"Kan ik u ergens mee helpen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:25

purny schreef:
Het valt mij op dat ik vaak met melatonine mij niet eens word gevraagd of ik bekend ben met het middel.
Laatst vroeg ik aan een medewerker of ze het me uit kon leggen, kreeg ik als antwoord dan moet u de bijsluiter maar lezen. En snapt u het dan nog niet dan moet u het maar aan de huisarts of vragen.

Mijn moeder zei eens nee, ik ben er niet mee bekend. Zei de verkoper oké, fijne dag verder en ze liep weg :))

Scum

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:52

Vorige week bij de Trekpleister hoor ik de verkoopster tegen een mevrouw aan de kassa zeggen: en wilt u ook voor 2 euro deze xxxxx (stond op de toonbank) erbij hebben? Nee zegt die mevrouw.
Dus ik loop naar de kassa voor mijn ding af te rekenen en was al voorbereid. Daar kwam de vraag. Ik zeg: moet je dat verplicht tegen iedere klant zeggen?
Ja, helaas wel. Ik zeg: dat kan ook averechts werken, moet je maar eens tegen je baas zeggen.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:12

Shaggy09 schreef:
Apothekersassistent is ook een heel ander level dan een assistent drogisterij diploma. Dat bedoel ik maar te zeggen, het houd bijster weinig in.

Nou dan weet ik niet waar jij dit gehoord heb.
Maar ik heb toch bikkel hard voor assistent en drogist moeten leren en 100e medicatie inhoud + leeftijd + contra indicaties uit mijn hoofd moeten leren. Dus achter de pc beetje iets maken wat je eerder zei klopt niet helemaal. Heb me de beroerten moeten leren.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:28

Scum schreef:
Vorige week bij de Trekpleister hoor ik de verkoopster tegen een mevrouw aan de kassa zeggen: en wilt u ook voor 2 euro deze xxxxx (stond op de toonbank) erbij hebben? Nee zegt die mevrouw.
Dus ik loop naar de kassa voor mijn ding af te rekenen en was al voorbereid. Daar kwam de vraag. Ik zeg: moet je dat verplicht tegen iedere klant zeggen?
Ja, helaas wel. Ik zeg: dat kan ook averechts werken, moet je maar eens tegen je baas zeggen.

Waarom voelde je de behoefte om die laatste opmerking te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:33

Sannne: Ik had hetzelfde gevoel bij die opmerking maar vond geen manier om het echt netjes te verwoorden. De realiteit is helaas vaak dat de managers zich ook gewoon aan regels moeten houden. Diegene die daar echt over beslissen zitten ergens god weet waar naar cijfertjes te kijken zonder op de werkvloer zelf ook maar 1 voet te zetten. Volg je de regels niet dan is daar de deur.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:40

DeMolenhoek schreef:
Sannne: Ik had hetzelfde gevoel bij die opmerking maar vond geen manier om het echt netjes te verwoorden. De realiteit is helaas vaak dat de managers zich ook gewoon aan regels moeten houden. Diegene die daar echt over beslissen zitten ergens god weet waar naar cijfertjes te kijken zonder op de werkvloer zelf ook maar 1 voet te zetten. Volg je de regels niet dan is daar de deur.

Dit inderdaad. De gemiddelde medewerker heeft echt geen inspraak in dit soort marketing tactieken. Een simpele "nee, dankje" volstaat, en is echt niet zo moeilijk. Dat meisje zal er echt niet om staan te springen om dezelfde vraag aan iedereen te moeten stellen, maar probeer het gewoon een beetje leuk te houden voor elkaar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:43

En als er niemand iets van zegt dan gaat dit gewoon door. Daarom is het goed als ze doorgeven aan het management dat klanten dit niet fijn vinden. En dat ze daardoor ook klanten kunnen verliezen.
De klant vindt het niet fijn, maar de verkopers vinden het ook niet leuk om dit te moeten doen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:44

Scum schreef:
En als er niemand iets van zegt dan gaat dit gewoon door. Daarom is het goed als ze doorgeven aan het management dat klanten dit niet fijn vinden. En dat ze daardoor ook klanten kunnen verliezen.
De klant vindt het niet fijn, maar de verkopers vinden het ook niet leuk om dit te moeten doen.

... ja sorry maar zo werkt het helaas niet :')
Ik ben zelf laatst in gesprek gegaan over een gelijksoortig iets met managers op het hoofdkantoor van mijn werk en ze wisten het zo te draaien dat het juist goed was voor de zaak en ze het niet zouden afschaffen.
En ik ben niet de enige die daarover met ze in discussie is geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:46

Ik heb niet de indruk dat trekpleister, Hema, Kruidvat etc klanten gaan verliezen. Mensen halen daar toch wel hun dingetjes.
Dat weten ze zelf ook en daarom doen ze dit. Op de hoofdkantoren werken over het algemeen geen hele domme mensen die dit verzinnen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:49

Ook dat inderdaad Verootjoo, heb zelf bij een van die winkels gewerkt en MOEST ook bijverkoop doen, omdat dat ze dagelijks veel meer opleverde.
Dus het werkt wel en er gaat ook niks aan veranderen.
Een ‘sneer’ naar de winkelmedewerkers gaat daarbij dus ook niet helpen. Zorgt alleen maar dat ze zich nog ongemakkelijker voelen bij iets dat ze verplicht zijn te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:49

Scum schreef:

Was het maar waar dat het ging veranderen... Tussen mij en de mensen die hierover beslissen zitten er nog 5/6 andere personen. Hoe hoger hoe meer schijt ze hebben aan het personeel. Die luisteren echt niet. En ja, wij hebben het genoeg geprobeerd. Er is zelfs over gestaakt. Dan beloven ze een overleg en sturen ze tot 2 keer toe hun kat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:52

Fireheart schreef:
Ook dat inderdaad Verootjoo, heb zelf bij een van die winkels gewerkt en MOEST ook bijverkoop doen, omdat dat ze dagelijks veel meer opleverde.
Dus het werkt wel en er gaat ook niks aan veranderen.
Een ‘sneer’ naar de winkelmedewerkers gaat daarbij dus ook niet helpen. Zorgt alleen maar dat ze zich nog ongemakkelijker voelen bij iets dat ze verplicht zijn te doen.

Precies, cijfers liegen niet. Als het slecht was voor de cijfers deden ze het niet.

Het werkt anders bij ‘luxere’ winkels die het echt van de service en verstand van zaken moeten hebben. Maar daar zie je het ook meestal niet. Die gaan meer voor een langetermijnrelatie met hun klante.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:22

LinsxDot schreef:
Shaggy09 schreef:
Apothekersassistent is ook een heel ander level dan een assistent drogisterij diploma. Dat bedoel ik maar te zeggen, het houd bijster weinig in.

Maar ik heb toch bikkel hard voor assistent en drogist moeten leren en 100e medicatie inhoud + leeftijd + contra indicaties uit mijn hoofd moeten leren. Dus achter de pc beetje iets maken wat je eerder zei klopt niet helemaal. Heb me de beroerten moeten leren.

Ik vertel dit uit mijn eigen ervaring. :)
Toen ik voor assistent drogisterij ging ´leren´ vond ik echt totaal niet dat je nou kreeg te weten waarom iets écht helpt. Of de achtergrond van een medicijn.
Ik vond het gewoon vrij oppervlakkig. En ik vond niet dat ik mezelf als vakkundig kon presenteren in de drogist. En sommige klanten gaan hier wel vanuit. En dat vind ik opmerkelijk.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:46

Shaggy09 schreef:
LinsxDot schreef:

Ik vertel dit uit mijn eigen ervaring. :)
Toen ik voor assistent drogisterij ging ´leren´ vond ik echt totaal niet dat je nou kreeg te weten waarom iets écht helpt. Of de achtergrond van een medicijn.
Ik vond het gewoon vrij oppervlakkig. En ik vond niet dat ik mezelf als vakkundig kon presenteren in de drogist. En sommige klanten gaan hier wel vanuit. En dat vind ik opmerkelijk.

Klopt inderdaad. Die cursussen zijn heel algemeen. Heb zelf bij Kruidvat gewerkt en via hen die cursussen gedaan. Vond het toen best pittig, maar vergeleken met de opleiding tot apothekersassistent was het peanuts. Daarin leer je heel veel meer. Voor advies dus ook echt naar de apotheek en niet naar de drogist. Alleen al omdat zij geen inzicht hebben in de medicatie die je eventueel gebruikt.
Voor ik de opleiding tot apothekersassistent had gedaan dacht ik dat ik al veel wist, maar het was eigenlijk gewoon heel weinig en oppervlakkig. En het was echt niet dat het makkelijk of weinig was hoor wat je bij de cursus drogist leert.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:58

Nee het was inderdaad een heleboel stof.
Maar als ik zie hoeveel tijd je erin moet steken en wat je daarna van het vak weet, vind ik het vrij onnodig.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:37

Dan is het bij jullie heel anders als bij mij. Ik kan klanten prima adviseren niet zoals een dokter maar dat is ook niet de bedoeling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 14:58

Of jij overschat je kunnen. :)

Ken je die mensen hun medisch dossier?
Zo niet kan je ze niet prima adviseren. Kan je ze hoogstens de gebruiksaanwijzing uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:47

Ook al ben je dingen verplicht, als medewerker kan je zelf ook inschatten wat je wel en niet volgt..
Wij mogen klanten eigenlijk ook alleen begroeten met goedemorgen/middag/avond.. Nou werk ik niet echt in een filiaal waar dat "normaal" is dus ik zeg ook wel eens hoi. Ik heb vlak nadat we de memo kregen over het groeten dus ook hoi tegen mijn rayonleider gezegd omdat ik te laat zag dat hij het was, ik zag dat het hem opviel en was al voorbereid omdat ik dacht dat ik op mijn donder zou krijgen maar hij heeft juist aan mijn leidinggevende gemeld dat ik zo vriendelijk groette.
De methode om aan te geven dat je het niet prettig vind hoe een klant je aanspreekt gebruik ik ook niet omdat mijn ervaring is dat het dan alleen maar erger wordt dus ik heb mijn eigen manier daarvoor.
Wat ik wel doe is kijken hoe mensen zijn, als ik zie dat ze wat zoekend om zich heen kijken vraag ik wel of ik kan helpen en bij vaste klanten of ze het kunnen vinden.
Dat opdringerige heb ik ook echt een hekel aan dus dat ga ik zelf dan ook niet doen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet alle klanten groet omdat ik gewoon weet dat sommige mensen daar geen behoefte aan hebben en bij een grote winkel is het toch anders dan in een winkeltje met 2 medewerkers.. Ik kijk ze dus altijd even aan en groet als ze niet wegkijken.. Doen ze dat wel dan is het ook prima want ik snap wel dat mensen soms geen zin hebben om na elke 5 meter te moeten groeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:52

Hier hangen dergelijke zaken aan mijn loon gekoppeld. Wij krijgen mystery shoppers over de vloer die kijken of wij alles doen zoals het hoort. Dit kan op jaarbasis €1400 verschil maken... Dus heel leuk dat zelf inschatten, maar als de mysteryshopper in die rij staat hang je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:58

DeMolenhoek schreef:
Hier hangen dergelijke zaken aan mijn loon gekoppeld. Wij krijgen mystery shoppers over de vloer die kijken of wij alles doen zoals het hoort. Dit kan op jaarbasis €1400 verschil maken... Dus heel leuk dat zelf inschatten, maar als de mysteryshopper in die rij staat hang je.

Die hebben wij ook maar toch hebben wij gemiddeld een score van 95% of hoger over het algemeen gezien. Misschien dat ze bij ons wel snappen dat je niet iedereen op dezelfde manier moet willen benaderen, als ze dat wel echt willen zit er niets anders op en moet je wel idd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:59

DeMolenhoek schreef:

Ze houden je loon in als je verkeerd groet? >;)
En dat mag volgens de cao?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:04

Mijn broek werkt bij een tankstation en moet altijd gedag zeggen, vragen of het iemand alles gevonden heeft, zegels en spaaracties benoemen, dag aanbieding (snacks op de toonbank) aanbieden etc en een beetje pushen om mensen extra te laten kopen. Vinden veel mensen irritant maar er wordt op gecontroleerd door mystery shoppers. Hij doet het altijd en zit daarom nu op kosten van de baas in Disneyland met de hele vestiging. Dus ook al vinden mensen het soms vervelend snap ik heel goed dat hij het toch doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:11

dees_daan schreef:
DeMolenhoek schreef:

Die hebben wij ook maar toch hebben wij gemiddeld een score van 95% of hoger over het algemeen gezien. Misschien dat ze bij ons wel snappen dat je niet iedereen op dezelfde manier moet willen benaderen, als ze dat wel echt willen zit er niets anders op en moet je wel idd.

Hier staat de upsaling vraag op 33%. De andere 40 punten zijn verdeeld over de overige 66%. Onder de 70% ben je al niet geslaagd...

Verootje: Loon afhankelijk wil niet zeggen dat ze afhouden van jou loon ;) Wij hebben een basisloon en afhankelijk van de regeltjes vormen komt daar een ‘bonus’ bij. Ook geld de bonus voor elke collega. Als ik dus geen vragen stel en dergelijke haal ik daarmee niet alleen het loon van mij naar omlaag maar ook van collega’s. Ik kan zeggen: Ik gooi mijn kont tegen de krib en stel hem niet meer maar daar worden officiele waarschuwingen voor uitgedeeld.

En ja, ik ben op zoek naar ander werk want ben die zeikzooi zat :D

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:17

Ayasha schreef:

Zo niet kan je ze niet prima adviseren. Kan je ze hoogstens de gebruiksaanwijzing uitleggen.

Nee maar een goede drogist vraagt naar het gebruik van geneesmiddelen en weet je ook wat wel en niet mag anders mag je niet eens adviseren. Daarom is ook niet alles te koop bij een drogist maar wat wij hebben kan ik prima adviseren. Als je dat niet kan wat doe je er dan? Daarom ben je verplicht om als drogist door te vragen en niet Zomaar alles te verkopen. Zoals een Kruidvat niet doet en vaak niet boeit wat je koopt hele kwalijke zaak! Die discussie voeren we al jaren. Dus bij deze ben ik er wel klaar mee haha. Oneindig dit

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:16

LinsxDot schreef:
Ayasha schreef:

Nee maar een goede drogist vraagt naar het gebruik van geneesmiddelen en weet je ook wat wel en niet mag anders mag je niet eens adviseren. Daarom is ook niet alles te koop bij een drogist maar wat wij hebben kan ik prima adviseren. Als je dat niet kan wat doe je er dan? Daarom ben je verplicht om als drogist door te vragen en niet Zomaar alles te verkopen. Zoals een Kruidvat niet doet en vaak niet boeit wat je koopt hele kwalijke zaak! Die discussie voeren we al jaren. Dus bij deze ben ik er wel klaar mee haha. Oneindig dit

Heel fijn dat je er zo naar vraagt wb medicatiegebruik maar als ik je nu alle medicijnen die ik gebruik zou moeten vertellen uit mijn hoofd weet ik zeker dat ik missers maak. Is gewoon te veel. Daarnaast zou ik het ook nog behoorlijk confronterend vinden als je het allemaal zou willen weten.
Daarnaast ben ik dan nog jong maar dit geld zeker voor de nog oudere generatie dat ze het gewoon allemaal niet weten.
Voor een simpel paracetamolletje zou ik gerust echter wel naar de drogist gaan. Want ik weet heel goed wat ik wel/niet mag.