Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:08

irryproppy schreef:
Hier staat de verwarming s,nachts en als we weg zijn op 13/14 graden en als we er zijn 16/17 graden.hoger gaat die echt niet,eerder lager.(kunnen er niet tegen).
Dit is trouwens op aanraden van de installatiemonteur,zo stook je zo efficient mogelijk en we krijgen elk jaar terug.
Betaal 120 euro pm.
Op de slaapkamers zijn de radiatoren dicht,houden van frisse slaapkamers,raampje staat dag&nacht open.
Er word dus alleen in de badkamer,huiskamer en gang en toilet gestookt.

Is dat dan alleen gas? Dat maandbedrag die je noemt? Want als dat alleen gas is, wat is vloerverwarming dan belachelijk duur.
Ik heb met cv verwarming 20 graden in huis en betaal 135 in de maand, maaaar dat is gas EN elctriciteit. Jij zit in de kou en betaalt 120 in de maand? Of het moet net als bij mij gas en electriciteit zijn, maar dan nog; ik stook veel meer, hoekhuis en ben 15 euro meer kwijt.
Voor die 15 euro ga ik dus echt niet in de kou zitten.

Nessa

Re: Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:22

We hebben tijden ingesteld. In principe als we thuis zijn 20,5 graden. En als we niet thuis zijn en in de nacht 19 graden.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:35

xxCYNNxx schreef:
irryproppy schreef:
Hier staat de verwarming s,nachts en als we weg zijn op 13/14 graden en als we er zijn 16/17 graden.hoger gaat die echt niet,eerder lager.(kunnen er niet tegen).
Dit is trouwens op aanraden van de installatiemonteur,zo stook je zo efficient mogelijk en we krijgen elk jaar terug.
Betaal 120 euro pm.
Op de slaapkamers zijn de radiatoren dicht,houden van frisse slaapkamers,raampje staat dag&nacht open.
Er word dus alleen in de badkamer,huiskamer en gang en toilet gestookt.

Is dat dan alleen gas? Dat maandbedrag die je noemt? Want als dat alleen gas is, wat is vloerverwarming dan belachelijk duur.
Ik heb met cv verwarming 20 graden in huis en betaal 135 in de maand, maaaar dat is gas EN elctriciteit. Jij zit in de kou en betaalt 120 in de maand? Of het moet net als bij mij gas en electriciteit zijn, maar dan nog; ik stook veel meer, hoekhuis en ben 15 euro meer kwijt.
Voor die 15 euro ga ik dus echt niet in de kou zitten.

Mag hopen dat dat in combi is met elektra....
Wij betalen gemiddeld 80 pm, nieuwbouwwoning uit 2017, eengezinswoning. Hebben ook vloerverwarming en koken op gas. Die 80 euro is elektra en gas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:04

Wij zitten bij Budget energie en die stuurde laatst het overzicht met bespaar tips en daar stond juist wel 's nachts lager te zetten zodat de verwarming die uren niet aan hoeft te slaan. Stond ook bij dat het achterhaald is dat dit extra zou kosten als je daarna hoger wil stoken, omdat hij toch al omhoog moet.

Nu doe ik het in fases. Zet hem voor de nacht op 17 en laat hem overdag naar 18,5 gaan. Dan rond etenstijd zet ik hem op 20, zodat het lekker is als we na het eten op de bank wat drinken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:07

superpony schreef:
Wij zitten bij Budget energie en die stuurde laatst het overzicht met bespaar tips en daar stond juist wel 's nachts lager te zetten zodat de verwarming die uren niet aan hoeft te slaan. Stond ook bij dat het achterhaald is dat dit extra zou kosten als je daarna hoger wil stoken, omdat hij toch al omhoog moet.

Nu doe ik het in fases. Zet hem voor de nacht op 17 en laat hem overdag naar 18,5 gaan. Dan rond etenstijd zet ik hem op 20, zodat het lekker is als we na het eten op de bank wat drinken.

Ik heb wel begrepen dat het afhankelijk is van hoe je verwarmt. Als je je huis helemaal verwarmd door middel van vloerverwarming, is het dan weer niet zo dat je de boel 's nachts heel laag moet zetten.
Maar op zich is dat natuurlijk logisch, door de vloer mag max 40 graden en door een radiator gaat volgens mij wel eens 80/90 graden. Dat heb je in no-time warm... vloerverwarming... not so much :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:39

Wij hebben luchtverwarming, maar ik verwacht niet dat zij dat weten eigenlijk. Was een algemene tip onder het overzicht en we hebben nooit iets hoeven in te vullen wat voor verwarming we hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:00

superpony schreef:
Wij hebben luchtverwarming, maar ik verwacht niet dat zij dat weten eigenlijk. Was een algemene tip onder het overzicht en we hebben nooit iets hoeven in te vullen wat voor verwarming we hebben.

Maar algemeen en gemiddeld... Zijn dingen waar je niet altijd van uit moet gaan.

Het zegt niets over specifieke zaken... Ik denk dat het meest realistische advies komt van een installateur die de situatie kent. Zal binnenkort de mijne eens vragen wat voor mij het beste zou zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:03

Als je luchtverwarming hebt, wij ook, kun je hem 's nachts en als je er niet bent, juist wel beter flink lager zetten, geloof ik. Het warmt immers in no time op. (en koelt snel af als hij niet blaast). Ik heb wel de indruk dat met lucht verwarmen redelijk duur is. Die van ons is ook al aardig oud, 25 jaar. De monteur vertelde laatst dat je rond 17% bespaart als je een nieuw model neemt. Maar ik hoop dat deze het nog even blijft doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:06

Wat is luchtverwarming? :o?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:08

Ehm, dat is een cv-ketel die lucht opwarmt en die lucht gaat dan door buizen je hele huis door. Aan het eind van de buis zit dan een rooster in de vloer. Voordeel is wel dat je geen radiatoren hebt. En het warmt dus heel snel op.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:09

A3a1 schreef:
Tjonge, ik ben blij dat ik de rekening van de meeste mensen niet hoef te betalen :+
Ik stop de 70-100 euro die ik minder betaal per maand liever in mijn zak en ga in de winter een extra weekje weg ;-)

Tja, vroeger met kinderen in huis die elektrische kachels hele dagen aan lieten werd ik ook niet zo vrolijk maar ik krijg nu sociaal tarief omdat ik gehandicapt ben. Betaal nog maar iets van 20% van de normale prijs. Daar ga ik geen kou voor lijden. Mijn gewrichten zijn me dankbaar.
Een warme slaapkamer vind ik dan weer niet prettig. En plekken verwarmen waar we niet komen vind ik ook onzin.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:10

mysa schreef:
Ehm, dat is een cv-ketel die lucht opwarmt en die lucht gaat dan door buizen je hele huis door. Aan het eind van de buis zit dan een rooster in de vloer. Voordeel is wel dat je geen radiatoren hebt. En het warmt dus heel snel op.

Aaah op die manier! Goh, dat heb ik nog nooit eerder gehoord :')
Voel me even heel erg wereldvreemd :')

Geen last van vreemde luchtjes dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:12

Vloerverwarming beneden verdieping, boven geen verwarming aan.
Bouwjaar 1968, overal dubbele beglazing (beneden april 2017, boven oktober 2018)
Zolder matig geïsoleerd.

De temperaturen ongeveer, wisselt iedere dag. Ligt er aan of we thuis zijn of werken
07:00-16:00 19.5 graden.
16:00-22:00 22.0 graden.
22:00-07:00 19.0 graden.

Kosten: €150 per maand (gas en elektra)
Over 2018 krijgen we ongeveer €300 terug. (contract loopt tot 19 januari)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:13

Janine1990 schreef:
mysa schreef:

Aaah op die manier! Goh, dat heb ik nog nooit eerder gehoord :')
Voel me even heel erg wereldvreemd :')

Geen last van vreemde luchtjes dan?

Luchtjes alleen als we hem voor het eerst weer aan doen na de zomer. Maar dat is maar heel eventjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:20

Bij ons is de luchtverwarming best een grote unit en hebben we een en ander aan laten vervangen. Nieuw kost die al 5000 euro.
We hebben wel een nieuwe HR ketel laten plaatsen 7jr terug. Nieuwe luchtverwarming zou daarop kunnen, maar ik vind 5000 echt een flinke investering en wij willen verkopen.

Janine, je moet hem wel schoonmaken. In het apparaat zitten wel filters die je kan stofzuigen en af en toe vervangen. Als je hem voor het eerst aanzet na de zomer ruik je dat wel, maar dat is wat nog in de buizen is, de rest hebben we daarvoor al schoongemaakt.

Wij hebben achter de roosters filters geplaatst, dus dat scheelt wel.

Op zich is het snel warm, maar ons model huis houdt wel wat koudere plekken zoals de keuken en het trapgat dat geheel open is. Daarom hebben wij beneden ( huis is dus andersom ) een losse verwarming opgehangen. Zo een plat ding.

Onze buren stoken dus hout en hun rook pijp staat maar enkele meters vanaf onze pijp die de lucht naar binnen zuigt om te verwarmen. Als zij dus stoken en wij de verwarming aan hebben, komt er dus rooklucht in het huis. Vooral in de badkamer juist,
Daar al veel problemen om gehad. Zij hebben verder ook een zelfde systeem, dus kunnen ook ''gewoon'' verwarmen.

Het nadeel is dat je behoorlijk wat stof ervan hebt en het is lawaaiig. Hij circuleert de hele tijd als het ware. Begin 2018 was hij kapot en heb ik de stekker eruit getrokken en was het heerlijk stil in huis. Ook is de lucht snel wat droog. Maar dat zijn de bekende nadelen.
Het wordt normaal wat meer in bedrijven gebruikt.
Het schijnt ook voordelen te hebben, maar ik ken ze niet. Voor een relatief niet te groot huis, vind ik dat wij best veel betalen en we verbruiken echt niet meer dan normaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:23

Wat voor soort filters heb je achter de roosters? Dat klinkt wel als een goed idee.

Edit: die van ons maakt niet veel herrie, maar is ook ietsje jonger dan die van jullie.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:32

17 graden als we niet thuis staan en automatisch gaat hij naar 20 als we volgens het programma thuis zijn. Soms is dat prima en soms zet ik hem op 21.

Wij hebben vloerverwarming. Dat scheelt wel omdat we constante warmte hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:42

mysa schreef:
Wat voor soort filters heb je achter de roosters? Dat klinkt wel als een goed idee.

Edit: die van ons maakt niet veel herrie, maar is ook ietsje jonger dan die van jullie.

Wij hebben van dat witte spul gekocht die je in een afzuigkap kan doen.

Die van ons is van 1984. Het is geen lawaai, als lawaai en het went wel iets, maar als je het uitzet is je huis echt stil. Dat blazen kan je als geluid niet minderen volgens mij. Het is het circuleren. Met aanslaan blaast hij iets, maar je hebt altijd een geluid in huis.

Maar goed, het zat erin, dus hij moet het nog even doen. Ik zou er alleen nooit voor kiezen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:51

Wij hebben vloerverwarming. De temperatuur moet echt niet te laag 's nachts. Om weer op te warmen moet dat ding veels te hard werken. Duurt ook heel lang voordat het huis warm is.

Wij betalen 80 euro per maand aan elektra (geen gas, alles op elektra). Krijgen elk jaar tussen de 80 en 150 euro terug.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:04

Wij hebben hem 's nachts en overdag uit. Rond 6 uur gaat hij aan op 20/20,5 en dan rond 10 uur half 11 weer uit. Meestal is het 's ochtends 16,/17 graden als ik wakker wordt.
Als ik vrij ben doe ik hem wel aan ook op 20 graden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:13

ingvdh schreef:
A3a1 schreef:
Tjonge, ik ben blij dat ik de rekening van de meeste mensen niet hoef te betalen :+
Ik stop de 70-100 euro die ik minder betaal per maand liever in mijn zak en ga in de winter een extra weekje weg ;-)

Ik ben zo'n €100 totaal in de maand kwijt.
Als jij zoveel betaald zou ik dat geld investeren in isolatie ipv vakantie ;)

Ik betaal 40 en krijg aan het einde van het jaar 300 terug
En volgend jaar heb ik een deal dat ik van het energie bedrijf ook nog eens 250 terugkrijg voor de overstap :D
Dus dan krijgen we geld toe *\o/*

Wat moet ik isoleren dan?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:13

Snachts en als we niet thuis zijn 18 graden. Als we thuis zijn dan op 20/21 graden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:18

Wij hebben een pelletkachel als enige verwarming. Door de weeks is die geprogrammeerd van 6/6.30 - 7.30 op 22 graden, en daarna van 16.30-23.00 op 22° . Overdag staat hij op 19°.

In het weekend staat hij standaard van 8.00-23.00 op 22°, maar als we meerdere uren van huis zijn zetten we hem handmatig terug naar 19°

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:46

superpony schreef:
Amber_anne schreef:
Hier 4 konijnen en zolang er geen wind is vind ik 15 graden prima. Heb er 2 in de keuken en daar heb ik wel de verwarming op standje 1 gezet, dan springt die wel aan

Wind in huis??

Heel oud huis dus het tocht ontzettend

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:46

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt