Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:05

Deetjeeuh schreef:
Als het zou worden afgeschaft vind ik zonde. Voor de meesten is het toch heel leuk om naar te kijken, een vrolijke bijeenkomst met je familie of vrienden, met z'n allen het nieuwe jaar in knallen.
Is dat zo? Dat waag ik echt te betwijfelen. Ik las ergens dat 80% van de Nederlanders er geen traan om zal laten als vuurwerkverkoop aan particulieren verboden wordt...
Het traditie-argument ga ik niet eens op in. Stierengevechten zijn in Spanje ook traditie, en daar val je waarschijnlijk wel over. Dat iets traditie zou zijn, is voor mij geen reden om het maar te handhaven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:06

Deetjeeuh schreef:
In mijn ogen is er niks mis met 2 dagen vuurwerk knallen, zolang dat maar nageleefd wordt.

2 dagen is gelukkig nooit toegestaan geweest, maar is in elk geval een probleem voor alle mensen en dieren die niet de straat op kunnen. Het is ook behoorlijk lang voor mensen met bv PTSS of aandoeningen als cerebrale parese, die erg last hebben van schrikreacties. Voor een uurtje of zo zijn er nog wel oplossingen te vinden, voor een paar dagen wordt dat vrij ingrijpend.

En, daarbij, het wordt niet nageleefd. Het is leuk om na te denken over hoe het zou zijn, maar de realiteit is dat het niet wordt nageleefd en dat handhaving erg lastig is omdat het zo makkelijk is om even snel wat aan te steken en dan weg te lopen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:07

Laurora schreef:
Er is vorig jaar voor 68 miljoen (!) euro aan vuurwerk de lucht in gegaan. Hoeveel arme gezinnen er daarmee wel niet gevoed zouden kunnen worden...

Wat een drogreden. Die 68 miljoen zijn uitgegeven door particulieren die anders geen cent van dat bedrag aan een arm gezin gedoneerd zouden hebben.
Daarbij, van het geld dat ze uitgeven aan hun kerstdiner, kerstboom, vakantie of welke andere bestemming dan ook, zou je precies hetzelfde kunnen beweren.
Laatst bijgewerkt door oomens op 31-12-17 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:11

Ik verbaas me elk jaar weer over hoe bizar veel geld er wordt uitgegeven aan deze rommel. En de rest van het jaar maar klagen dat alles duurder wordt :D. Ik heb er niks mee en van mij mag het helemaal afgeschaft worden. Slachtoffers die vallen door illegaal vuurwerk kan ik echt geen medelijden mee hebben. Mijn honden zijn er gelukkig niet bang voor, maar wat te denken van vogels; herten; e.d. Ik ben ook wel benieuwd hoe veel mensen de politie bellen als er al ruim voor oud en nieuw vuurwerk afgestoken wordt. Ik woon in een klein dorp, twee minuten van het buitengebied. Daar is het nog lekker rustig. Bij mij achter zijn alleen maar weilanden en hier werd vorige week al carbid afgeschoten. Ik merkte dat de politie wel erg blij was dat ik hier melding van had gemaakt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:27

Vuurwerk nadelen:
Gevaarlijk
Ongezond (rookdeeltjes)
Slecht voor het milieu
Veroorzaakt massaal grote stress bij huis-en landbouw(huis)dieren
Idem bij (trek)vogels
Idem bij grote groepen mensen
Verspilling van geld dat beter gebruikt zou kunnen worden
Veroorzaakt enorme geluidsoverlast
Veroorzaakt grootschalig materiële schade
Veroorzaakt jaarlijks meerdere branden (leuk om je huis te verliezen doordat iemand zonodig een vuurpijl richting je rieten dak af meent te moeten schieten)

Vuurwerk voordelen:
Entertainment (Voor wie ervan houdt)

Kortom: waar zijn we mee bezig. Consumentenvuurwerk had allang verboden moeten worden. De balans tussen voor- en nadelen is volledig zoek. Bovendien heeft een aanzienlijk deel van de vuurwerkafstekers geen zelfbeheersing/verantwoordelijkheidsgevoel en sch*t aan regels en regulering.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:32

Ik was 3 jaar geleden in Sydney. Een mooi voorbeeld van één vuurwerk show en een verbod op particulier vuurwerk. Was mooi om te zien en een keer gedaan te hebben, maar ik haal veel meer lol uit kleinschalig thuis voor de deur wat vuurwerk afsteken. Sydney was één groot duw en trek wedstrijd wilde je een klein beetje een fatsoenlijke plek hebben waar je nog iets kon zien. Het is daar zomer en kamperen en dagen in de rij wachten is daar kwa klimaat redelijk te doen. Moet er niet aan denken dat ik met dit weer de hele dag buiten in de regen mag staan wachten tot die 10 minuten vuurwerk om 12 uur. Hoop geduw getrek grote mensenmassa is ook niet alles.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:34

Nou ja, de voordelen zitten ook net in dat stukje risico, het de grenzen opzoeken, het choqueren en de kick die dat geeft. Die elementen ontbreken steeds meer in onze dichtgereguleerde, dichtbevolkte en steeds risicolozere maatschappij, waardoor zowel de behoefte aan als de overlast door vuurwerk alleen maar zullen toenemen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:22

mvdende schreef:
Ik was 3 jaar geleden in Sydney. Een mooi voorbeeld van één vuurwerk show en een verbod op particulier vuurwerk. Was mooi om te zien en een keer gedaan te hebben, maar ik haal veel meer lol uit kleinschalig thuis voor de deur wat vuurwerk afsteken. Sydney was één groot duw en trek wedstrijd wilde je een klein beetje een fatsoenlijke plek hebben waar je nog iets kon zien. Het is daar zomer en kamperen en dagen in de rij wachten is daar kwa klimaat redelijk te doen. Moet er niet aan denken dat ik met dit weer de hele dag buiten in de regen mag staan wachten tot die 10 minuten vuurwerk om 12 uur. Hoop geduw getrek grote mensenmassa is ook niet alles.

Voor de tv de vuurwerkshow volgen kan ook. Heb je vaak nog een beter en mooier overzicht ook :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:30

Waar die opvoeddeskundige voor het gemak even aan voorbij gaat is dat de meeste vuurwerkoverlast wordt veroorzaakt door jongelui die zonder toezicht door de wijken lopen en her en der met vuurwerk gooien. Ben zelf ook moeder. En een groot voorstander van loslaten. Maar niet als het op vuurwerk aankomt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:50

Probleem, Oomens, is dat die grenzen niet opgezocht maar ruimschoots overschreden worden.
Daarbij, voor wie af en toe aan onze 'dichtgereguleerde' maatschappij wil ontsnappen, zijn er andere opties die ook die kick geven maar minder maatschappelijke overlast veroorzaken.
En verder heeft men zich naar mijn mening inderdaad maar een beetje in te houden, willen we het hier voor iedereen, mens en dier, leefbaar houden. Dat is geen kwestie van overregulering, maar van beschaving.

Magrathea

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:57

Iedereen die hier van mening us dat er maar beter gehandhaafd moet worden: wat denk je dat er nu gebeurt? Geen politiemens die vrij heeft vandaag hoor. Maximale bezetting overal, maar het is zo moeilijk om mensen te pakken. En als ze het er niet mee eens zijn dan gooien ze een strijker naar je hoofd, nee da's een leuk vooruitzicht

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:14

Net de paarden op stal gezet... was wel op tijd want het geknal werd al wat meer( in buitengebied)... staleigenaar blijft altijd thuis en loopt wel tig x heen en weer. En middernacht staat ie bij de paarden of iig in de buurt. Fijne gedachte toch wel

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:15

Askja schreef:
Probleem, Oomens, is dat die grenzen niet opgezocht maar ruimschoots overschreden worden.
Daarbij, voor wie af en toe aan onze 'dichtgereguleerde' maatschappij wil ontsnappen, zijn er andere opties die ook die kick geven maar minder maatschappelijke overlast veroorzaken.
En verder heeft men zich naar mijn mening inderdaad maar een beetje in te houden, willen we het hier voor iedereen, mens en dier, leefbaar houden. Dat is geen kwestie van overregulering, maar van beschaving.

Een deel van die opties wordt om allerlei redenen ook niet geaccepteerd. Denk bijvoorbeeld aan allerlei (vaak door de lokale gemeenschap geaccepteerde of zelfs gesteunde) vreugdevuren. Zelfs als er speciaal voor zo'n vuur materiaal wordt aangeleverd (dus er worden geen particuliere of overheidseigendommen aangestoken) en het plaatsvindt op privéterrein (weiland), dan wordt het vaak nog door de autoriteiten verboden.

Ander voorbeeld zijn de georganiseerde massale vechtpartijen tussen groepen hooligans op afgelegen locaties. Dit is totaal niet te vergelijken met de sporen van vernieling die doorgaans rondom wedstrijden door stadscentra worden getrokken. Er wordt niets verpest voor 'normale' fans met kleine kinderen, er is in principe geen vernieling van eigendom van derden of de overheid, er is meestal geen politie bij en dus ook geen geweld tegen de politie, en het levert in de regel geen overlast op. Toch worden dergelijke uitlaatkleppen door de politie actief bestreden.
Dat alles onder het mom van dat iedere vorm van geweld onwenselijk zou (moeten) zijn in onze maatschappij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:11

Magrathea schreef:
Iedereen die hier van mening us dat er maar beter gehandhaafd moet worden: wat denk je dat er nu gebeurt? Geen politiemens die vrij heeft vandaag hoor. Maximale bezetting overal, maar het is zo moeilijk om mensen te pakken. En als ze het er niet mee eens zijn dan gooien ze een strijker naar je hoofd, nee da's een leuk vooruitzicht

Er zijn er ook zat vrij hoor. Heb vrienden die Bij de politie zitten en vandaag en vannacht vrij zijn. Hebben de afgelopen dagen wel veel gewerkt, dat wel.

Alleen qua handhaving, ja vannacht loopt er hier politie maar de afgelopen dagen en zelfs weken komen ze niet eens bij een vuurwerkmelding.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:42

Toch zal er meer nagedacht moeten worden over alternatieven voor vuurwerk, en zo'n vreugdevuur lijkt mij dan persoonlijk een prima optie. Wordt her en der ook wel degelijk gedoogd.

Hooligans mogen elkaar wat mij betreft georganiseerd verrot slaan, als dat hun agressie kanaliseert, alleen moet het risico dat dat eventueel ontaardt in doodslag dan wel ingecalculeerd worden. Daar zal geen bestuurder verantwoordelijkheid voor willen dragen. Ergo: dat soort georganiseerde vechtpartijen zullen nooit gedoogd worden. Men zal nooit geweld willen faciliteren, want daarmee wordt het indirect gelegitimeerd, en dat kan niet in een maatschappij waar de staat over het geweldsmonopolie beschikt en burgers hun conflicten via de rechter dienen uit te vechten. Zo werkt beschaving nu eenmaal.
Met die andere opties bedoelde ik overigens eerder zaken als extreme sporten.

Weer on topic: wat vinden jullie van bijv. carbidschieten? Dat is hier in Drenthe een traditie. Wordt gereguleerd toegestaan, wat wil zeggen dat je er als particulier een vergunning voor nodig hebt die je absoluut niet zo maar krijgt. Hier vlakbij wordt overdag ook carbid geschoten. Paarden lijken er weinig last van te hebben, mits ze er niet direct naast staan. Wat mij betreft hoeven ze dat niet te verbieden, als het toezicht dan maar goed geregeld is, dus niet dat iedere idioot met zo'n melkbus in de weer kan gaan, maar alleen speciale verenigingen met getrainde begeleiders. Er viel in het verleden nog wel eens een dode bij, door de rondvliegende deksels van de melkbussen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 31-12-17 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:45

Hier in de omgeving is dat carbid niet.
Toch zou ik daar minder moeite mee hebben.
Dat is niet overal waar die kwallen komen een spoor van vernieling achter laten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:45

Precies

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:11

Er zitten twee kanten aan. Aan de ene kant denk ik inderdaad dat jongeren behoefte hebben aan actie en spanning, en 2 weken kerstvakantie helpen ook niet bepaald. Dus ik ben voor het bieden van andere dingen: centrale shows waar men aan meehelpt, vreugdevuren (die hier overigens ook gehouden wordt met de leuke regel dat degene die de meeste kerstbomen ophaalt het vuur mag aansteken) maar ik kan me ook lasergames en winterkermissen en game- en sporttoernooien of kunstprojecten voorstellen.

Wat tegelijkertijd ook zo is: de behoefte aan actie en spanning is niet de behoefte aan geweld en agressie en vernieling. En we kunnen dat best wat minder normaal gaan vinden. (Dat geldt ook voor de vernielingen bij een voetbalwedstrijd. Het is echt niet nodig.) Vechtpartijen accepteren hoort er bv niet bij. Het vermindert ook geen problemen in andere opzichten, want geweld lokt ook geweld uit, en het maakt ook dat men het normaal gaat vinden. Daar wordt de maatschappij niet leuker van.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:07

Lijkt wel alsof alles op moet hier voor middernacht pfff

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:13

Ik heb besloten dat ik liever heb dat ze het nu opknallen dan na 0:15

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:22

MyWishMax schreef:
Magrathea schreef:

Er zijn er ook zat vrij hoor. Heb vrienden die Bij de politie zitten en vandaag en vannacht vrij zijn. Hebben de afgelopen dagen wel veel gewerkt, dat wel.

Alleen qua handhaving, ja vannacht loopt er hier politie maar de afgelopen dagen en zelfs weken komen ze niet eens bij een vuurwerkmelding.

Ik doelde inderdaad ook meer op dat je niet aan hoeft te komen met "hee ik ga ff 2 weken op vakantie" voor O&N :+
Er bestaat ook nog zoiets als de Arbo en dat je maar zoveel uur mag werken, daar wordt neem ik aan wel rekening mee gehouden

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:55

Shadow0 schreef:
Ik heb besloten dat ik liever heb dat ze het nu opknallen dan na 0:15

Daar zit wat in :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:34

Is hier de hele dag al een wannabe oorlogsgebied , huis trilt nog net niet . Maar veel illegaal spul , en zo hard mogelijk knallen . Zit al paar dagen met een zeer angstige kat , en de 2de begint nu pas echt bang te worden en de 3de tsja die wil alleen maar naar buiten :+

Mag van mij wel beperkt worden , al zijn ze heel streng aan het controleren geweest etc en dat merk ik . Vergeleken met vorige jaren

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:35

Hier knalt en trilt het ook erg !!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 00:49

Vanavond moest mijn visite helaas voortijdig naar huis... want het overvloedige vuurwerk van de (over)buren veroorzaakte meerdere epileptische aanvallen bij die persoon. -O-