Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 01:53

germie schreef:
Alleen een restaurant bezoeken. Je wordt in Nederland nog steeds aangekeken.

Dat ervaar ik helemaal niet zo. Van een fastfoodketen tot 2 sterren altijd op mijn gemak.

Musicolog ik vind de taboes die je aanbrengt juist echte taboes! Ook bizar dat iemand reageert dat het ziekelijk zou zijn dat je op jongere Volwassen personen valt en als er op bokt iemand een topic opent dat ze met een oudere man is, is het helemaal geweldig :D

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:51

iirrssjjee schreef:
Een taboe is als jong persoon een depressie hebben in mijn ogen.... Ik ben 26 en heb 2,5 jaar geleden een burn-out gehad en in een depressie gekomen. Als ik dit vertel; hoe kan dat nou, op jouw leeftijd! Ja maar je bent nog zo jong. Ah stel je niet zo aan. Enz enz. Juist door die opmerkingen blijft het een taboe en durven jongeren er niet over te praten!

Oh echt dit jah... Heb geen depressie maar wel een burn out. Ben 23 en krijg inderdaad ook die opmerkingen, ah hoe kan dat nou zo jong! Gewoon op tijd naar bed en misschien wat minder hard werken. Niet zo aanstellen.

Daarom praat ik er eigenlijk met niemand meer over.

Lusitana

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:26

Alleen naar een restaurant (of bioscoop of wat) gaan is geen taboe. Anderen denken daar echt niks van, dat zit veel meer tussen de oren van degene die alleen ergens heen gaat, dat ongemak.
Het is niet iets waar je niet voor uit durft te komen in gezelschap en dat vind ik een redelijk goed criterium voor een taboe. (Er niet voor uit durven komen in gezelschap).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:16

Niet durven of geen zin hebben in het commentaar en de oordelen zijn ook 2 aparte dingen. Soms hebben mensen al zoveel commentaar gehad, dat ze gewoon maar hun mond houden. Dan maak je voor jezelf dus wel een taboe.

En dat niemand er wat van vindt als je bijvoorbeeld alleen uit eten gaat is echt niet waar. Mensen hebben overal een mening over, commentaar op etc. Het is aan diegene die alleen uit eten wil om daar wel of niks mee te doen natuurlijk. Ook al durf je het wel, kan je ook geen zin hebben in opmerkingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:01

Persoonlijk ergens en probleem van maken valt niet onder taboe.
Als iemand ZEGT dat die in zijn of haar eentje naar een restaurant gaat, gaat heus niet de hele maatschappij die persoon daarop uitlachen of uitsluiten. Hele kantoren met personeel die allemaal apart eten in restaurants.
Je hoeft maatschappelijk niet te verzwijgen dat je alleen uit eten gaat in je eentje.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:03

Een stevige/dikke en ook nog eens lange vrouw met een slanke man (type verzorgd, niet onaantrekkelijk) wordt ook nog steeds als een taboe gezien helaas... Ik merk het vaak genoeg als ik met mijn vriend over straat ga, van die blikken van "Euh, wat moet hij met dat vrachtschip?".

Uberhaupt, is dik zijn en daarbij ook nog fanatiek sporten is in sommige ogen ook al een taboe. Als ik ga sporten krijg ik regelmatig te maken met onderschat worden qua kracht en uithoudingsvermogen, soms ook vervelende opmerkingen achter de rug om helaas.

Recreationeel drugsgebruik, open relaties, bi- of panseksualiteit en BDSM ben ik zelf heel open over, maar merk dat die onderwerpen ook erg taboe kunnen zijn voor mensen.

En laat ik nou net niét van taboes houden :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:28

Openlijk toegeven niet mee te doen aan bevolkingsonderzoeken.
Ik zal echt nooit meewerken aan preventieve onderzoeken. Je bent zo gezond als je je voelt en alles te weten maakt ongelukkig.

Ook het weigeren van chemo of kiezen voor alternatieve behandelingen is nog steeds een taboe.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:37

Ik zat vanmiddag te bedenken dat poepen in het openbaar (toilet) misschien ook taboe is toen een collega verontschuldigend riep 'Ik was het niet'. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:46

Volgens mij is het niet meewerken aan een bevolkingsonderzoek of het weigeren van een behandeling geen taboe hoor... ?
Dat het misschien niet-populaire dingen zijn, of mensen het niet verstandig kunnen vinden, maken iets geen taboe..

Een aantal dingen worden hier taboe genoemd omdat mensen er zelf een lading aan geven (bijv het alleen eten in een restaurant), maar dat zijn denk ik, zoals anderen ook aangeven, echt geen taboes denk ik.

Borstvoeding in t openbaar, is dat een taboe? zolang er gesprekken over zijn, is het geen taboe. Van mij hoeft t niet, ik hoef er niet bij te zitten als iemand een baby voedt, maar dat maakt het voor mij geen taboe en voor die ander ook niet....

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 08:53

Cer schreef:
Volgens mij is het niet meewerken aan een bevolkingsonderzoek of het weigeren van een behandeling geen taboe hoor... ?
Dat het misschien niet-populaire dingen zijn, of mensen het niet verstandig kunnen vinden, maken iets geen taboe..

Een aantal dingen worden hier taboe genoemd omdat mensen er zelf een lading aan geven (bijv het alleen eten in een restaurant), maar dat zijn denk ik, zoals anderen ook aangeven, echt geen taboes denk ik.

Borstvoeding in t openbaar, is dat een taboe? zolang er gesprekken over zijn, is het geen taboe. Van mij hoeft t niet, ik hoef er niet bij te zitten als iemand een baby voedt, maar dat maakt het voor mij geen taboe en voor die ander ook niet....

Precies, dan is het meer een persoonlijk taboe. In die zin wel een taboe, maar dan moet je het anders formuleren. (Want mijn vraag was wel 'Wat is volgens jou een taboe?')
De meeste mensen die hier reageren, laten het overkomen alsof het een algemeen taboe is.

Nogmaals, ik ben ook nieuwsgierig naar persoonlijke taboes, maar zeg dan inderdaad: Voor mij is .... een taboe.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:11

Fem schreef:
Cer schreef:

Precies, dan is het meer een persoonlijk taboe. In die zin wel een taboe, maar dan moet je het anders formuleren. (Want mijn vraag was wel 'Wat is volgens jou een taboe?')
De meeste mensen die hier reageren, laten het overkomen alsof het een algemeen taboe is.

Nogmaals, ik ben ook nieuwsgierig naar persoonlijke taboes, maar zeg dan inderdaad: Voor mij is .... een taboe.

Een 'persoonlijk taboe' is iets dat imo niet bestaat. Taboe is iets wat niet besproken kan worden, daar heb jij op zijn minst een groep mensen voor nodig.
Een 'persoonlijk taboe' zou dan iets zijn waar jij niet graag over spreekt of iets wat jij niet ok vindt. Een mening dus, en dat is logischerwijs voor iedereen verschillend.
Iets is maar een taboe als een grote groep mensen het onbespreekbaar vindt.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 09:17

Dat kan dat je er zo over denkt. Ik ben tot een andere conclusie gekomen tijdens mijn onderzoek voor mijn scriptie. Daaruit blijkt dat een taboe niet zo universeel is en ook niet zo zwart-wit als jij het stelt.

Mijn mening is daarover, het is voor die persoon een taboe om over te spreken, dus een taboe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:36

Weet je wat ik dan het moeilijke vind, Fem? Ik heb wel een aantal dingen die voor mij taboe zijn om over te praten, maar het wisselt ook per persoon. Bij de ene kan ik er wel over praten, soms moet moeite, maar anderen zullen er nooit iets over horen.

Dat zijn dan ook dingen die ik niet online zet :') Of in ieder geval niet helemaal. Het lijkt mij dus voor meer mensen moeilijk om echt persoonlijke taboes te bespreken in dit topic.

Ik ben wel heel benieuwd wat je uiteindelijk neer gaat zetten, want ik vind het wel een heel mooi/interessant idee. Ik zou bij mezelf ook al een idee hebben hoe ik het vast zou leggen als ik zo'n verhaal vast zou moeten leggen, dus ik ben heel benieuwd naar jouw versie en visie!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 10:46

Er zijn inderdaad ook al enkele personen geweest die mij een privé bericht hebben gestuurd omdat ze het niet willen delen in het topic. Althans, er mag best over het onderwerp gepraat worden vinden ze, maar het is voor hen toch iets privé en willen ze niet perse online hebben staan dat het hen betreft.

Het is ook een heel lastig onderwerp.
En over een taboe spreken die 'universeel' is, is vaak een stuk makkelijker dan als het een taboe is wat jouw persoonlijke leven of als persoon treft.

Ik heb nog geen concrete ideeën. Momenteel ben ik bezig met een serie over mensen die aan Cosplay doen en die door middel van cosplay bepaalde struggles in hun leven hebben 'overwonnen' of er beter mee om kunnen gaan.
Daarnaast zou ik graag een serie maken over polyamorie. Ik ben in contact met een meisje/vrouw daarover. Dus dat staat echt nog in de kinderschoenen.

Verder heb ik een tijd terug een portretserie gemaakt van mensen met littekens. En daar kwam ik toch wel tot de ontdekking dat er nog veel taboe heerst, althans, voor die personen zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:57

Zelf vind ik het heel lastig om te toetsen of iets Taboe is.

De definitie is wel dat het níet persoonlijk is, maar voor een groep of maatschappij geldt. Dus een persoonlijk taboe valt denk ik meer onder 'schaamte' ofzoiets?

Omdat ik, en mensen in mijn directe omgeving óveral over (kunnen) praten is mijn ervaring dat er geen taboe's zijn. Maar zo werkt het natuurlijk niet... Ook levenswijzen/stylen en persoonlijke keuzes zijn bespreekbaar, is mijn ervaring.

Van een aantal zaken die eerder aangehaald werden weet ik niet of het binnen mijn omgeving een taboe is, of gewoon niet voorkomt, waardoor er niet over gesproken wordt.. Kom je daar dan ooit achter? :o?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:04

Ik snap precies wat je aanhaalt Cer.
Ik ben heel openlijk in mijn communicatie, ik schaam me voor zeer weinig en ik heb voornamelijk mensen om mij heen (vrienden en familie) waarmee ik overal over kan spreken.
Voor mij persoonlijk is er ook zeer weinig een taboe, precies om de redenen die jij noemt.

Tijdens mijn onderzoek kwam ik tot de conclusie dat Nederland een te multicultureel land is om echt duidelijke taboes te hebben. Bepaalde culturen en bevolkingsgroepen hebben nog hele duidelijke en uitgesproken taboes, terwijl dat in Nederland zeer varieert.

Je hebt gelijk dat een taboe niet persoonlijk is, maar een groep en maatschappij betreft. Toch is dat in Nederland dus toch wat 'vager'.

Om even voor mezelf te spreken, ik spreek openlijk over seks(ualiteit), lichamelijke ongemakken (ongesteldheid, darmproblemen, etc.), ziekte (lichamelijk en psychisch), etc.
En toch, toen ik laatst geholpen ben aan zeer vervelende aambeien (iets wat ik al 10 jaar heb sinds mijn borstverkleining), merkte ik op dat mensen het vreemd vonden en dat het iets is waar ik niet over hoor te praten, waar ik me voor zou moeten schamen.
En precies daardoor ben ik over dit onderwerp minder open gaan spreken. Ik moest daarbij toch denken aan hoe taboes gevormd worden, ontstaan of in stand gehouden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:06

Maar zijn jouw aambeien dan een taboe of gewoon een onsmakelijk onderwerp waar men niet altijd op zit te wachten? Voor alles een tijd en een plaats. Als je mij voor of tijdens de lunch over bepaalde onderwerpen aanspreekt ben ik ook niet blij met je, maar op een ander tijdstip ben je welkom.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:16

Ja ik denk dat dit ook een beetje is wat Tica zegt... Ik vind het helemaal niet erg om over aambeien oid te praten, maar het ligt er een beetje aan over hoe het verteld wordt.
Ik vind overgeven bijv bijzonder smerig... als iemand uitgebreid gaat vertellen wat ze precies uitgekotst hebben en hoe dat ging, dan ga ik zelf ook over mn nek. Maar als iemand verteld dat ze ziek waren en moesten overgeven, vind ik dat geen probleem...

Als het echt een nasty verhaal is, kan ik dat aan sommigen wel kwijt (met de mededeling : wil je wat ranzigs horen :') ) en aan anderen niet ..

het ligt er ook aan wanneer het ter sprake komt.. Ik heb zelf ook last van aambeien, en ik kan dat met meerdere mensen bespreken, maar het ligt er wel aan hoe dat gaat. En sommige mensen gaat het geen reet ( :+ ) aan dus waarom zou je het dan vertellen? Van de buurvrouw hoef ik dat echt niet te weten. Is geen taboe, maar gewoo geen interesse of too much information :j

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:16

Nee, ik zadel niemand op met mijn onsmakelijkheden. Maar als ik moet verbergen waarom ik naar het ziekenhuis moet, dan vind ik het wel een taboe.
Een voorbeeld van de conversatie:
Ik: Ik kan dan niet werken, ik heb een ziekenhuis afspraak en mogelijk heb ik de dagen erna nodig voor herstel.
Die ander: Wat heb je voor ingreep dan?
Ik: Eerlijk antwoord
Die ander: He jakkes.. had je het niet gewoon even een darmonderzoek kunnen noemen? En hoe kom je in hemelsnaam aan aambeien dat is toch iets voor oudere mensen en zwangere vrouwen?
Ik: Nevermind

[EDIT]

En wat is er precies ranzig aan aambeien volgens jullie dan?
Dat is het hele ding, er heerst op het hebben van sommige ongemakken/ziektes een taboe om er over te spreken.
Laatst bijgewerkt door Fem op 05-12-19 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:18

germie schreef:
Ik zal echt nooit meewerken aan preventieve onderzoeken. Je bent zo gezond als je je voelt en alles te weten maakt ongelukkig.

Ook het weigeren van chemo of kiezen voor alternatieve behandelingen is nog steeds een taboe.

Germie, de topics op bokt die over dergelijke onderzoeken gingen bleef je steeds maar terugkomen in het topic om dat te verkondigen. Ook als er door sommige bokkers gewacht werd op een uitslag of een aantal een minder goede uitslag had gehad.

Dat was dus geen taboe, dat was ongepast gedrag van jou en daar werd je op aangesproken.

M.b.t aambeien e.d: waarom moet alles altijd maar besproken worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:21

@Fem: dat is een onaardig antwoord van de persoon waar je het tegen zegt... dat is geen taboe imo :)
Ik zou zeggen "vraag er dan niet om".. :')

@Palmera: je 'hoeft' niks perse te bespreken, maar soms vragen mensen ergens uitleg over, en dan kunnen ze het krijgen...
En met goede vrienden/vriendinnen kun je het bespreken, om er vervolgens bijv achter te komen dat je niet de enige bent die zoiets heeft, en wat andermans/vrouws ervaringen zijn...
Waarom zou je iets niet met de juiste personen bespreken :?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:22

Palmera schreef:
germie schreef:

Germie, de topics op bokt die over dergelijke onderzoeken gingen bleef je steeds maar terugkomen in het topic om dat te verkondigen. Ook als er door sommige bokkers gewacht werd op een uitslag of een aantal een minder goede uitslag had gehad.

Dat was dus geen taboe, dat was ongepast gedrag van jou en daar werd je op aangesproken.

M.b.t aambeien e.d: waarom moet alles altijd maar besproken worden?

Niet altijd en zeker ook niet alles. Maar de definitie van taboe is iets waar niet over gesproken mag worden.
Het is echt niet dat ik tegen iedere voorbijganger ga vertellen dat ik aambeien heb en de daarbij passende ongemakken. Maar blijkbaar (mijn ervaring) mag ik er helemaal niet over praten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:23

Correctie: Die persoon wilde het antwoord niet horen.. dat is iets anders als dat het niet besproken mág worden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:23

Fem schreef:
Nee, ik zadel niemand op met mijn onsmakelijkheden. Maar als ik moet verbergen waarom ik naar het ziekenhuis moet, dan vind ik het wel een taboe.
Een voorbeeld van de conversatie:
Ik: Ik kan dan niet werken, ik heb een ziekenhuis afspraak en mogelijk heb ik de dagen erna nodig voor herstel.
Die ander: Wat heb je voor ingreep dan?
Ik: Eerlijk antwoord
Die ander: He jakkes.. had je het niet gewoon even een darmonderzoek kunnen noemen? En hoe kom je in hemelsnaam aan aambeien dat is toch iets voor oudere mensen en zwangere vrouwen?
Ik: Nevermind

[EDIT]

En wat is er precies ranzig aan aambeien volgens jullie dan?
Dat is het hele ding, er heerst op het hebben van sommige ongemakken/ziektes een taboe om er over te spreken.

Nou dan moet je nog eens lezen wat ik zeg, het gaat dus ook echt om het moment. IK vind het geen taboe om er over te spreken, maar over aambeien, uitwerpselen, overgeefsel, andere lichamelijke ongemakken spreek ik niet al te graag als ik nog wil eten ofzo. Iets met beelddenken en eetlust bederven. Dat heeft niets met taboe te maken, meer met manieren.

Fem schreef:
….. Maar blijkbaar (mijn ervaring) mag ik er helemaal niet over praten.

Met zulke reacties ben je heel snel uitgepraat. :')

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:26

Cer schreef:
Correctie: Die persoon wilde het antwoord niet horen.. dat is iets anders als dat het niet besproken mág worden. :j

Ja, maar in dat geval is eigenlijk niets wat in dit topic genoemd wordt een taboe.
Er is namelijk altijd wel iemand die het wel/niet wil horen.

(Ik vind dit gewoon een heel interessant onderwerp, dus vindt al jullie meningen/bijdrage fijn en goed).