De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:31

Ik hoop voor de ongeduldigen dat ze zelf nooit oud of onzeker gaan worden.
Juist die 45 km wagentjes zijn toch een teken dat diegene geen sportieve Golf rijder is.
Gewoon even geduld, net als met eendjes of egeltjes die niet zo snel oversteken.

Goof

Berichten: 29011
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:36

Volgens mij lees je niet zo goed.
Ik heb het nergens over sportief rijgedrag en oude mensen. Ik vind het geen probleem achter een 45 km auto te rijden (en om je aanname weg te nemen; ik had vanmorgen geen haast en was ook niet ongeduldig) mits de bestuurder een normale weggebruiker is en geen gevaarlijke en onverwachte manouvres uithaalt. Ook de bestuurders van een 44 km auto hebben normaal denk- en leervermogen en behoren evenveel inzicht te hebben in het verkeer.
Die van vanmorgen had dat duidelijk niet, die had geen idee wat ze aan het doen was en dan behoor je, naar mijn mening, (nog) niet op de openbare weg thuis want dat levert gevaarlijke situaties op.

Over bejaarden gesproken, als je dat zo graag aanhaalt ;)
Vorig weekend reed ik achter een hoog bejaarde man die binnen de bebouwde kom 25 km per uur reed en de rotonde, niet zo'n gewone kleine maar eem grote met 6 afslagen, in de eerste versnelling nam. Zo'n man is gewoon niet meer capabel genoeg om te rijden.
Laatst bijgewerkt door Goof op 25-10-17 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:39

8nnemiek schreef:
Op de snelweg rijd ik ook meestal 100 of 110. Dat scheelt zo enorm veel benzine tov 130 :=

Waar ik me dan enorm aan stoor is de spitsstroken die niet gebruikt worden.. mensen die ook 100 rijden, maar gewoon op de middelste rijstrook, waardoor ik van helemaal rechts twee stroken opzij moet om in te halen en dan weer terug naar de spitsstrook _-:(

En knipperlichten, die zijn bij Audi’s standaard kapot lijkt wel. Vooral vreselijk irritant wanneer je voor een rotonde staat te wachten op een auto die dan ineens afslaat waardoor je voor niks staat te wachten _-:(

Voor knipperlichten moet je bij Audi extra betalen eveneens bij Mercedes, BMW en sommige Volkswagens. :+

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 00:16

Als iemand de spitsstrook niet gebruikt, ben ik eerlijk gezegd niks te beroerd rustig rechts in te halen := Snap dat het niet mag, maar kom op. Misschien gaat er dan een lichtje branden. Overigens alleen als die persoon al een tijd onnodig te ver links rijdt, en met zo'n 10 km/u verschil :+

Ik erger me momenteel vooral aan de wegwerkzaamheden. Op mijn weg tussen werk en paard 3(!) omleidingen. Grrrrr. :') En ook niks aangeven, nee, gewoon 1 bord neerzetten met 'doorgaand verkeer gestremd' en klaar. Dankjewel, een waarschuwing op het kruispunt voor deze weg was fijn geweest. Maar dat zal wel het seizoen zijn?? Vraag me echt af waarom ineens zoveel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 00:22

Sizzle schreef:
Goof schreef:
Ik reed vanmorgen in de bebouwde kom achter een 45 km auto'tje waarvan de bestuurder niet harder durfde dan 30 en op een voorrangsweg werkelijk bij iedere zijstraat bovenop de rem ging omdat ze dan compleet het overzicht leek te verliezen. Blijf dan thuis als je niet kan en durft.


Ja, laten we vooral ouderen en minder valide mensen hun vrijheid ontnemen en thuis opsluiten omdat jij ze irritant vind -O-

Boeren zou ik ook meteen verbieden de weg te betreden met hun 25 km/h tractor.

Nee, laten we dit gevaarlijk rijgedrag voor zichzelf en anderen vooral negeren omdat ze oud/minder valide/bang zijn. Daar hebben ze vast veel aan / zullen ze erg blij om zijn als ze er door verongelukken. Zullen de nabestaanden van alle eventuele doden vast ook begrijpen.

Ongeacht waarmee ze rijden, als je zo rijd heb je (nog) Niks te zoeken op de openbare weg. Dan ben je een gevaar voor jezelf en anderen. En dan gaat het me niet om het tempo maar het onvoorspelbare en onlogische rem-gedrag.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:42

In een gewone auto ben ik met je eens, maar een lage snelheid voertuig kun je toch wel een beetje begrip voor opbrengen als het enkel wat langzaam gaat?
Het wordt wat anders als ze op de verkeerde weghelft zitten of hem gewoon voor je auto smijten. Maar te langzaam is nou niet echt een doodzonde, zeker niet in de bebouwde kom.

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:04

Sizzle schreef:
In een gewone auto ben ik met je eens, maar een lage snelheid voertuig kun je toch wel een beetje begrip voor opbrengen als het enkel wat langzaam gaat?
Het wordt wat anders als ze op de verkeerde weghelft zitten of hem gewoon voor je auto smijten. Maar te langzaam is nou niet echt een doodzonde, zeker niet in de bebouwde kom.


Als het enkel wat langzaam gaat. Ja.

Als het gevaarlijk onvoorspelbaar gedrag is. Nee.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:12

Jans schreef:
Je zou het zeggen he :+ maar ik krijg toch een andere indruk op de weg :')

Dr is hier ook een weg, die de oost en west kant van de rondweg verbindt. De hele rondweg is 70, de Koppelingsweg is 50. Ik rij daar dus 50, nou joh.. _O- als ze daar zouden flitsen was het begrotingstekort meteen gevuld.


Nou echt he... Ik rijd op een 80 weg. Ik haal een vrachtwagen in met 100. Dus ik rijd al veels te hard. Auto achter mij vond van niet. Bumperkleven niet normaal. Ik ga er echt niet harder van rijden.
Ik ha vervolgens rechts. Ik wordt met een rotvaart ingehaald. Vervolgens gooit hij zijn auto naar rechts en gaat vol op de rem.

Ik snap dat echt niet. Wat is zijn doel precies. Een groot ongeluk veroorzaken? Want dat was wel bijna...

8nnemiek

Berichten: 43507
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:31

Voor zo’n idioten heb ik er wel eens aan gedacht om een dashbord camera aan te schaffen.
Zou de politie daar iets mee kunnen, zo’n beelden?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:00

Niniane schreef:
Dat bord met 50 betekent ook, wanneer dit kan, dat je 50 behoort te rijden. Niet harder, niet zachter. Tevens is te zacht rijden net zo goed strafbaar op basis van artikel 5 Wegenverkeerswet. En nee, er wordt geen minimumsnelheid gehandhaafd, behalve dan de minimumsnelheid op de snelweg en waarmee je als voertuig zijnde op de weg mag, maar het zou er wel moeten zijn.

Toch de wegcode nog eens nakijken? Bord met 50 is de maximumsnelheid, je mag niet harder, wel trager. Artikel 5 interpreteer je wel heel bijzonder. Het artikel zegt dat je het verkeer niet mag hinderen, niet dat iedereen zich aan jou moet aanpassen. Iemand kan een heleboel goede redenen hebben om onder de maxsnelheid te rijden. Jij kent die redenen niet.
Gisteren nog in het nieuws dat de voornaamste oorzaken van ernstige ongelukken te hoge sneheid en alcohol in het verkeer zijn. Te lage snelheid was er echt niet bij.
Ik schrik er wel van dat zoveel mensen zich zo ergeren in het verkeer. In het algemeen valt het echt toch wel mee, de meeste mensen rijden correct. Het is natuurlijk ook wel weer het verhaal van het glas dat halfvol of halfleeg is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:44

Sizzle schreef:
In een gewone auto ben ik met je eens, maar een lage snelheid voertuig kun je toch wel een beetje begrip voor opbrengen als het enkel wat langzaam gaat?
Het wordt wat anders als ze op de verkeerde weghelft zitten of hem gewoon voor je auto smijten. Maar te langzaam is nou niet echt een doodzonde, zeker niet in de bebouwde kom.

Het ging niet enkel langzamer.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:57

Lezen blijft lastig, Ayasha. Ik weet precies wat voor volk er bedoeld wordt, rijden er hier genoeg 30 op 80km wegen op die manier en ik vind dat op zich nog niet eens heel erg, maar ga even aan de kant staan zodat ik er voorbij kan (zoals trekkers wel doen).

Ruiters in het verkeer erger ik me overigens ook groen en geel aan. Gisteren weer twee in de ochtendspits die hun dikke konten midden op de weg parkeren in de hoofdstraat van het dorp. Leuk dat je een ochtend ritje wil maken, maar er zijn letterlijk drie parallel wegen die ten eerste veel veiliger zijn en ten tweede waar je geen verkeer ophoudt. Ik heb op de manege ook geleerd dat je achter elkaar gaat stappen in de berm zodat verkeer geen last van jou heeft, maar schijnbaar moet het tegenwoordig allemaal naast elkaar en midden op de weg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58076
Geregistreerd: 24-02-04

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:36

Heb je je vergist van bokker ?
Ik begrijp niet goed vanwaar je reactie komt? :o

Marjo

Berichten: 37334
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:41

Ongeacht de situatie zou ik NOOIT met mijn paard in de berm gaan rijden. Altijd midden op de weghelft die je gebruikt. Op die manier heb je een uitwijk mogelijkheid als mensen je wel even dicht inhalen met een snelheid waar je u tegen zegt...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:56

Ayasha schreef:
Heb je je vergist van bokker ?
Ik begrijp niet goed vanwaar je reactie komt? :o

Nee, je hebt gelijk.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:06

Wij gaan de berm in, maar wel met uitwijkmogelijkheid.

Helaas- als je paard schrikt en een zijsprong maakt, lig je zo vóór de auto...

Ook hier aardig wat ergernissen. Bij ons was 1 kant van een kruispunt afgesloten, je kon het kruispunt niet op van 1 straat, maar je kon wel vanaf het kruispunt die straat 1; tijdelijk 1 baan, en 1 richtingsverkeer. Dat is zéér duidelijk (bord met omleiding, twee afzettingen met verbodsborden) aangegeven. Nu snap ik dat de macht der gewoonte het lastig maakt, en een vergissing is menselijk... maar ik heb 3 keer op rij gehad dat ik vanaf het kruispunt die straat in moest, maar door tegemoetkomend verkeer geblokkeerd werd.

Weet je, jammer, we komen er wel aan uit- rij even terug of ga tussen paaltjes staan. Maar nee- grote mond, gebaren, asociaal gedrag terwijl zij fout zijn, en ik haast met mijn kont op een drukke kruising sta.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:23

Hier ergernissen genoeg. Nu mag ik van mijzelf zeggen dat ik in de stad of <80 km per uur wegen prima door rijdt. De snelweg niet altijd, de auto weigert harder te gaan dan 120, waarbij hij dan al niet meer fijn aanvoelt :oo Maar de meest vervelende mensen zijn degene die hem er op een rotonde gehaast voor gooien, ik in mijn ankers moet, en daarna opeens 15 km per uur te langzaam gaan rijden :? Waarom gooi je hem er dan voor?! Wacht dan gewoon.

Of mensen op de snelweg die gewoon niet kijken? Gewoon opschuiven naar een andere baan. Ja eehm hallo daar was ik al -O- Uit je doppen kijken is gewoon te moeilijk blijkbaar.

Of geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde (telt ook voor fietsers trouwens)

Of (en deze vind ik zwaar irritant) mensen die opeens fietsers/wandelaars gaan voorlaten terwijl dat niet hoeft/vereist is. Sommige mensen remmen echt heel onverwacht om opeens even een fietser voor te laten, op een rotonde bijvoorbeeld. :o Iedereen moet vol in de rem. Als het even tegenzit staat heel de rotonde stil, en dat voor een fietser die zelf al stilstond _-:(

Of parkeren. Kom op vakparkeren dat moet iedereen kunnen. Fileparkeren is anders, dat kan ik ook niet. Maar nog steeds staan alle auto's schuin in het vak, buiten het vak, dwars in het vak. Rijdt even achteruit, weer terug naar voren en voila --> Plek voor een buurauto gemaakt *\o/*

En ik merk nu ik een kleine auto rijd mensen veel sneller hun auto/fiets ervoor gooien. Zitten te duwen, opzij komen. Alsof ik met mijn kleine auto bij voorbaat al langzaam ga rijden of toch wel aan de kant ga?

Spreekt voor zich dat ik ook wel eens mopperend in het verkeer zit. Op zondagen lijkt er ook altijd nog slechter gereden te worden dan normaal.

Zelf vind ik het wel vervelend trouwens als mensen te langzaam rijden op een weg. Prima dat je niet 80 MOET rijden. Maar er ontstaat een mini file als er 1 iemand 60 gaat rijden en de rest 80 wil rijden. Iedereen sluit aan en opeens is er een heel rijtje dat verplicht 60 rijdt. Daarom is het fijn als er gewoon +- 80 km/u gereden wordt op die wegen. Nee het moet niet, maar meerijden telt ook als eerste in het ontstane rijtje. Gewoon even gas geven.

Marjo

Berichten: 37334
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:28

Fileparkeren probeer ik te vermijden _O- Ik loop liever 2 straten dan dat ik moet fileparkeren O:)

Maar vakparkeren is een drama. Bij ons op school zijn de vakken érg klein. Met een beetje normale auto sta je aan beide kanten tegen de streep aan zeg maar. Daarom wordt er ook altijd gezegd: Negeer de vakken, en parkeer gewoon naast elkaar. Maar dat snappen veel mensen niet :=
Wat er dus op neerkomt dat je op een drukke dag je auto niet kwijt kan terwijl er zo 10 plekken "leeg" zijn maar dat zijn dus die krappe plaatsen. Daar krijg ik m'n Skoda station niet in zeg maar :=
Heel irritant...

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:40

Sclimpre schreef:
Niniane schreef:
Dat bord met 50 betekent ook, wanneer dit kan, dat je 50 behoort te rijden. Niet harder, niet zachter. Tevens is te zacht rijden net zo goed strafbaar op basis van artikel 5 Wegenverkeerswet. En nee, er wordt geen minimumsnelheid gehandhaafd, behalve dan de minimumsnelheid op de snelweg en waarmee je als voertuig zijnde op de weg mag, maar het zou er wel moeten zijn.

Toch de wegcode nog eens nakijken? Bord met 50 is de maximumsnelheid, je mag niet harder, wel trager. Artikel 5 interpreteer je wel heel bijzonder. Het artikel zegt dat je het verkeer niet mag hinderen, niet dat iedereen zich aan jou moet aanpassen. Iemand kan een heleboel goede redenen hebben om onder de maxsnelheid te rijden. Jij kent die redenen niet.
Gisteren nog in het nieuws dat de voornaamste oorzaken van ernstige ongelukken te hoge sneheid en alcohol in het verkeer zijn. Te lage snelheid was er echt niet bij.
Ik schrik er wel van dat zoveel mensen zich zo ergeren in het verkeer. In het algemeen valt het echt toch wel mee, de meeste mensen rijden correct. Het is natuurlijk ook wel weer het verhaal van het glas dat halfvol of halfleeg is.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is voor doorstroming van het verkeer en tevens de veiligheid het beter om je snelheid te maken waar dit mogelijk is en waar dit mag.
En volgens mij interpreteer jij het artikel verkeerd. De politie mag zich op dit artikel beroepen wanneer er onveilig gereden wordt en andere weggebruikers in gevaar worden gebracht. Dus wanneer jij op een 60 weg lekker 30 zit te kachelen en men dit een gevaarlijke situatie vindt voor andere weggebruikers, dan mag jij hiervoor beboet worden. Het gaat hier niet om wie zich aanpast op de ander, maar puur om de veiligheidssituatie en wanneer te zacht rijden dermate storend en gevaarlijk is, dan ben jij volgens de wetgever strafbaar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:42

Nies, ik ga juist ook met het paard midden op de weg rijden. Anders rijden ze hier met 80 langs je af terwijl daar de plaats niet voor is.
Als ik merk dat ze afremmen maak ik plaats.

Brainless

Berichten: 29786
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:45

Shiloh schreef:
Sizzle schreef:
In een gewone auto ben ik met je eens, maar een lage snelheid voertuig kun je toch wel een beetje begrip voor opbrengen als het enkel wat langzaam gaat?
Het wordt wat anders als ze op de verkeerde weghelft zitten of hem gewoon voor je auto smijten. Maar te langzaam is nou niet echt een doodzonde, zeker niet in de bebouwde kom.


Als het enkel wat langzaam gaat. Ja.

Als het gevaarlijk onvoorspelbaar gedrag is. Nee.

Dat geldt toch ook voor leswagens?
Die zijn ook nog zat onvoorspelbaar.

Leswagens zijn duidelijk zichtbaar, net zoals gehandicapte wagens en brommobielen.
Gewoon rekening met elkaar houden en er is niets aan de hand.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:47

In een leswagen zit een instructeur die kan ingrijpen wanneer dit nodig is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:47

Die gehandicapte wagens zijn tegenwoordig niet meer te herkennen. Ik denk ook wel dat dat juist wel eens gevaar geeft.
Pas nog eens een vrachtwagen flink zien remmen omdat hij pas later doorhad dat de auto voor hem geen 80 reed maar 45.
Dan kun je wel zeggen hij was niet aan het opletten, dat klopt wel,maar je word er ook niet op geattendeerd.
Anders als bij een les auto met de L.

Marjo

Berichten: 37334
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:03

Leswagen vind ik een ander geval. Daar staat duidelijk een L bovenop en daar houd ik al gelijk rekening mee dat die gekke dingen kan doen..
Herkenning is dan wel belangrijk.

Anoniem

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:06

Brommobielen lijken inderdaad veel meer op een smart tegenwoordig, en van een smart verwacht je dat die idd gewoon als auto rijdt.

Leswagens kan ik mij niet druk om maken, daarvan weet je dat ze lerende zijn. En ook wij hebben allemaal leren autorijden.