al die Engelse termen echt tenenkrommend. Ik werkte als accountmanager op een mediabureau, nou, wat daar voor een stomme dingen voorbij kwamen :')

Even iets kort met je collega bespreken noemde je een sitdown. We hadden geen directeur, maar een "managing director". Het wat belangrijk de klant feeling te laten krijgen met het product, dus stuur je hem een sample op (we werkten met tijdschriften, een inkijkexemplaar lijkt me dan een betere term om daar te gebruiken) zodat hij de look en feel kan ervaren. En in plaats van de klant te vertellen wat hij aan het product heeft, stelde je hem de vraag: "En jij bent nu natuurlijk benieuwd: what's in it for me?" Als je gesprekspartner met een tegenargument kwam moest je die natuurlijk tackelen. En uiteraard was dit geen telefoongesprek, maar een call.
Pfff, ik kan hier te lang mee doorgaan maar dat is natuurlijk niet de insteek van het topic :') Dus excuus, ik ga weer terug on topic :Y) (ook lekker Engels)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:09

Balenciaga schreef:
ikheetesmee schreef:

Sowieso zijn al die Engelse termen echt tenenkrommend. Ik werkte als accountmanager op een mediabureau, nou, wat daar voor een stomme dingen voorbij kwamen :')

Even iets kort met je collega bespreken noemde je een sitdown. We hadden geen directeur, maar een "managing director". Het wat belangrijk de klant feeling te laten krijgen met het product, dus stuur je hem een sample op (we werkten met tijdschriften, een inkijkexemplaar lijkt me dan een betere term om daar te gebruiken) zodat hij de look en feel kan ervaren. En in plaats van de klant te vertellen wat hij aan het product heeft, stelde je hem de vraag: "En jij bent nu natuurlijk benieuwd: what's in it for me?" Als je gesprekspartner met een tegenargument kwam moest je die natuurlijk tackelen. En uiteraard was dit geen telefoongesprek, maar een call.
Pfff, ik kan hier te lang mee doorgaan maar dat is natuurlijk niet de insteek van het topic :') Dus excuus, ik ga weer terug on topic :Y) (ook lekker Engels)

We hebben hier een topic voor nodig :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:16

Dan moet je de columns van Japke D Bouma over 'jeuktaal' eens lezen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:27

germie schreef:
Anoniem schreef:

Dat kwam daarna.

Druk heet nu adhd, pddnos, tos, add enz. Gewoon druk bestaat niet meer.

Dat is toch geen naamaanpassing :? Dat zijn gewoon veranderende inzichten waarbij er meer ‘labeltjes’ komen en het voordeel is daarvan dat er ook meer passende hulp is.
TOS is trouwens een TaalOntwikkelingStoornis, heeft in de verste verte niks met druk te maken. Pddnos ook niet.

Overigens is dit geloof ik geen topic om je ergernissen in de spuien, maar meer om de ‘oh ja, dat hadden we toen ook nog’ momenten op te halen :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:31

Schoonmaaksters zijn interieurverzorgsters :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:33

Boeren waren zelfstandig ondernemers in de agrarische sector en nu weer boer.

Overleggen of vergaderingen heten nu standups, retrospectives, springplanningen, PI-besprekingen, enz. Allemaal afhankelijk van het doel van de vergadering of het overleg of het samenzijn. Of hoe je het maar noemen wilt.

En iemand iets opbouwend leren noemen ze scaffolding, oftewel bouwstenen.

Een baas of chef is nu een manager.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-12-19 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:36

Vroeger gingen kinderen die niet mee konden komen op een gewone school naar de Lom school. Geen idee hoe het tegenwoordig heet.