Toen ik klein was...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 07:33

Nee het was geloof ik iets anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:22

Ingrid_92 schreef:
En dat ene programma, hoe heette dat ook al weer.. 2 stellen die bijna ging trouwen en dan moesten ze tegen elkaar strijden. Degene die won kreeg de bruiloft betaald ofzo? Met die toren champagneglazen waar ze dan steeds een glas uit moesten pakken.

Love letters?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:27

Ik had overigens qua tijdschriften de Penny, de Penny Plus, en “de wereld van pony en paard”.
Laatste bestaat sowieso al jaren niet meer, dat werd toen iets anders. Volgens mij is dat toen samen gegaan met de penny plus.
Zat ook altijd een fotostrip in (informatief) van een bokker, met iig een vos pony...

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:46

En je had ook ter land te zee en in de lucht

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:53

Lazen we nog het kinder tijdschrift de Eppo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:57

Wat een feest der herkenning. Iemand nog die het datingprogramma van Carry Tefsen kent? Zeg n's Aaaaa keken wij ook altijd. En later Oppassen, met die 2 inwonende opa's en dat gezin. Oja en Loekie de Leeuw. Reclame zapte je vroeger niet weg maar keek je uit omdat Loekie zo grappig was. Sowieso was de reclame ook veel leuker in mijn beleving:

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen: Punica. Maar toen was ik al niet meer echt klein.

Ik ben benieuwd of hier iemand is die me kan helpen, wij dronken vroeger wel eens een drankje met prik. Daar werd onder andere koffiemelk aan toegevoegd. Was echt een traktatie. Maar ik heb geen idee meer hoe doe frisdrank heette, en wat er nog meer in dat drankje ging. In mijn herinnering had de frisdrank zelf de kleur van cola, maar het was geen cola.

Edit o wacht gevonden: https://www.girlscene.nl/artikel/5986-f ... k-spoetnik
Laatst bijgewerkt door SusanH op 25-10-18 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:58

Sorry, mijn quotes gaan steeds mis.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 09:22

O, ik heb nog een goeie (al typ ik het zelf): Toen ik klein was, liepen vrouwen massaal topless op het strand. Niemand die ervan opkeek.

Ook toen ik klein was, spaarde de halve klas postzegels. Ik ook. Later op de middelbare school was je ineens een mietje of een nerd als je dat deed, maar in groep zeven was het nog net zo'n rage als in de jeugd van mijn opa. (Wij spaarden ze naast de flippo's en die waren cooler, dat wel natuurlijk.)
Spoiler:
Ik heb trouwens al een jaar of twintig een almaar groeiend mapje met nog uit te zoeken en in te steken postzegels. Als ik de 20.000 andere dingen die al jaren liggen te wachten gedaan heb, kan ik mijn vrije tijd daar eens in steken.

O ja, en nog wat eerder, toen ik vijf was, waren skateboards en mountainbikes vet gaaf en cool. Nooit is sporten (van aerobics tot marathon en alles wat ertussen zit) zo in de mode geweest als in de jaren tachtig. Je zou wel willen dan tieners van nu eens een uurtje achter hun spelcomputer vandaan komen of te gaan mountainbiken. Oké, nu klink ik echt als een bejaarde...

(Deze is van net voor mijn geboorte, trouwens.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:29

Ingrid_92 schreef:
En dat ene programma, hoe heette dat ook al weer.. 2 stellen die bijna ging trouwen en dan moesten ze tegen elkaar strijden. Degene die won kreeg de bruiloft betaald ofzo? Met die toren champagneglazen waar ze dan steeds een glas uit moesten pakken.

Ron's Honeymoonquiz
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ron%27s_Honeymoonquiz

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:29

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:32

Brainless schreef:
Ingrid_92 schreef:

Ron's Honeymoonquiz
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ron%27s_Honeymoonquiz

Nee deze waren al getrouwd.. Ingrid bedoelt love letters, zeker weten :j
Die champagnetoren.. :oo Die heeft echt 10 jaar van mijn leven af gehaald haha

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:33

Ik keek wel altijd op tlc naar 4 weddings.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:52

Geboortejaar: 1976
Om niet een hele waslijst op te sommen (veel is al door leeftijdgenoten genoemd):

- Buiten spelen tot mijn vader ons floot;
- Klimmen in bomen, spelen in de modder, veel fantaseren;
- Geen tv (die kwam er pas toen ik een jaar of 10/11 was en die was zwart/wit);
- Geen computer of Internet;
- Bakeliet telefoon bij mijn oma en zo'n plastic KPN telefoon bij ons thuis;
- Een moeder die thuis was voor de kinderen, tussen de middag de tafel gedekt had voor een broodje en na schooltijd een beker thee met een koekje had;
- Knikkeren, touwtje springen, landje veroveren, verstoppertje, tikkertje, schipper mag ik overvaren, zingen met de hele klas terwijl er kinderen door de 'poort' gingen, zakdoekje leggen, touwtje springen, belletje trek, enzovoorts;
- De buurvrouw knipte de haren van de hele straat (was goedkoper dan de kapper);
- Elke week naar de markt om boodschappen te halen die niet in de kleine supermarkt verkrijgbaar waren;
- Niet zoveel keuze in de supermarkt (lees: één soort thee, één soort bleek, twee soorten brood (wit of bruin), een standaard assortiment koekjes, een slagersafdeling waar je nog zelf kon kiezen hoeveel ons vlees je wilde, zelf je groenten afwegen en in een papieren zakje meenemen, enzovoorts;
- Een dropje bij de drogist;
- Verjaardagen waar nog gerookt werd waar de kinderen bij waren (vréselijk vond ik het), de standaard bakjes met pinda's en blokjes kaas of worst, kinderen kregen een koffiefilterzakje met daarin een handje chips en nootjes zodat ze niet uit de grote mensen bak zouden pakken;
- Eten (pakjes) werd het hele jaar opgespaard, zodat we een weekje op vakantie konden met de tent;
- Sint Maarten waarbij de mensen uit de straat de deur niet eens dicht konden doen, zóveel kinderen;
- Sinterklaas met echte pieten;
- Iedereen zei 'u' tegen de juf/meester, oudere of onbekende mensen;
- Zelfgemaakte kleding of gerepareerd met zo'n vrolijk gekleurde applicatie;
- Schrijfletters in plaats van blokletters;
- Boom, roos, vis, vuur, mus, pim in de 1e klas;
- We hadden klassen in plaats van groepen (2 kleuterklassen en klas 1 t/m 6);
- Maximaal 20 kinderen in één klas;
- Eén keer in de week school-tv ('Mam, ze hebben kleurtjes op de televisie van school!');
- Extra keer school-tv vanwege de Elf Stedentocht waarbij Evert van Benthem meereed (en volgens mij ook won);
- En zo nog heel veel meer dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:17

Ik ben van 1959.
De periode die nu heel hip is als het gaat om mooie spulletjes en meubels en andere zaken.
Maastrichts Glas.
Aardewerk van Driehoek uit Huizen
Rietveld
Tupperware
En al eerder genoemd de gasbel Bij Slochteren.
Mijn herinneringen zijn veel schaatsen en heb het geleerd met die dubbele ijzertjes.
de Rotterdamse metro zie bouwen.
Gezellig met zijn allen naar de Kuip zonder herrie behalve met Ajax
Zwemdiploma halen in het Charlois Lyceum
Op school bij de nonnen achter de Dorpsweg en bidden voor Mr Beckers bisschop van den Bosch.
Met mijn vader op de fiets de Maastunnel door.
Bij opa luisteren naar de bandrecorder met Toon Hermans en Wim Zonneveld.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:50

De schooltandarts :brr: :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:25

De Rotterdamse metro, ja!
En niet te vergeten, de allereerste McDonalds in NL, op de Coolsingel!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:27

Suzanne F. schreef:
Toen ik klein was:

Heette Twix nog Raider
Was eerst Ronald Reagan en daarna George Bush senior president van de VS
Stond de Berlijnse muur nog
Was Gorbatsjov president van de USSR
En toen was er nog een USSR en een Gemene best
Bestonden Tsjechoslowakije en Joegoslavië nog
Keek ik elke zaterdag Telekids met Carlo en Irene
Was er Boes, Ovide, Bassie en Adriaan en Dommel op tv
Dallas, Dynasty, Sons and Daughters, Neighbours en Flying doctors waren series op tv
Leefde Freddie Mercury nog
Keek ik vol adoratie naar de videoclips op MTV
Waren er nog omroepsters op TV die vertelden wat er kwam
Hadden we VHS videobanden en cassettebandjes
Hadden we een computer met MS DOS erop en dat was heel hip
Printten we met printerlinten en het papier had gaatjes
Speelde ik super mario op de NES
Ging ik veel buiten spelen
Speelde ik met loloballen, trollen met kuifjes, speentjes aan kettingen en klaparmbanden
Heb ik mijn typediploma gehaald op een typemachine
Stonden er nog overal telefooncellen
Waar uiteraard kwartjes en dubbeltjes ingingen
Heette KPN nog PTT
Hadden mijn ouders een Mercedes 190E en mijn tante een VW Jetta
Was je verliefd op Brandon of op Dylan
Was New Kids on the block 1 van de eerste boybands, daarna kwam Take That
Ging je naar de bibliotheek om boeken te lenen
Ging je naar de videotheek om films te huren
Pakte je een encyclopedie om dingen op te zoeken
Was hoog en ontploft haar met een kuif helemaal hip
Kwam de House scene net een beetje op
Rookten mensen overal, zelfs op kantoren
Had mijn oma een draaitelefoon en wij een hele hippe met druktoetsen
Waren de TVs nog enorme grote dingen met een bak aan de achterkant
Hingen op scholen nog schoolborden met krijt en dia projectors
En op de middelbare had je overhead projectors en whiteboards
Hingen er overal touwtjes uit brievenbussen

Dit, precies dit had ik geschreven kunnen hebben. Incl. Kuif. Haha. En ik was "op" Brandon. Eigenlijk op David maar je moest altijd kiezen tussen Brandon en Dylan...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:43

Britta31 schreef:
De schooltandarts :brr: :(

horror, als ik die bus zag op het schoolplein, nam ik de benen. Ik heb nog steeds een tandartstrauma (en een onwijs slecht gebit) dankzij die beulen -O-

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:41

wat een heerlijk nostalgisch topic. Ik ben erg ouderwets en houd niet van veranderi gen. Ik heb dus nog steeds een oude Nokia waarmee je kan bellen en smsen. Dat het een mobiele telefoon ipv een computer zoals smartphones... En nee, ik schaam me er niet voor!

Wie kent de smylies rage nog? En dan bedoel ik niet op internet want dat bestond toen nog niet.

En wie kent snor nog? Het drankje heeft maar heel even bestaan en ik ken het alleen van de verhalen.

Punnica vond ik vies.

Reclames waren idd leuker.

Je had ned 1 en 2, Linda de mol en dj cat op skychannel, bbc 1 met Fun factory op zaterdag en zondag en 2 belgen waar op 1 kindernet te zien was.en wat Duitse zenders met Duitse sesamstraat en reclame met drie poppetjes en een muis..

Dat programma van Carry Tefsen heet "Op goed geluk"

Soms zou ik best eens terug willen naar vroeger..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:42

Klaparmbanden inderdaad. Dat moet in 1990 zijn geweest.

Ik weet nog dat we op vakantie waren in Oostenrijk geloof ik, en daar was een gezin uit Oost-Duitsland (de muur was gevallen maar de beide Duitslanden nog niet één) met een Trabant en dito mini caravan. Ze vielen heel erg op tussen alle westerse auto's en caravans en waren eigenlijk een bezienswaardigheid op zich. Wij speelden met hun zoontje die alles wat wij deden interessant vond, maar vooral die klaparmbanden. Dat vonden zelfs zijn ouders wonderlijke dingen.

Op dat moment hadden wij een beetje medelijden met die mensen want ze waren onderdrukt en ze hadden zo'n sneue auto en caravan en lelijke kapsels. Nu denk ik dat het redelijk foute partijmensen moeten zijn geweest, anders had je überhaupt geen auto, laat staan een caravan, en had je absoluut geen geld om zo ver naar het buitenland op vakantie te gaan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:47

fohadie schreef:
wat een heerlijk nostalgisch topic. Ik ben erg ouderwets en houd niet van veranderi gen. Ik heb dus nog steeds een oude Nokia waarmee je kan bellen en smsen. Dat het een mobiele telefoon ipv een computer zoals smartphones... En nee, ik schaam me er niet voor!

Wie kent de smylies rage nog? En dan bedoel ik niet op internet want dat bestond toen nog niet.

En wie kent snor nog? Het drankje heeft maar heel even bestaan en ik ken het alleen van de verhalen.

Punnica vond ik vies.

Reclames waren idd leuker.

Je had ned 1 en 2, Linda de mol en dj cat op skychannel, bbc 1 met Fun factory op zaterdag en zondag en 2 belgen waar op 1 kindernet te zien was.en wat Duitse zenders met Duitse sesamstraat en reclame met drie poppetjes en een muis..

Soms zou ik best eens terug willen naar vroeger..

Ik zou echt niet terug willen! Vroeger moest je iedereen overal voor bellen en daar had en heb ik een bloedhekel aan. Thank God for e-mail, online formulieren, Messenger, Whatsapp en alles waarmee je telefoongesprekken kunt vermijden.

Maar de smilies inderdaad. 'Don't worry, be happy'. :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:52

maar dat mis ik juist, het persoonlijke contact! Ik heb pas 5 jaar geleden Facebook genomen omdat ik via via moest vernemen hoe het met mijn beste vriendin ging. (zij neemt nooit de telefoon op..) whatsapp kan ik niet, dus mis ik ook niet.Soms mis ik wel iets, moet ik van mijn man die het wel heeft vernemen dat die en die niet op de verjaardag komen bijv. Blijkbaar kan dat niet via telefoon of sms.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:52

bouwjaar 1983

en die traplopers dan. (spiralen die je van de trap kon laten lopen)
en 2 unlimited met captain jack

mijn vader was vrachtwagenchauffeur en had een dubbelklutser zoals ze dat noemden (dubbele versnellingsbak dus).

poppen met haar van wol.

haarmascara. sowieso kindermake-up

chocoladesigaretten met sinterklaas en vlak voor sinterklaas kreeg je een letter in je bureaulaatje en vlak voor de kerstvakantie een grote speculaaspop op school.

kerstontbijt op school. schoolreisjes gingen nog naar speeltuinen en niet naar dure attractieparken

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:55

Oo vergeet er nog 1:

Crazy Frog met Axel F! Vreselijk nu, maar toen vond ik het altijd onwijs grappig :')
En die ringtones die je via Java kon kopen. Gummy bear en weet ik het allemaal. Kostte je toen destijds een behoorlijk vermogen aan beltegoed maar je was wel hip met je ringtones :Y)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:03

fohadie schreef:

Ik had hier dus even geen beeld meer bij. Komt er net een show voorbij op TV hier waarvan mijn man roept: Oh, net als Op goed geluk met Carry Tefsen _O-
Ik weet het weer nu :')
(Hier komt dat soort dingen nog op TV dus...)