Toeteren, fluiten en aanspreken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Toeteren, fluiten en aanspreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:15

Buitenwijk is ook grote stad/westen/omgeving grote stad voor mij. Tenminste ik weet dat hier in de regio het niet heel veel voorkomt. Tenminste ad rem opmerkingen wel blijven plattelanders met een goed gevoel voor humor maar nee is nee.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:16

Ja in dat geval kan het best een grote stad probleem zijn ;) ik vertel ook maar vanuit mijn ervaring en wat ik hoor van bekenden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:57

karuna schreef:
Maar de vraag die ik eerder stelde is het soms een typisch grote stad probleem?

Volgens mij kan je daar niet objectief op reageren, tenzij er onderzoek naar gedaan is.

Ik moet wel zeggen dat ik me 'veiliger' voel in de grote stad, ondanks dat er daar misschien meer gebeurt. Al kan je door het bystander effect soms weinig verwachten van je medemens.
Maar stel je voor dat iemand je in de verlaten velden begint te achtervolgen...

En de mensen die er nu over vallen dat dit 'alleen over vrouwen gaat'... Volgens mij is TS een vrouw, en de meeste mensen die hier reageren ook. Logisch toch dat de meeste reacties hier vanuit vrouwelijk perspectief komen.
Natuurlijk, mannen moeten ook gewoon gerust gelaten worden op straat.
Dus misschien een vraag voor de mannen hier in het topic; hoe vaak word jij nageroepen op straat? En hoe vaak heb je je al onveilig gevoeld op straat (door vrouwen)?

Misschien is het punt gewoon dat IEDEREEN zich veilig moet kunnen voelen op straat, ongeacht geslacht, geaardheid etc.

&Ailill; waarom slaat het door als 1/3 vrouwen te maken krijgt met aanranding/verkrachting? Dat zijn toch gewoon FEITEN. Nee, iemand naroepen is geen aanranding, en geen verkrachting, dus die statistieken zullen daar niet bij zitten. Aanranding is 'al' als iemand ongewenst, met seksuele bedoelingen aan je begint te zitten. Om dat nu 'doorslaan' te noemen...

Bij het meten van zo'n statistieken neem ik aan dat de deelnemers weten wat nu precies het verschil is tussen intimidatie, aanranding en verkrachting.
Tuurlijk zijn er weer zoveel lijnen die dicht op elkaar lopen... Op een fuif zal je niet snel van aanranding spreken als een wildvreemde voor de grap op je bil slaat. Of het gewenst is is dan weer een andere zaak. Maar als een wildvreemde op straat even besluit om zoiets te doen is het vaak wel al een stuk erger, en is het sneller intimiderend... En natuurlijk zijn er nog zoveel factoren, hoe diegene die de actie uitvoert zich gedraagt, wat zijn intenties zijn, en hoe de ontvanger ermee omgaat..

Nu voel jij je 'aangevallen' omdat er mensen zeggen dat het in mannen hun aard zit, maar ik kan me nog een topic herinneren waar dit letterlijk als argument gebruikt werd. Het zit in mannen hun aard, hormonen, dus ze kunnen er niks aan doen...
Tuurlijk, ik ben het daar niet mee eens, maar het zijn niet alleen vrouwen die hier zo over denken, mannen zelf gebruiken dit argument.
Wanneer is iets dan ook uitlokken? Tuurlijk kan je reacties krijgen als je iets speciaal aanhebt. Maar moet dat dan moet van dat gefluit of 'Ksst kssst'? Of is het voor mensen gewoon moeilijk om zich met hun eigen zaken bezig te houden.
Ik vraag me oprecht af hoeveel belachelijke reacties mannen krijgen als ze op een warme zomerdag, met hun bezweette en ontblote bovenlijf rondlopen in de stad?
En dat dan in vergelijking met als een meisje in een (sport) beha zou rondlopen?
Zouden de reacties bij de man even seksueel/denigrerend/intimiderend zijn als bij de vrouw? Oprechte vraag. Natuurlijk heeft niemand hier antwoord op de laatste stelling, maar ik zou graag wel eens een onderzoek hiervan willen zien..

Ik vraag me af waarom mensen de drang hebben om ergens commentaar op te geven op zo'n manier. Het heeft uiteindelijk volgens mij niet eens een doel? Sommige mensen noemen het hier 'flirten', maar je nummer geven/vragen zou dan niet mogen. Wat is het nut van flirten op straat dan? Je loopt voorbij en je ziet die persoon mogelijk nooit meer. Nuttig dan, dat 'flirten'.
Zoveel hangt ook gewoon af van de toon van de persoon. Je merkt wel als mensen een gemeend compliment geven of het gewoon doen om stoer te doen. Als iemand zegt 'wat heb jij een lekkere kont zeg', noem ik dat geen compliment... Op die manier zie je iemand als seksobject naar mijn mening. Een wildvreemde op straat complimenten geven over zijn/haar kleding/haar etc is dan weer iets totaal anders, je kan complimenten geven zonder mensen te objectiveren.
En het gaat hier natuurlijk niet alleen over heteroseksuele mannen. Genoeg mannen/vrouwen die gay zijn die dit gedrag ook vertonen en dat keur ik ook niet goed. Al zie ik zo'n ongewenste intimidaties veel minder op holebi fuiven dan in een 'normale' heteroclub.

Zo was ik om middernacht onderweg naar mijn vrienden met mijn longboard, en toen kwam ik ook voorbij twee mannen die eerst gewoon 'Goede avond' zeiden of iets in die aard. Ik had mijn oortjes in dus ik kon het niet goed horen, en ja, in mijn hoofd dacht ik al van 'Oh nee', want zo beginnen veel irritante mannen met een gesprek. Omdat ik het niet goed hoorde knikte en lachte ik gewoon even en liep ik door.
Uiteindelijk riep één van hun toen ik iets verder was "Wacht meisje, kom eens naar hier. Geen bang hebben eah. Maar dat is toch een longboard?"
Dat deze mannen zelf zeiden 'geen bang hebben', zegt volgens mij genoeg. Zij weten dat het intimiderend over kan komen als je iemand die helemaal alleen, midden in de nacht, naroept. :+

Uiteindelijk hadden we gewoon een gesprek over welk board hij het beste voor zijn zoontje kon kopen. Kijk, zoiets kan ik oprecht appreciëren en het maakt mijn dag (of nacht) ook echt goed.
Maar mensen die je als gebruiksvoorwerp zien krijgen echt geen respect...

Zelf kijk ik ook wel uit zoals Ailill zei, naar andere mensen die lastig gevallen worden (of het moeilijk hebben). De wereld zou al een stuk mooier worden als mensen wat behulpzamer waren. En ik denk altijd; als ik met mijn sociale awkwardness mensen van de straat pluk die het moeilijk hebben, kan ten minste één van de 100 mensen die in de buurt zijn dat ook..
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 30-05-18 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:01

Volgens mij bedoeld Ailill dat er gezegd wordt dat 1/3 mannen verkrachters zouden zijn en niet dat 1/3 vrouwen aangerand is/geweest/wordt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:09

Maar dat is niet gezegd geweest. Er werd gezegd dat 1/3 vrouwen te maken krijg met aanranding/verkrachting.
Al zou het natuurlijk handiger om dit te splitsen. Er zit nog een heel verschil tussen aanranding en verkrachting. Al kunnen sommige aanrandingen evengoed traumatisch zijn.

Hier reageerde ik op; "Dan komen er vervolgens uitspraken voorbij in de trant van 1 op de 3 vrouwen krijgt te maken met aanranding/verkrachting (excuses, ik las eerder te maken met aanranding/verkrachting door enkel mannen). Daar begint het in mijn optiek door te slaan."

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:14

Ik zei het eerder vandaag inderdaad verkeerd, in mijn meest recente staat het juist. Kan nu niet inhoudelijk reageren, probeer er dit weekend op terug te komen.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:48

Het werkt natuurlijk maar beperkt maar in de bus/metro geeft het soms wel het gewenste effect op "loerders"

Heel flink in je neus peuteren en daar naar kijken (een paar keer herhalen) dit heb ik van mijn moeder geleerd en toch wel n paar keer gedaan

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:53

lovelynutia schreef:
Het werkt natuurlijk maar beperkt maar in de bus/metro geeft het soms wel het gewenste effect op "loerders"

Heel flink in je neus peuteren en daar naar kijken (een paar keer herhalen) dit heb ik van mijn moeder geleerd en toch wel n paar keer gedaan

_O- Briljant.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:58

Ailill schreef:
Dan denken we er blijkbaar anders over, wat mij betreft prima :)

Overigens, want je rukt het behoorlijk uit z'n verband en haalt een heel klein stukje aan uit een lap tekst: Ik bedoel(de) dat ik het dus kan begrijpen dat sommige mannen gaan fluiten/roepen naar vrouwen die er op een bepaalde manier bijlopen. Ik zie echt weleens dames voorbij komen die er gewoon ordinair en bloot bijlopen. Wat echt, en dit meen ik, wat mij betreft prima is. Iedereen moet zich kunnen kleden zoals hij of zij wil, ten allen tijde.

Echter kan ik het dan dus ook, nogmaals, begrijpen dat bepaalde mannen hierop reageren. Ben het er niet mee eens, maar goed ze doen het. Geeft een vrouw/man aan hier niet van gediend te zijn, dan moet er direct worden gestopt.

Ik vind dat altijd een beetje een onzinnig argument. Volgens mij worden veel vrouwen helemaal niet lastig gevallen omdat mannen zo op vrouwen reageren. Mannen die naar je sissen/fluiten/schreeuwen ect willen gewoon het bovenste aapje op de apenrots zijn >;) :o? . Ze moeten aan hun vriendjes laten zien dat ze echt wel durven te sissen/fluiten/schreeuwen naar een meisje en als jij dan voorbij loopt hebt je gewoon pech. Dat die man zich zo gedraagt zegt heel weinig over de vrouw tegen wie hij dat doet volgens mij en alles over hem en zijn vriendjes. Kwa flirten heb je toch meestal ook een succes percentage van 0,1% ofzo met dergelijk apen gedrag, dat is helemaal de beloning niet?
Veruit de meeste vrouwen die ik ken zijn wel eens lastig gevallen/nagefloten/achtervolgd etc op straat en veruit de meeste vrouwen die ik ken hebben gewoon een hele normale kleding stijl, op het saaie af eigenlijk :O :Z .

Mannen of vrouwen die niet snappen hoe flirten werkt en daardoor bedreigend kunnen zijn. Door het kiezen van onhandige plekken, tijdstippen etc te opdringerig doen, geen signalen oppikken heb je natuurlijk ook nog. En die vallen heus ook niet alleen op sletterige types? Dus dat heeft ook niets met elkaar te maken. Bij een man is het vaak gewoon bedreigender omdat een man de ander vaker fysiek de baas zou kunnen mocht ie kwaad willen.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:22

oomens schreef:
Om nog even terug te komen op 'victim blaming'. Waarom zou dat in sommige gevallen absoluut not done zijn, terwijl bij bijvoorbeeld een fiets die gestolen is terwijl hij zonder slot op straat stond, de reactie "had je hem maar op slot moeten zetten" (of vergelijkbaar) algemeen geaccepteerd is?
Wat maakt dat we in de ene situatie de invloed van het slachtoffer allemaal lijken te erkennen en er in de andere situatie niet eens naar die invloed gehint zou mogen worden?

Omdat een vrouw geen fiets is / omdat een fiets geen levend wezen is. Maar dat jij dit vergelijkbaar vindt zegt wel genoeg over hoe je erin staat :o

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:32

Citaat:
Overigens, want je rukt het behoorlijk uit z'n verband en haalt een heel klein stukje aan uit een lap tekst: Ik bedoel(de) dat ik het dus kan begrijpen dat sommige mannen gaan fluiten/roepen naar vrouwen die er op een bepaalde manier bijlopen. Ik zie echt weleens dames voorbij komen die er gewoon ordinair en bloot bijlopen. Wat echt, en dit meen ik, wat mij betreft prima is. Iedereen moet zich kunnen kleden zoals hij of zij wil, ten allen tijde.

Echter kan ik het dan dus ook, nogmaals, begrijpen dat bepaalde mannen hierop reageren. Ben het er niet mee eens, maar goed ze doen het. Geeft een vrouw/man aan hier niet van gediend te zijn, dan moet er direct worden gestopt.

Gast, weet je wel hoe warm het is?? Ik loop met dit weer er niet bloot bij om opmerkingen uit te lokken of nagefloten te worden maar omdat het bloedheet is, en ik ben vast niet de enige. Man ik loop hier weg te fikken als niet minstens 65% van mijn huid bloot mag zijn met dit weer :') En ik kan dan niet begrijpen dat er mensen zijn die daar op een bepaalde manier reageren, en weiger dat te accepteren ook. Op het strand zie je veel mensen met veel bloot, zou je het daar dan ook kunnen begrijpen als er telkens gefloten of nageroepen zou worden? :?

Je laatste zin, nee, het zou omgedraaid moeten zijn. Misschien zouden mensen er vanuit moeten gaan dat fluiten en roepen ongewenst gedrag is wat zelfs in sommige situaties een onveilig gevoel kan creëren. Het eerst doen en daarna wachten of de ander aangeeft daar wel of niet van gediend te zijn, is de omgekeerde wereld, want je hebt het dan toch al gedaan? En ff realistisch; welke nafluiter gaat nou checken of de ontvanger OK was met dat gedrag? :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:43

Sterker nog, in de sauna is iedereen naakt en wordt er ook nergens geroepen en gesist.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:49

NikkiDeKerf schreef:
oomens schreef:
Om nog even terug te komen op 'victim blaming'. Waarom zou dat in sommige gevallen absoluut not done zijn, terwijl bij bijvoorbeeld een fiets die gestolen is terwijl hij zonder slot op straat stond, de reactie "had je hem maar op slot moeten zetten" (of vergelijkbaar) algemeen geaccepteerd is?
Wat maakt dat we in de ene situatie de invloed van het slachtoffer allemaal lijken te erkennen en er in de andere situatie niet eens naar die invloed gehint zou mogen worden?

Omdat een vrouw geen fiets is / omdat een fiets geen levend wezen is. Maar dat jij dit vergelijkbaar vindt zegt wel genoeg over hoe je erin staat :o

Nee, dat zegt wat jij erin leest. Ik zeg nergens dat een vrouw een fiets is of een voorwerp.
Ik zeg ook nergens dat een vrouw dan maar door haar man/vader/broer 'op slot gezet' moet worden (al is dat wel een oplossing die in sommige landen/culturen wordt gekozen).

Wat ik bedoelde, is dat er in sommige situaties wordt geaccepteerd dat het slachtoffer ook zelf een rol kan hebben gespeeld in wat er gebeurd is (fietsendiefstal) en in andere blijkbaar niet (aanranding/verkrachting). In beide gevallen is de dader de enige echte schuldige, maar het is nu eenmaal niet zo dat een verkrachter bij iedere passerende vrouw tot verkrachting overgaat. 'Iets' in de hele situatie bepaalt dat hij dat op het ene moment bij die ene vrouw wel doet, en op het andere moment bij een ander niet. Dat 'iets' kan heel goed ook bestaan uit wat het (potentiële) slachtoffer doet, nalaat, zegt of draagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:02

Mars schreef:
Sterker nog, in de sauna is iedereen naakt en wordt er ook nergens geroepen en gesist.

:j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:18

Echt joh... uitlokking... in Japan hoeft mijn fiets niet op slot ... maar goed daar hebben ze dan ook weer andere problemen... dat is echt de puurste vorm van victim blaming
Zijn we echt zo geindoctrueerd dat sommige vrouwen echt denken het een compliment is als je wordt lastig gevallen? Eigenlijk is dat toch te triest voor woorden.... maar goed daarom houdt dit systeem zichzelf ook mooi in stand... in dit topic lijkt ook bijna meer aandacht te zijn voor de rol vd man (en dan vooral die onschuldige die echt fatsoenlijk is) ..... maar eigenlijk zou de aandacht toch vooral moeten gaan naar al die mensen die aangeven dat ze zich met enige regelmaat onveilig voelen in de publieke ruimte. Want wie heeft er baat bij dat mensen zich bedreigd en onveilig voelen op straat.? Waarom wil je dat weg wuiven met ... ja maar... niet iedereen bedreigt anderen? Nee... gelukkig niet maar dat doet toch niks onder aan het gevoel van al die mensen die zich wel onveilig voelen (met reden) ... maar die moeten zich kennelijk maar niet aanstellen... en juist dat stukje vind ik nog triester... je moet het maar slikken en je mond houden als je dat gevoel hebt...

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:23

Ik denk dat bijna elke vrouw/meisje dergelijke dingen meemaakt. Het zijn zeker niet alle mannen maar bepaalde rotte appels. En ik kan je verzekeren dat je je echt rot en bang voelt wanneer het je overkomt. Waar ik na school werk als serveerster gebeurt het ook vaak genoeg, en dit is een deftige zaak en geen bruin café. Vooral met 1 persoon in het bijzonder, daar mocht ik als 16jarige altijd iets van op zijn kosten drinken. Maar onrechtstreeks verwachtte hij dan dingen terug, stelde ongepaste vragen, raakte mij aan, ... Wanneer ik een drankje weigerde was hij boos en moesten mijn mannelijke collega’s in de gaten houden of hij me niet ergens in de zaak insloot. 8)7
Verder heb ik op mijn eentje zowat in alle hoeken van de wereld gezeten. Vreemd genoeg voelde ik mij in bepaalde landen een pak veiliger terwijl de situatie overal ongeveer hetzelfde was. In Australië bijvoorbeeld moest ik me na het uitgaan geen zorgen maken om alleen door de stad te lopen. Alleen in de club had je wel vaak jongens/mannen die je niet met rust lieten, maar verder niet agressief. Ik heb ook een tijdje in Parijs gewoond en dat was een pure hel. Ik werd achtervolgd in de metro, er werd in mijn oor gefluisterd tijdens het kruisen, gevraagd of ik niet mee ging, ... Ik durfde zelfs niet buiten komen na zonsondergang. En als ik dat wel eens deed omdat ik naar de film ging, moest ik verdomd hard opletten. Vaak genoeg was het metroperron zo goed als leeg buiten een groepje jongens. Je zag ze dan vanop afstand al wijzen en fluisteren. Als de metro dan eindelijk daar was, deed ik alsof ik in een bepaalde wagon ging stappen zodat de jongens in die wagon stappen en ik snel een andere kon nemen.
Ik woonde vlak buiten de stad/de muur. En er liepen daar vreemd genoeg amper vrouwen op straat vooral mannen. Ik vond het echt heel intimiderend, zeker na al die voorvallen die bijna dagelijks gebeurden. Ik had het gevoel dat als er iets moest gebeuren en ik zocht hulp, ik die daar niet kreeg. Ik ben zeker geen racist, maar daar liepen vooral mannen rond van buitenlandse origine en dan viel ik als blond meisje enorm op, werd ook gigantisch aangestaard. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. En omdat ik ook nog maar 20 jaar ben, ‘weinig’ levenservaring is het alleen maar enger.

In geen enkel van de gevallen was ik uitdagend gekleed, ik ga uit in een lange broek en voor de rest was ik deftig gekleed voor school en werk.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:37

oomens schreef:
Wat ik bedoelde, is dat er in sommige situaties wordt geaccepteerd dat het slachtoffer ook zelf een rol kan hebben gespeeld in wat er gebeurd is (fietsendiefstal) en in andere blijkbaar niet (aanranding/verkrachting). In beide gevallen is de dader de enige echte schuldige, maar het is nu eenmaal niet zo dat een verkrachter bij iedere passerende vrouw tot verkrachting overgaat. 'Iets' in de hele situatie bepaalt dat hij dat op het ene moment bij die ene vrouw wel doet, en op het andere moment bij een ander niet. Dat 'iets' kan heel goed ook bestaan uit wat het (potentiële) slachtoffer doet, nalaat, zegt of draagt.

Ik snapte prima wat je bedoelde hoor, dankjewel. Je bevestigt alleen maar nogmaals hoe jij erin staat, luid en duidelijk. Het feit dat jij fietsendiefstal met verkrachting vergelijkt, vind ik echt verwerpelijk. Ik zou niet eens weten waar ik moet beginnnen om uit te leggen waarom dat twee totaal andere dingen zijn, omdat je echt een soort basic vorm aan empathie of inlevingsvermogen mist als je deze dingen vergelijkt. (En gelukkig is in mijn omgeving bij een gejatte fiets meestal een reactie van medeleven normaler, en een 'kunnen mensen niet met hun fikken van andermans spullen afblijven', overigens).

Je laatste zin vind ik zo mogelijk nog verwerpelijker, hoe kom je erop zoiets te denken en dan ook nog te zeggen... Het enige wat je hiermee doet is juist wél impliceren dat de schuld eigenlijk niet alleen bij de verkrachter ligt, maar ook bij het slachtoffer, of dat die het had kunnen voorkomen door iets anders te zeggen of dragen.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 30-05-18 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:44

NikkiDeKerf schreef:
oomens schreef:

Ik snapte prima wat je bedoelde hoor, dankjewel. Je bevestigt alleen maar nogmaals hoe jij erin staat, luid en duidelijk. Het feit dat jij fietsendiefstal met verkrachting vergelijkt, vind ik echt verwerpelijk. Je laatste zin vind ik zo mogelijk nog verwerpelijker, hoe kom je erop zoiets te denken en dan ook nog te zeggen...

Ik lees echt niet dat een fietsendiefstal op dezelfde lijn word gezet als verkrachting.

Maar ik sluit me wel wel aan bij de laatste alinea van Oomens. Waarom bij de één wel en de ander niet? Waar kiest een dader zijn slachtoffer op uit? Niet op kracht, daar zijn ze te laf voor. En juist daarom blijf ik hameren op zelfverdediging. Dat geeft namelijk ook zelfvertrouwen.

En nu niet weer gaan brullen dat dat niet nodig moet zijn. Want als een ander niet ergens aan begint moet je toch echt zelf stappen ondernemen. Voor je eigen zelf(verdediging).

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:48

Het wordt letterlijk met elkaar vergeleken hoor, dat is geen interpretatie oid.

En jaaa, waarom bij de een wel en de ander niet? Voorkeur van de verkrachter? Voor een persoon, locatie, setting/situatie? Denk je nou werkelijk dat elke situatie van aanranding/verkrachting alleen gericht is op één type slachtoffer?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:05

Ailill schreef:
SinneJ schreef:
En natuurlijk zeg ik niet dat ALLE jonge mannen dat doen, of willen doen. Ik heb het ook enkel over diegenen die het wel doen. Maar goed, je kan lezen wat je wil lezen als je maar hard genoeg je best doet.
Ik snap je punt :j

Echter, hoe vaak gaat het niet over de moslims/joden/laagopgeleiden/enzovoorts? Daar scheert men ook iedereen over een kam. Of bijv. het abortus topic, nog zo'n voorbeeld van meten met 2 maten.

Bokt is niet 1 persoon. Bovenstaande zou ik ook nooit doen gewoon.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:09

Attitude schreef:
SinneJ schreef:
Zeker wanneer ik ervaar dat die mannen mijn grenzen niet respecteren.

Hoe moeten die mannen jouw grenzen weten dan. De ene vrouw wil wel graag nageroepen worden en reageert zelfs en de anderw wil dat pertinent niet..

Ongewenst aan iemand zitten is not done he, dat voorop gesteld maar is zelfs in elke relatie ( zelfs werk ) heel moeilijk om te weten welke grenzen iemand heeft. Voor sommige kan een hand op de schouder al too much zijn.

Dat heet empatisch vermogen. De boel aftasten. Niet gelijk gillen ‘he hete mama waar ga jij met die meloenen naar toe’. Zoiets :+ en als je twijfelt, doe dan gewoon niet. Zo moeilijk is dat toch niet. Flirten is een spel en daar horen eerst afspraken bij. Dat je ze woordeloos opstelt wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:13

@NikkideKerf: Binnen dat ene type slachtoffer bestaan natuurlijk álle stromingen: licht, donker, dik, dun, netjes gekleed, kinky gekleed, etc. Het kan plaatsvinden in het bos, op het strand, in de uitgestorven toiletten van een bioscoop tijdens een topfilm, etc.

Maar je maakt mij gewoon niet wijs dat een verkrachter zijn acties waagt bij een vrouw die "mij flik je helemaal niets" uitstraalt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:15

oomens schreef:
poes schreef:
Sensibiliseren kan wel snel trouwens. Kijk maar naar het bewustzijn na #metoo, of over gender, of over white privilege: stuk voor stuk onderwerpen waar bij een groot deel van de bevolking het bewustzijn ahw overnight is gegroeid.

Ik weet niet of die laatste zaken nu direct goede voorbeelden zijn. Zowel dat gendergedoe als het opgeblazen 'probleem' van 'white privilege' lijken rechtstreeks gekopieerd uit de VS en roepen hier vooral heel veel weerstand op. Ja, bewust de hakken in het zand zetten is ook bewustzijn, maar misschien niet zoals je dat gehoopt had.

Er is veel weerstand (maar dat is vaak een eerste stap bij verandering) maar ook zeer veel sensibilisering. Een wakker worden. Tot 2 jaar geleden had ik nog nooit van white privilege gehoord. Nu gaat er geen dag voorbij dat ik hier niet even aan herinnerd word. Ik vind het absoluut goede voorbeelden. Ook hier is nu weerstand. Maar ik zie ook veel gelijkenissen: eigenlijk is iedereen het wel eens dat eens er duidelijk gemaakt wordt dat iets niet geapprecieerd wordt, het dan ook moet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:15

Palmera schreef:
@NikkideKerf: Binnen dat ene type slachtoffer bestaan natuurlijk álle stromingen: licht, donker, dik, dun, netjes gekleed, kinky gekleed, etc. Het kan plaatsvinden in het bos, op het strand, in de uitgestorven toiletten van een bioscoop tijdens een topfilm, etc.

Maar je maakt mij gewoon niet wijs dat een verkrachter zijn acties waagt bij een vrouw die "mij flik je helemaal niets" uitstraalt.

Sommige verkrachters kicken daar juist op. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:24

oomens schreef:
. Dat 'iets' kan heel goed ook bestaan uit wat het (potentiële) slachtoffer doet, nalaat, zegt of draagt.

Dat klopt. Maar wat bedoel je hier mee? Dat het slachtoffer het dus had kunnen voorkomen? Dat aanranders op bepaalde situaties/kenmerken/etc valken is absoluut waar. Dat een vrouw alleen in een verlaten straat ook een makkelijker slachtoffer is, is ook waar.

En dat je dan kunt waarschuwen: loop liever niet alleen snachts in die en die buurt, dat is dan iets wat je helaas kunt doen ja.

Maar achteraf zeggen: oei zonde meisje, maar ja waarom liep je daar ook alleen? Dat kan gewoon echt niet vind ik.