Branden door de aanhoudende droogte...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:08

Zag ze vanmorgen nog steeds 'blussen' (zal wel preventief zijn?) op de Veluwe. Wat een stank :( Kwam er langs op weg naar werk.

Ze hebben nu ook iemand opgepakt die ze verdenken van brandstichting. Het is dat vloeken op Bokt niet is toegestaan, want jemig, dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd :=

Quir

Berichten: 17402
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:01

Brand in Griekenland is zeer waarschijnlijk ook aangestoken door criminelen, het vuur is ook op zo'n 15 plekken tegelijk begonnen.

Bizar dat mensen dat doen, hier worden ook veel branden aangestoken... Snap dat echt niet.

NantJarig

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:30

Ik kan daar ook echt niet bijkomen. De mensen die dat hebben aangestoken hebben gewoon meer dan 70 mensen vermoord. Ik hoop dat hun geweten aan ze gaat knagen.

Hopelijk leren brandstichters op andere plekken op de wereld hier ook iets van. Die denken misschien leuk fikkie te steken zonder te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn.

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:33

Om te huilen daar in Griekenland |(
Gister waren er even twee kleine brandjes in jet Drents Friese Wold en daar werd brandstichting ook niet uitgesloten .. wat bezielt mensen toch.. dat ze uit dommigheid een peuk weggooien bijv is al triest maar met opzet :? 8)7

Quir

Berichten: 17402
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:41

Branden hier zijn weer enorm toegenomen, vanochtend om 9 uur 24, nu om 15 uur 46.

En uniek, 1 van de niet blusbare branden bevindt zich op militair terrein waar veel munitie ligt dat niet ontploft is en vooral veel grote munitie. Nu Heb ze gevechtsvliegtuigen ingezet en zijn ze de brand aan het bombarderen. De bommen "blussen" ca 100m door de schokgolf.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6jWbo
Video waarop de bom afgevuurd wordt en later zie je veel witte rook.

Afbeelding
Recent kaartje van 15 uur.

BigOne
Berichten: 38616
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:20

oliebol dit is toch wel heel heftig Quir. Vermoedelijk de meeste branden aangestoken?? Kan haast niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:25

Quir schreef:
Branden hier zijn weer enorm toegenomen, vanochtend om 9 uur 24, nu om 15 uur 46.

En uniek, 1 van de niet blusbare branden bevindt zich op militair terrein waar veel munitie ligt dat niet ontploft is en vooral veel grote munitie. Nu Heb ze gevechtsvliegtuigen ingezet en zijn ze de brand aan het bombarderen. De bommen "blussen" ca 100m door de schokgolf.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6jWbo
Video waarop de bom afgevuurd wordt en later zie je veel witte rook.

[ [url=m/bHOyan.png]Afbeelding[/url] ]
Recent kaartje van 15 uur.




Weet jij waar je echt de exacte plaatsnamen kan vinden? Wij zitten net ten noorden van Karlstad...

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:47

Zijn er alleen branden in Zweden. Hoe zit het met finland en noorwegen? Valt ons op dat er dit jaar nu al veel gansen zijn.

Quir

Berichten: 17402
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:49

Jij zit bij Molkom toch? Geen brand voor alsnog, maar dat veranderd echt elke minuut. Ik ga even website met alle precieze plaatsen terug zoeken, lukt zo snel even niet.

Deel aangestoken, maar meeste niet. Het is echt gort droog, net terug uit NL en bedenk NL en dan 10 keer droger en ook warmer. Dus er is echt niets nodig om brand te krijgen. Pet flesjes, stukjes glas, etc. zijn al een zeer groot risico voor vuur. En het verspreid zich gigantisch snel.

Daarnaast zijn ze overal het graan eraf aan het halen, ook grote veroorzakers helaas.

Vindt het best beangstigend...
Ondanks dat er hier nog geen brand heel dichtbij is. Paar weken terug in Björneborg grote brand geweest, dat is hier heel dichtbij. Nu is het nog veel droger... En er ontstaan er veel in de omgeving.

Afbeelding

Finland en Noorwegen zijn ook wat branden, maar lang zo erg en veel niet als in Zweden. Finland wat op de Russische grens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:08

Quir schreef:
Jij zit bij Molkom toch? Geen brand voor alsnog, maar dat veranderd echt elke minuut. Ik ga even website met alle precieze plaatsen terug zoeken, lukt zo snel even niet.

Deel aangestoken, maar meeste niet. Het is echt gort droog, net terug uit NL en bedenk NL en dan 10 keer droger en ook warmer. Dus er is echt niets nodig om brand te krijgen. Pet flesjes, stukjes glas, etc. zijn al een zeer groot risico voor vuur. En het verspreid zich gigantisch snel.

Daarnaast zijn ze overal het graan eraf aan het halen, ook grote veroorzakers helaas.

Vindt het best beangstigend...
Ondanks dat er hier nog geen brand heel dichtbij is. Paar weken terug in Björneborg grote brand geweest, dat is hier heel dichtbij. Nu is het nog veel droger... En er ontstaan er veel in de omgeving.

[ [url=m/IxWkPS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Finland en Noorwegen zijn ook wat branden, maar lang zo erg en veel niet als in Zweden. Finland wat op de Russische grens.



Heel dichtbij Molkom, inderdaad. En het gaat hier over een paar dagen onweren... we houden ons hart vast.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:17

omg wat een confronterende foto :oo
Lijkt me echt vreselijk om mee te maken

Quir

Berichten: 17402
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:25

Resistance schreef:
Quir schreef:
Jij zit bij Molkom toch? Geen brand voor alsnog, maar dat veranderd echt elke minuut. Ik ga even website met alle precieze plaatsen terug zoeken, lukt zo snel even niet.

Deel aangestoken, maar meeste niet. Het is echt gort droog, net terug uit NL en bedenk NL en dan 10 keer droger en ook warmer. Dus er is echt niets nodig om brand te krijgen. Pet flesjes, stukjes glas, etc. zijn al een zeer groot risico voor vuur. En het verspreid zich gigantisch snel.

Daarnaast zijn ze overal het graan eraf aan het halen, ook grote veroorzakers helaas.

Vindt het best beangstigend...
Ondanks dat er hier nog geen brand heel dichtbij is. Paar weken terug in Björneborg grote brand geweest, dat is hier heel dichtbij. Nu is het nog veel droger... En er ontstaan er veel in de omgeving.

[ [url=m/IxWkPS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Finland en Noorwegen zijn ook wat branden, maar lang zo erg en veel niet als in Zweden. Finland wat op de Russische grens.



Heel dichtbij Molkom, inderdaad. En het gaat hier over een paar dagen onweren... we houden ons hart vast.


Kan je Zweeds lezen? Op de website van SVT staat het redelijk goed aangegeven als je op lokaal zoekt (Värmland in jouw geval dus).

Hier wordt inderdaad ook onweer voorspeld, even afwachten, maar brengt ook grote risico's op nieuwe branden mee...

Anoniem

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:26

Kan een beetje Zweeds lezen. Ik ga even m'n best doen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:39

Wauw, is er nog wel wat van Zweden over straks?? En hoe zit het daar met het dodental!?

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:30

Quir: wat een foto! Kleinduimpje de helikopter tegen die vuurreus.

Wij hebben 2 jaar geleden een tamelijk grote brand gehad voor Nl begrippen. 70 ha is toen afgefikt. Wij wonen 2 huizen verwijderd van het bos. Toen heb ik al een 'evacuatie plan' bedacht. Kippen in dozen en katten in een kooitje in de auto en paarden los/ aan een touwtje en ik te paard op mijn 22 jarige en op weg naar het clubterrein 1,5km verderop. Hoop het nooit nodig te hebben :n

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:25


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37438
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:12

Hier ook weer in de buurt onderweg naar huis rijdend zag ik de grote donkere wolken opstijgen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-07-18 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:30

Hier ook weer, net naast het fietspad, 400 x 400 meter afgebrand.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8385
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:15

Ik zag net boven de heuvelrug zwarte pluimen hangen... ik hoop maar dat charlie ze al heeft gezien en ze al bezig zijn.

suffie
Berichten: 5726
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:25

Varsseveld staat de afvalverwerking van ter Horst in de fik. Dikke rookpluimen en een stank.....

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:51

Anoeska27 schreef:
In Ermelo is echter ook nog een brandmelding en daar is nog niet van bekend of het een grote of kleine brand is. Zit wel een stal aan die weg, dus ik hoop er het beste van.


Was bij mij inderdaad. Op ongeveer 500 meter voor stal is het vuur gedoofd. Vuur was een omstander opgevallen en brandweer was er snel bij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110924
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 20:49


Quir

Berichten: 17402
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:53

Pff, op het moment ruikt het enorm naar brand. Zitten precies tussen twee grote bosbranden in, allebei dichtbij.

1 is gelukkig onder controle en zover uit dat ze alleen nog nablussen nu, de andere niet onder controle en worden mensen/huizen geëvacueerd. Blusvliegtuigen uit Portugal waren aan het blussen, die gaan morgen als het licht is weer verder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar die brand lucht is zo intens.

Hannanas
Berichten: 13048
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:13

Heftig hoor quir!
Wat hebben jullie voor maatregelen getroffen op en om jullie erf om zoveel mogelijk brand tegen te houden?

daantjuhhh

Berichten: 26963
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 03:03

Bloemetje75 schreef:
In de straat gisten besloot een flapdrol onkruid weg te branden onder struiken... daar kon dus ook de brandweer komen, onkruid is weg... deel struiken ook.
Dan vraag je je ook af wat iemand denk, weken droog, harde wind.....

Even hier op inhaken. Gisteren was de gemeente hier onkruid aan het wegbranden _-:(