Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Freggle_Edge

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:12

Ik krijg voor lezingen of presentaties vaak bloemen, wijn of chocolade. Bloemen mollem mijn katten, chocolade eet ik niet want ik eet geen Geraf. Suikers en rode wijn lust ik niet. Toch ben ik met een fles rode wijn net zo blij als met een fles witte. Gewoon omdat ik het onwijs waardeer dat iemand de moeite heeft genomen om speciaal voor mij jaar de bloemist, slijterij of wat dan ook te gaan. Maar ook met een appje of mailtje om te bedanken voor de leerzame avond kan ik onwijs waarderen.
Omdat ik zelf een blijk van waardering echt tof vind, dal ik dit in de horeca ook altijd doen. Door mondeling te bedanken maar ook door fooi te geven. Het voelt voor mij niet als moeten, maar ik vind het zelf gewoon fijn om een blijk van waardering te geven.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:17

Snollygoster schreef:
Ayasha schreef:

Echt, in tegenstelling tot wat de horeca lijkt te denken is het heus niet het meest zware beroep. De rest zeikt gewoon minder.

De enige zeikers zijn hier degene die erover vallen dat horeca fooi krijgt en andere beroepen zogenaamd niet (terwijl ik het ook gewoon bij de dokter of in de winkel doe oid). Zoals zat horeca mensen hier al vermeld hebben maakt wel of geen fooi geen verschil om ermee rond te komen. Ik zei gewoon waarom het imo wel zou gegeven mogen worden, wilt niet zeggen dat ik het andere beroepen misgun.

Wat een onzin. Weet je wel wat zeiken betekent?

zeu·ren (zeurde, heeft gezeurd)
1
vervelend praten (over kleinigheden); = zaniken
2
langdurig aanhouden om zijn zin te krijgen: wat zeuren die kinderen
3
(van pijn) lastig en aanhoudend zijn

Dit topic zit dus vol zeikerds en mijn post is ook gezeik, net als die van jou. :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:53

Ja ik weet war zeiken is hoor ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:56

Snollygoster schreef:
Ja ik weet war zeiken is hoor ;)

Dan weet je dus ook dat het niet klopt wat je zegt met 'de enige zeikers zijn hier...' ;)

want dat zijn er veel meer. :)

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:05

Snollygoster schreef:
Veel mensen kunnen blijkbaar niet lezen, ik zei dat ik de horeca over het algemeen zwaarder vind, dat er jobs zijn die zwaarder zijn dan horeca weet ik uiteraard ook wel. Ik zou gerust willen ruilen met een vriendin van mij die achter de kassa staat en een kleine €1000 als student verdient met twee dagen per week te werken, voor zo'n bedrag zou ik dubbel zo hard moeten werken (wel als student zijnde). Als ik alleen al naar mijn vriend kijk, die werkt vaak 70-80u per week, wordt niet per uur betaald en krijgt zijn overuren ook niet uitbetaald.
Horeca is gewoon zwaar als je kijkt naar loon/uren verhouding. Dat wilt niet zeggen dat er geen andere zware beroepen zijn.

Ik denk dat iedereen gewoon lekker voor zichzelf moet uitmaken of je al dan niet fooi geeft en aan wie.

Ik kan me niet voorstellen dat je een kleine 1000 euro verdiend met 2 dagen achter de kassa staan, in welke winkel dan ook ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:18

Het ligt er maar aan wat je leuk vindt. Onze zoon verdiende toen hij 16 was ietsjes minder dan vrienden bij de AH. Maar die vrienden hadden diensten na school en 's avonds van 3 uurtjes, dus moesten meerdere keren pw werken. Onze zoon kon vaak al 6-8uur op een avond draaien. Dan kreeg hij fooi, had het enorm naar zijn zin, had personeels uitjes, drankje na het werk etc etc. Hij heeft nu 2 horeca baantjes en houdt dat prima vol. Ook 's nachts.
Toen hij een HBO studie stopte 2jr terug, heeft hij een half jaar bij een super markt gewerkt en vond dat echt geestdodend en ontzettend vermoeiend.

Lonen zijn ontzettend oneerlijk verdeelt in Nederland. Net als bijv pensioen etc. Mijn man wilde al zijn hele leven automonteur worden. Dat is geen HBO/WO opleiding, dus je gaat gewoon nooit echt veel verdienen. Hij moest wel heel veel leren en nog steeds met regelmaat naar cursus. Het is fysiek zwaar werk waar je jong mee begint, zeg rond 16 jaar. Dan werk je dus al vele jaren meer dan iemand die studeert.

En wat is belangrijk? Die arts? Ja, echt heel belangrijk. Maar als mijn man de remmen of banden bijv niet goed monteert, rijdt dezelfde arts zich in de goot.
En wat zijn we zonder de groenteman, slager, bakker, kledingzaken etc etc? Maar maakt niks uit, laag opgeleid, betekent 8 van de 10x minder loon en meer jaren werken tot je pensioen.

Als mensen dus een leuk uurloon verdienen, is dat wat mij betreft prima. Die zijn ook nodig. Maar het is wel neerbuigend om te zeggen dat je voor 10 euro je bed niet eens uitkomt, wat je vaak hoort. Want heel veel mensen zijn er blij mee, werken er net zo hard en goed voor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:22

Heel goed omschreven superpony!

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:29

_Barbara_ schreef:
Snollygoster schreef:
Veel mensen kunnen blijkbaar niet lezen, ik zei dat ik de horeca over het algemeen zwaarder vind, dat er jobs zijn die zwaarder zijn dan horeca weet ik uiteraard ook wel. Ik zou gerust willen ruilen met een vriendin van mij die achter de kassa staat en een kleine €1000 als student verdient met twee dagen per week te werken, voor zo'n bedrag zou ik dubbel zo hard moeten werken (wel als student zijnde). Als ik alleen al naar mijn vriend kijk, die werkt vaak 70-80u per week, wordt niet per uur betaald en krijgt zijn overuren ook niet uitbetaald.
Horeca is gewoon zwaar als je kijkt naar loon/uren verhouding. Dat wilt niet zeggen dat er geen andere zware beroepen zijn.

Ik denk dat iedereen gewoon lekker voor zichzelf moet uitmaken of je al dan niet fooi geeft en aan wie.

Ik kan me niet voorstellen dat je een kleine 1000 euro verdiend met 2 dagen achter de kassa staan, in welke winkel dan ook ;)

Dan wissel ik morgen van baan als dat zo is haha :)
Ik werk 38 uur en krijg toch maar een paar honderd euro meer..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:30

_Barbara_ schreef:
Snollygoster schreef:

De lonen in België liggen een pak hoger, in sommige supermarkten verdien je bijna 15 per uur, wel als student, vaste werknemers worden vaak niet per uur betaald.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:40

Dat is ook omdat er geen belastingen afgaan bij studenten (heel minimaal), je krijgt daardoor een onrealistisch loon.
Maar met de 13,95 euro voor verpleegkundige studenten, gingen alsnog veel in de horeca werken omdat het daar beter verdiende.
Maar 15 euro in een supermarkt als student waarvoor je geen diploma nodig hebt vind ik zelf moeilijk te geloven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:05

Nederland en Belgie kan je echt niet met elkaar vergelijken. Niet alleen loon, maar ook onkosten en regels zijn erg anders.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:35

Moderatoropmerking:
Ik zou jullie graag willen vragen om de algemene discussie over fooien in dit topic te houden: [LZP] Geven jullie fooi? en het in dit topic te houden bij het onderwerp "waarom geef je wel fooi in de horeca, maar ergens anders niet?". Alvast bedankt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 23:16

_Barbara_ schreef:

Ik ook. Daar wil ik wel spontaan solliciteren.
In ken de lonen hier prima en een student die met twee dagen per week 1000 euro heeft, daar wil ik ook wel een gokje wagen. Parttime zal dan ook prima betaald zijn. Ik had fulltime bij de overheid niet eens 15 euro per uur en ik had toen echt een prima loon voor mijn diploma en ervaring. Dus daar geloof ik niks van.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 23:23

Ik werk wel meer dagen in een kledingwinkel en ik verdien geen 1000 euro in de maand. 5 dagen in de week werken op mijn studentenloon en ik kom net aan de 1000 euro en dan heeft de Belastingdienst er nog niet aan gezeten.

Daarom ga ik ook geen fooi geven voor minimale service. Ik werk er ook hard voor, sta en loop de hele dag, ben aan het sjouwen met dozen e.d. en deal ook wel is met k*tklanten en krijg ook geen fooi en geen bijzonder salaris. Deal with it.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:31

Ik verdiende 9€/uur in het zwart in de horeca in België als student zijnde. Fooi ging in de pot en er werd uiteindelijk iets mee georganiseerd voor al het personeel, dus ook de poetsvrouw... Ik kon die dag niet dus heb er zelfs niks van gezien. Maakt ook niet uit, de gedachte die erachter zat bij het geven is meer waard dan dat uitje voor mij.

Vandaag heb ik op mijn werk een leuke knuffel voor de kleine en een boek voor mijzelf gekregen omdat mensen gewoon ontzettend attent zijn. Moet ik mij hier nou schuldig over voelen omdat ik niet het zwaarste en slechtst betaalde werk heb?

Ik vraag me af of alle "klagers" zelf "nee" zouden zeggen tegen fooien uit principe als ze in de horeca zouden werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:01

Ik vind de opmerking "kom een dagje meedraaien in de horeca" echt heeeeeerlijk. Zoals velen heb ik in mijn studententijd in de horeca gewerkt, evenals praktisch gezien iedereen in mijn omgeving dus we weten echt wel waar we het over hebben. En ook zeker dat fooi een leuk extraatje is. Maar dat zielige gejammer over het zo zwaar hebben. Ga dan godsie iets nuttigers doen met je leven. Studeren of zo. Het komt zo ontzettend arrogant over op mij.

En ja ik geef meestal wel fooi in de horeca, maar wel omdat het een gewoonte is en verwacht wordt vanuit mijn omgeving. Sta er vaak eigenlijk stiekem niet achter. Wil het liever alleen nog doen bij uitstekende service. Net zoals dat ik m'n kapper wel eens extra betaald heb omdat ze super goedkoop thuis kwam knippen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:04

Mojito schreef:
Ik vind de opmerking "kom een dagje meedraaien in de horeca" echt heeeeeerlijk. Zoals velen heb ik in mijn studententijd in de horeca gewerkt, evenals praktisch gezien iedereen in mijn omgeving dus we weten echt wel waar we het over hebben. En ook zeker dat fooi een leuk extraatje is. Maar dat zielige gejammer over het zo zwaar hebben. Ga dan godsie iets nuttigers doen met je leven. Studeren of zo. Het komt zo ontzettend arrogant over op mij.

_/-\o_

Eens. Heb ook in de horeca gewerkt en vond dat wel makkelijk werk := zeker niet zwaar. En nee, ook niet met vervelende mensen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:32

blondies schreef:
Ik verdiende 9€/uur in het zwart in de horeca in België als student zijnde. Fooi ging in de pot en er werd uiteindelijk iets mee georganiseerd voor al het personeel, dus ook de poetsvrouw... Ik kon die dag niet dus heb er zelfs niks van gezien. Maakt ook niet uit, de gedachte die erachter zat bij het geven is meer waard dan dat uitje voor mij.

Vandaag heb ik op mijn werk een leuke knuffel voor de kleine en een boek voor mijzelf gekregen omdat mensen gewoon ontzettend attent zijn. Moet ik mij hier nou schuldig over voelen omdat ik niet het zwaarste en slechtst betaalde werk heb?

Ik vraag me af of alle "klagers" zelf "nee" zouden zeggen tegen fooien uit principe als ze in de horeca zouden werken.

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Dat is niet waarom het hier om draait?
En ook je laatste opmerking vind ik een beetje raar. Natuurlijk ga je als horeca personeel zijnde geen nee zeggen tegen een fooi, maar je hoeft het ook niet te verwachten van een klant wanneer het enige wat je gedaan hebt is een bestelling opgenomen, drankje voor de neus gezet en de klant weer hebt laten afrekenen. Alles wat een klant je extra wil geven is eigen keuze, geen moet.

Tevens wil ik hierbij benadrukken dat het bij o.a. een beroep zoals verpleegkunde het absoluut not done is om zomaar allerlei dingen aan te nemen en vind dat ook niet meer dan normaal. Een zwaar beroep, wordt veel van deze personen verwacht en krijgen ook niet meer dan het salaris voor de gewerkte uren. Deze personen hoor je ook niet over een fooi of extra's.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:59

Niniane schreef:
En ook je laatste opmerking vind ik een beetje raar. Natuurlijk ga je als horeca personeel zijnde geen nee zeggen tegen een fooi, maar je hoeft het ook niet te verwachten van een klant wanneer het enige wat je gedaan hebt is een bestelling opgenomen, drankje voor de neus gezet en de klant weer hebt laten afrekenen. Alles wat een klant je extra wil geven is eigen keuze, geen moet.

Daar zeg je het toch eigenlijk zelf al? Je hoeft het niet te verwachten in de horeca maar het is leuk als je het krijgt. Ik ken niemand die klanten verplicht heeft om fooi te betalen of stampij heeft gemaakt als ze het niet kregen. Wat is dan nou helemaal het probleem van iedereen. Geef toch lekker 10€ als je dat wil of geef helemaal niks... Het personeel ligt er niet wakker van. Mijn vriend krijgt bonussen die ik niet krijg terwijl ik eerlijk gezegd een zwaarder beroep heb dan hem. So be it... Had ik ook maar in die sector moeten gaan werken maar haal daar geen voldoening uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:12

Tussen nee zeggen en verwachten dat je het krijgt zit nog een wereld of drie.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:21

Wat is er mis met gewoon geen fooi geven dan? Ik heb er nog nergens minder service door gekregen.. tenslotte komt de fooi pas achteraf voor gedane zaken dus horeca personeel heeft alleen zichzelf ermee door onvriendelijk te zijn ofzo.
Maar goed. Ik geef een nette fooi bij een heerlijk diner met goede service en ik geef niks bij een simpele cola die op mijn tafel wordt gesmeten. Mijn keuze en niet afgedwongen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:16

Als het personeel er niet wakker van ligt, waarom dan telkens die discussie?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:00

Inderdaad.

Daarbij komt het bij mij vrij weinig voor dat de service echt fantastisch is. Overal wordt bezuinigd, ook in de horeca. Iedereen moet nou eenmaal harder lopen. En ja, ik zie ook wel dat horecapersoneel zich uit de naad werkt op een drukke zomerdag. Maar moeten wij daarvoor extra inleggen, of is het de baas die extra personeel moet inzetten als het allemaal zo zwaar is als iedereen zegt?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:16

Ik geef in de horeca altijd fooi. Waarom? Precies zoals eerder uitgelegd werd, het bedrag afronden. Scheelt mij weer kleingeld haha. Zelf heb ik niet een beroep waarbij je fooi zou kunnen geven, dus verwacht het ook helemaal niet! Mocht het een keer wel gebeuren, dan is het alleen maar mooi meegenomen. Maar daar doe ik het niet voor. Ik sta voor de veiligheid van mezelf en andere, dus beetje raar om daar fooi voor te krijgen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:24

Maar dat afronden voor kleingeld doe je dus omdat je dan contant betaald. Zou je dat dan ook doen als je pint?