Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:12

Damned schreef:
Dat is sowieso anders in België. Daar is het wel normaal dat er voor je gezorgd wordt tot je afstudeert.

Als je verwacht dat iedereen elkaar als volwassenen behandeld, moet je je ook als volwassene gedragen, en daar hoort je verantwoordelijkheid pakken in het huishouden ook bij. Ik sta er echt van te kijken als dat echt zo is. Maf gedoe. Zo leer je toch nooit voor jezelf te zorgen?

Damned schreef:
Daarnaast, als je samenwoont is het toch compleet normaal dat er voor het hele gezin gekookt wordt en niet maar voor een deel?

Ja, als jij dat andersom ook doet wel ja. Misschien vind moeder het ook wel weer lekker weer eens vlees te eten.

Damned schreef:
Dat werd ook in haar gezin gedaan, tot haar broer er plots bijkomt. Dat klopt toch niet?

Je bedoelt dat moeders altijd kookte omdat dat normaal was toen ze kinderen waren en ze nooit uit dat ritme zijn gestapt. Dan lijkt me een terug inwonende volwassen broer een prima moment om eens de balans op te maken en je te beseffen dat het ook wel eens tijd wordt je steentje bij te dragen.

LukieBradley

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:22

Sjonge jonge mensen toch.
Er was een vast patroon wat ineens veranderd en ts moet alles ineens maar accepteren zonder een gesprek?
Ook haar moeder en broer communiceren blijkbaar niet dus niet alleen de schuld bij ts gooien

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:25

LukieBradley schreef:
moet alles ineens maar accepteren zonder een gesprek?

Nee dus.... de oplossing? Goh! Een gesprek :)*

Niemand heeft het over schuld. Ik sowieso niet. Maar ze moeten wel gaan praten, en ja, dan zijn er misschien ook wel dingen waarvan moeder en broer vinden dat zij het niet goed doet. So be it... hoort bij volwassen worden. Dat is alles.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-12-18 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:27

Maar ze communiceert zelf niet. Een sms sturen naar haar moeder waar ze bijwoont noem ik niet communiceren. En je kan dan wel roepen dat het omgekeerd ook niet gebeurd maar dat betekend niet dat je zelf niet goed kan communiceren.

En even om te nuanceren, ik kom ook van België en ik hielp ook mee in het huishouden.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:32

@shiloh, ts schreef eerder dat ze voordat haatr broer weer zijn intrek naam een keer of 3 per week kookte, maar dat ze daar op dit moment geen tijd voor heeft, door de opgelopen studie achterstand. Na haar examens zou ze dit ook weer kunnen oppakken, lijkt mee.

TS mag inderdaad ook wel wat oplossingsgerichter proberen te denken. De optie van een lijstje meegeven aan moeder, is een mooi begin. En evt zorgen voor wat gemakkelijk op te warmen maaltijden in de vriezer ook. Wat kleine boodschappen zijn ook prima op de fiets te doen, bv met een rugzak. Dan kun je best nog wat meenemen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:39

Annick75 schreef:
@shiloh, ts schreef eerder dat ze voordat haatr broer weer zijn intrek naam een keer of 3 per week kookte, maar dat ze daar op dit moment geen tijd voor heeft, door de opgelopen studie achterstand. Na haar examens zou ze dit ook weer kunnen oppakken, lijkt mee.

Als ze dat overlegd heeft wel, maar dat lijkt me sterk, door het algehele gebrek aan communicatie alle kanten op. En als dat op dezelfde manier gaat als ze het hier schreef “dat ga ik nu echt niet doen”... pfoe... als ze dat bij mij thuis deden, dan had je het toch echt verkeerd.

Ik heb zelf ook gestudeerd en ik woonde op mezelf. Tentamen periode of niet, ik moest zelf voor mijn huishouden zorgen. Je maakt me echt niet wijs dat je met goed plannen niet ook gewoon een paar keer per week kunt koken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:42

Maar TS is de jongste in het gezin he. Daarmee dus ook het minst in staat om de communicatie werkelijk te veranderen. Proberen is goed, maar het is ook goed om te erkennen dat de kans bestaat dat moeder en broer er helemaal niet voor open staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:49

LukieBradley schreef:
Sjonge jonge mensen toch.
Er was een vast patroon wat ineens veranderd en ts moet alles ineens maar accepteren zonder een gesprek?
Ook haar moeder en broer communiceren blijkbaar niet dus niet alleen de schuld bij ts gooien

Het gaat helemaal niet om schuld.
Je kunt echter alleen je eigen gedrag sturen en zelf communiceren en wachten tot een ander het doet is aardig zinloos.
Maar aangezien het familie is zullen die anderen ms ook niet zo makkelijk communiceren.
Maar dan is het wel aan TS, die kan zelf een gesprek initiëren want een ander doet het niet voor je...

En qua koken: hier is huis was het dat we gewoon aten wat de pot schaft en dat was maar 1 pot. Wij waren met 4 kids thuis en echt niet dat mijn moeder elke dag rekening kon houden met alle wensen.
Als je strikt vegetariër wilde worden kon dat als je op jezelf woont of je at gewoon boterhammen als de rest iets at waar het vlees niet makkelijk weggelaten kan worden.

Dus wat dat betreft snap ik dat ook wel. En zelf nergens tijd voor hebben maar wel verwachten dat er speciaal voor jou iets anders gekookt wordt vind ik een beetje prinsessengedrag.
Zeker als er niet fatsoenlijk over gecommuniceerd kan worden :o

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:55

Bwa, als je er al van uit gaat dat iemand er niet voor open staat, ga je zelf er ook naar handelen en gedragen.
Iets verwachten van een ander wat je zelf evenmin doet, vind ik vrij krom.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:55

He TS, wat een vervelende situatie. Ik kan me voorstellen dat als je al jaren op een bepaalde manier eet je ineens raar staat te kijken als er onaangekondigd ineens wél vlees/vis in een gerecht verwerkt zit. Ik ben zelf ook vegetariër, en dat is gewoon echt niet tof.

Ik zou het wel zo spoedig mogelijk met je moeder proberen te bespreken. Als ze om wat voor reden dan ook geen rekening (meer) met je wil houden, dan kun je daar zelf op anticiperen. Door makkelijke maaltijden in huis te halen, of door een aantal hele grote porties te koken en dan in te vriezen. Natuurlijk ben je druk met je studie, maar je hoeft ook niet totaal afhankelijk van ze te zijn, toch?

En echt, blijven praten. Geen sms sturen, maar met elkaar praten. Je hoeft niet direct alles te bespreken, deel het op in prioriteiten. Speelgoed is irritant maar geen halszaak. Eten is wél belangrijk, en er zijn meerdere oplossingen voor te verzinnen. Maar dan moet je wel weten wat je van elkaar verwacht en hoe je elkaar daarin kunt helpen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:08

Los dat je er niet altijd voor kiest om vegetarisch te eten he, los daarvan kun je ook niet even weer beginnen met vlees eten. Kun je best ziek van worden trouwens.

Maar goed daar gaat het niet over. Vind zelf dat moeders wel wat meer rekening mag houden met ts, huishouden en dingen waren geregeld voor broer kwam en die worden nu ineens omgegooid voor hem, vind dat oprecht niet netjes. Los dat ze 19 is. Ze verwachten wel dat ts allerlei aanpassingen maakt voor broer en dochter maar dan met die kleine dingen geen rekening houden met haar vind ik kort door de bocht en banketstaaf.

Dat de communicatie schort tussen iedereen is ook een ding, maar ts heeft nooit echt voor zichzelf grenzen aangegeven, zelfde geld denk ik voor moeders.

Zou toch echt een goed gesprek aan gaan met zowel je moeder als broer. Benoem daarbij ook dat je het idee hebt dat er een donderwolk boven iedereen hangt. Als iedereen de frustratie eerst eens op tafel legt is dat punt 1. Er iets aan doen is weer wat anders :').

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:20

@shiloh, qua communicatie heb je zeker gelijk en dat lijkt me voor alle drie een belangrijk punt om aan te werken. Communiceren en duidelijke afspraken maken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:14

Goed, ik denk dat je jezelf echt grenzen moet gaan stellen ( en je niet zo met je omgeving bezighouden )

Koop oordoppen en doe die in.
Haal het vlees uit het eten en eet en als er teveel door elkaar zit, neem een boterham en maak een salade voor jezelf.
Haal het speelgoed uit het bad, veeg het bij elkaar met de bezem in de huiskamer en zorg dat het in een hoek ligt.

En start eens met in jezelf tot 10 te tellen als je boos wordt.
Je zit nl in de overdrive.

En doe 1x per dag iets waar je van ontspant....zo nodig met oordoppen in of fijn muziekje op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:37

Haal het vlees uit het eten?? Dat is toch bijna niet te doen?

TS heeft,vind ik, echt wel wat goede punten. Maar daar moet wel face to face over gesproken worden om de problemen op te lossen. En voor een deel is het indd “pick your battles” maar een goede maaltijd is wel belangrijk, regelmatig een droge boterham, en dus geen groente, lijkt me niet gezond voor Ts.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:22

Ts mijn tip qua koken... doe zelf boodschappen, maak een flinke vegetarische maaltijd die je verdeelt over bakjes, vries deze in en spreek met de rest af 1 of 2 dagen vega met zn allen en de rest eet je diepvries maaltijden. Hoeft er ook niet apart voor jou worden gekookt...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:06

Maartje1990 schreef:

TS heeft,vind ik, echt wel wat goede punten. Maar daar moet wel face to face over gesproken worden om de problemen op te lossen. En voor een deel is het indd “pick your battles” maar een goede maaltijd is wel belangrijk, regelmatig een droge boterham, en dus geen groente, lijkt me niet gezond voor Ts.

Ze zal de eerste niet zijn die dat doet.
Alleen met gehakt lukt dat niet.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:24

A3a1 schreef:
Maartje1990 schreef:

Ze zal de eerste niet zijn die dat doet.
Alleen met gehakt lukt dat niet.

Klopt. Ik was ook vegetarisch toen ik thuis woonde. Mijn moeder kookte alleen de gehakt voor mij anders door de saus zonder gehakt te maken. Maar bv macaroni of spaghetti met stukjes ham of worst dan moest ik het vlees er maar uitvissen en opzij leggen! Soms een heel karwei want ze sneedt de stukjes ook nog best fijn soms..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:47

Ik eet vegetarisch en zo ingewikkeld is het niet om het vlees appart te houden van de pasta saus. Het heeft immers aldoor goed gewerkt in het gezin. En nu wordt het weggezet als gezeur en een eetprobleem, wat maar “opgelost” moet worden. Ik vind dat heel erg respectloos.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:28

Hoewel ik wel gewoon vlees eet vind ik dat ook respectloos om daar geen rekening mee tr houden (als dat eerder nooit een probleem was). Maar op een nette manier oplossen is denk ik hier wel belangrijk. Boos gaan roepen dat t respectloos is zal voor niemand wat oplossen natuurlijk

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:15

Wat kamer betreft was ik het met je eens ,maar nu ga je jezelf aan alles irriteren.Ondanks dat ik buiten het dorp woon en een prachtige 4x4 voor de deur heb staan ga ik vaak op mijn fiets boodschappen doen.Ik ben vegetariër de rest eet vlees.Nu kook ik zelf dat scheelt natuurlijk maar ik maak het mezelf ook makkelijk hoor.Ik maak pastasaus voor meerdere keren en gooi dat in de vriezer.Als ik voor de rest vlees saus maak warm ik mijn eigen pasta saus op.Je kan salade's kopen of maken.Er zijn vega ovenschotels die je prima van te voren kan bereiden en invriezen.Dat kost je misschien een ochtend maar je hebt wel een tijdje eten.
Studenten op kot moeten tenslotte ook hun eigen eten klaar maken.
Probeer vooral in oplossingen te zoeken en niet in problemen ,daar maak je het jezelf zo moeilijk mee.Al snap ik dat julie rustige leventje nu verstoord is maar je zegt zelf hij is niet voor niks bij julie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:55

Damned schreef:
Dat is sowieso anders in België. Daar is het wel normaal dat er voor je gezorgd wordt tot je afstudeert.
Daarnaast, als je samenwoont is het toch compleet normaal dat er voor het hele gezin gekookt wordt en niet maar voor een deel?

Dat werd ook in haar gezin gedaan, tot haar broer er plots bijkomt. Dat klopt toch niet?

Uhm. De Belgen die ik ken hielpen gewoon mee in het huishouden en met boodschappen doen hoor. :?
Dus zo anders is dat heus niet. Tis een buurland geen andere planeet.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 01:16

In januari zijn er hier examens dus nu komt het erop aan om al veel te studeren.
Ik hielp thuis ook waar ik kon maar tijdens de blok en de examens moest dat uiteraard niet ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:09

ik ben het er mee eens dat vlees apart houden geen probleem is maar kennelijk is niet alleen ts overprikkeld en geirriteerd.
Ze mag ook zelf ophouden met zeiken en weer meedraaien en gewoon zelf verantwoordelijk zijn voor haar emoties, ipv alles op anderen af te schuiven.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 12:53

Zo, even door de feestdagen niet gereageerd.
Ik wil wel eventjes iedereen op de vinger wijzen die schreef dat ik zogezegd niets onderneem in het huishouden. Waar haal je dat vandaan? Na de examens neem ik mijn taken weer op, maar dat het nu even niet aan de orde is dat ik 3x per week ga koken en verdere klusjes ga doen lijkt me maar normaal. Dit wordt ook niet van mijn verwacht van mijn moeder, zo ging het er ook niet aan toe als mijn zus en broer nog thuis woonde, en volgens mij is elk kind gelijk aan de wet van de ouder(s).

Verder over het vegetarisch zijn, mijn moeder eet liever geen vlees dan wel vlees te eten. Mijn moeder eet ook enkel gevogelte. Mijn broer had eergisteren biefstuk gekookt, en toen at ze wel mee vegetarisch met mij.

Ik ontwijk mijn broer en moeder nog altijd zoveel mogelijk, maar ik heb eergisteren wel een gesprek aangeknoopt. *\o/* Gezegd tegen mijn moeder dat als ze boodschappen moet doen ik mee wil gaan of een lijstje wil maken, en dat ze mij liefst iets laat weten voor ze boodschappen gaat doen. Maar verder kreeg ik niet de reactie die ik had gehoopt, zoals ik al dacht, er is mij weer gezegd geweest dat ik maar wat meer begrip voor de situatie moet hebben. -O- Maar nu zijn mijn zus en schoonbroer ook betrokken (die komen meerdere keren per week langs, kom ik het beste mee overeen) en die staat wel 'aan mijn kant' om het zo te zeggen, die ziet ook wat er gebeurt en hoe mijn broer zich een beetje elitair gedraagt. Heeft dit ook eens tegen mijn moeder gezegd en vreest ook dat mijn moeder hier stilaan de dupe van gaat worden aangezien mijn broer met alles wegkomt.
Tja kijk, ik heb er over proberen praten, gelukkig heb ik mijn kamer terug, maar ik weet niet wat ik verder nog kan doen. Een gesprek maakt blijkbaar niets uit en ik verwacht eigenlijk dezelfde reactie als ik het nog eens probeer, mijn broer valt me ook meteen aan als ik zeg wat me dwars zit en probeert zichzelf te verdedigen.

Mijn moeder is nu ook begonnen met zijn kamer op te ruimen aangezien er geen vaart achter komt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:03

Fijn dat je nog reageert TS, ondanks dat je het hier ook wel wat voor je kiezen krijgt.

Er is binnen jullie nieuwe gezinssituatie nog veel winst te behalen door met elkaar te communiceren over jullie wederzijdse verwachtingen. Het is bijvoorbeeld best raar dat je broer biefstuk kookt, terwijl de andere 2 volwassenen in huis dat in principe niet eten. Als er boodschappen worden gedaan, door wie dan ook, is het dus handig als de boodschapper weet wat er gehaald moet worden en niet alleen aan zichzelf denkt. Misschien kunnen jullie in de keuken of waar dan ook een lijstje hangen van de spullen die gehaald moeten worden?

Je hebt je eigen kamer terug en volgende week je examen(s). Ik zou me daar nu maar eerst op focussen. Als je dan ook nog zorgt dat je iets te eten hebt, zoals een salade of voor mijn part een boterham met pindakaas, voor het geval het weer misgaat met eten, dan ben je goed op weg. Na je examens zou ik dan weer eens een gesprek aanknopen over het gezamenlijke huishouden en wie welke taken daarin heeft.