Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:31

sanso schreef:
Jennyj01 schreef:
Om op de openingspost terug te komen. Waar is behoefte aan? Ik heb allerlei stempelkaarten in mijn tas. Als ze vol zijn kan ik van alles er voor terug krijgen. Koffietje bij de Starbucks, broodje bij de broodjes zaak enz. Uiteindelijk belanden deze volle spaarkaarten bij mensen in mij “omgeving”. De meneer met de dakloze krant of iemand anders waarvan ik weet dat diegene het niet zo breed heeft en er een blij moment voor krijgt. Deze voor mij zo simpel en vanzelfsprekende dingen zijn voor anderen een bijzonder moment in de week of maand. Simpel maar voor veel mensen een makkelijke manier om iets voor een ander terug te doen.

Goh hier heb ik nog nooit over na gedacht!

Dit doe ik ook: een volle spaarkaart van Trekpleister bijvoorbeeld of gratis verzorgingsproducten die je bij een bestelling (denk aan Yves Rocher) krijgt, die geef ik aan iemand die het harder kan gebruiken. Geeft een goed gevoel als je ook op die manier iemand blij kunt maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:34

Dat is inderdaad wel een goed idee :j Er zijn zoveel lokale middenstanders die stempelkaarten uitgeven voor het een of het ander. Een volle kaart kun je dan aan iemand geven die normaal gesproken geen luxe koffie gaat halen bijvoorbeeld :-)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:03

DeMolenhoek schreef:
Citaat:
Echter kun je hoog en laag springen maar ongezond voedsel is vele malen goedkoper dan vers en gezond voedsel.
Daarna volgt het brocolivoorbeeld en de pizza van €1.30. Dus ik heb getoont dat vers voedsel niet vele malen duurder is.

Oke

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:20

Jennyj01 schreef:
Om op de openingspost terug te komen. Waar is behoefte aan? Ik heb allerlei stempelkaarten in mijn tas. Als ze vol zijn kan ik van alles er voor terug krijgen. Koffietje bij de Starbucks, broodje bij de broodjes zaak enz. Uiteindelijk belanden deze volle spaarkaarten bij mensen in mij “omgeving”. De meneer met de dakloze krant of iemand anders waarvan ik weet dat diegene het niet zo breed heeft en er een blij moment voor krijgt. Deze voor mij zo simpel en vanzelfsprekende dingen zijn voor anderen een bijzonder moment in de week of maand. Simpel maar voor veel mensen een makkelijke manier om iets voor een ander terug te doen.

Dat klinkt inderdaad heel goed!
Qua locale middenstand zijn we hier gauw klaar in dit gat, maar het kan ook op andere manieren.
Zo spaar ik bijv. bij mijn zorgverzekeraar voor leuke kadootjes. Die geef ik vervolgens meestal weer weg zodat iemand anders ook een keer wat leuks heeft. Of (en ik denk dat dat het vaakst gebeurt) weer door kan geven en zonder een rotgevoel naar een verjaardag oid. gaat. Zo ook met bierpakketten, flessen sterke drank etc., dat geef ik meestal allemaal door aan mensen die het moeilijk hebben. En of ze 'm dan opdrinken of weggeven maakt me dan verder ook niet uit.

xxPatriess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:21

Zoo dat was even flink bij lezen haha.
Om maar even terug te komen op de vraag waarom ik van mijn leefgeld toch nog 7,50 aan een potje shag uit geef en 2 honden heb en ze ook vlees bij hun brok geef.

Stoppen met roken is voor mij een hele opgaven want ik ben er nou eenmaal verslaafd aan.
De hulpmiddelen voor het stoppen met roken zijn veel duurder als mijn potje shag en ik ga echt niet meer leefgeld krijgen omdat ik wil stoppen want dat zit er niet in.
4 dagen in de week help ik op stal en ben ik bezig in een omgeving waar niet veel rokers zijn. Dan kom ik rond 4 uur thuis en begin ik met eten koken, alles kook ik zelf en vers op een uitzondering na. Grote pannen soep verdeel ik over bakjes en vries ik in e.d.
Als ik dan op de bank zit en niet rook ga ik snaaien, zak chips hier, reep chocolade daar en zo heb je zo een snoepdoos leeg. Als dat op zou zijn en ik zou niet meer roken dan zou ik nog meer gaan stressen en mijn situatie moeilijker maken im het te blijven vol houden.
Laatst ben ik met de meiden van het paardrijden wezen eten bij een goedkoop restaurantje wat mij €10,- heeft gekost en is dat slim? Nee.. maar ik was zo blij dat ik eens iets mee heb kunnen doen, gezelligheid buiten de deur had.
Ik woon alleen met mijn honden dus veel afleiding heb ik niet en als ik iedereen leuke dingen zie doen maakt dat ook dat ik dan maar een sigaretje opsteek, het geeft een gevoel van rust en ik begrijp dat een niet-roker dit niet kan begrijpen.

Mijn 2 honden heb ik al lang, dit zijn mijn kinders en die zullen nooit iets te kort gaan komen. Ik kan zelf geen kinderen krijgen (wat dagelijks confronterend is en dus weer een sigaret doet aansteken) dus dat helpt er ook zeker aan mee dat ik ze nooit en te nimmer weg zou doen. Waarom ik ze dan ook vlees bij de brok geef?
Brok zit over het algemeen gewoon vol met granen wat wel vult maar niet persee goed is, zeker de brok van de action is niet de beste kwaliteit, vlees is aanvullend en zo komen ze toch aan wat ze nodig hebben op een dag.
Ik zou kunnen zeggen dat ik die 3 euro voor dat vlees per week bespaar maar waarom? De kans dat ze dan uiteindelijk over een aantal jaar klachten krijgen is in mijn ogen alleen maar groter en dat zou ook een hogere kostenpost zijn.
Die 3 euro zou ik aan de kant kunnen leggen voor mij zelf maar ook daar zie ik het nut niet van in aangezien ik kan leven en al het hoognodige in huis heb, een bloemkool meer of minder word ik niet gelukkig van, ik word gelukkig van mijn honden.

Stel ik zal mijn honden weg moeten doen en verplicht moeten stoppenmet roken dan zal mijn kwaliteit van leven ontzettend achteruit gaan.
Dan zit ik hier helemaal alleen, geen reden om dagelijks 2 uur te wandelen en zou ik het hoopje van mijn vrienden die ik nog heb op afstand moeten houden omdat hun roken en dat te cofronterend zou zijn.

Nee dat gaat mij niet gebeuren..

Ik stop wel met roken als mijn tijden beter zijn en ik weer kiplekker in mijn vel zit, als ik het geld heb voor de hulpmiddelen en er bij kan gaan sporten.

En weet je, ik ben best trots op mij zelf dat ik het met die €35,- per week toch maar eens allemaal klaar speel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:38

xxPatriess schreef:
Zoo dat was even flink bij lezen haha.
Om maar even terug te komen op de vraag waarom ik van mijn leefgeld toch nog 7,50 aan een potje shag uit geef en 2 honden heb en ze ook vlees bij hun brok geef.

Stoppen met roken is voor mij een hele opgaven want ik ben er nou eenmaal verslaafd aan.
De hulpmiddelen voor het stoppen met roken zijn veel duurder als mijn potje shag en ik ga echt niet meer leefgeld krijgen omdat ik wil stoppen want dat zit er niet in.
4 dagen in de week help ik op stal en ben ik bezig in een omgeving waar niet veel rokers zijn. Dan kom ik rond 4 uur thuis en begin ik met eten koken, alles kook ik zelf en vers op een uitzondering na. Grote pannen soep verdeel ik over bakjes en vries ik in e.d.
Als ik dan op de bank zit en niet rook ga ik snaaien, zak chips hier, reep chocolade daar en zo heb je zo een snoepdoos leeg. Als dat op zou zijn en ik zou niet meer roken dan zou ik nog meer gaan stressen en mijn situatie moeilijker maken im het te blijven vol houden.
Laatst ben ik met de meiden van het paardrijden wezen eten bij een goedkoop restaurantje wat mij €10,- heeft gekost en is dat slim? Nee.. maar ik was zo blij dat ik eens iets mee heb kunnen doen, gezelligheid buiten de deur had.
Ik woon alleen met mijn honden dus veel afleiding heb ik niet en als ik iedereen leuke dingen zie doen maakt dat ook dat ik dan maar een sigaretje opsteek, het geeft een gevoel van rust en ik begrijp dat een niet-roker dit niet kan begrijpen.

Mijn 2 honden heb ik al lang, dit zijn mijn kinders en die zullen nooit iets te kort gaan komen. Ik kan zelf geen kinderen krijgen (wat dagelijks confronterend is en dus weer een sigaret doet aansteken) dus dat helpt er ook zeker aan mee dat ik ze nooit en te nimmer weg zou doen. Waarom ik ze dan ook vlees bij de brok geef?
Brok zit over het algemeen gewoon vol met granen wat wel vult maar niet persee goed is, zeker de brok van de action is niet de beste kwaliteit, vlees is aanvullend en zo komen ze toch aan wat ze nodig hebben op een dag.
Ik zou kunnen zeggen dat ik die 3 euro voor dat vlees per week bespaar maar waarom? De kans dat ze dan uiteindelijk over een aantal jaar klachten krijgen is in mijn ogen alleen maar groter en dat zou ook een hogere kostenpost zijn.
Die 3 euro zou ik aan de kant kunnen leggen voor mij zelf maar ook daar zie ik het nut niet van in aangezien ik kan leven en al het hoognodige in huis heb, een bloemkool meer of minder word ik niet gelukkig van, ik word gelukkig van mijn honden.

Stel ik zal mijn honden weg moeten doen en verplicht moeten stoppenmet roken dan zal mijn kwaliteit van leven ontzettend achteruit gaan.
Dan zit ik hier helemaal alleen, geen reden om dagelijks 2 uur te wandelen en zou ik het hoopje van mijn vrienden die ik nog heb op afstand moeten houden omdat hun roken en dat te cofronterend zou zijn.

Nee dat gaat mij niet gebeuren..

Ik stop wel met roken als mijn tijden beter zijn en ik weer kiplekker in mijn vel zit, als ik het geld heb voor de hulpmiddelen en er bij kan gaan sporten.

En weet je, ik ben best trots op mij zelf dat ik het met die €35,- per week toch maar eens allemaal klaar speel.

Je hoeft je hier niet te verantwoorden hé! Het zijn jouw keuzes!

Ennuh, je mag zeker wel trots zijn op jezelf dat je het allemaal klaar speelt! Dat is echt niet eenvoudig! Respect hoor!

xxPatriess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:15

LoveBodin schreef:
Je hoeft je hier niet te verantwoorden hé! Het zijn jouw keuzes!

Ennuh, je mag zeker wel trots zijn op jezelf dat je het allemaal klaar speelt! Dat is echt niet eenvoudig! Respect hoor!

Nahh ik heb het idee dat sommige mensen er erg makkelijk over denken en ik geef hun graag een inzicht in die who's en why's.
Dingen zijn makkelijk te roepen maar niet zo makkelijk gedaan want wie zou er nog roken als het stoppen zo makkelijk zou zijn ;)
Ik schaam me daarbij niet voor mijn situatie want het is nou eenmaal zo als het is.

Mijn tijd komt nog wel dat ik weer meer uit kan geven en dat ik de sigaretjes niet meer nodig heb, daar ben ik van overtuigd :)

Apple

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:23

35 euro per week is echt niet veel en echt geen vetpot. Het zou eigenlijk een soort challenge moeten zijn: hou het maar eens een maand vol op 35 euro per week.

Die 35 euro is niet alleen 'eten' namelijk, maar ook die ene koffie met een vriendin in de stad, een keertje baantjes trekken in het zwembad, op straat even een broodje haring halen. Dat valt allemaal weg.
Het is echt kiezen of delen met 35 euro per week. Zelfs aanbiedingen zijn een (on)mogelijkheid. Kun je 10 euro uitgeven aan 5 pakken wasmiddel (dus goedkoop) als dat betekent dat je dus verder maar 25 euro over hebt voor de rest van de week? Dat soort dilemma's krijg je dan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:26

Dat is 5 euro per dag. Heel erg weinig dus.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:27

Dat is inderdaad heel erg weinig en ontzettend knap dat je dat voor elkaar krijgt.
Ik hoop echt dat je snel in een betere financiele situatie terecht komt :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:34

Meeste minima die ik ken zitten zo rond de 50 euro per week voor een alleenstaande. Het criterium om in aanmerking te komen voor de Voedselbank is momenteel ook rond de 50 euro per week.

Soms komt het voor dat iemand onder die 50 euro per week komt, ergens tussen de 30-50 euro per week. Dit komt nog wel voor als iemand relatief hoge woonlasten heeft waar weinig aan te veranderen valt (zoals hoge energiekosten door bv een oud huis) of hogere medische kosten (medicijnen die allemaal onder de eigen bijdrage vallen).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:40

Hoe wordt dat eigenlijk berekend? Want 50 euro per week aan boodschappen voor een alleenstaande is prima te doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:41

50 euro aan alleen boodschappen is inderdaad goed te doen als je alleen woont.
Als alle andere kosten daarbij horen word het een ander verhaal.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:45

Shaggy09 schreef:

Ja daarom vraag ik het. Geen idee hoe het precies berekend wordt.

Als die 50 euro overblijft nadat alle vaste lasten eraf zijn bijvoorbeeld, is dat best een redelijk bedrag om boodschappen van te doen. Wat zeg ik, dan moet dat makkelijk lukken. Maar als daar mobiel abonnement e.d. nog af moet wordt t weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:46

Ik heb alleen 40 euro per week , geen probleem voor mij . Maar heb vlees van het werk gratis

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:48

Ik heb zelf een uitkering, dus ook weinig echt luxe zegmaar (kan wel royaal boodschappen doen etc), wel heb ik de mazzel dat ik een lage huur heb, waardoor er meer overblijft voor de spaarrekening.
Een paard onderhouden wordt lastig, maar ik heb wel een hondje, een kat en wat vissen.
Zou de situatie zo zijn dat ik heel krap kom te zitten dan gaan de vissen eruit en spreek ik af dat nadat er een dier overlijdt er geen vervanging komt tenzij het de laatste is.
Waarom?
Omdat het hebben van een huisdier voor mijn welzijn heel belangrijk is, zonder kwijn ik letterlijk weg.
Wel maak ik de keuze om geen hond groter dan zo'n 40-45cm en 15kg te nemen, zodat kosten als voer, medicatie, parasietenbestrijding en bepaalde behandelingen goedkoper zijn.
Ook zal ik in zo'n situatie geen hond nemen die naar de trimsalon moet, die €45,- per 12 weken steek ik dan liever in de dierenartskosten/hondenbelasting ofzo.
Een kat komt er helaas niet meer, ik ben allergisch. :+

Maar ik kan wel gewoon ruim boodschappen doen mits ik een beetje op aanbiedingen let en vnl huismerk/c-merk meeneem.
Deze week zijn de stamppot aardappelen in de aanbieding, net als verse worst.
Bij een vorige aanbieding had ik een zak extra boerenkool meegenomen dus eet ik deze week 2x boerenkool.
De rest (2 porties) vries ik per portie in zodat ik dat kan ontdooien wanneer ik weer boerenkool wil eten.
Geloof dat ik daarvoor €2,70 kwijt was in totaal, gooi er spekjes doorheen en maak jus dan zal het ong het dubbele zijn.

En natuurlijk zou ik soms ook dagelijks lekker luxe willen eten ofzo maar zolang er ruimte is voor zo af en toe dat biefstukje ipv een speklapje heb ik weinig te klagen vind ik. :)

Overigens ken ik iemand die van ong €30,- per week moet rondkomen, naar de voedselbank gaat, 2x per week mee eet bij een eetgroep voor minima, stevig rookt, flink drinkt, 25-30 katten heeft (onder het mom van opvang maar plaatst zelden wat uit), 2 honden heeft en tot voor kort een paard.
De katten worden zo'n beetje gesponsord door donateurs, maar hoe ze het verder kan redden mag Joost weten.
Ik zou het met mijn €50,- per week nog niet redden met de helft aan dieren vrees ik. :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:49

Dat zijn boodschappen, maar daar zit dus ook dierenvoer, roken en zaken als 'keertje naar het zwembad', 'naar de kapper', 'koffie ergens', 'plantje in de aanbieding', 'broodje bij de lunch', 'met de bus naar de stad' bij.

Mensen komen vaak onder die 50 euro per week terecht door (hoge) telefoon abonnementen, energierekeningen, medische kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:50

Shaggy09 schreef:

Ik gok/vrees dat extra's (brandstof/vervoerskosten, kledij, vervanging van inboedel, dus vaatwas, lamp kapot etc) daar ook allemaal onder horen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:51

Apple schreef:
Dat zijn boodschappen, maar daar zit dus ook dierenvoer, roken en zaken als 'keertje naar het zwembad', 'naar de kapper', 'koffie ergens', 'plantje in de aanbieding', 'broodje bij de lunch', 'met de bus naar de stad' bij.

Mensen komen vaak onder die 50 euro per week terecht door (hoge) telefoon abonnementen, energierekeningen, medische kosten.

Ah okay. Dan wordt t idd een ander verhaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:53

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:56

Apple schreef:

In mijn geval zit dierenvoeding etc er niet bij, dat bestel ik af en toe in grote hoeveelheden en gaat van mijn spaarrekening af. :)
De rest gaat er normaalgesproken wel vanaf idd, al ben ik best een huismus en gebeurd die koffie op het terrasje mss 3x per jaar.
In principe reken ik €35,- puur voor de boodschappen, wat overblijft is voor de extraatjes zoals eens extra inslaan met aanbiedingen, kapper, drankje op een terrasje etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:57

Diervoeding bestel ik ook :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:05

Apple schreef:

Nu moet ik zeggen dat zaken zoals een keertje naar het zwembad of ergens gaan lunchen ik wel echt onder luxe vind vallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:10

Terwijl ik het vooral onder leven vind vallen. Tuurlijk. Thuiszitten, nooit uitgaan en geen hobby's hebben is goedkoper, maar is het redelijk?
(En ik denk dat Apple het niet heeft over ergens gaan lunchen want dat is aanzienlijk duurder, maar om broodjes te kopen in een kantine of een kraampje ofzo zoals een Broodje Mario.)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:19

Ik wou al zeggen, er zit natuurlijk veel verschil tussen een broodje en sapje bij een broodjeszaak (bakker bart/delifrance oid) of echt op restaurant gaan lunchen. :)
En mss heeft diegene er wel voor gespaard, een maand lang elke overgebleven cent in een potje gedaan, weet jij veel. ;)

Overigens heb je hier in Almelo een initiatief voor minima: www.almelodoetmee.nl
Als je minimuminkomen hebt kun je daar een pas ofzo voor krijgen en met die pas mag je dan jaarlijks een x aantal keer zwemmen, naar de bioscoop enzo.
Zo kun je als minima alsnog genieten van wat luxe waar je normaal wellicht helemaal geen geld voor had. :)