Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ik vertel ook maar vanuit mijn ervaring en wat ik hoor van bekenden. karuna schreef:Maar de vraag die ik eerder stelde is het soms een typisch grote stad probleem?

Ailill schreef:Dan denken we er blijkbaar anders over, wat mij betreft prima
Overigens, want je rukt het behoorlijk uit z'n verband en haalt een heel klein stukje aan uit een lap tekst: Ik bedoel(de) dat ik het dus kan begrijpen dat sommige mannen gaan fluiten/roepen naar vrouwen die er op een bepaalde manier bijlopen. Ik zie echt weleens dames voorbij komen die er gewoon ordinair en bloot bijlopen. Wat echt, en dit meen ik, wat mij betreft prima is. Iedereen moet zich kunnen kleden zoals hij of zij wil, ten allen tijde.
Echter kan ik het dan dus ook, nogmaals, begrijpen dat bepaalde mannen hierop reageren. Ben het er niet mee eens, maar goed ze doen het. Geeft een vrouw/man aan hier niet van gediend te zijn, dan moet er direct worden gestopt.
. Ze moeten aan hun vriendjes laten zien dat ze echt wel durven te sissen/fluiten/schreeuwen naar een meisje en als jij dan voorbij loopt hebt je gewoon pech. Dat die man zich zo gedraagt zegt heel weinig over de vrouw tegen wie hij dat doet volgens mij en alles over hem en zijn vriendjes. Kwa flirten heb je toch meestal ook een succes percentage van 0,1% ofzo met dergelijk apen gedrag, dat is helemaal de beloning niet?
. oomens schreef:Om nog even terug te komen op 'victim blaming'. Waarom zou dat in sommige gevallen absoluut not done zijn, terwijl bij bijvoorbeeld een fiets die gestolen is terwijl hij zonder slot op straat stond, de reactie "had je hem maar op slot moeten zetten" (of vergelijkbaar) algemeen geaccepteerd is?
Wat maakt dat we in de ene situatie de invloed van het slachtoffer allemaal lijken te erkennen en er in de andere situatie niet eens naar die invloed gehint zou mogen worden?
Citaat:Overigens, want je rukt het behoorlijk uit z'n verband en haalt een heel klein stukje aan uit een lap tekst: Ik bedoel(de) dat ik het dus kan begrijpen dat sommige mannen gaan fluiten/roepen naar vrouwen die er op een bepaalde manier bijlopen. Ik zie echt weleens dames voorbij komen die er gewoon ordinair en bloot bijlopen. Wat echt, en dit meen ik, wat mij betreft prima is. Iedereen moet zich kunnen kleden zoals hij of zij wil, ten allen tijde.
Echter kan ik het dan dus ook, nogmaals, begrijpen dat bepaalde mannen hierop reageren. Ben het er niet mee eens, maar goed ze doen het. Geeft een vrouw/man aan hier niet van gediend te zijn, dan moet er direct worden gestopt.
En ik kan dan niet begrijpen dat er mensen zijn die daar op een bepaalde manier reageren, en weiger dat te accepteren ook. Op het strand zie je veel mensen met veel bloot, zou je het daar dan ook kunnen begrijpen als er telkens gefloten of nageroepen zou worden? 
NikkiDeKerf schreef:oomens schreef:Om nog even terug te komen op 'victim blaming'. Waarom zou dat in sommige gevallen absoluut not done zijn, terwijl bij bijvoorbeeld een fiets die gestolen is terwijl hij zonder slot op straat stond, de reactie "had je hem maar op slot moeten zetten" (of vergelijkbaar) algemeen geaccepteerd is?
Wat maakt dat we in de ene situatie de invloed van het slachtoffer allemaal lijken te erkennen en er in de andere situatie niet eens naar die invloed gehint zou mogen worden?
Omdat een vrouw geen fiets is / omdat een fiets geen levend wezen is. Maar dat jij dit vergelijkbaar vindt zegt wel genoeg over hoe je erin staat
oomens schreef:Wat ik bedoelde, is dat er in sommige situaties wordt geaccepteerd dat het slachtoffer ook zelf een rol kan hebben gespeeld in wat er gebeurd is (fietsendiefstal) en in andere blijkbaar niet (aanranding/verkrachting). In beide gevallen is de dader de enige echte schuldige, maar het is nu eenmaal niet zo dat een verkrachter bij iedere passerende vrouw tot verkrachting overgaat. 'Iets' in de hele situatie bepaalt dat hij dat op het ene moment bij die ene vrouw wel doet, en op het andere moment bij een ander niet. Dat 'iets' kan heel goed ook bestaan uit wat het (potentiële) slachtoffer doet, nalaat, zegt of draagt.
NikkiDeKerf schreef:oomens schreef:Wat ik bedoelde, is dat er in sommige situaties wordt geaccepteerd dat het slachtoffer ook zelf een rol kan hebben gespeeld in wat er gebeurd is (fietsendiefstal) en in andere blijkbaar niet (aanranding/verkrachting). In beide gevallen is de dader de enige echte schuldige, maar het is nu eenmaal niet zo dat een verkrachter bij iedere passerende vrouw tot verkrachting overgaat. 'Iets' in de hele situatie bepaalt dat hij dat op het ene moment bij die ene vrouw wel doet, en op het andere moment bij een ander niet. Dat 'iets' kan heel goed ook bestaan uit wat het (potentiële) slachtoffer doet, nalaat, zegt of draagt.
Ik snapte prima wat je bedoelde hoor, dankjewel. Je bevestigt alleen maar nogmaals hoe jij erin staat, luid en duidelijk. Het feit dat jij fietsendiefstal met verkrachting vergelijkt, vind ik echt verwerpelijk. Je laatste zin vind ik zo mogelijk nog verwerpelijker, hoe kom je erop zoiets te denken en dan ook nog te zeggen...
Ailill schreef:SinneJ schreef:Ik snap je puntEn natuurlijk zeg ik niet dat ALLE jonge mannen dat doen, of willen doen. Ik heb het ook enkel over diegenen die het wel doen. Maar goed, je kan lezen wat je wil lezen als je maar hard genoeg je best doet.
Echter, hoe vaak gaat het niet over de moslims/joden/laagopgeleiden/enzovoorts? Daar scheert men ook iedereen over een kam. Of bijv. het abortus topic, nog zo'n voorbeeld van meten met 2 maten.
Attitude schreef:SinneJ schreef:Zeker wanneer ik ervaar dat die mannen mijn grenzen niet respecteren.
Hoe moeten die mannen jouw grenzen weten dan. De ene vrouw wil wel graag nageroepen worden en reageert zelfs en de anderw wil dat pertinent niet..
Ongewenst aan iemand zitten is not done he, dat voorop gesteld maar is zelfs in elke relatie ( zelfs werk ) heel moeilijk om te weten welke grenzen iemand heeft. Voor sommige kan een hand op de schouder al too much zijn.
en als je twijfelt, doe dan gewoon niet. Zo moeilijk is dat toch niet. Flirten is een spel en daar horen eerst afspraken bij. Dat je ze woordeloos opstelt wil niet zeggen dat ze er niet zijn. oomens schreef:poes schreef:Sensibiliseren kan wel snel trouwens. Kijk maar naar het bewustzijn na #metoo, of over gender, of over white privilege: stuk voor stuk onderwerpen waar bij een groot deel van de bevolking het bewustzijn ahw overnight is gegroeid.
Ik weet niet of die laatste zaken nu direct goede voorbeelden zijn. Zowel dat gendergedoe als het opgeblazen 'probleem' van 'white privilege' lijken rechtstreeks gekopieerd uit de VS en roepen hier vooral heel veel weerstand op. Ja, bewust de hakken in het zand zetten is ook bewustzijn, maar misschien niet zoals je dat gehoopt had.
Palmera schreef:@NikkideKerf: Binnen dat ene type slachtoffer bestaan natuurlijk álle stromingen: licht, donker, dik, dun, netjes gekleed, kinky gekleed, etc. Het kan plaatsvinden in het bos, op het strand, in de uitgestorven toiletten van een bioscoop tijdens een topfilm, etc.
Maar je maakt mij gewoon niet wijs dat een verkrachter zijn acties waagt bij een vrouw die "mij flik je helemaal niets" uitstraalt.
oomens schreef:. Dat 'iets' kan heel goed ook bestaan uit wat het (potentiële) slachtoffer doet, nalaat, zegt of draagt.