Partner met psychische problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:49

het is zo bizar allemaal! Jeetje TS, wat een wondere wereld... in mijn omgeving gebeurt nu iets soortgelijks, en ook daar het verhaal: nieuwe partner maar dat dan de voorgaande relatie beëindigd wordt is ineens verbazend... oh oh oh... Zoals ik al zei, wat een wondere wereld

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:51

Oh echt, komt dit vaker voor? >;)

Is daar ook een stoornis aan de orde?

Of kennen wij elkaar :')

Cookies

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:35

Ja hoor, hier ging dat ook zo. Misschien kunnen we het een naam geven. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:42

Las deze week nog het relaas van een vrouw die hetzelfde is overkomen, in de Margriet of Libelle geloof ik. Zij heeft het 30 jaar volgehouden en het leek precies op jouw verhaal. Ook een narcist, o zo charmant en geweldig naar de buitenwereld tot aan de voordeur.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:21

Ja de buitenwereld denkt dat het allemaal perfect is gek genoeg. En je denkt zelf dat je gek bent. Totdat je zo ongelukkig wordt dat je wel actie moet ondernemen.
Ik was afgevallen tot ik nog 52 kilo woog en m'n haar uit begon te vallen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:17

Wat weet de buitenwereld nou?
Maar vaak weten de vrienden en (soms ook) familie wel beter.

Vandaag nog, kwam een man bij ons op stal, aan de buitenkant iemand waar ik aansluiting bij zou hebben.
Maar volgens mensen die hem wat beter kennen een echte foute.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:27

Ach ondanks veel ervaring met narcisme, liet ik me een tijd terug nog in de luren leggen door iemand. Oogde echt super aardig en echt als een supertoffe gast. Bleek het later een giga klootzak van een narcist te zijn die dingen kon doen waar je oren van gingen klapperen. En dat had ik vooraf echt niet gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:33

Joolien schreef:
Ach ondanks veel ervaring met narcisme, liet ik me een tijd terug nog in de luren leggen door iemand. Oogde echt super aardig en echt als een supertoffe gast. Bleek het later een giga klootzak van een narcist te zijn die dingen kon doen waar je oren van gingen klapperen. En dat had ik vooraf echt niet gezien.

En dat is juist de grote “ truc” van narcisme, zo erg zelfs dat jij met al je ervaring er in trapt. Heel vaak is de ex partner voor de buitenwereld de gebeten hond want hij/ zij is toch fantastisch. Alhoewel ik weinig vrouwelijke narcisten ken, komt bij mannen blijkbaar veel vaker voor .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:36

Klopt en dat maakt hrt idd gevaarlijk. Nu ging dat overigens om een eerste indruk en heb ik hem zo'n 4 of 5 keer gezien ofzo. Dus ik zag vooral zijn oppervlakkige persoonlijkheid.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 23:11

Gaat hier natuurlijk net zo, of ging. Ik krijg nu heel veel reacties dat het goed is dat ik eindelijk voor mezelf kies. Maar dat weet hij niet natuurlijk.

Hij vindt het namelijk heel erg vervelend dat ik gewoon vertel dat hij een nieuwe vriendin heeft, want ik vertel er dan natuurlijk niet bij dat dat door mijn gedrag komt. “Ja als je wil dat we er samen goed uit komen”

Nou ik heb genoeg gehoord inmiddels, dat gaat echt niet lukken hoor. Ja als het allemaal gaat zoals hij wil wel ja.

Dat lijkt mij ook zo eng Joolien, ik ben als de dood ooit weer in een zelfde situatie terecht te komen. Ik heb blijkbaar oneindig veel empathie, das reuze aantrekkelijk natuurlijk, pffff....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:50

Heel herkenbaar verhaal ook voor mij Bloempje.

Ik wens je heel veel sterkte toe en de kracht om rust te bewaren in momenten dat hij je probeert te triggeren ;)

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 07:52

Ok wow dat linkje is eng herkenbaar voor mij, dankjewel!!

Dankjewel Robijntjah!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:18

Bloempje13 schreef:
Oh echt, komt dit vaker voor? >;)

Is daar ook een stoornis aan de orde?

Of kennen wij elkaar :')

Haha dat zou wat zijn, maar gezien jullie twee tienerdochters hebben weet ik zeker dat dit een ander geval is. En bij het stel uit mijn verhaal is bij de betreffende partner inderdaad ook een narcistische stoornis gediagnosticeerd.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:23

Bloempje13 schreef:
Gaat hier natuurlijk net zo, of ging. Ik krijg nu heel veel reacties dat het goed is dat ik eindelijk voor mezelf kies. Maar dat weet hij niet natuurlijk.

Hij vindt het namelijk heel erg vervelend dat ik gewoon vertel dat hij een nieuwe vriendin heeft, want ik vertel er dan natuurlijk niet bij dat dat door mijn gedrag komt. “Ja als je wil dat we er samen goed uit komen”

Nou ik heb genoeg gehoord inmiddels, dat gaat echt niet lukken hoor. Ja als het allemaal gaat zoals hij wil wel ja.

Dat lijkt mij ook zo eng Joolien, ik ben als de dood ooit weer in een zelfde situatie terecht te komen. Ik heb blijkbaar oneindig veel empathie, das reuze aantrekkelijk natuurlijk, pffff....

De remedie is jezelf ontleden en kijken waarom je dat toelaat maar ook, gewoon naar je eigen gaten kijken, wat heb jij al die tijd nodig gehad/gemist.
Wat was de winst voor jou?
Welke dingen kun je wel tegen je vriendinnen maar niet tegen je partner zeggen of wellicht alleen maar denken.

Leg jezelf onder het vergrootglas, vul je emotionele leemtes, speur dingen op die uit je kindertijd komen.
Geef jezelf op emotioneel gebied, alles wat je nodig hebt en je zult zien dat veel dingen die je aan je partner gaf, de dingen zijn die jij zelf het hardste nodig had.

Als je dat gaat doen, wordt je je ex dankbaar omdat hij je de kans heeft gegeven schoon schip met jezelf te maken.

En dat is de remedie tegen dit soort egotrippers ( zeg ik helemaal uit eigen ervaring )

Wel gewoon voor jezelf doen hè!
Niet hem erin betrekken *D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:29

Oeps herkenbare link :+ typisch toch

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 09:11

A3a1 ja dit heb ik inmiddels ook begrepen, maar het gekke is dat ik eigenlijk een superfijne jeugd heb gehad, liefhebbende ouders, fijn gezin, nooit iets tekort gekomen. Ik ben laatst wel aan het spitten geweest met een antroposofisch ingesteld iemand, maar om nou te zeggen dat ik ergens echt beschadigd door ben geraakt? Ik herken wel erg veel van mijn gedrag in het linkje van Elisa2. Ik zeg het ook vaak, ik heb eigenlijk niet een hele sterke mening, ik weet overal wat leuks van te maken, vakanties bv of een hutje op de hei of een kneiterdrukke all inclusive bijvoorbeeld, ik heb blijkbaar een onbeperkt positieve instelling waardoor ik alles eigenlijk wel prima vind.

Ook heb ik m voor mijn gevoel overal naartoe gesleurd omdat ik vond dat hij geholpen moest worden met zijn trauma's zeg maar, zelf wilde hij vooral voorkomen dat we uit elkaar gingen. Ik wilde hem graag helpen, dat is ook echt mijn gevoel geweest. Maar dat blijkt dus niet mogelijk, zoveel is duidelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:36

Maar waarom moet het altijd leuk zijn?
Wat, als het gewoon een tijdje bagger is?
Vind je alles prima?
Wat gebeurd er als het niet meer prima is?

Ga eens een dialoog aan met dat meisje wat alles leuk maakt.
En probeer erachter te komen wat ze voelt als het niet leuk is.
En ga daar mee aan de slag.

( Ik kan je vertellen dat ik behoorlijk gek wordt van mensen die alles altijd leuk willen maken )

Misschien is het wat om met de kernkwadranten te gaan werken.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 09:38

Oe daar zou je wel eens een punt kunnen hebben zeg, ff over nadenken :-)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:54

Ik zou stapeltje vellen kopieerpapier en pen pakken.
Niet nadenken maar gewoon gaan schrijven, geef haar een naam en ga een dialoog aan.
Vraag wat je wil, schrijf wat je voelt.
Er komt een moment dat het opgelost is.
Bij mij was dat het moment dat er een boodschap was of een ultiem inzicht.

Het kan heel snel gaan maar het kan ook een maand duren.
Ga er gewoon doorheen, misschien wordt je bang, voel het en schrijf dat op, boos, voel het en schrijf dat op, verdrietig, voel het en schrijf het op.
Neem het allemaal mee in je dialoog.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:18

Bloempje13 schreef:
A3a1 ja dit heb ik inmiddels ook begrepen, maar het gekke is dat ik eigenlijk een superfijne jeugd heb gehad, liefhebbende ouders, fijn gezin, nooit iets tekort gekomen. Ik ben laatst wel aan het spitten geweest met een antroposofisch ingesteld iemand, maar om nou te zeggen dat ik ergens echt beschadigd door ben geraakt? Ik herken wel erg veel van mijn gedrag in het linkje van Elisa2. Ik zeg het ook vaak, ik heb eigenlijk niet een hele sterke mening, ik weet overal wat leuks van te maken, vakanties bv of een hutje op de hei of een kneiterdrukke all inclusive bijvoorbeeld, ik heb blijkbaar een onbeperkt positieve instelling waardoor ik alles eigenlijk wel prima vind.

Ook heb ik m voor mijn gevoel overal naartoe gesleurd omdat ik vond dat hij geholpen moest worden met zijn trauma's zeg maar, zelf wilde hij vooral voorkomen dat we uit elkaar gingen. Ik wilde hem graag helpen, dat is ook echt mijn gevoel geweest. Maar dat blijkt dus niet mogelijk, zoveel is duidelijk.

Het kan ook gewoon zo zijn dat hij als "narcist" juist op die onbeperkt positieve instelling is gevallen, want dat geeft natuurlijk een hoop positieve energie dat mist juist vaak bij narcisten dus teren ze daar op. Om het maar zo even te zeggen.

Jezelf reflecteren is altijd goed, en inderdaad wat A3A1 zegt..je leert zo wel een heleboel over jezelf en kunt inzichten in jezelf krijgen om niet weer in dezelfde valkuil te trappen in een eventuele volgende relatie. Want als heel erg emphatisch persoon trek je dus ook bepaalde persoonlijkheden aan.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:38

Citaat:
Ik zeg het ook vaak, ik heb eigenlijk niet een hele sterke mening, ik weet overal wat leuks van te maken, vakanties bv of een hutje op de hei of een kneiterdrukke all inclusive bijvoorbeeld, ik heb blijkbaar een onbeperkt positieve instelling waardoor ik alles eigenlijk wel prima vind.

Het valt mij op dat we altijd dit bovengenoemde soort karakter hebben en dan bij narcisten terechtkomen. Ik heb er 25 jaar over gedaan en het heeft me zelfs nog ruim 2 jaar gekost om onder zijn invloed vandaan te komen. Ze zijn er ook altijd zo goed in om de schuld bij jou te zetten. Ik zie nu pas, na 7 jaar, wat voor naar leven en hoe afgesloten ik altijd ben geweest van alles en iedereen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:43

Volgens mij valt een narcist gewoon op iedereen die hij kan gebruiken en zolang hij die persoon kan gebruiken.

Ongeacht of de persoon positief, negatief is.

Wel denk ik dat "een minder sterke mening" koren op hun molen is, die mensen kun je wel 29 slagen in de rondte manipuleren.
Bij sommigen is juist een slachtoffertype geweldig, sjonge, wat een manipulatiemateriaal....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:04

A3a1 schreef:
Volgens mij valt een narcist gewoon op iedereen die hij kan gebruiken en zolang hij die persoon kan gebruiken.

Ongeacht of de persoon positief, negatief is.

Wel denk ik dat "een minder sterke mening" koren op hun molen is, die mensen kun je wel 29 slagen in de rondte manipuleren.
Bij sommigen is juist een slachtoffertype geweldig, sjonge, wat een manipulatiemateriaal....

Het is niet zo dat dat meteen gebeurt , vaak gaat het steeds een klein stapje verder. Net iets meer vragen en wanneer je verliefd bent wil je graag je partner terwille zijn. Ik ken een aantal zeer sterke vrouwen die hier toch in verstrengeld zijn geraakt. Vergeet niet dat het vaak zeer charismatische mannen zijn die de hele buitenwereld op het verkeerde been zetten en hun verkering in het begin ook. Wanneer je dan op een gegeven ogenblik er mee wilt kappen deinzen mensen vaak terug want dan krijgen ze ook nog eens opmerkingen naar hun hoofd dat het waarschijnlijk echt aan hunzelf ligt want hij is toch zo geweldig!!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:18

Ik ken ze :+
Het is een onderdeel van mijn werk.

Sterk of zwak, het maakt geen moer uit.
Voor velen is sterk een extra uitdaging :+

Zolang hij ze maar kan gebruiken....