‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:42

Anoniem schreef:
Ik lust werkelijk bijna alles.
Dus voor mij maakt het niet uit.
Maar wijn leren drinken, olijven leren eten.... why?

Waarom wijn leren drinken heb ik al benoemd. En nu vind ik het ook echt lekker. Dat is toch leuk?
Waarom olijven? Die zitten vaak gerechten die ik verder ook lekker vind. Ik pluk liever niet paranoïde door mijn salade, ik eet hem graag gewoon.

Het is toch fijn en handig om niet eten te hoeven laten staan? Of om niet bij alles wat je bestelt te zeggen 'maar graag zonder product XYZ'. Als iemand je de welbekende 'koffie of thee?'-vraag stelt dat je daar gewoon 1 van kunt kiezen ipv 'heb je ook fris/sap/wat anders?'

Ik noem het gemak.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:05

Ik ben opgevoed met de intentie om van mij een ‘makkelijk’ (lees zodat het leven makkelijker wordt) mens te maken. Dat hield in dat ik al wat op tafel kwam moest proeven. Dat zijn zeker enkele happen en eens deftig kauwen. Slechts enkele dingen lustte ik echt niet en dan maakte mama een ander stukje groente klaar voor mij of ik nam boterhammen.

De enige dingen waarvan ik weet dat ik ze echt, echt niet lust zijn rode bietjes, en (koeien)tong. Dit laatste vanwege de structuur. Verder proef ik juist dolgraag nieuwe dingen en zijn er ook zat dingen die ik minder lekker vind. Dat iets minder lekker is wilt niet zeggen dat ik dat niet wil/kan eten. :)

Spruitjes en witlof uit de oven zijn niet mijn favoriet, maar daar eet ik dan gewoon wat minder van. Ik weet dat mijn man zeker dat laatste juist zeer waardeerd bijvoorbeeld.

Als ik teveel opschep (wat mij nu tijdens mijn zwangerschap vaak voorkomt) zeg ik beleefd dat ‘mijn ogen te groot waren’, dat het mij gesmaakt heeft, maar dat ik echt vol zit.

Ik denk dat de manier waarop je iets zegt belangrijker is dan het al dan niet opeten van iets. :)

Edit: wijn leren drinken heb ik ook ‘moeten’ doen. Niet zozeer voor een ander, maar ik wou dat ook wel lusten. Nu drink ik zeer graag eens een wijntje. Maar rode wijn of bieren drink ik niet. Wellicht leer ik dat ooit nog eens. :P

Ibbel

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:11

Toch wel grappig dat je zou moeten leren alcohol te drinken. Een eeuw of wat geleden was het gebruikelijk (zeker voor vrouwen) te 'leren' roken. Ben benieuwd wanneer het totaal niet meer bon-ton is om wijn te drinken. Gaat rap die kant uit...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:14

Ibbel schreef:
Toch wel grappig dat je zou moeten leren alcohol te drinken. Een eeuw of wat geleden was het gebruikelijk (zeker voor vrouwen) te 'leren' roken. Ben benieuwd wanneer het totaal niet meer bon-ton is om wijn te drinken. Gaat rap die kant uit...

Moeten staat tussen haakjes, want natuurlijk moest ik dat niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:15

Rebel_Jits schreef:
Kokhalsneigingen := Jullie kregen als kind ook een boterham met choco als jullie de spruitjes niet lustten zeker? Puur aangeleerd gedrag (kan je nu niets aan doen, komt door je ouders) en hoogst onnodig.

Zeker niet, dat doordringen van spruitjes heeft er alleen wel voor gezorgd dat ik ze nu regelrecht uit spuug. Ik kan er echt niet over. -O- is altijd al een gevecht geweest thuis.

De rest kan ik prima eten, ook al is het niet je van het.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:16

Maar er ligt, en zeker in bepaalde kringen, wel degelijk sociale druk op het drinken van wijn (voor dames, en dan vooral wit en rosé) of bier (voor mannen), of zoals hier op het platteland, jenever voor mannen. Hetzelfde geldt voor het drinken van koffie en in mindere mate thee. Je zal maar in Engeland wonen en geen thee drinken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:19

Ibbel schreef:
Maar er ligt, en zeker in bepaalde kringen, wel degelijk sociale druk op het drinken van wijn (voor dames, en dan vooral wit en rosé) of bier (voor mannen), of zoals hier op het platteland, jenever voor mannen. Hetzelfde geldt voor het drinken van koffie en in mindere mate thee. Je zal maar in Engeland wonen en geen thee drinken.

In mijn sociale kringen al niet, ik ben echter een ontzettend nieuwsgierig mens. Wat beweegt mensen om wijn te drinken? Wat is daar lekker aan? Wat is het verschil tussen wijn A, B, C etc. Dus ga ik proeven, wat vind ik wel lekker, wat vind ik minder lekker en wat probeer ik liever niet nog een keer?

Koffie en thee heb ik altijd gelust, maar ik heb zeker voorkeur voor bepaalde smaken of soorten. Zo maak je mij niet perse happy met Senseo, maar zal ik dat netjes opdrinken en er al zeker geen braakneigingen van krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:24

Spruitjes heb ik ook nog wel een aardig verhaal over.
Mijn moeder kon niet koken, sowieso al niet, maar spruiten kon ze helemaal totaal verzieken. 45 minuten tot snot koken, dat werk. En dan drooggekookte aangebrande aardappelen erbij.

Dus echt never nooit meer spruiten gegeten zodra ik op mijzelf woonde en zelf ging koken. En daar lol in had, en het ook goed kan, vind ik. Beter dan mijn moeder was geen uitdaging, maar ik heb het mezelf met vallen en opstaan toch aardig kunnen leren.

Anyway, schoonzus had op een gegeven moment een relatie met een Amerikaan, en die nodigde ons uit met Thanksgiving te komen eten. Gevulde kalkoen, met traditioneel spruiten erbij, en tamme kastanjes, en ongetwijfeld ook pompoen, weet ik niet meer.

Dus ik, uit beleefheid, jawel, die spruiten geproefd, en die waren me toch lekker. Roergebakken in ketjap.
Sindsdien eet ik 's winters minstens 1x xper week spruiten. In ketjap.

Kortom, ik kan me zeker vinden in "niet te snel piepen dat je iets niet lust".

Maaaaar: ik kan me óók heel goed vinden in ergens een conditionering hebben opgelopen, hoe dan ook en wanneer dan ook, waardoor je een bepaald soort eten écht niet kunt eten zonder te kokhalzen.

Zo slecht was mijn moeders eten dus kennelijk niet, want die conditionering is mij dus niet overkomen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:26

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:27

Koffie drink ik graag, maar automatenkoffie vertik ik te drinken. Bocht, 99 van de 100 keer. Dus waar ik ook kom, als men mij koffie aanbiedt, zeg ik nee, liever thee. Thee kan iets minder goed verpest worden, hoewel ik een Britse ken die overal haar eigen thee meeneemt. En ze reist nogal de wereld rond om lezingen te geven. Hilarische verhalen heeft ze, over hoe haar theezetapparatuur nog al eens in de keuken van welk hotel dan ook terecht komt, per ongeluk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:36

Ik zie nu wel een paar goede constateringen worden gedaan.

Ja, je kan voedsel negatief gaan associëren. En je kan die associatie ook weer afleren.

Noodzaak is er nog een, hoe nodig is het als je kan kiezen?

Sociaal maatschappelijk: hoe ben je opgevoed, hoe is de druk vanuit je omgeving. In NL proberen we individualistisch te zijn. Maar dat lukt niet altijd hoor... Je omgeving beïnvloed je wel degelijk.

Ik zie eten ook wel als referentiekader. En je kan dat kader groter maken uit nieuwsgierigheid, noodzaak, of door je omgeving. Je kan ook kiezen bij hetgeen te blijven wat veilig is en wat je kent.

Soms gaat iets niet lusten heel diep, maar dat kan veranderen als bijvoorbeeld de noodzaak verandert. Het vliegtuig-hoestdrank en auto-paprika verhaal zijn mooie voorbeelden. Waarbij de (noodzaak/wil) om te vliegen heeft geleid tot het afleren van de associatie. De noodzaak om Paprika te eten is niet zo aanwezig in ons land.

Ik vond ooit pindasaus heel vies, heb toen een dag heel hard gewerkt en niks gegeten. Kreeg nasi met pindasaus voor mijn neus. Het was een goed maal!

Heb zelf ook wel zo mijn associaties. Ik ben een probeerder, lust veel. En had ooit een vriend die zelfs de kleinste groentedeeltjes uit de pastasaus hengelde. Het maakte me zo ontzettend kwaad om dat te zien. Zo frustrerend om te leven met iemand die zeer weinig lust. Vond het bekrompen, maar wist ook dat ik respect moest hebben voor een ander zijn keuze. De relatie hield geen stand, of het eten ermee te maken had?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:36

Jeetje Kwanyin, daar zou ik toch heel snel klaar mee zijn. Is toch van de zotte dat iedereen zich maar aan moest passen aan die ene vriendin.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:40

Ibbel schreef:
Spruitjes heb ik ook nog wel een aardig verhaal over.
Mijn moeder kon niet koken, sowieso al niet, maar spruiten kon ze helemaal totaal verzieken. 45 minuten tot snot koken, dat werk. En dan drooggekookte aangebrande aardappelen erbij.

Dus echt never nooit meer spruiten gegeten zodra ik op mijzelf woonde en zelf ging koken. En daar lol in had, en het ook goed kan, vind ik. Beter dan mijn moeder was geen uitdaging, maar ik heb het mezelf met vallen en opstaan toch aardig kunnen leren.

Anyway, schoonzus had op een gegeven moment een relatie met een Amerikaan, en die nodigde ons uit met Thanksgiving te komen eten. Gevulde kalkoen, met traditioneel spruiten erbij, en tamme kastanjes, en ongetwijfeld ook pompoen, weet ik niet meer.

Dus ik, uit beleefheid, jawel, die spruiten geproefd, en die waren me toch lekker. Roergebakken in ketjap.
Sindsdien eet ik 's winters minstens 1x xper week spruiten. In ketjap.

Kortom, ik kan me zeker vinden in "niet te snel piepen dat je iets niet lust".

Maaaaar: ik kan me óók heel goed vinden in ergens een conditionering hebben opgelopen, hoe dan ook en wanneer dan ook, waardoor je een bepaald soort eten écht niet kunt eten zonder te kokhalzen.

Zo slecht was mijn moeders eten dus kennelijk niet, want die conditionering is mij dus niet overkomen.

Conditioneren (Pavlov) kan zeker! Zo ben ik eens gigantisch ziek geworden na het eten van borrelnootjes. Stom toevallig natuurlijk! Maar die krengen heb ik jaren niet (durven) eten. :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:16

Conditionering kan onbewust zeker wel hoor. Ik ben als tiener eens flink dronken geweest van een bepaalde drank, als ik het nu maar ruik komt de braakneiging al.
En ik heb als kind eens in de zee een flinke slok water in mijn neus gehad en deze ging gelijk richting mijn keel, ik moest het doorslikken en dat lag niet zo lekker op de maag. Toen lag er allemaal van dat dode groene zeewier langs de kant met zo'n apart geurtje. Ik kan nu nog niet op het strand lopen als dat vieze zeewier langs de kant ligt, van de geur krijg ik weer braakneigingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:29

Kunnen we wel ons even bewust zijn van het originele onderwerp? Namelijk geen kotsneigingen of hevig traumatische ervaringen aan een taartje maar iemand die zegt "dit lust ik niet" en dat gewoon wegkiepert.
En als je al braakneigingen krijgt van iets dan let je daar toch zelf wel op?

Ik vind dat ook echt iets heel anders dan dat iets niet geschikt is voor iemands tere smaakpapilletjes :=
Zo iemand die niks lust zou ik ook afzetten bij de McDonalds en dan lekker uit eten gaan... Ik ben veganist en zelfs zo'n verhaal zou mij niet gebeuren. Restaurants kunnen vaak best flexibel zijn als je even netjes met ze in gesprek gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:29

Ik drink helemaal geen alcohol en nooit gedaan ook. Iedereen om me heen wel. Toen ik pas mn man leerde kennen, haalde iedereen om de beurt een rondje bier en had ik dus niks. Na 2x viel een vriend dat op en daarna kreeg ik gewoon een colaatje. Deed ook veel langer met een drankje, dus zat niemand mee. Er is echt nooit een probleem ven gemaakt en heb ook nooit de dwang gevoeld. Vriendinnen en ik gingen best jong en erg veel uit, maar niemand die er ooit iets over heeft gezegd.

Het zou te gek zijn dat we allemaal alles moeten eten? We lopen toch ook niet allemaal in dezelfde kleren? Bedekken is voldoende, dus waarom al die variatie? Tja......zo kan je wel even doorgaan.

In Nederland is er geen voedsel schaarste en hebben we keus. We kunnen ook kiezen uit diverse keukens, dus dat is prima.
Wat mensen uit nood gaan eten, kun je nu niet inschatten. Mijn vader was een voor oorlogs kind en heeft duif gegeten, maar heeft daarna nooit meer gevogelte weg kunnen krijgen en dat is zeer te begrijpen. Of ik het zou doen? Ik denk nu van niet, maar dat weet je niet.
Heb altijd gezegd dat in oorlog of nood we zelf de paarden opeten, aan ons kind en onze familie voeren ipv dat anderen ze eten. Maar je weet niet of je dat kan.

Restaurants zijn er best goed op ingesteld om zich aan te passen. Waar mn zoon als eerste werkte, kon echt alles. Zeker uit eten gaan is een uitje en moet lekker, leuk en gezellig zijn. Niet om mensen dwingen iets te eten. Tenzij je dat hartstikke leuk vindt, dan moet je vooral veel proeven en proberen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:02

Ik ben heel vrij opgevoed qua eten en lust bijna alles.
Wat ik echt niet lust is:
Lever, hart, nieren, pindakaas, citroengras, gember.
Waarvan de geur van lever en pindakaas mij al misselijk maken.

Mijn man is opgevoed met eten wat de pot schaft... en hij lustte toen wij gingen samenwonen heel weinig (en wat hij at was met veel jus en appelmoes).
Nu (jaren later) heeft hij wel meer leren eten; maar heeft wel veel meer gerechten/ingrediënten die hij nu nog niet lust.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:14

Waarom dingen leren eten/drinken? Omdat je er dan zo ontzettend van kan genieten! Eerder lustte ik geen koffie, nu vind ik het echt lekker. Met een goede droge (witte) wijn maak je me tegenwoordig ook heel blij. Olijven vind ik nu ook echt geweldig, hoewel ik het als kind echt niet lekker vond. Of prei, vond ik ook niks aan. Nu geniet ik alleen al bij de geur.
En verder is het inderdaad erg praktisch als je ergens anders eet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:36

Ik probeer al heel lang wijn te drinken, vind het echt jammer dat ik het niet lust :( Maar het lukt me gewoon niet, ik blijf het enorm vies vinden. En heb toch zeker wel 40/50 wijnen geproefd. Van heel goedkoop tot megaduur. Maar ik proef het verschil niet eens, tot grote ergernis van mijn vader :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:44

Jep! Ik heb mezelf ook whisky leren drinken om die reden. Niet omdat het cool is of omdat ik graag dronken word van whisky := maar een goede whisky is gewoon erg lekker.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:48

Koffie krijg ik echt op geen enkele manier weg. Hoe het ook gemaakt wordt of wat er ook doorheen zit, zelfs een vleugje koffie ergens doorheen vind ik oprecht smerig. Vroeger vond ik het altijd lastig om geen koffie te drinken, moest vaak om ander drinken vragen. Tegenwoordig ben ik er eigenlijk alleen maar blij mee, zo goed is het nou ook weer niet voor je, en tegenwoordig is het steeds minder gebruikelijk overal maar koffie te krijgen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:34

Door sociale druk bepaalde drank leren drinken? Nou nee hoor, f ck de sociale druk.

Ik drink geen wijn, koffie en thee;) Dus tsja.. als iemand daar problemen mee heeft, niet mijn probleem. Thee vind ik niet heel smerig ofzo, maar drink het thuis zelf nooit. Drink dus meestal water als ik ergens wat aangeboden krijg.

Koffie heb ik sowieso niet in huis, dus als iemand langskomt die koffie drinkt hebben ze ook pech.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:59

Ik wil net zeggen, welke sociale druk? Als ik dat van lanthe weet, zorg ik dat ik dranken in huis heb die ze wel lekker vind. Ik doe daar niet anders over.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:40

Maar het zelf willen omdat je het leuk of gezellig vindt is toch geen sociale druk? Niemand die je neus dichtknijpt en het door de strot ramt.
Ik wil gezellig met een vriendin een kan thee leeg kunnen drinken, dus ik leer mezelf thee drinken.
Ik wil in een chique restaurant liever een glas wijn naast mijn bord dan een glas cola. Dus ik leer mezelf wijn drinken.

Ik kom net terug van een diner waarbij we het menu van de chef namen. Ik heb geleerd dat ik zalm (op deze manier klaargemaakt) toch wel lust. Maar dat ik dorade inderdaad niet zo lekker vind. (Jammer als je niet van vis houdt en 2 van de 4 gerechten vis zijn :') maar, hé. Blijkbaar vind ik zalm toch wel lekker terwijl ik dacht van niet!)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:48

Qimm schreef:
Maar het zelf willen omdat je het leuk of gezellig vindt is toch geen sociale druk? Niemand die je neus dichtknijpt en het door de strot ramt.
Ik wil gezellig met een vriendin een kan thee leeg kunnen drinken, dus ik leer mezelf thee drinken.
Ik wil in een chique restaurant liever een glas wijn naast mijn bord dan een glas cola. Dus ik leer mezelf wijn drinken.

Ik kom net terug van een diner waarbij we het menu van de chef namen. Ik heb geleerd dat ik zalm (op deze manier klaargemaakt) toch wel lust. Maar dat ik dorade inderdaad niet zo lekker vind. (Jammer als je niet van vis houdt en 2 van de 4 gerechten vis zijn :') maar, hé. Blijkbaar vind ik zalm toch wel lekker terwijl ik dacht van niet!)

Dat vind ik wel stoer, als ik veel geld uit ga geven om uit eten te gaan kies ik ook iets waarvan ik sowieso weet dat ik het lekker vind. Bang om geld te verspillen aan eten wat ik niet lekker vind.