Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:24

Voorbeeldje automatische piloot

https://as.com/ciclismo/2016/01/23/mas_ ... 08379.html

de betreffende bestuurder een Britse vrouw welke op de linker weghelft reed en niets deed; de hele groep op een hoop veegde.

In de loop der jaren meer dan twee dozijn vrienden/bekenden welke op de fiets of motorfiets zijn omgekomen door vrijwel allemaal ´niet gezien´.
Mijn motorrijdende vader ook levensgevaarlijk gewond in het ziekenhuis beland door niet bewust waarnemende automobilist.

Als dat niet overtuigend genoeg is, lijkt mij dat soms een kind vergeten wordt tijdens ´autopiloot´ lijkt me overtuigend bewijs van het risico ervan.
Nogmaals ´automatische´ handelingen zijn níet hetzelfde als op autopiloot belangrijke taken vervullen.

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:40

Cowboy55 schreef:
Indestal schreef:
Cowboy, jij bent geen moeder, ik ook niet!

Klopt, maar ik neem niet aan dat het een genetisch ding is, iets dat alleen vrouwen overkomt?! :+

En zelfs als dat zo zou zijn dat lijkt met me zeer aan te raden voor de vaders die aan hun kroost gehecht zijn om wat taken over te nemen van mams.

Ik ben even de quote kwijt die dit hierboven schreef
:')

En idd helemaal want er is ook een vader die had 2 kids moeten afzetten bij een crèche 1 Was een pleegkindje die hij dus vergeten was in de auto. Thuis ze auto te hebben neergezet en naar zijn werk is gegaan. Moederlief haalt na haar werk de kids op komt ze bij de 2e opvang aan en melden dat het pleegkindje niet is gebracht. Komt thuis aan en in het kindje na 10u in de hete auto overleden. Dus ook mannen vergeten. Nog steeds begrijp ik het niet dat je een kind jan vergeten maar dit had meer betrekking op t feit dat het echt niet alleen vrouwen zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:38

pmarena schreef:
Juist de mensen die denken dat hen dat niet gebeurt (omdat zij zogezegd betere ouders zouden zijn) zullen eerder de pineut zijn volgens mij...

Ik las ook ergens dat het voor iemands moeder geen optie was om een kind te vergeten.
Alsof het dat voor een andere ouder wel een optie is :roll:

Sommige mensen denken niet dat het hun niet overkomt, ze zorgen ervoor dat het hun niet overkomt. Het is jouw invulling dat dat zo is omdat zij denken betere ouders te zijn (waar haal je de fantasie vandaan?)
maar dat heb ik hier niemand zien beweren.

En ja, blijkbaar is het voor sommige moeders een optie, zie dit topic? Het kan toch iedereen gebeuren zeg je, dat is dan toch een optie wat jou betreft?
Het zou mijn moeder inderdaad niet hebben kunnen gebeuren, daar ben ik heilig van overtuigd. En natuurlijk maakte zij allerlei fouten. Maar sommige fouten zijn simpelweg geen optie.

nynke55

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:41

Een optie is iets waar je voor kiest, ik denk dat je een mogelijkheid bedoelt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:48

Als je accepteert dat het jou kan gebeuren hou je die optie dus open. Maar je mag het van mij ook mogelijkheid noemen, als dat beter klinkt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:48

Naar je werk rijden is routine. Net als de stal dichtdoen. Hoe vaak ik niet in de auto zit en denk heb ik de stal wel dicht gedaan? Dus als je in een vlaag niet naar het kdv rijdt maar per ongeluk naar je werk vergeet je iets.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:01

Nikass schreef:
Amber_anne schreef:
Ik mag hopen voor iemand in jullie omgeving dat dit nooit zal gebeuren want blijkbaar kan deze dan niet op begrip rekenen.

Wat een aanname :roll:
Net als de opmerkingen van ts over vooroordelen en taboe. Wat een geklets! Er wórdt toch over gesproken? Oh maar mensen hebben een andere MENING, dus dan is dat een vooroordeel, gebrek aan levenservaring of een taboe? Come on, wie staan hier nu niet open voor een andere zienswijze?

Een taboe is een onderwerp, thema of een handeling die als ongepast wordt gezien binnen een bepaalde context. Wat precies een taboe is, kan nogal per cultuur verschillen. Schending van een taboe leidt echter in iedere cultuur doorgaans tot reputatieschade.

Lijkt mij dus duidelijk dat dit een taboe is...

Als je kijkt hoe er wordt afgerekend op het idee dat mensen hun kind überhaupt zouden vergeten vraag ik mij af hoe dit gaat als mensen het kind echt vergeten. Zou je deze mensen kunnen snappen of zou je ze veroordelen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:02

Nikass schreef:
Amber_anne schreef:
Het kind in de auto vergeten is wetenschappelijk te verklaren en je kan wel zo hard roepen dat het niet normaal is en jou niet overkomt maar je hebt er eigenlijk niks over te zeggen. Wat je kan doen als verantwoordelijke ouder is beseffen dat er een reëel gevaar is en jezelf er bewust van maken en nadenken over mogelijkheden om het te voorkomen.

Wat heeft bewustwording voor zin als je er niets over te zeggen hebt?

Je hebt niks te zeggen over het feit dat het mogelijk is het kind te vergeten daar kan je wel iets aan doen als een band om je pols naar het auto stoeltje toe.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 05:33

Vergeten naar het kinderdagverblijf te rijden is imo wat anders dan je kind in een hete auto vergeten of zoals eerder is genoemd in bad ed.
Je vergeet de lievelingsknuffel mee te nemen, je vergeet dat je een ijsje zou gaan halen, je vergeet een wasje te draaien zodat dat ene jurkje niet aan kan.
Je vergeet niet iets wat een leven op het spel zet.

En ja ik denk dat veel mensen het veroordelen als ze horen dat er een kindje doodgekookt is door de warmte.

Iedereen wordt woest als er weer een hond overlijd die in een auto opgesloten zit. En terecht. Dat hoor ik niemand goed praten.
Gaat t om kinderen en dan zou het ineens niet gek zijn dat het gebeurd ?
Dat je per ongeluk de afslag naar je werk pakt ipv naar het kinderdagverblijf in een automatische handeling snap ik nog wel. Dan besef je na een aantal meter oh wacht ik moet de andere kant op.

Heb je een ezelsbruggetje nodig omdat je eenmalig je kind ergens afzet en je doet dat normaal niet dan snap ik dat ook nog wel. Je routine is ineens weg.
Heb je t altijd nodig omdat je bang bent je kind te vergeten dan hoop ik dat je daar iets mee gaat doen ipv symptoombestrijding...

Dat er een "taboe" op staat is dan alleen maar goed. Zou niet best zijn als het volkomen normaal zou doen.
Al is imo het woordje taboe iets anders.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:13

Ik wordt idd woest als mensen hun hond in de auto laten, omdat dit heel vaak bewust is geweest met het idee kan wel even. En hoe vaak hoor je wel niet dat de eigenaren helemaal pissig zijn als iemand die hond dan red, omdat ze maar even weg zouden zijn. Dat is dus vaker een bewuste actie. Ouders die hun kind vergeten in de auto doen dit niet bewust. Tenminste dat lijkt me in ieder geval niet.
Ik heb echt wel eens gehad dat ik van mezelf iets niet mocht vergeten, dus constant in mijn hoofd mezelf zeggen dit niet vergeten. En dan uiteindelijk een halve dag later ineens denken van eeeh heb ik het nou wel of niet gedaan. Met eerst de volle overtuiging dat ik het gewoon gedaan heb, maar dat was dan puur omdat ik er constant mee bezig was. En dan toch ineens twijfelen. Gelukkig was dat dan met dingen zoals een raam dichtdoen ofzo. Nooit als het om de kinderen ging, maar zo makkelijk kunnen je hersenen je dus overtuigen dat je iets gedaan hebt, wat dus niet zo blijkt te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:54

Mondy schreef:
Gaat t om kinderen en dan zou het ineens niet gek zijn dat het gebeurd ?
Dat je per ongeluk de afslag naar je werk pakt ipv naar het kinderdagverblijf in een automatische handeling snap ik nog wel. Dan besef je na een aantal meter oh wacht ik moet de andere kant op.

Meestal gelukkig wel ja :j Maar heel soms dus niet....

Dan is zo'n ouder ineens in de werk-flow gegleden en is zich niet bewust dat kind nog op de achterbank zit. Als kind dan ook geen geluid maakt waardoor die je weer aan zijn aanwezigheid herinnert, of je hebt er niet net als TS over nagedacht dat ook jou dit zou kunnen overkomen en geen maatregel genomen waardoor je bij het uitstappen kind alsnog ontdekt... dan ga je volkomen onwetend naar je werk en bent verbaasd (en de bodem slaat onder je voeten weg) als kind niet bij de oppas blijkt te zijn als je die na je werk weer op wilt pikken :(:)

Het enige dat die ouders echt verweten kan worden (gezien er op geen enkele manier opzet in het spel is) is dat ze niet ingezien hebben dat ook hèn het kon gebeuren en dat ze geen veiligheidsmaatregelen hebben genomen om dit te voorkomen.

Want reken er maar op dat de kans heel erg groot is dat ook zij wel eens zo'n verhaal hebben gehoord, en hebben gedacht welke idioot vergeet nou dat zijn kind in de auto zit 8)7

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:57

@rockwitch: "niet vergeten" is iets wat in je brein ook lastig blijft plakken, het "niet" verdwijnt en "vergeten" blijft over. Je kan beter proberen te onthouden dat je eraan denkt dat je iets moet meenemen/iets moet doen/enzovoort.

@Mondy: kwaad worden op mensen die al dan niet bewust een kind/hond/ander levend wezen in de auto achterlaten lijkt me ook helemaal de discussie niet. Het is en blijft oerdom dat het gebeurt (ja, ook als het geen bewuste keuze is geweest om het levende wezen wat van jou afhankelijk is achter te laten in de auto), maar ik denk dat de vraag "hoe kan ik het voorkomen" wel een hele goede is. Ik heb nuttige tips voorbij zien komen en ik ben benieuwd of TS t.z.t. nog ene overzicht presenteert van alle opties :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:05

Amber_anne schreef:
Een taboe is een onderwerp, thema of een handeling die als ongepast wordt gezien binnen een bepaalde context. Wat precies een taboe is, kan nogal per cultuur verschillen. Schending van een taboe leidt echter in iedere cultuur doorgaans tot reputatieschade.

Lijkt mij dus duidelijk dat dit een taboe is...

Als je kijkt hoe er wordt afgerekend op het idee dat mensen hun kind überhaupt zouden vergeten vraag ik mij af hoe dit gaat als mensen het kind echt vergeten. Zou je deze mensen kunnen snappen of zou je ze veroordelen?

Niet mijn definitie van een taboe. En ook het feit dat hier mensen "afgerekend" worden vul je helemaal zelf in. Een tip voor jou is in elk geval om zorgvuldiger te lezen/luisteren en niet voor een ander in te vullen.
Weet jij van te voren hoe je reageert in een bepaalde situatie? Als de oppas jouw kind in een hete auto achterlaat waardoor het sterft, ben je dan nog zo begripvol?
Jouw enige twee opties zijn veroordelen of begrijpen?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 13:39

Heb mijn routine inmiddels aangepast. Handtas heb ik altijd bij en ligt nu standaard op de achterbank, ook als ik kind niet bij heb. Moet ik altijd verplicht even op de achterbank kijken! Geweldige tip! :D

Van de week zet ik alle tips voor belangstellenden op een rijtje ,maar heb nu weinig tijd (o, dat mag ik niet zeggen, dat maakt me een loedermoeder met teveel aan haar hoofd en te weinig prioriteit voor haar kind :x )

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:28

fijn TS!

ik bedenk me net, dat ik er met het warme weer wel veel allerter op ben dan anders.
dus dan priorteer je toch als ouder.

als het mij ooit zou overkomen weet ik niet wat ik met mezelf aan moet. kan ik in ieder geval gelijk door naar een inrichting.

ik kan het me nog inbeelden dat je inderdaad een andere routine hebt en het daardoor vergeet. maar mensen gaan ook wel eens naar het strand en vergeten dan hun kind of hond.. dat snap ik dan weer niet

dit artikel omschrijft mijn gevoel wel een beetje
http://www.blikopdewereld.nl/rechtspraa ... geten-baby

hoe vreselijk is het als dit je gebeurd. je bent getekend voor het leven

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:24

Wat ik dan apart vind is dat je dus schijnbaar je tas nooit denkt te vergeten.... waarom je tas niet en je kind wel?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:28

Och cowboy, je miest eens weten hoeveel er weer in mijn omgeving vrijgezel zijn...ik ben dit jaar 20 jaar getrouwd en soms vragrn wij ons wel eens af of dit bijzonder is....de meesten hebben nl in die 20 jaar alweer een andere vaste partner....

Fijn dat jij niet zo bent! Altijd graag te zien, maar ik ken er die niet eens weten waar de stofzuiger staat, ja echt :j ..

Overigens ben ik een controlfreak, zo erg zelfs dat ik ga controleren als ik tot laat heb gewerkt of echtgenoot wel echt de paarden op juiste manier hooi heeft gegeven en of ze nog steeds ok zijn :+ , niemand anders mag het ook doen van mij....en guess? Altijd krijgen ze nog wat bij, voor het grval hij net een pluk te weinig heeft gegeven..

Ik heb ook vriendinnen die never maar never nooit hun kids zullen vergeten..

Maar on topic bv, hoe vaak lezen we niet dat er teveel jeugdzorg nodig is, te veel moeders problemen hebben om kinderen groot te brengen....ik geloof niet dat dit met moederliefde te maken heeft, maar wel met interne problemen die zo iemand ner niet geschikt maakt om de verantwoordelijkheid als ouder op zich te nemen.

Een ander voorbeeld, politie bij echtelijke twisten is ook 9 van de 10 keer vanwege het niveau...het hogere niveau communiceert anders en maakt anders ruzie, het lagere kan dit minder en gaat sneller over tot vernieling van huisraad en huisgenoot....ik persoonlijk de k dat dit ook op gaat met “vergeten” hond in auto en “vergeten” kind in auto...waarbij ik vergeten meer zie als, je wacht maar even!!! En dan voorts inderdaad met zijn eigen behoeften bezig is, wat niet met verantwoordelijkheid te maken heeft.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:32

Een tas is functioneler dan een kind, dus daar zit bijvoorbeeld een toegangspas in. Wanneer je die tas vergeet, dan moet je 5 minuten later weer terug. Dat overleeft een tas wel, en een kind of hond ook wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:42

Dat zijn nogal flink en kwalijke statements Indestal. Je hebt de meermaals geplaatste link niet gelezen?
Daar wordt duidelijk uitgelegd dat het iedereen in alle lagen van de bevolking kan (en helaas is) overkomen.

Mondy: Het is al vaker gezegd. Lees je dan niet goed ofzo...?

Als je je tas altijd meeneemt uit de auto vandaan, dan is dat een gewoonte die ook doorgaat op de momenten dat je geen kind bij je hebt. Dus als je op je werk aankomt dan pak je altijd je tas. Als je bij het pakken van je tas dan plotseling je kind ziet zitten (waarvan je dacht dat die veilig elders was) dan besef je hoe vreselijk je de mist in gegaan bent en kan je je kind alsnog in veiligheid brengen.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn om je voor te kunnen stellen dat je geheugen steken laat vallen?

Ik vraag me echt af of de mensen die het niet willen begrijpen, zelf nooit van die dingen hebben als dat ze hun portemonnee / boodschappenlijstje vergeten mee te nemen naar de winkel.

Van de keuken naar de kamer lopen om iets te pakken, en het moment dat ze door door de kamerdeur lopen, geen idee meer hebben waar ze ook alweer naar op weg waren.

Nog nooit 's ochtends de deur uitgingen en er dan pas achter komen dat het weekend was of dat het een paar uur te vroeg was :P

Nog nooit ergens naartoe onderweg gingen en er plotseling achter kwamen dat ze een andere route aan het rijden waren.

Of gebeuren al dat soort dingen alleen bij mensen met een twijfelachtig intellect die een gevaar zijn voor de maatschappij?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:47

Mondy schreef:
Wat ik dan apart vind is dat je dus schijnbaar je tas nooit denkt te vergeten.... waarom je tas niet en je kind wel?

Dit is al vaak genoemd in het topic, maar het gaat dus om momenten dat het bijv dinsdag is terwijl je normaal alleen op maandag en woensdag je kind weg moet brengen. Op dinsdag is jouw routine dus niet dat je je kind wegbrengt. Wat wél routine is is dat je altijd je tas mee moet nemen, die heb je normaal ook altijd bij je: op dagen dat je je kind niet bij je hebt en waarschijnlijk in de jaren voordat je een kind had en naar je werk ging . Je kind bij je hebben is dus zo standaard nog niet, vergeleken met een tas.
Daarom dat je een tas wel onthoudt maar een kind niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:05

pmarena schreef:
Ik vraag me echt af of de mensen die het niet willen begrijpen, zelf nooit van die dingen hebben als dat ze hun portemonnee / boodschappenlijstje vergeten mee te nemen naar de winkel.

Van de keuken naar de kamer lopen om iets te pakken, en het moment dat ze door door de kamerdeur lopen, geen idee meer hebben waar ze ook alweer naar op weg waren.

Nog nooit 's ochtends de deur uitgingen en er dan pas achter komen dat het weekend was of dat het een paar uur te vroeg was :P

Nog nooit ergens naartoe onderweg gingen en er plotseling achter kwamen dat ze een andere route aan het rijden waren.

Of gebeuren al dat soort dingen alleen bij mensen met een twijfelachtig intellect die een gevaar zijn voor de maatschappij?

Een aantal van de voorbeelden die je noemt zijn me wel gebeurt ja. Maar zijn geen kwestie van leven en dood toch?

Ik heb ook al eerder een vraag gesteld, waar door niemand op gereageerd is. Vergeten jullie je paarden water te geven als het dertig graden is? Laten jullie ze in de volle zon staan?
Als je paard 24/7 buiten staat en niet gereden wordt, controleer je het dan alsnog elke/een paar keer per dag of ga je ervan uit dat het wel goed gaat?
Controleer je regelmatig of de omheining nog deugt, er geen troep op de wei ligt waar je paard zich aan kan bezeren?
Ik vind dat namelijk heel normaal, maar ken legio mensen die leven met het motto dat een "ongeluk" altijd kan gebeuren, terwijl veel van dat soort ongelukken vermijdbaar zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:18

Nee, ik vergeet niet ze water te geven, omdat ik dat altijd doe, dat is routine
Nee, ik laat ze niet in de volle zon staan, dat is routine. En dat geld voor de andere dingen ook.
De routine was ook dat ik linksaf sloeg naar de mestbult. Nu is die al 3 jaar aan de rechterkant en vanmorgen was ik met mijn gedachte er niet bij en sloeg ik weer linksaf, want dat was routine.
En dat is dus het punt, je vergeet het als de routine onderbroken wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:20

Die situaties zijn totaal anders, dat is nu juist de hele clou :)

Die situaties zijn gewoon dingen waar je rekening mee houdt met gewoon gezond verstand.
Je vergeet je kind geen eten te geven, je vergeet niet dat je poedermelk in huis moet hebben als je flesvoeding geeft. Je vergeet niet dat je je kind beter niet in de auto kan laten zitten als het zonnetje schijnt. Je vergeet niet dat je je kind in de auto moet installeren en naar de opvang moet brengen, omdat je zelf moet werken.

Dat zijn allemaal bewuste handelingen. Waar je je van bewust bent dat je ze moet doen. En dan doe je ze en dan zijn ze klaar.

De ellende met een kind wegbrengen naar een plek een tijdje rijden verderop, is dat je dan dus tijdens het rijden niet meer als nr. 1 prioriteit hebt dat je je kind wegbrengt. Maar je nr. 1 prioriteit is dat je op de weg moet letten.

En terwijl je bezig bent met op de weg letten. En terwijl je gedachten daarbij wellicht wat afdwalen naar andere zaken, zoals werk of boodschappen die je nog moet doen, dingen voor thuis, cadeautje voor een verjaardag dat je nog wilt kopen of weet ik wat waar de meeste mensen rustig in de auto even in wegzakken, van mijn part wat liedjes mee hummen.

Dat je dan tijdens dat autorijden een soort automatische re-set krijgt in je hoofd waardoor je je er ineens niet meer van bewust bent dat die kleine er nog is.

Je weet nog steeds dat je geen kinderen of dieren in een hete auto achter moet laten.
Je weet nog steeds dat je melkpoeder moet kopen. Je weet nog steeds dat je 's middags langs de winkel moet om dat traphekje op te halen omdat je het toch wel een fijner idee vindt voor die kleine die wellicht binnenkort gaat lopen. En je denkt ook nog aan je paarden dat je de drinkbak moet verversen en de afrastering even na moet lopen :j

Je bedenkt dat je dat allemaal na je werk gaat doen, als je die kleine hebt opgehaald bij de oppas.
En je beseft je gewoonweg totaal NIET dat je die tussenstop niet gemaakt hebt. Heel bizar, maar het gebeurt.

Die mensen zijn er gedurende de rit van overtuigd geraakt dat ze die tussenstop al gemaakt hebben en dat ze alleen in de auto zitten :)*

Zulke rare dingen kunnen iedereen overkomen net als die andere voorbeelden, die zijn toch ook totaal belachelijk dat dat je gebeurt? Hoe idioot is het dat je in de keuken staat, een schaar nodig hebt, die gaat pakken in de woonkamer en 2 seconden later heb je geen idéé wat je eigenlijk ging doen? :)

Daarom is het zo verstandig om het te accepteren dat het kan, en een veiligheidje in te bouwen zodat het jezelf en je kindje niet overkomt dat je hersens je voor de gek houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:29

Nikass: ja er was een tijd dat ik geregeld mijn katten vergat eten te geven. Of nou ja, ik denk niet dat ik het vergat, maar ik vroeg me toch net iets te vaak af of ze nou wel of niet hadden gegeten. En die mormels hoef je ook niet te vertrouwen want die hadden intussen door dat als ze maar goed genoeg acteerden ze zo een extra maaltijd konden scoren :j
Dus nu hangt er een krijtbordje in de keuken waar ik kruisjes op zet... Niet omdat mijn katten geen prioriteit hebben maar omdat ik eten geven soms zo gedachteloos (en vaak!) doe dat ik later niet meer weet of die ene keer die in mijn hoofd zit nou vanmiddag of gistermiddag was.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:14

Maak het bezig zijn met andere zaken je echt een slechte ouder. Ik vind het meer onzekerheid in een maatschappij waar zo ontzettend veel moet en alles perfect moet zijn. Wanneer er meer positief gekeken word, meer de mens ook echt als mens incl zijn/haar eventuele tekortkomingen word bekeken en iedereen wat socialer naar elkaar to e is dit hele probleem in mindere mate voorkomt.
Want het is waar, er ligt een enorme druk op perfectie. En wat nu net aangehaald word over jeugdzorg etc, die heb je tegenwoordig voor iedere poep en scheet al op de stoep staan omdat ouders het tegenwoordig bijna nooit meer goed kunnen doen.