Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:30

Als je de discussie wegtrekt bij een persoonlijke beslissing en er een maatschappelijke beslissing van moet maken is het inderdaad best complex.

Bijvoorbeeld, wat als bevolkingsgroei ineens krimp wordt? we weten helemaal niet zo goed hoe daarmee om te gaan omdat in het recente verleden alles groei was.

Ik geloof zeker dat onze toekomstige generatie daar wel uit gaat komen, zij groeien op met onze begeleiding maar in een nieuwere wereld, met andere invloeden en het vinden van oplossingen is mens eigen. We zijn overlevers, we passen ons aan, we vinden dingen uit etc.

Hier is de welvaart groot, dat maakt dat onze kinderen op kunnen groeien in veiligheid, met goede gezondheidszorg, met onderwijs en alle kansen!! Je ziet echter dat in de huidige welvaartsmaatschappij kleinere gezinnen zijn. Met dank aan anticonceptie en deels aan cultuur.

De discussie wie wel en niet kinderen zou mogen krijgen is natuurlijk een absoluut taboe. Mag je een grens trekken, en waar dan? Denk aan het krijgen van kinderen voor mensen met een laag IQ of verstandelijke beperking of de (huidige) tweekindpolitiek in China.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:42

Dee_Es schreef:
Je kan aan dit topic wel goed zien wat de trend van het moment is. Paar jaar terug dikke paniek vanwege vergrijzing en dat er later niemand is om voor ons als bejaarden te zorgen en betalen en nu gaat het ineens alleen maar over milieubelasting (hebben die mensen zonder kind dan ook geen paard?).

Mijn werk heeft alles met een duurzaam milieu te maken maar om die reden geen kinderen te krijgen vind ik apart. Je zal maar net dat kindje op de wereld zetten die de oplossing vindt voor energieopslag zonder giftige accu's.

Mijn vriend en ik hebben geen kinderwens maar wij denken soms juist: moeten wij eigenlijk juist wel kindjes op de wereld zetten. Want we hebben alles voor elkaar om een kind een stabiele jeugd te geven en dat kindje zou dan verder kunnen gaan waar wij dat niet meer kunnen met de wereld een klein beetje beter maken.

Amen _/-\o_

bruintje123

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:46

Misschien was dat geweldige kindje wel je eerste, hoefde er geen 3 na te komen :P :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:53

bruintje123 schreef:
Misschien was dat geweldige kindje wel je eerste, hoefde er geen 3 na te komen :P :+

Ze zijn alle 3 geweldig op hun eigen en vooral ook sociale manier. Ik ben trots op ze en er bij deze ook trots op dat ze er zijn.

Slecht als je een lievelingskind zou hebben..want zo bekijk je het dan wel. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:56

Alle ouders ontwikkelen een (lichte) voorkeur voor een bepaald kind ;) Daar is niets aan te doen. Vroeg of laat, als kind of volwassene dat gebeurt nou eenmaal :D Voorkeur is misschien niet het beste woord maar je band is met 1 toch vaak ‘anders’.

Ik weet wel wat ik ben bij mijn ouders _O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:57

bruintje123 schreef:

Dat zeg ik wel eens als mensen vragen waarom geen 2e. Deze is toch prima? Moet je ze zien kijken :')

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:57

Ieder kind is uniek en speciaal, daar valt ook niet aan te tornen. Bijna alle ouders zijn trots op hun kinderen en zullen ze alles geven wat ze nodig hebben. Het zit in ons om onze kinderen te verzorgen, liefde te geven en te beschermen met ons leven.

bruintje123 schreef:

Of pas je 7e kind... Dan moet je nog even...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:09

Kelly_ann schreef:
Ieder kind is uniek en speciaal, daar valt ook niet aan te tornen. Bijna alle ouders zijn trots op hun kinderen en zullen ze alles geven wat ze nodig hebben. Het zit in ons om onze kinderen te verzorgen, liefde te geven en te beschermen met ons leven.

bruintje123 schreef:

Of pas je 7e kind... Dan moet je nog even...

Soms denk ik wel eens dat status belangrijker is bij sommige ouders, dat grote huis met een beste hypotheek en minimaal 3 reizen per jaar...ook hoor ik wel eens wat van de oudste die op kamers woont. Leeftijdsgenoten die het helemaal niet zo leuk hebben gehad thuis...weer terug komend op overvragen/prestatiedruk, niet alleen door school.

Ik heb het over sociaal, ruimdenkend, hun best doen, terwijl sommige ouders pas maar trots kunnen zijn als hun kind achten, negens en tienen haalt op school.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:13

Een kind alles geven wat hij nodig heeft is na de basisbehoeften (veiligheid, onderdak, eten/drinken) voor iedere persoon verschillend afhankelijk van de welvaart, cultuur en persoonlijke invulling.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:28

Kelly_ann schreef:
Een kind alles geven wat hij nodig heeft is na de basisbehoeften (veiligheid, onderdak, eten/drinken) voor iedere persoon verschillend afhankelijk van de welvaart, cultuur en persoonlijke invulling.

Natuurlijk, als het kind gelukkig is maakt het helemaal niet uit waar en waarin het woont of wat het extra krijgt. Maar het hangt af hoe ouders met hun kinderen omgaan. Met een dak boven je hoofd en eten op tafel elke dag wil het nog niet zeggen dat je je geborgen en gewaardeerd voelt.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 05-01-18 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:30

Dee_es, ook een goede :j.

Onze ouders zaten met soortgelijke vraagstukken. Dat zal altijd blijven denk ik. Vind IK persoonlijk gezinnen van 14 kinderen nodig? Niet direct. Maar vind ik het nodig dat iemand 4 honden heeft? Of adoptiehonden uit Roemenië haalt (om even over belasting van het mileu te praten). Nee. Maar allemaal dragen we op onze eigen manier bij aan vervuiling en verkl0ting van de aarde. Als we dan de kindjes die we op de wereld zetten ook bijbrengen dat ze lief moeten zijn voor onze wereld en bewustzijn bijbrengen dan kan het inderdaad zo maar eens zijn dat het ooit, ooit nog goed komt met ons ;).

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:42

Misschien heb ik er volledig overheen gelezen maar wat ik mij afvraag, wat vinden je eigen kinderen er van TS, nog een broertje of zusje er bij? Dat lijkt me net zo belangerijk, om hun *eerlijke* mening mee te nemen. Eerlijk heb ik overigens tussen * gezet omdat soms kinderen wel eens hun eigen belang achter willen stellen om hun ouders gelukkig te hebben/houden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:45

Dat lijkt mij inderdaad ook een goed punt, in welk opzicht heeft het eventuele 4e kindje invloed op het leven van de 3 kinderen die je al hebt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:05

Dit is waarschijnlijk totaal off-topic maar ik wil TS toch even complimenteren op haar reacties in dit topic. Kinderen blijven voor een ieder een gevoelig onderwerp waarbij emoties/meningen/gevoelens ed hoog op kunnen lopen (wat logisch is). Dit neemt snel de overhand in reacties. Zoals O.a. In dit topic te merken is. Toch blijft TS zeer netjes in haar reacties en laat ze iedereen in hun waarde wat hij/zij ook voor mening heeft en weet ook daar wat positiefs uit te halen. En ik dacht echt even als de hele wereld zo met elkaar communiceert en denkt dan zouden er geen problemen zijn in de wereld. Dus TS of je het bij 3 kinderen houd of voor een 4de gaat of misschien nog wel meer. Als je jouw kids jouw manier van communiceren/denken over kunt brengen. Dat ze altijd het positieve in dingen kunnen zien en ook al denkt een ander anders dat dit niet gelijk goed of fout is. Dan zit de toekomst weer een beetje beter uit, wat die toekomst ook mag zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:14

Vermoeide ouders in ieder geval de eerste maanden, maar goed dat hoeft ook niet heel nadelig te zijn, ligt er ook aan hoe flexibel je zelf bent en hoe flexibel je kinderen zijn.

Vind het een goede vraag van paardje87.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:15

M_D_H schreef:
Ik ben geen moeder dus verbeter mij maar als ik het verkeerd heb...
Maar ik dacht dat een moeder altijd het belang van haar kinderen voor haar eigen belangen stelde?

En met dat gegeven vraag ik mij echt af hoe je nog kan nadenken over een 4de kindje terwijl je oudste dochter al aangeeft graag dingen met jullie alleen te willen doen en dat je daarop zelf schrijft dat je er van baalt dat je haar niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven die ze nodig heeft...
Besef je wel dat die persoonlijke aandacht met een vierde kindje nog meer gedeeld moet worden waardoor zij nog minder persoonlijke aandacht krijgt als dat ze op dit moment krijgt en dus nog minder persoonlijke aandacht dan zij op dit moment nodig heeft?

Uiteraard is het logisch dat je kinderen moeten leren dat aandacht gedeeld moet worden...
Maar er dan nog een kindje bij willen vind ik vreemd en met bovenstaand gegeven in mijn achterhoofd weet ik ook niet of dat je oudste dochter wel ten goede komt...

Die vraag was al gesteld :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:20

Nog geen antwoord op gekomen toch? of heb ik die gemist?

De oudste hier was 5 toen ik van de 3e zwanger was en hebben het zelf nooit gevraagd. :o

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:39

bruintje123 schreef:
M_D_H schreef:
Ik ben geen moeder dus verbeter mij maar als ik het verkeerd heb...
Maar ik dacht dat een moeder altijd het belang van haar kinderen voor haar eigen belangen stelde?

En met dat gegeven vraag ik mij echt af hoe je nog kan nadenken over een 4de kindje terwijl je oudste dochter al aangeeft graag dingen met jullie alleen te willen doen en dat je daarop zelf schrijft dat je er van baalt dat je haar niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven die ze nodig heeft...
Besef je wel dat die persoonlijke aandacht met een vierde kindje nog meer gedeeld moet worden waardoor zij nog minder persoonlijke aandacht krijgt als dat ze op dit moment krijgt en dus nog minder persoonlijke aandacht dan zij op dit moment nodig heeft?

Uiteraard is het logisch dat je kinderen moeten leren dat aandacht gedeeld moet worden...
Maar er dan nog een kindje bij willen vind ik vreemd en met bovenstaand gegeven in mijn achterhoofd weet ik ook niet of dat je oudste dochter wel ten goede komt...

Die vraag was al gesteld :)

Ik heb nog geen antwoord er op gezien, en ik bedoel dan ook letterlijk dat TS aan haar kinderen vraagt om eerlijk antwoord te geven van "wat zouden jullie er van vinden als er een broertje of zusje bij komt" bijvoorbeeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:40

Maar kun je een eerlijk antwoord verwachten van een klein kindje die niet eens gevolgen van eigen handelen kunnen zien? Laat staan van gevolgen vanuit buiten.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:51

bruintje123 schreef:
Maar kun je een eerlijk antwoord verwachten van een klein kindje die niet eens gevolgen van eigen handelen kunnen zien? Laat staan van gevolgen vanuit buiten.

Ik denk dat haar kinderen en met name haar oudste dochter, wel kunnen aangeven wat zij er van vinden, gewoon hun mening. De mening van jonge kinderen kunnen enorm puur zijn. Ik ken genoeg kinderen die eerlijk zeggen dat ze geen broertje of zusje er bij willen vanwege bijvoorbeeld drukte. Je hoeft niet de gevolgen van eigen handelen in te kunnen zien om je mening te geven of je wel of niet gelukkig word van een broertje of zusje extra. Overigens heb ik niet de leeftijden meegekregen van de kinderen, daar over kan ik heen hebben gelezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:53

Ze kunnen de gevolgen niet in zijn geheel overzien (kunnen de meeste volwassenen niet eens, al was het maar omdat je nooit weet wat voor kindje het zal zijn :P ) maar zeker de oudste die weet inmiddels toch wel hoe het is met een baby in huis en of ze dat wel of geen leuk idee vindt als er weer een baby bij komt :)

Als kind bvb. heel duidelijk reageert van "Nee hè niet wéér een baby waar jullie de hele dag mee bezig zijn!" dan is dat toch best duidelijk :P

Het is sowieso wel fijn voor kinderen als ze een beetje betrokken worden bij beslissingen die hen ook beïnvloeden. Als ouder ken je als het goed is je kind goed genoeg om wat het zegt op de juiste manier te interpreteren :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:54

Maar misschien zeggen ze ja leuk,maar beseffen niet dat ze minder aandacht krijgen, de gevolgen dus.
Zo bedoel ik het meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:56

Je moet natuurlijk wel een beetje doorvragen met wat voorbeelden erbij van hoe het zal zijn, zodat kind een realistisch plaatje krijgt om de mening over te geven :)

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:59

bruintje123 schreef:
Maar misschien zeggen ze ja leuk,maar beseffen niet dat ze minder aandacht krijgen, de gevolgen dus.
Zo bedoel ik het meer.

Klopt maar met betrekking tot de oudste, die geeft nu al aan naar mening weinig persoonlijke aandacht te krijgen, dus ik denk , maar dat is natuurlijk mijn gedachte, dat zij wel kan aangeven wat ze er van vind met 'toekomst gevolgen'

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:02

Zij inderdaad wel, maar zoals ik begrepen heb is de jongste 9 maanden, die daar tussen zit weet ik ook niet, maar of die dat al fijn kan aangeven?
De oudste vind het al geen goed plan.