snuffie123 schreef:Roosch schreef:Even voor mijn beeld. Welke rekeningen heeft iemand die thuis woont? Zorgverzekering . Telefoon. Indien in bezit auto de verzekering, wegenbelasting en benzine . Stel je verdient 1000 euro (wat niet veel is, mee eens) en je betaalt 150 kostgeld dan hou je toch nog zeker 500 euro over?
Zorgverzekering
Telefoonabbonnement
Kleding, schoenen, tassen, make-up, shampoo, tandpasta en andere verzorgingsproducten
Kapper
Kosten van huisdieren
Abbonementen zoals Netflix of spotify
Vaak de eigen boodschappen
Uitjes, vakanties, etc
Overige verzekeringen
Eigenlijk alles wat iemand die een eigen huis heeft ook heeft, maar dam zonder de hypotheek of huurkosten, gas/water en licht, tv/internetkosten en misschien boodschappen en verzekeringen die betrekking hebben op het huis
En de gemeentelijke belastingen, reparaties & onderhoud aan het huis.
Maar ik vind veel van de dingen die jij noemt best wel luxe producten
Citaat:
Telefoonabbonnement
Klein abbo nemen en gewoon leren daarmee te werken. Ik heb 500mb per maand en dat komt nooit op.
Citaat:
Kleding, schoenen, tassen, make-up, shampoo, tandpasta en andere verzorgingsproducten
Kleding: kun je heel veel tweedehands vinden, via kringloopwinkels of marktplaats.
Tassen: hoeveel tassen heeft een mens nodig? Als je een goede handtas hebt, evt een rugtas en een reistas erbij is dat voldoende toch?
Make-up: zelfde verhaal als de tassen, hoeveel make-up heeft een mens nodig?
Citaat:
Kapper
1x per 6 weken een euro of €20,-? Zo'n kostenpost is dat nou ook weer niet.
Citaat:
Kosten van huisdieren
Absolute luxe, kun je zonder
Citaat:
Abbonementen zoals Netflix of spotify
Luxe kun je zonder
Citaat:
Uitjes, vakanties, etc
Luxe, kun je flink op bezuinigen en zijn echt niet perse nodig.
Citaat:
Overige verzekeringen
Mensen hebben de neiging veel meer te verzekeren dan strikt gezien noodzakelijk, maar ik kan me voorstellen dat je dit als noodzakelijk beschouwd.
Maar dit bedoelde ik dus: men wil bovenaan de ladder beginnen. Mensen willen àlles, vinden dat het volslagen logisch is dat ze een bepaalde levensstandaard kunnen veroorloven en kan dat niet, dan moet daar in dit geval het geld van de ouders voor gebruikt worden, want men moet ook nog kunnen sparen voor dingen die ze in de toekomst willen.