Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:04

Citaat:
Maar als bepaalde keuzes eigenlijk luxe zijn zoals een paard, is dat dan niet je eigen keuze? Moeten jou ouders daar dan voor opdraaien? ( of ze het nu ruim hebben of niet?). Zonder die keuze had je ook ruimer gezeten en kon je vroeger het huis uit, niet?

Een paard is zeker een luxe en zonder zou ik ook zeker meer geld over houden. Echter is een paard niet helemaal een eigen keuze geweest :+ Heb haar gekregen van mijn moeder toen ik 14 was, een paardje bedoeld voor ons samen. Toen niet beseffende wat dat voor later zou gaan betekenen, dat was toen ook nog helemaal niet van toepassing.
Inmiddels 7 jaar later delen we de kosten en verzorging. Verkopen zouden we nu echt niet meer kunnen, zelfs al zou ik het willen, dan zit ik nog met mijn moeder die heel verdrietig zou worden.

Moet wel eerlijk zeggen dat als ik nu geen paard zou hebben, ik er ook geen aan zou aanschaffen, een te grote kosten post die het sparen belemmerd inderdaad, maar op je 14e denk je daar echt niet over na :o

Behalve het paard heb ik verder geen onnodige of luxe vaste lasten. Alleen verplichte uitgaven zoals de zorgverzekering, kosten van de auto die ik nodig heb voor werk, telefoon etcetera.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:09

Er zijn enorm veel mensen die hun hele leven een minimum loon krijgen.
Ik begrijp oprecht niet wat er zielig is aan een 20er met minimum loon >;)
Nee, een auto zit er niet in, vakantie ook niet. Nou en?
Ik heb het idee dat kinderen tegewoordig alleen nog maar rijk het huis mogen verlaten.
Ik ben er oprecht trots op dat ik destijds mijn eigen leven wist te regelen met mijn minimum loon zonder mijn ouders te belasten (al hadden ze dat echt geen probleem gevonden overigens).
Een kind dat voltijd werkt kan best wat bijdragen is mijn mening. Maar wat iedereen doet moet iedereen zelf weten. Gelukkig hoeft niet iedereen hetzelfde te doen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:10

Roosch schreef:
Even voor mijn beeld. Welke rekeningen heeft iemand die thuis woont? Zorgverzekering . Telefoon. Indien in bezit auto de verzekering, wegenbelasting en benzine . Stel je verdient 1000 euro (wat niet veel is, mee eens) en je betaalt 150 kostgeld dan hou je toch nog zeker 500 euro over?

Zorgverzekering
Telefoonabbonnement
Kleding, schoenen, tassen, make-up, shampoo, tandpasta en andere verzorgingsproducten
Kapper
Kosten van huisdieren
Abbonementen zoals Netflix of spotify
Vaak de eigen boodschappen
Uitjes, vakanties, etc
Overige verzekeringen

Eigenlijk alles wat iemand die een eigen huis heeft ook heeft, maar dam zonder de hypotheek of huurkosten, gas/water en licht, tv/internetkosten en misschien boodschappen en verzekeringen die betrekking hebben op het huis

Edit, je houdt na kostgeld nog 850 euro over. Zeg dan nog 500 om overige dingen van te betalen. Dan hou je 350 over om te sparen. Die 150 meer zou voor mij toch wel echt fijner zijn. Zeker als ouders het niet persé nodig hebben

Overigens ben ik nog steeds beniewd hoe jullie denken over gescheiden ouders die beide kostgeld vragen. 2 keer 150 euro dus. Dat wordt dan opeens wel best veel
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 06-01-19 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:14

Ik pik even ‚tassen‘ eruit.
Hoeveel tassen heeft iemand nodig dan?
Ik heb 1 werk en 1 dagelijkse tas (beide iets van 30 euro per stuk) en die gaan jaaaaaaaaren mee.

Ik ken iemand die op 20 jarige leeftijd vond dat een auto primaire levensbehoefte was en zich echt niet ging verlagen tot OV. Lijkt me niet slecht om zo‘n ‚kind‘ even te laten meevoelen wat het leven zoal kost :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:15

En hoeveel word daar dan aan uitgegeven? Want op de zorgverzekering na (waar je waarschijnlijk als je weinig verdient zorgtoeslag voor krijgt)zie ik weinig hoge nodige kosten. Qua kleding, shampoo, kapper geef ik misschien 100/120 per half jaar uit

Ik las op een andere pagina ook iets met mijn moeder betaalt alleen brood, avond eten, verzekeringen maar er stond volgens mij niet bij dat ze ook het dak boven haar betaalde en dat de moeder haar prima voorziet in de basisbehoeften.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 06-01-19 23:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Snollygoster

Een vriendin van mij moest vanaf haar 18e ook haar steentje bijdragen in huis. Ze had toen nog zo'n 4 jaar studeren te gaan en geen vast inkomen.. Dat vond ik toen echt not done van die ouders.

Ondertussen vind ik het wel niet meer dan normaal om je bijdrage te leveren op voorwaarde dat je zelf ook een vast inkomen hebt. Ik ben nog studerende en woon hierbij ook op kamers (wat mijn ouders betalen), maar alle andere kosten betaal ik zelf met het loon van mijn weekendbaan (ongeveer €600 - €700 de maand). Ik word ook nog eens wekelijks uitbetaald, wat het al moeilijk maakt om te sparen als het geen groot bedrag is.
Ik denk ook dat het als jongvolwassene een goede voorbereiden is op het alleen wonen om te leren omgaan met vaste kosten, ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen snel het huis uit zijn zodra ze klaar zijn met school.
Mijn ex heeft na het verkrijgen van zijn werk nog enkele jaren bij zijn ouders gewoon, zonder iets te moeten afgeven (note: hij verdiende toen bijna €3000). Zijn ouders hebben hem letterlijk uit huis gezet toen hij mij leerde kennen, tijd om op zichzelf te gaan wonen. Ex heeft nooit met geld leren omgaan, zat vrijwel altijd in de schulden bij de huisbaas omdat hij bij zijn ouders als een koning geleefd heeft.

Kinke

ik zie nog wel wat dingetjes staan in het lijstje van Snuffie die niet perse nodig zijn in het geval van een krappe portemonnee

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:17

Ik ook...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:19

Sizzle schreef:
Ik heb 1 werk en 1 dagelijkse tas (beide iets van 30 euro per stuk) en die gaan jaaaaaaaaren mee.

Ik ken iemand die op 20 jarige leeftijd vond dat een auto primaire levensbehoefte was en zich echt niet ging verlagen tot OV. Lijkt me niet slecht om zo‘n ‚kind‘ even te laten meevoelen wat het leven zoal kost :+

Dat jij iemand kent dat wilt, betekend niet dat alle 20-ers zo zijn.
Ik vind dat in dit topic de huidige generatie van 20-ers echt word weggezet als verwend en lui. Misselijkmakend. Het minimum loon is daarbij ook nog steeds ontzettend laag hier in NL, dus ik snap het heel goed als iemand van 22 die iedere dag hard werkt het zuur vind dat die geen auto kan kopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:19

Kinderen zijn tegenwoordig gewoon echt veel meer verwend.
Ik hield van mijn eerste fulltime baantje f 1250,- netto over en ondanks dat mijn ouders niet onbemiddeld waren kon ik meteen fl 250,- kostgeld betalen. Eerlijk gezegd vond ik dat heel normaal.
Ik wilde sparen, maar dat kon nog prima van het overgebleven geld.
Maar ik ging gewoon op de brommer naar het werk, een eigen auto was er niet bij. En ik had bijrijdpaarden en geen eigen paard. Keuzes, keuzes ... tegenwoordig is iedereen echt zo verwend ...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 23:20

snuffie123 schreef:
Roosch schreef:
Even voor mijn beeld. Welke rekeningen heeft iemand die thuis woont? Zorgverzekering . Telefoon. Indien in bezit auto de verzekering, wegenbelasting en benzine . Stel je verdient 1000 euro (wat niet veel is, mee eens) en je betaalt 150 kostgeld dan hou je toch nog zeker 500 euro over?

Zorgverzekering
Telefoonabbonnement
Kleding, schoenen, tassen, make-up, shampoo, tandpasta en andere verzorgingsproducten
Kapper
Kosten van huisdieren
Vaak de eigen boodschappen
Uitjes, vakanties, etc
Overige verzekeringen

Eigenlijk alles wat iemand die een eigen huis heeft ook heeft, maar dam zonder de hypotheek of huurkosten, gas/water en licht, tv/internetkosten en misschien boodschappen en verzekeringen die betrekking hebben op het huis

En de gemeentelijke belastingen, reparaties & onderhoud aan het huis.

Maar ik vind veel van de dingen die jij noemt best wel luxe producten
Citaat:
Telefoonabbonnement

Klein abbo nemen en gewoon leren daarmee te werken. Ik heb 500mb per maand en dat komt nooit op.

Citaat:

Kleding: kun je heel veel tweedehands vinden, via kringloopwinkels of marktplaats.
Tassen: hoeveel tassen heeft een mens nodig? Als je een goede handtas hebt, evt een rugtas en een reistas erbij is dat voldoende toch?
Make-up: zelfde verhaal als de tassen, hoeveel make-up heeft een mens nodig?

Citaat:
Kapper

1x per 6 weken een euro of €20,-? Zo'n kostenpost is dat nou ook weer niet.

Citaat:
Kosten van huisdieren

Absolute luxe, kun je zonder

Citaat:

Luxe kun je zonder

Citaat:
Uitjes, vakanties, etc

Luxe, kun je flink op bezuinigen en zijn echt niet perse nodig.

Citaat:
Overige verzekeringen

Mensen hebben de neiging veel meer te verzekeren dan strikt gezien noodzakelijk, maar ik kan me voorstellen dat je dit als noodzakelijk beschouwd.

Maar dit bedoelde ik dus: men wil bovenaan de ladder beginnen. Mensen willen àlles, vinden dat het volslagen logisch is dat ze een bepaalde levensstandaard kunnen veroorloven en kan dat niet, dan moet daar in dit geval het geld van de ouders voor gebruikt worden, want men moet ook nog kunnen sparen voor dingen die ze in de toekomst willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:21

Uiteindelijk heeft gewoon buiten het gezin er niemand wat van te vinden.
Er zijn ook kinderen die een huis van hun ouders cadeau krijgen met een nieuwe auto erbij.
Een ander kind zal omgekeerd wellicht zijn ouders moeten helpen met de hypotheek na het onverhoopt werkeloos raken van de vader.
Wat een ander daar van vind is gewoon niet echt relevant eerlijk gezegd.

Shaggy, ik kon me tot mij 28e echt geen auto veroorloven, ben er niets slechter van geworden hoor.

Daarnaast heb ik het zeker niet over ALLE, helemaal niet zelfs.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:22

Fitzroy schreef:
Ik hield van mijn eerste fulltime baantje f 1250,- netto over en ondanks dat mijn ouders niet onbemiddeld waren kon ik meteen fl 250,- kostgeld betalen. Eerlijk gezegd vond ik dat heel normaal.
Maar ik ging gewoon op de brommer naar het werk, een eigen auto was er niet bij. En ik had bijrijdpaarden en geen eigen paard. Keuzes, keuzes ... tegenwoordig is iedereen echt zo verwend ...

Als iemand geen kostgeld hoeft te betalen betekend dat niet dat diegene verwend is.
Daarnaast zijn er nog zat jongeren die geen auto of eigen paard hebben hoor. Waar haal je die wijsheid vandaan? Alles word steeds duurder, de minimumlonen zijn nog steeds ontzettend laag. Ik vind dat je niet de tijd van nu kunt vergelijken met 30 jaar geleden. Ja, er zijn verwende koters bij. Maar om maar te doen alsof massaal alle jongeren van tegenwoordig maar verwend en gepamperd worden vind ik echt nonsense.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:25

Shaggy09 schreef:
Sizzle schreef:

Dat jij iemand kent dat wilt, betekend niet dat alle 20-ers zo zijn.
Ik vind dat in dit topic de huidige generatie van 20-ers echt word weggezet als verwend en lui. Misselijkmakend. Het minimum loon is daarbij ook nog steeds ontzettend laag hier in NL, dus ik snap het heel goed als iemand van 22 die iedere dag hard werkt het zuur vind dat die geen auto kan kopen.

Hoe je het ook wendt of keert, een auto is een luxe en zeker geen must om te starten met je volwassen leventje. Prima als iemand het zuur vindt als ie geen auto kan kopen maar het gaat om keuzes in het leven en prioriteiten stellen. Ik vind het zuur dat ik de loterij niet heb gewonnen dit jaar :+

Overigens heb ik een ander pad gevolgd in het leven dan sommigen in dit topic en stond ik er op mijn 18e financieel alleen voor (studerend op kamers). Nee ik heb geen auto kunnen kopen en ja mijn studie heeft me klauwen met geld gekost (en veel avonden pasta eten). Maar langzaam maar zeker bouw je wel wat op eigen kracht op en groei je zo verder (inmiddels een eigen koophuis).

Edit: tussentijds voor korte tijd terug bij mijn vader geweest ivm blessure (niet kunnen lopen) en operatie. Was blij dat die optie er op dat moment wel was :)
Laatst bijgewerkt door Roosch op 06-01-19 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:28

Mijn man was op zijn 38e klaar met zijn studieschuld. Zielig?

Overigens gaat onze dochter over een jaartje of 18 waarschijnlijk ook ruim overgefinanciert het huis verlaten, maar ik hoop wel dat ze gewoon kan respecteren dat niet iedereen zoveel geluk heeft in het leven en dat geld niet aan komt waaien.
Ik ben ooit zelf begonnen met 3 banen tegelijk.

Dezelfde persoon die niet met de bus wilde had ook het hoogmoedige idee dat in een flatje wonen voor losers was. Dan heb je toch iets gemist geloof ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:30

Shaggy, ik ben ook gewoon op het minimumloon begonnen. Dus ja, ik weet echt wel waarover ik praat als jij zegt dat het zuur is dat ze geen eigen auto kunnen kopen. Dan ga je lekker met het OV of op de brommer als er geen OV gaat. Daar heb ik toen zelfs een lening voor afgesloten bij mijn ouders. (Een tweedehandsje ook nog)
Dus zeg niet dat ik niet weet waarover ik praat :roll:

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:31

Ik was direct na schooltijd uit huis, mijn zus heeft wel betaald. Later hoorde ik dat grootste gedeelte gewoon na de spaarrekening van haar ging ipv ouders.

Als je fulltime werkt is er vast wel wat te overleggen of je helpt mee in het huishouden ofzoiets boodschappen halen.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:34

Fitzroy schreef:

Een brommer? Wat verwend.. wij fietsten gewoon een uur naar school :+

@Vjestagirl, jij schrijft alles af als luxe (deels mee eens) maar als je 1000€ verdient dan hoef je toch geen kleren te kopen op marktplaats enz? Sorry hoor, maar waarom zou je werken als je nooit iets nieuws voor jezelf mag kopen of ook vakantie mag, waar spaar je dan eigenlijk voor :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:36

het gaat er helemaal niet om dat je 'nooit iets nieuws voor jezelf mag kopen'.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:36

Fitzroy schreef:
Shaggy, ik ben ook gewoon op het minimumloon begonnen. Dus ja, ik weet echt wel waarover ik praat als jij zegt dat het zuur is dat ze geen eigen auto kunnen kopen. Dan ga je lekker met het OV of op de brommer als er geen OV gaat. Daar heb ik toen zelfs een lening voor afgesloten bij mijn ouders. (Een tweedehandsje ook nog)
Dus zeg niet dat ik niet weet waarover ik praat :roll:

Jawel, want je weet duidelijk niet waar je over praat als je alle jeugd van tegenwoordig maar verwend vind. :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:37

BrittOllie schreef:
Fitzroy schreef:

Een brommer? Wat verwend.. wij fietsten gewoon een uur naar school :+

@Vjestagirl, jij schrijft alles af als luxe (deels mee eens) maar als je 1000€ verdient dan hoef je toch geen kleren te kopen op marktplaats enz? Sorry hoor, maar waarom zou je werken als je nooit iets nieuws voor jezelf mag kopen of ook vakantie mag, waar spaar je dan eigenlijk voor :')

Mee eens. Je werkt om te leven, niet andersom....

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:38

Sizzle schreef:
Mijn man was op zijn 38e klaar met zijn studieschuld. Zielig?

Overigens gaat onze dochter over een jaartje of 18 waarschijnlijk ook ruim overgefinanciert het huis verlaten, maar ik hoop wel dat ze gewoon kan respecteren dat niet iedereen zoveel geluk heeft in het leven en dat geld niet aan komt waaien.
Ik ben ooit zelf begonnen met 3 banen tegelijk.

Dezelfde persoon die niet met de bus wilde had ook het hoogmoedige idee dat in een flatje wonen voor losers was. Dan heb je toch iets gemist geloof ik.

Die persoon is zelf een loser, bah wat achterlijk.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:38

Even een uitgebreider antwoord dan net.

Hier iemand die 23 is, fulltime werkt, 2 paarden bezit en thuis woont. Helaas is onze thuissituatie in één klap volledig veranderd, wat begon met een moeder met een zwaar hartinfarct leidde uiteindelijk tot een (lange) scheiding. Wij wonen in een huis wat mijn vader en moeder samen makkelijk konden betalen, nooit financiële problemen gehad. Na de scheiding en vele financiële tegenslagen stond mijn vader er ineens alleen voor. Hij heeft een fulltime baan die helaas niet erg goed verdient en hoewel dat nooit een probleem is geweest, is dat het nu wel als je ineens in je eentje alles moet ophoesten. In de periode van hartinfarct en scheiden ben ik afgestudeerd en heb ik een fulltime baan gevonden.

Mijn vader vindt het heel erg dat ik mee moet betalen omdat hij gewoonweg niet meer rond kan komen. We gaan hopelijk binnenkort verhuizen, maar ook dat wordt moeilijk. Mijn vader kan geen hypotheek meer krijgen om iets te kopen (niet genoeg tenminste) en huren kan alleen particulier. Ik verdien met mijn fulltime baan meer dan mijn vader en vind het daarom ook meer dan logisch dat ik bijdraag en mijn vader help. Voorlopig blijf ik ook nog even thuis, omdat mijn vader het zonder mij echt niet red helaas. Hij heeft mij op de wereld gezet en me alles gegeven wat hij kon, ik wil hem nu gewoon graag helpen er weer bovenop te komen. Gelukkig heb ik een enorm goede band met mijn vader en vindt hij het ook gezellig dat ik nog thuis woon, zo is hij tenminste niet alleen :P Ik vind het ook prima om bij hem te wonen, heb er absoluut geen moeite mee. Maar het is natuurlijk niet te bedoeling om nog jaren thuis te blijven, ik ben heel hard aan het sparen voor mezelf. Overigens doe ik ook een groot deel van het huishouden en onderhoud/betaal ik de 2 katten die we al jaren hebben.

Ik kan me voorstellen dat sommigen het vreemd vinden dat ik een goede baan heb, een nieuwe auto, 2 paarden en bij mijn vader woon. Maar in mijn geval zit er dus een verhaal achter en heeft het niks te maken met 'lekker lui thuis zitten' :n

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:44

Zoiets als kostgeld kennen wij thuis niet... ik ben nu 24 woon thuis en werk sinds half jaar full time, maar een vet pot is het ook niet. Ik zie er tegenop om uit huis te gaan, omdat ik dan helemaal alleen moet wonen. Mijn ouders hebben zelfs ook liever dat ik nog even lekker thuis blijf :')

Wel heb ik altijd mijn stufi en zorgtoeslag afgedragen aan mijn vader, dat vond ik altijd normaal. Zorgverzekering gaat nu uiteraard via mezelf. Ik vond het altijd apart dat vrienden dat mochten houden en dat de ouders alles betaalden. Je krijgt die toeslag niet voor niets

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:46

Whajoh wat een aannames. Iemand vroeg welke kosten er dan gemaakt worden en die noem ik simpelweg op. Ik heb er helemaal niet bij gezegd dat ik dit zie als dingen die noodzakelijk zijn. Tuurlijk kan je zonder netflix. Verder is een tas wel nodig, maar geen 10 tassen, maar goed dat staat dan ook nergens geschreven... :')

Ik heb in 10 jaar tijd 8 tassen verzameld. Ook een tas van 10 euro van de primark en 3 tassen die ik heb gekregen. Eentje van 30 euro en twee uitschieters die ik héél graag wilde van mijn verjaardagsgeld gekocht. Mag ik helemaal zelf bepalen gelukkig.

Ieder situatie is anders. Soms is kostgeld echt niet vreemd, maar soms ook wel. En indien ouders prima verdienen, vind ik het wel zo tof om de kinderen een fijne start te laten maken door ze flink te laten sparen. Er zijn verder zoveel uitzonderingen, etc. Er is geen lijn op te trekken en elke situatie is dus anders.

Overigens ben ik ook zo'n 600 euro pm kwijt (studeer nog wel). Doe echt geen gekke dingen, dat rijtje zoals ik beschreef is ongeveer aan wat ik het uitgeef. Kan zeker goedkoper, maar moet ik dan als een arme sloeber gaan leven terwijl dat niet hoeft? Zodat mijn ouders iedere maand een keer extra uit eten kunnen of weekendjes weg? Dat vind ik pas raar...

Maar ik zie al dat het een veel te breed onderwerp is waar ieder zijn eigen aannames heeft, waardoor een goede discussie lastig wordt.