Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:36

Sinds de portemonnee tests van Rambam vertrouw ik dat geld naar de politie brengen ook niet meer. Dus nee, dat bewaren doe ik zelf wel.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:37

gaat dit over die verloren VVV kaart van 220 euro :)
vind dat toch iets een ander bedrag dan die 15000

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:38

Lau schreef:
bigone schreef:
Pagina's verder en tot mijn grote verbazing zijn er nog al wat mensen die aannemen dat zoveel geld in een tas wel zwart of crimineel geld moet zijn dus kunnen ze dat gewoon houden!!! Echt, daar kan ik niet bij, volgens mij is er dan wel iets in je opvoeding mis gegaan of in je leven wanneer je dit zonder blikken of blozen inpikt. Echt, onbegrijpelijk. En dan gaat het niet om het bedrag, kan ook 50 of 100 euro zijn, wanneer je iets vind probeer je de eigenaar te traceren toch, of het nu geld, een hond, een weet ik wat is.
Zal wel de generatiekloof zijn.

Wat denk je dat de politie met dat geld doet? Die gaat echt niet de eigenaar zoeken ofz :')
Dat geld word gewoon vernietigd en de eigenaar mag zijn tas komen ophalen. Zoals eerder genoemd verdwijnt het geld gewoon uit een gevonden portomonee. Bewijs maar eens dat er geld in zat. Als he het wegbrengt ziet ook de eigenaar het geld nooit meer terug.

Maar zelfs al zouden ze er bij de politie niets mee doen, dan heb ik in elk geval mijn 'taak' gedaan door het naar de politie te brengen.
Dan is het in elk geval niet mijn verantwoordelijkheid wat ze er daar mee doen.

Ik denk niet dat ik gelukkig word met aankopen waarvan ik weet dat ik ze niet zelf betaald heb.
Het is niet van mij, dus is het ook niet aan mij om het uit te geven

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:42

Ik denk dat ik de tas wel mee naar huis neem en er even over na ga denken.
Wel een beetje een risico om het contant uit te geven, als het vals geld is loop je wel snel tegen de lamp.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:49

Vind dat veel mensen hier wel rare aannames doen:

1. Naar de politie brengen want die is altijd eerlijk
:') :') := als die in een huis tonnen geld vinden zal dat echt niet allemaal eerlijk geborgen worden in sommige gevallen. Daar was toch ooit een heel nieuws artikel over?

2. Aan crimineel geld kleeft altijd bloed
Als ik mijn xtc pillen ga halen kleeft daar echt geen bloed aan hoor.

3. Als je het geld meeneemt jat je en heb je een slechte opvoeding
Ja is goed, niet eens een reactie waard.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:50

sureido schreef:

:') :') := als die in een huis tonnen geld vinden zal dat echt niet allemaal eerlijk geborgen worden in sommige gevallen. Daar was toch ooit een heel nieuws artikel over?

En hoe weet je dat zo zeker. Heb jij het proces van begin tot einde meegemaakt ?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:53

quera schreef:
sureido schreef:

En hoe weet je dat zo zeker. Heb jij het proces van begin tot einde meegemaakt ?

Nee, jij wel?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:53

Crimineel geld kent altijd slachtoffers. In welke vorm dan ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:54

Lau schreef:
Nou deze prachtige samenleving heeft er juist voor gezorgd dat ik als goed kind niemand meer vertrouw. Ik was altijd het braafste meisje van de klas. Eerlijk en bracht alles wat ik vond naar de leraar (even in deze situatie). Maar als ze je opsluiten op de wc en dan he etui en tas leegroven dan denk je vanzelf fiets it. Er kan geen psychische behandeling al die trauma’s en dat wantrouwen wegnemen. Deze prachtige samenleving heeft er voor gezorgd dat ik niemand vertrouw. En daar heb ik vanaf mijn 6e al hulp voor gehad. Want het pesten begon al op de peuterspeelzaal. Maar nee dat fix je niet meer, de mensheid is gewoon niet te vertrouwen. En bewijs maar het tegendeel dat ik jou wel kan vertrouwen.

Veel zijn het zwaar beschadigde mensen met die instelling. En waardoor zijn die beschadigde? De mensen die jij zo nodig als goed probeert weg te zetten.

Ga je er nu van uit dat de mensen die eerlijk zouden zijn niet tot in hun diepste wezen geraakt kunnen zijn door de maatschappij?

Sureido: ik denk zomaar dat waar jouw dealer de XTC haalt nog wel ander spul te halen is. Ik denk dat je er vrij zeker van mag zijn dat er bloed kleeft aan jouw xtc pillen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:56

Ayasha schreef:
Lau schreef:
Nou deze prachtige samenleving heeft er juist voor gezorgd dat ik als goed kind niemand meer vertrouw. Ik was altijd het braafste meisje van de klas. Eerlijk en bracht alles wat ik vond naar de leraar (even in deze situatie). Maar als ze je opsluiten op de wc en dan he etui en tas leegroven dan denk je vanzelf fiets it. Er kan geen psychische behandeling al die trauma’s en dat wantrouwen wegnemen. Deze prachtige samenleving heeft er voor gezorgd dat ik niemand vertrouw. En daar heb ik vanaf mijn 6e al hulp voor gehad. Want het pesten begon al op de peuterspeelzaal. Maar nee dat fix je niet meer, de mensheid is gewoon niet te vertrouwen. En bewijs maar het tegendeel dat ik jou wel kan vertrouwen.

Veel zijn het zwaar beschadigde mensen met die instelling. En waardoor zijn die beschadigde? De mensen die jij zo nodig als goed probeert weg te zetten.

Ga je er nu van uit dat de mensen die eerlijk zouden zijn niet tot in hun diepste wezen geraakt kunnen zijn door de maatschappij?

Sureido: ik denk zomaar dat waar jouw dealer de XTC haalt nog wel ander spul te halen is. Ik denk dat je er vrij zeker van mag zijn dat er bloed kleeft aan jouw xtc pillen.

Natuurlijk wel, maar die gaan er anders mee om. Ik ben er door verbitterd en jullie niet. Ieder zijn ding toch. Jullie vergeven en vergeten. Ik ben meer het type mijn wraak zal zoet zijn en anders is karma een bitch.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:57

Sureido ; jij geeft aan dat daar echt geen bloed aan kleeft dus dan neem ik aan dat jij het hele proces kent.
Maar ja er kleeft bloed aan drugs/drugsgeld.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:58

Oh nee hoor, cocaïne wordt in het buitenland geteeld en gemaakt en daar kleeft inderdaad bijna altijd bloed aan. Maar waar xtc gemaakt wordt, worden doorgaans nooit andere drugs gemaakt.

Maar je kan niet stellen dat aan AL het crimineel geld bloed kleeft. Soms wel ja. Dat is mijn punt, ik typ ook altijd.

Maar daar heb ik niks mee te maken, dat geld is er toch al.

Edit; sorry hoor maar ik woon in een dorp waar ontzettend veel drugs gemaakt word en er word echt nooit iemand vermoord. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:01

Lau schreef:
Natuurlijk wel, maar die gaan er anders mee om. Ik ben er door verbitterd en jullie niet. Ieder zijn ding toch. Jullie vergeven en vergeten. Ik ben meer het type mijn wraak zal zoet zijn en anders is karma een bitch.

Nee hoor, ik ben tot mijn grote spijt nog niks vergeten (god als dat toch eens kon.) en daar zitten dingen tussen die niet te vergeven zijn. Maar dat als uitvlucht gebruiken om zelf mensen tekort te doen is gewoon niet juist. Ik bescherm mezelf in de zin dat anderen eerst maar bewijzen dat ik ze kan vertrouwen (en dan nog is mijn vertrouwen beperkt.) maar dat betekent niet dat ik anderen maar leed moet gaan aan doen. :) En jij neemt niet eens "wraak". Wat jij doet is een willekeurig persoon op aarde verantwoordelijk stellen voor leed waar die niets mee te maken heeft. Het is alsof morgen iemand jou komt martelen omdat een van zijn dealers geld kwijt gedaan heeft (of zelf gehouden heeft.) terwijl jij die dealer in kwestie helemaal niet kent. :+ Laat staan de persoon waar hij issues mee heeft.

Sureido: moord is niet de enige manier dat er bloed aan geld kan kleven maar goed. :) Ik geloof niet dat je wil begrijpen welk punt ik wil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:02

Sakura789 schreef:
Bubblewrap schreef:
Politie is niet aktijd integer, gemeente ook niet. Maar is dat risico je waard?
-> mogelijk crimineel geld, dan bel ik de politie. Zodat ik zelf niet in de problemen kan komen omdat ik met vals geld betaal of dat criminelen achter mij/het geld aan gaan.
-> andere situatie, dan geef ik het aan bij de gemeente (eventueel politie) en wacht ik het jaar af. Dit om de eigenaar te beschermen tegen eventuele niet integere ambtenaren.

Ik heb liever een schoon geweten. Het geld is niet van mij, waarom zou het voor mij een risico zijn? Ik verdien geld liever eerlijk.

Je krijgt gewoon verklaringen mee dat het op het politiebureau of bij de gemeente ligt met de bedragen. Zij bewaren het netjes en je krijgt het na een tijd kun je het gewoon ophalen.

Ik schrik wel een beetje van de reacties in dit topic zeg :=

Afijn, dat komt op hetzelfde neer. Of de politie het nu bewaart of ik, het geld wordt niet door iemand gebruikt totdat de termijn verstreken is.

Ik bedoel met risico: durf je het 'zo' af te geven, of doe je dat met regels/formulieren zodat je weet dat het goed moet komen. In hoeverre is het vertrouwen in de politie er. Bij mij in enkele situaties amper, bijvoorbeeld integriteit. (Maar zo heeft elke beroepsgroep mensen die regels aan hun laars lappen ;) )

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:03

Ayasha schreef:
Lau schreef:

Nee hoor, ik ben tot mijn grote spijt nog niks vergeten (god als dat toch eens kon.) en daar zitten dingen tussen die niet te vergeven zijn. Maar dat als uitvlucht gebruiken om zelf mensen tekort te doen is gewoon niet juist. Ik bescherm mezelf in de zin dat anderen eerst maar bewijzen dat ik ze kan vertrouwen (en dan nog is mijn vertrouwen beperkt.) maar dat betekent niet dat ik anderen maar leed moet gaan aan doen. :) En jij neemt niet eens "wraak". Wat jij doet is een willekeurig persoon op aarde verantwoordelijk stellen voor leed waar die niets mee te maken heeft. Het is alsof morgen iemand jou komt martelen omdat een van zijn dealers geld kwijt gedaan heeft (of zelf gehouden heeft.) terwijl jij die dealer in kwestie helemaal niet kent. :+ Laat staan de persoon waar hij issues mee heeft.

Sureido: moord is niet de enige manier dat er bloed aan geld kan kleven maar goed. :) Ik geloof niet dat je wil begrijpen welk punt ik wil maken.

Gelukkig doe ik niemand te kort behalve mezelf zullen we maar zeggen :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:05

Ik vind het altijd zo erg als je hoort dat er een ernstig misdrijf is gepleegd dat er mensen zijn die wat weten maar hun mond houden.
Dat is precies wat je doet als je een tas met zo'n groot bedrag aan geld meeneemt en niet meldt.
Ik heb het al eerder gepost maar gek genoeg gaat niemand daar op in O:)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:06

sureido schreef:
Oh nee hoor, cocaïne wordt in het buitenland geteeld en gemaakt en daar kleeft inderdaad bijna altijd bloed aan. Maar waar xtc gemaakt wordt, worden doorgaans nooit andere drugs gemaakt.

Maar je kan niet stellen dat aan AL het crimineel geld bloed kleeft. Soms wel ja. Dat is mijn punt, ik typ ook altijd.

Edit; sorry hoor maar ik woon in een dorp waar ontzettend veel drugs gemaakt word en er word echt nooit iemand vermoord. :+

Maar die stoffen om het te maken komt ergens vandaan..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:06

Nikass schreef:
Ik vind het altijd zo erg als je hoort dat er een ernstig misdrijf is gepleegd dat er mensen zijn die wat weten maar hun mond houden.
Dat is precies wat je doet als je een tas met zo'n groot bedrag aan geld meeneemt en niet meldt.

Bij ons zijn vroegah twee meisjes vermoord en mam zegt altijd dat mensen wel weten wat er gebeurt is maar iedereen zijn/haar mond houdt :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:08

sureido schreef:
Nikass schreef:

Bij ons zijn vroegah twee meisjes vermoord en mam zegt altijd dat mensen wel weten wat er gebeurt is maar iedereen zijn/haar mond houdt :+

Toen ik net verhuisd was werd er een familie vermoord door de vader. Iedereen wist wat er aan de hand was niemand heeft ooit wat gezegd. Mensen zijn bang dat hen ook wat overkomt.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:08

Nikass schreef:

Hoe is een tas met geld te vergelijken met een misdrijf. Door bijvoorbeeld 5000 in je eigen zak te steken vermoord je niemand :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:09

Ik zou paranoia om mezelf heen kijken, op een rustige plek de de tas controleren, de boel overgooien in een andere tas (want geen zin in trackers en idioten die ineens bij mij thuis staan). Thuis de politie bellen en zeggen dat ik een groot bedrag heb gevonden (maar niet hoeveel) en in ieder geval een gedeelte zelf houden en als het na een jaar niet is opgehaald, de rest ook uitgeven. :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:10

quera schreef:
sureido schreef:

Maar die stoffen om het te maken komt ergens vandaan..

Het recept voor MDMA heb ik online gewoon gevonden, hoe bedoel je dan ‘komt ergens vandaan’ :)?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:11

@ Resistance: na jouw uitleg van ‘zolang er in mijn beleving geen persoon aan verbonden is, voel ik daar niks bij...
Ben jij zelf wel eens iets (waardevols/onpraktisch) kwijtgeraakt? :o

Ik ben laatst in Brazilië mijn telefoon kwijtgeraakt in een taxi. Uit een zak geglipt.
Ging me niet eens om de kosten van de telefoon (al is deze daar veel waard) maar om al m’n nummers, foto’s, inlog voor alle praktische zaken, toegang tot bank/email ALLES... NLse simkaart die je niet even opnieuw aanvraagt als je in het buitenland woont... kortom... dikke ellende ;)

Ik was de taxi chauffeur dan ook oneindig dankbaar dat hij teruggereden was om hem terug te brengen _O_ terwijl ik hem nooit meer had kunnen vinden, hij mij niet kent en het heeeeel veel waard had kunnen zijn voor hem.
Dan ben je gewoon ZO blij dat er mensen bestaan die niet alleen aan zichzelf denken :o

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:12

Lau schreef:
sureido schreef:

Toen ik net verhuisd was werd er een familie vermoord door de vader. Iedereen wist wat er aan de hand was niemand heeft ooit wat gezegd. Mensen zijn bang dat hen ook wat overkomt.[/quote]
Naar is dat he. Peter r de vries is zelfs langs geweest bij ons (staat nog op YouTube) en niemand trok zijn of haar mond open.

Alle sporen zijn ‘verdwenen’ toen het nieuwe politiebureau kwam en degene die hoofdverdachte was woont nu op 100 m van mijn huis :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:12

Lau schreef:
soesita schreef:
Goeiemorgen! En we praten weer verder. :D

Ik ben blij dat er bokkers zijn die mijn mening delen dat er:

a) wél goudeerlijke mensen bestaan (en nee, daartoe reken ik mezelf niet :o , maar ik ken er wel een paar)

b) er evenmin gelukkig van worden dat zoveel mensen dat geld zonder blikken of blozen zouden houden

c) het jammer vinden dat sommige mensen niet geloven dat veel mensen er wél melding van zouden maken

Voor mij is het niet goed te begrijpen dat sommige mensen zo weinig empathisch vermogen hebben dat ze zich niet in de onbekende eigenaar van het geld kunnen verplaatsen. Het verklaart wel veel gedrag dat zich in onze samenleving voordoet en deze samenleving er niet mooier op maakt. Het zou mooi zijn als op scholen ook een vak zou bestaan waarin kinderen dit soort vaardigheden zou worden aangeleerd. Want als je alleen samenlevingsregeltjes aangeleerd krijgt, maar niet geleerd krijgt van waaruit deze regels ontstaan zijn, is het logisch dat men het niet zo nodig vindt zich er aan te houden. Maar dat is weer een nieuwe discussie.

Lau, heel vervelend dat je door pesten op de lagere school blijkbaar een levenslang trauma hebt opgelopen . In de jaren 60 heb ik hetzelfde meegemaakt en dit is voor mij juist de drijfveer geweest om iets van mijn leven te maken en me er niet onder te laten krijgen. Hulp bestond in die tijd nog niet, ik ben wel heel bewust naar de reünie van die school geweest, plattelandsschooltje . Nu waren we allemaal zo’n vijftig en er werd een presentatie gehouden waarop iedereen kon zien hoe het in je leven was vergaan. Ook de herinneringen aan je schooltijd, die heb ik heel duidelijk verteld, zonder namen en ook ons huidige leven uitgebreid laten zien. En als afsluiting mijn pestkoppen hartelijk bedankt, zonder hun was ik niet zo sterk geweest.
Er zijn die avond nogal wat excuses gemaakt. Ik had het allang verwerkt maar die pesters hadden dus echt geen idee wat ze veroorzaakten.