"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:23

Laurora, Heel goed!

mamAppelsap, is het dan ook sexistisch dat Laurora naar huis gebracht werd? Of is dat toch niet gewoon verstandig en netjes?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:25

Suzanne F. schreef:
Ik ben alleen geëmancipeerd als het mij uitkomt. Voor ramen wassen op de bovenverdieping of klusjes in huis ben ik ineens niet meer zo geëmancipeerd en wil ik heel graag geholpen worden als hulpeloze vrouw. :+

Haha, herkenbaar! :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:46

Sizzle schreef:
Laurora, Heel goed!

mamAppelsap, is het dan ook sexistisch dat Laurora naar huis gebracht werd? Of is dat toch niet gewoon verstandig en netjes?

Ik vind het erger dat de buurt waarin zij leeft blijkbaar zo seksistisch is dat iemand haar naar huis moet brengen.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:48

Sizzle schreef:
Laurora, Heel goed!

Ik zeg toch dat die norm op maatschappelijk niveau verschilt? Dus niet op individueel niveau, want dat is zelden zo te stellen en dat zul je mij ook nooit horen beweren. Maar nu wil jij het graag geprojecteerd zien op een individuele situatie. Dat is niet mogelijk tenzij die werkgever expliciet zelf zegt dat hij dat bij een mannelijke werknemer die dezelfde route zou moeten afleggen, en die ook meermaals is geconfronteerd met lastig vallende figuren, niet zou doen. En ook dan kan het zijn dat hij in de praktijk anders handelt, omdat het toch fijner voelt om diegene veilig thuis te brengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:05

Alhoewel ik een geweldloze wereld zou toejuigen denk ik niet dat het realistisch is dat deze er komt.
Zelf ben ik nooit zo van thuisbrengen geweest als puber of jong volwassene, maar ik kan me absoluut voorstellen dat iemand dit wel wil. Idem met een klein kind alleen ergens naar toe laten gaan. Het zou fantastisch zijn als iedereen elkaar met rust liet, dat zie ik echter niet gebeuren.
Of dat echt nog op het vlak sexistisch valt ben ik niet zo zeker van. Op straat loopt iedereen die een potentieel zwakkere partij is, of afwijkt van het patroon een zeker risico als pech hebt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:56

DezeNaam schreef:
Sizzle schreef:
Laurora, Heel goed!

Ik vind het erger dat de buurt waarin zij leeft blijkbaar zo seksistisch is dat iemand haar naar huis moet brengen.

Dit idd :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:56

In dit geval moet ik toegeven dat ik ook een behoorlijke angsthaas ben hoor :+
Het gaat hierbij om twee kroegen die op de route liggen waar elke vrijdag (koopavond) een vaste kliek tokkies (ook vrouwen!) zit te zuipen die het leuk vinden om mensen na te roepen. Nou is er nog nooit echt wat gebeurd, maar ik vind het toch altijd spannend om er langs te lopen.
Ik heb het verder nooit als seksistisch gezien dat mijn baas me naar huis bracht, eerder galant.

joyce B

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:32

Mijn man en ik hebben gewoon beide klusje die we erger vinden of minder erg. Soms zijn die rolbevestigend en soms niet, maar het gaat daarbij niet om dat rolbevestigende, het gaat om ons persoonlijk!

Hij heeft een broertje dood aan haren borstelen en staartjes/vlechtjes maken bij de meiden. Ook aan met hun shoppen en kleren passen of de was doen en opvouwen. De afwasmachine doen, Koken, stofzuigen en ramen lappen zijn meer zijn ding. Net als met de zitmaaier maaien, vegen met de veegmachine en de tuin bijhouden.

Bij de paarden doe ik die buiten klusdingen gewoon zelf. Net als omheining repareren en weitjes maken.
Om het huis mag hij het lekker doen

Ik heb hekel aan administratie. Ik doe alleen mijn eigen rekeningen. Hij doet alles van het gezin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:12

Sizzle schreef:
Alhoewel ik een geweldloze wereld zou toejuigen denk ik niet dat het realistisch is dat deze er komt.
Zelf ben ik nooit zo van thuisbrengen geweest als puber of jong volwassene, maar ik kan me absoluut voorstellen dat iemand dit wel wil. Idem met een klein kind alleen ergens naar toe laten gaan. Het zou fantastisch zijn als iedereen elkaar met rust liet, dat zie ik echter niet gebeuren.
Of dat echt nog op het vlak sexistisch valt ben ik niet zo zeker van. Op straat loopt iedereen die een potentieel zwakkere partij is, of afwijkt van het patroon een zeker risico als pech hebt.

Ik ben altijd redelijk veel en vaak thuisgebracht na het uitgaan door jongens/ mannen..maar wat ik in mijn naieve tienerjaren dan weer niet door had was dat sommigen dat niet deden voor mijn veiligheid, maar om een ingang te vinden/ creeren omdat ze iets van me wilden. :(

Ik ben het met jou eens Sizzle dat iedereen een potentieel zwakkere partij is op straat in principe risico's loopt, helaas.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:14

Dat doet me denken aan een man die een youtubekanaal heeft waarin hij demos geeft van hoe je meisjeshaar moet "doen". Genoeg single vaders met dochters, vind het echt top dat hij dat doet. Zijn redenering was dat er gewoon heel weinig te vinden is voor mensen voor wie niet al hun hele leven lang haar heeft en simpele dingen als vlechtjes maken niet vanzelfsprekend is

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:19

Ja, daar heb ik ook wel filmpje van gezien zelfs met een stofzuiger :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:19

Elisa2 schreef:
Sizzle schreef:

Ik ben altijd redelijk veel en vaak thuisgebracht na het uitgaan door jongens/ mannen..maar wat ik in mijn naieve tienerjaren dan weer niet door had was dat sommigen dat niet deden voor mijn veiligheid, maar om een ingang te vinden/ creeren omdat ze iets van me wilden. :(

Ik ben het met jou eens Sizzle dat iedereen een potentieel zwakkere partij is op straat in principe risico's loopt, helaas.

Daar dacht ik ook aan,dat thuisbrengen soms met bijbedoelingen gepaard gaat.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:32

SophievdV schreef:
Olympia96 schreef:
Haha oh fijn die berichten!

Was ik het aller aller beschamendste nog vergeten. Toen gingen echt alle stoppen eruit bij mij.

Heb al dik 30 jaar een rekening bij de ABN. Samen gingen we wat rekeningen openen voor gezamenlijk gebruik. Zegt die adviseur dat het handig is om mijn rekening als basisrekening te nemen. Nou prima wat mij betreft. Die werd dus gezamenlijk.

Tót de geprinte papieren getekend moesten worden. Stond míjn rekening ineens op zíjn naam. Niet zijn naam toegevoegd achter de mijne, nee hij was weer hoofdrekeninghouder. Zonder vragen, gewoon geregeld.

Zoals gezegd: alle stoppen eruit bij mij. Het jong keek me totaal verbijsterd aan. Begreep écht niet wat hij fout had gedaan. Lang verhaal kort: na ons bezoek denk ik niet dat hij in eenzelfde situatie, ongevraagd, dezelfde keuze zal maken :')

Als je rekening op cj komt ben je beide rekeninghouder. Er is geen hoofdrekeninghouder. Je man was dan eerstgenoemde maar geeft hem niet meer rechten dan jou omdat je naam als tweede vermeld staat.

Ik werk zelf bij ABN AMRO en kom dit wel vaker tegen. Ik vraag altijd wie er als eerstgenoemde wil komen te staan. Want meestal maakt het niks uit, maar zo nu en dan dus wel.

Ik ben een poosje alleenstaande moeder geweest en de ervaring dat ik het ook prima alleen kan redden, zowel financieel als met de Kids, heeft mij enorm veel zelfvertrouwen gegeven en maakt mijn huidige relatie ook 100 x beter dan alle voorgaande relaties. Gelukkig heeft mijn vriend ook geen enkele moeite met het feit dat ik zo zelfstandig ingesteld ben. Mijn ex vond dat vervelend en die zei wel heel stoer dat z'n vrouw wel meer mocht verdienen dan hij deed, maar eigenlijk trok hij dat niet goed. Ook zoiets stoms vind ik.

Nee en ja, maar je begrijpt niet wat ik bedoel. Het klopt feitelijk gezien dat we beide rekeninghouder zijn. Maar als we nu vanaf onze gezamenlijke rekening een overboeking doen, dan staat er zijn naam bij (met CJ) en is de mijne verdwenen. Hoe kinderachtig ook, ik vind dat echt be-lache-lijk.
Het was voor mij een reden om alle rekeningen daar weg te trekken, maar dat is ook zo’n praktisch gedoe.

Dat jij het wel vraagt voor je de handeling doorvoert, vind ik alleen maar goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:40

Zou ik ook belachelijk vinden Olympia. Als je beide rekeninghouder bent dan sta je er beide op.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:11

NatasjavE schreef:
Zou ik ook belachelijk vinden Olympia. Als je beide rekeninghouder bent dan sta je er beide op.

Ik vind het ook verwarrend om dat niet te doen? :? Veel duidelijker als er bij de gezamenlijke rekening twee namen staan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:44

Beide rekeninghouders staan er bij de tenaamstelling op, maar de tenaamstelling wordt vaak zo lang dat alleen de naam van de eerstgenoemde in beeld komt met daarachter CJ.

Je kunt het overigens laten wijzigen he. Als je dat zou willen. Het is een administratieve klus maar het kan wel. Desnoods kom je bij mij op kantoor langs :P

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:47

[quote="SophievdV]

Je kunt het overigens laten wijzigen he. Als je dat zou willen. Het is een administratieve klus maar het kan wel. Desnoods kom je bij mij op kantoor langs :P[/quote]

Hahaha het is dat op het bankpasje alleen mijn naam staat. Dat maakt het ietsje goed :D
Maar dat zal wel zijn tot die vervangen wordt (bedenk ik me nu).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:40

Nee, vaak blijft de naam op de pas gelijk bij het automatisch vervangen. Dat is in andere gevallen wel eens onhandig, maar in jouw geval maakt het niet uit.

Officieel hoort het als volgt op een betaalpas van een cj:

Jouw naam
Naam eerstgenoemde CJ

Maar goed dat zijn details he :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:36

Ik lees al even mee en dacht steeds "dat herken ik niet".
Maar dat klopt niet. Ik kom er zowat dagelijks mee in aanraking.

Mijn vriend werkt in de offshore met bijhorend loon, al van voor we een koppel zijn. Tijdens onze relatie ben ik aan de bachelor verpleegkunde begonnen en met succes afgewerkt. In overleg ben ik 20u gaan werken en dichter bij huis.
Nog bijna wekelijks zijn er wel opmerkingen waarom ik überhaupt werk als hij zulk salaris heeft. Elke keer weer "nou als ie zo'n job wil doen mag er wat tegenover staan hoor" en dan houden ze het handje op. Vreselijk vind ik dat.
Ik ben trots op mijn diploma, ik ben er namelijk pas op mijn 27e aan begonnen en wil die jaren studie dan ook echt gebruiken en er wat mee doen. Dat lijkt voor velen even absurd als een paarse kip met gele stippen.

Ook dat onze financiën en eigendommen op onze aparte namen staan vinden vele raar. Nou, ik heb keihard gewerkt en gespaard voor wat ik heb. Dat blijft gewoon van mij.

Nog zo'n grap: onze auto's. Hij heeft een hekel aan autorijden, dus ik ben vaak chauffeur. Nog vreemdere blikken als blijkt dat ik 99,9% van de tijd met de 4x4 rij en dat het zelfs 100% mijn auto is. Idem dat ik als vrouw met BE rijdt en prima uit de voeten kan met aanhanger.
En het is al helemaal ogen op stokjes als we met zijn sportwagen op de weg gaan en ik stap achter het stuur uit en hij van de passagiersstoel _O-

Helemaal omdat hij best groot is en ik een kleine smurf :')

Wij kunnen er intussen wel goed om lachen, onze omgeving is het ook gewend intussen.
Het blijft alleen soms wel eventjes "gaan we weer"-momentje. Oa bij 1 garage bewust geen auto gekocht omdat ik gewoon weggekeken werd door de verkoper en hij uiterst bewust uitsluitend tegen mijn vriend ging praten, terwijl ik diegene was die de auto het vaakst zou gebruiken en welke eisen er waren.
Gelukkig bij de laatste onlangs heel goed geholpen als kleine dame en daar dan eentje gekocht.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:36

Mijn man heeft ook een hekel aan auto rijden dus ik rijd bijna altijd als we samen weg zijn.
Als we op wedstrijd gaan ben ik sowieso degene die rijdt want mijn man heeft geen E rijbewijs. (wil hij na het hoogseizoen wel gaan halen trouwens voor het geval ik op wedstrijd eens van het paard val en niet kan rijden)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:12

Ik heb met verhuizen ook in de grote verlengde Sprinter gereden omdat ik het beter kon dan mijn vriend :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:11

Och, eens hij aankaart dat dat vooral handig is met je vriendin als chauffeur omdat je dan altijd gezellig biertjes kan doen, dan vinden al die kerels dat plots een geniaal idee :roll:

Op zijn werk krijgt hij juist heel veel complimenten van zijn diensthoofd omwille van mij. Blijkbaar ben ik 1 van de weinige die zo flexibel is wat betreft zijn werkperiodes. Hij heeft nu eenmaal een job waarin je niet altijd dag op dag exact vertrek en terugkeer kan plannen, en toch zijn er veel dames die er een gigantisch probleem van maken als een project eens een weekje uitloopt of eerder start. Want dat komt dan niet uit met de schoolvakanties/kinderfeestjes/noem maar op.
Ik bedoel, je wéét dat je partner een job doet waarbij ze in het buiteland werken. Je wéét dat vluchten en weersomstandigheden en dergelijke voorkomen. Waarom ga je dan als er een kind komt als vrouw plots verwachten dat het hele bedrijf/project/collega's daar maar rekening mee gaat houden?
Vaak zijn dat dan nog de dames die zelf niet meer werken en bewust ervoor kiezen om fulltime huismoeder te worden. Je zou denken dat hun zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de ene dag op de andere gewoon *poef* verdwijnt als manlief niet stipt terug thuis is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:14

Als je samen plannen maakt en elkaar al weinig kunt zien en er ook nog kinderen bij betrokken zijn is het best vervelend als het dan ineens anders loopt...

Misschien dat je dat ontdekt als je zelf kinderen krijgt die huilen als papa weg gaat en meerdere keren per week vragen wanneer papa weer thuis komt. En mijn kinderen zijn vast niet de enige die hun papa graag vaak zien.

Mijn man werkt nu door de week aan de andere kant van het land en nu na een aantal maanden gaat het nog steeds zo. Als dan een geplande familiedag of vakantie in de soep loopt is dat echt heel naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:24

Dat risico ken je toch op voorhand? Het is altijd balen als plannen in het water vallen maar dat hoort er gewoon bij. Het is absurd dat die dames eerst helemaal stoer staan te roepen "kijk is wat ik allemaal kan in mijn eentje, ik ben de sterke vrouw achter mijn man" en dan als het een keertje wijzigt is het plots alsof je ze zielig helemaal alleen hulpeloos achterlaat in de rimboe :roll:

Punt is vooral: het is niet de bedoeling van feminisme dat het alleen maar benoemd wordt als het je goed uitkomt en om goeie punten te scoren :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:40

Je gaat voorbij aan dat dingen veranderen als je een gezin krijgt. Hoe dat verandert en wat dat doet met jou en je relatie is niet altijd te voorspellen. Net zo min dat een moeder kan veranderen in een agressieve of zeer dappere leeuwin of tijger als iets of iemand aan haar kinderen komt. Fysiek of emotioneel. Iets met moederinstinct, hormonen etc.

En nee, dat is ook niet altijd zo voorspelbaar. Zwangerschap en kinderen krijgen en opvoeden kan echt iets in een persoon veranderen.
En zo zijn er meer dingen in het leven die invloed hebben. Die wie je bent, wat je wilt, hoe je ergens mee om gaat, noem maar op, kunnen veranderen.

Ik heb geleerd niet zo hard te oordelen over anderen. Luisteren, open staan voor anderen, kan soms heel verhelderend werken en zorgen voor meer begrip voor een ander.