Citaat:Maar als bepaalde keuzes eigenlijk luxe zijn zoals een paard, is dat dan niet je eigen keuze? Moeten jou ouders daar dan voor opdraaien? ( of ze het nu ruim hebben of niet?). Zonder die keuze had je ook ruimer gezeten en kon je vroeger het huis uit, niet?
Een paard is zeker een luxe en zonder zou ik ook zeker meer geld over houden. Echter is een paard niet helemaal een eigen keuze geweest
Heb haar gekregen van mijn moeder toen ik 14 was, een paardje bedoeld voor ons samen. Toen niet beseffende wat dat voor later zou gaan betekenen, dat was toen ook nog helemaal niet van toepassing.Inmiddels 7 jaar later delen we de kosten en verzorging. Verkopen zouden we nu echt niet meer kunnen, zelfs al zou ik het willen, dan zit ik nog met mijn moeder die heel verdrietig zou worden.
Moet wel eerlijk zeggen dat als ik nu geen paard zou hebben, ik er ook geen aan zou aanschaffen, een te grote kosten post die het sparen belemmerd inderdaad, maar op je 14e denk je daar echt niet over na

Behalve het paard heb ik verder geen onnodige of luxe vaste lasten. Alleen verplichte uitgaven zoals de zorgverzekering, kosten van de auto die ik nodig heb voor werk, telefoon etcetera.
Ik vind het ook prima om bij hem te wonen, heb er absoluut geen moeite mee. Maar het is natuurlijk niet te bedoeling om nog jaren thuis te blijven, ik ben heel hard aan het sparen voor mezelf. Overigens doe ik ook een groot deel van het huishouden en onderhoud/betaal ik de 2 katten die we al jaren hebben.