Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:05

Mijn vriend heeft vandaag als bedankje een Bambook gehad :) Als er iemand interesse heeft om er een te kopen kan ik wel om zijn ervaringen vragen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:38

Magrathea schreef:
Mijn vriend heeft vandaag als bedankje een Bambook gehad :) Als er iemand interesse heeft om er een te kopen kan ik wel om zijn ervaringen vragen.

Ik ben heeeeeel benieuwd! Vooral of het schrift er goed op blijft zitten als je er met je hand over veegt en of het nog goed weg te halen is wanneer het er een langere tijd op zit. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:04

Ik heb een greenbook. Ideaal! Na langere tijd is de tekst prima weg te halen met een vochtig doekje of wat glassex.
Het scheelt voor mij heel veel papier aangezien ik dol ben op lijstjes, overzichten etc.
Ik heb een aantal bladzijden met gewone lijntjes, 2 met to-do lijstjes en een jaarplanner.

pien_2010

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:46

Voor de greenbook gebruik ik mijn telefoon. Bij notities heb ik allerlei lijstjes die ik dan weer weghaal cq vervang voor andere lijstjes.

Wat ik heel leuk vind van dit topic is dat ik allerlei nieuwe dingen tegen kom waar ik werkelijk nog nooit van gehoord had en die ik opzoek via google. Tegenwoordig daar waar het kan, gebruik ik geen plastic zakjes meer en leg ik alles gewoon zo op de toonbank en daar wordt normaal op gereageerd. Het is eigenlijk onzin om een bloemkool te verpakken (in tegenstelling met de boontjes), want die groente wordt toch gekookt alvorens te nuttigen. Ook merk ik dat ik nog meer als voor dat ik dit topic las mijn plastic zakjes recycle en dat gaat goed en bevalt goed.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:36

J0anieke schreef:
Magrathea schreef:

Ik ben heeeeeel benieuwd! Vooral of het schrift er goed op blijft zitten als je er met je hand over veegt en of het nog goed weg te halen is wanneer het er een langere tijd op zit. :)

Mijn vriend heeft laatst ook een Bambook gekocht. De inkt blijft er gewoon goed opzitten als het is opgedroogd. Als het nog 'nat' is, dan is het wel zo weg te halen maar het is snel droog.
En volgens mij is het ook goed weg te halen na een langere tijd!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:21

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:29

Ik zou dan voor die van katoen gaan, gezien de afwezigheid van plastic. :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:12

Deze week nog wat kleine stappen gemaakt. Via Etsy bij een Nederlandse verkoper wasbare wattenschijfjes gekocht, gemaakt van overgebleven stoffen (katoen) van haar andere naaiprojecten. Zojuist boszeep en de shampoo gekocht van http://www.werfzeep.nl. Ben heel benieuwd :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 19:28

Hier wordt nauwelijks koffie gedronken, maar ik heb wel een percolator in huis voor bezoek. Daar heb je helemaal geen filters voor nodig. Ideaal!
Geen idee hoe het is qua smaak, ik lust zelf helemaal geen koffie :+ Maar mijn vriend vind hem lekker.

Mijn wasbare inlegkruisjes zijn inmiddels binnen. Nog niet getest, ik wil ze eerst even goed warm wassen, maar het voelt wel heerlijk zacht aan :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:05

Ik vind ze best relaxed! Welke heb je?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:05

Judass schreef:
Deze week nog wat kleine stappen gemaakt. Via Etsy bij een Nederlandse verkoper wasbare wattenschijfjes gekocht, gemaakt van overgebleven stoffen (katoen) van haar andere naaiprojecten. Zojuist boszeep en de shampoo gekocht van http://www.werfzeep.nl. Ben heel benieuwd :).

Benieuwd wat je van de zeep vindt. Ik ben nog niet zo enthousiast :(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:13

Voor koffie kun je ook een cafetière gebruiken, hebben we al honderd jaar. Gaat supersnel en lekkere koffie. Al schijnt het minder gezond te zijn als je erg veel koppen per dag drinkt. Er zit cafestol in koffie, is cholesterolverhogend. Een filter houdt dat tegen. (wij drinken maar twee kopjes per dag op deze manier gezet)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:41

Noeps schreef:
In het kader van minder afval/meer herbruikbare spullen zoek ik een alternatief voor de wegwerp koffiefilters. Wat is beter/duurzamer denken jullie?

https://www.ecomondo.nl/winkel/permanent-koffiefilter/
of
https://www.greenjump.nl/Product/Eten-e ... -set-van-2

Ik heb een opzet filter voor 1 mok (alleen bezoek drinkt koffie hier). Maar die heeft een goud?filter al is de rest wel kunststof, daar loop je toch tegen aan voor sommige dingen. Was koffieapparaat op aanrecht zat namelijk, ivm ruimte, vergeten schoon te maken en niet zo vaak gebruiken. Giet er wel even een scheut heet water door voordat je de koffie er in doet, dan smaakt de koffie beter. Het scheelt mij een apparaat, ruimte op aanrecht en zowel thee als koffie zijn vrijwel tegelijk klaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:26

Wij hebben thuis een percolator. Drink het zelf niet maar iedereen is er enthousiast over, schijnt heel lekker te zijn

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:51

Ik ben heel blij met mijn bio katoenen zakjes :D heb er altijd 1 bij me, ook voor als ik wat losse broodjes wil halen, of fruit enzo. Ideaal, scheelt zoveel!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:21

Geen herbruikbare koffiefilters hier maar de koffie gaat in een emmertje van Rotterzwam, zodat ik over enige tijd mijn eigen oesterzwammetjes kan eten hopelijk *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:32

Magrathea schreef:
Geen herbruikbare koffiefilters hier maar de koffie gaat in een emmertje van Rotterzwam, zodat ik over enige tijd mijn eigen oesterzwammetjes kan eten hopelijk *\o/*

Ik heb ook zo'n emmertje, maar nog niet begonnen. Ik weet niet zo goed waar ik hem nou neer zal zetten. Waar heb jij hem staan, gewoon in huis?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 14:00

Ik heb mijn eerste oesterzwammen een maand geleden kunnen oogsten, super leuk!
Inmiddels ben ik nieuwe emmers aan het vullen :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:14

Ik heb ook een emmertje, zit al een tijdje vol en mooi schimmel bovenop, maar nog geen zwam gezien. Hoe moeten ze staan in dit stadium, warm/koud/licht/donker? Ik baal er echt van, vond het zo leuk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 17:59

Die van mij duurde ook enorm lang. Uiteindelijk heb ik hem een tijdje goed koud gezet, en toen begon er toch iets te groeien!
Dus ik zou zeggen, als je na een aantal weken niets ziet, zet em eens een nacht buiten of in de koelkast, en dan in een koele ruimte.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:42

Die van mij staat in huis op een koele plek. Voor het vullen leek me dat wel handig, heb anders ook nog een berging rare hij in kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:26

Vandaag een nieuw contract afgesloten voor gas en licht.
We hebben gekozen voor (in Nederland geproduceerde) groene stroom en Co2 gecompenseerd gas. Viel echt op dat dit maar 40 euro per jaar duurder was dan grijze stroom!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:27

Waar zit je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:31

verootjoo schreef:
Waar zit je nu?

De goedkoopste optie voor groene stroom uit Nederland+ Co2 gecompenseerd gas was voor ons Van de Bron. Wij betalen ietsje meer en kiezen voor Greenchoice omdat mijn vriend winddelen heeft en daarvoor een samenwerking met Greenchoice het handigst werkte.

De allergroenste energieleverancier is geloof ik Pure Energie; zij investeren hun winst ook in groene projecten, naast dat ze groene stroom leveren :)

edit; vergelijkings van Greenpeace samen met consumentenbond en Natuur&mileu --> https://www.greenpeace.org/nl/hoe-groen ... iebedrijf/

edit; info over winddelen --> https://www.windcentrale.nl/hoe-werkt-het/

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:16

Blijheid schreef:
Vandaag een nieuw contract afgesloten voor gas en licht.
We hebben gekozen voor (in Nederland geproduceerde) groene stroom en Co2 gecompenseerd gas. Viel echt op dat dit maar 40 euro per jaar duurder was dan grijze stroom!

Wij hebben via vereniging eigen huis budget energie. Ook groen en goedkoop.