Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:02

Dat is de truc. Zodra je het gevoel hebt wat gebeurt hier, wat is dit nu? Of je voelt je een slechte vrouw, of je vraagt je af wie is hier nu gek of je voelt je schuldig. ...etc, dan is HIJ weer bezig. Hij liegt, bedriegt, manipuleert en kan zelfs de omgeving tegen je opzetten, zo geraffineerd (als hij intelligent is) dat niemand het door heeft. Maar zolang jij doorgaat krijg jij je leven terug. Echt waar.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:39

Doorgaan schreef:
Ik dacht écht dat ik er al overheen was, dat het me niks meer zou doen en dat ik hem los had gelaten. Ik voelde me zo sterk en stoer.
Even een terugval...

Je bént ook sterk en stoer. Maar tot voor nog niet zo lang geleden hield je van die man, wilde je met hem je leven delen. Jullie zijn een behoorlijke tijd samen geweest, hebben samen kinderen. Daar kom je niet zomaar overheen, dat proces begint nu pas. Steeds weer een beetje meer afscheid nemen, steeds weer een beetje meer verwerken. En ja, soms gaat dat heel zwaar zijn, maar soms zul je ook enorm opgelucht zijn. Probeer je te focussen op dingen waar je blij van wordt als je het even zwaar hebt, onderneem dingen, geniet van je kinderen.
En nee, het is echt niet raar om daar boos of teleurgesteld over te zijn...je had het namelijk zo graag anders gezien...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:05

Doorgaan schreef:
Maar zelf zegt hij dat hij zeker een jaar geen relatie wilt omdat hij eerst therapie wil volgen en niet keer op keer dezelfde fout wil maken.
Maar ik snap dat het tussen ons voorbij is en dat hij verder moet. Maar dit doet toch even pijn, zeker omdat hij zei dat hij naar een vriend ging.

Hij gaat niet "door" met zijn leven; hij gaat door met wat hij altijd heeft gedaan. En dat is jou bedriegen en erover liegen.
volkomen logisch dat jij verdriet hebt. Het is een rouwproces, ook al heb je zelf de knoop doorgehakt.
Het doet ook iets met je eigenwaarde. 11 jaar is niet niks en als je er dan achter komt dat je in 1 grote leugen heb geleefd... Dat valt echt niet mee.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar heb je - naast hulp met de scheiding - ook nog hulp gezocht om met je gevoelens in dit proces om te gaan?

Misschien heb je ook iets aan deze site:
https://denarcist.nl/

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:34

Ik snap heel goed dat je verdrietig voelt.
Je hebt het gevoel dat je wel heel makkelijk aan de kant wordt geschoven en dat het hem niks doet.

Hij zal wel denken dat hij het recht heeft om met andere te daten, omdat jij hem toch aan de kant hebt gezet.
Deze actie bewijst maar weer dat er in de toekomst echt niks zal veranderen.

Kies voor jezelf TS, je doet het heel goed zo!
Hopelijk is hij snel uit huis.

En probeer hem niet te controleren, hoe moeilijk het ook is, zo maak je jezelf alleen maar gek met spookverhalen.
Hij is al die energie niet meer waard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:07

TS het praktische voordeel voor jou is als hij een vriendin heeft, dat hij misschien wat gemakkelijker mee zal werken. Ik kon altijd de klok er gelijk op zetten of hij alleen was of iets aan het handje had, want als het laatste zo was dan had hij minder aandacht voor mij, lees minder last had ik dan van hem. In jouw geval begrijp ik dat het zeer doe, maar misschien dat je er ook de praktische kant van in kunt zien!!

Diddykong

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:04

Lieve TS, het is helemaal niet gek dat je hierdoor verdrietig wordt. En je bent er nog lang niet overheen, maar dat hoeft ook nog echt niet. Kijk je bent op het punt dat je zegt deze relatie werkt niet meer, ik word niet meer gelukkig en hij gaat niet veranderen dus ik kies voor mijn eigen geluk. Dan kom je in een fase dat er een hoop geregeld moet worden en dat je op meerdere momenten zo van hem baalt dat je denkt pfff gelukkig ga ik weg. Maar het echte verdriet en verwerken komt ook nog. En je mag verdrietig zijn, en twijfelen af en toe en boos zijn. Ik denk dat je echt wel 1.5 jaar uit mag trekken voor hij echt echt helemaal uit je systeem is en misschien wel langer. Mij kostte het ruim een jaar en nu na 3.5 jaar denk ik niet meer aan hem. En mijn ex had me heel veel pijn gedaan en onze relatie was nogal rot ook. Dus schaam je niet oke :(:). Je doet het hartstikke goed.
En nog een puntje over mannen, niet om je verdrietig te maken maar gewoon eigen ervaring....
Mijn ex nou die vond t eerst echt vreselijk dat we uit elkaar gingen, dikke tranen en paniek. Maar binnen 2 maanden had hij een nieuwe relatie. Mannen zijn niet zo goed met het rustig verwerken van relaties. Die beginnen vrij vlot aan een nieuwe over het algemeen. Dus dat hij gaat daten verbaast mij niet. En ik hoop het niet, maar reken er alsjeblieft niet op dat hij een jaar alleen blijft. Het zijn mooie woorden, hij zal het wel menen ook. Maar het vlees he, das niet altijd zo sterk. Ik ken persoonlijk heel weinig mannen die lang alleen kunnen zijn. Zou ook wat over mij kunnen zeggen natuurlijk <<)
Heel veel sterkte met alles, ik hoop dat hij snel een eigen plek heeft, dat zal ook rust geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:08

Ts, je verdriet gaat meer om het feit dat je weer word voorgelogen en beduvelt. Misschien maar gewoon denken: Ik heb er in ieder geval een paar fijne kinderen aan overgehouden. Zorg ervoor dat je gewoon doorgaat en hem geen ingang geeft om op je gevoel te spelen. Dat heeft hij lang genoeg gedaan en zoals zoveel zeggen, je gaat niet voor niets uit elkaar.

Doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:43

Wederom bedankt iedereen. Ik ben echt zo blij met jullie. Door jullie kan ik het van een andere kant bekijken. Het voelt alweer heel anders dan vanmorgen. Mijn boosheid is grotendeels weg.
Ik heb hem verwijderd van Google maps, waar we elkaar nog konden zien en ik heb hem weer verwijderd van WhatsApp.

En... Ik heb tinder op mijn mobiel gezet. Even mijn gedachten op iets anders...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 01:09

Ik hoop voor dat hij snel uit je huis is. Dan zal je zeker meer rust geven, wat afstand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:06

Ik vind het een duidelijk teken dat hij nu al gaat daten. Het is een teken van weinig respect naar jou, de moeder van zijn kinderen en een gebrek aan bepaalde normen en waarden. Daarbij houdt hij blijkbaar ook niet zoveel van jou. Ik weet hoe het voelt want in je hoofd weet je wel dat het een loser is en dat je dit niet verdient maar je gevoel zegt heel iets anders, toch ben je gekwetst. Er komt een tijd dat je hier nuchter op terug kan kijken en er sterker uit gekomen bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:20

Suzanne F. schreef:
Ik vind het een duidelijk teken dat hij nu al gaat daten. Het is een teken van weinig respect naar jou, de moeder van zijn kinderen en een gebrek aan bepaalde normen en waarden. Daarbij houdt hij blijkbaar ook niet zoveel van jou. Ik weet hoe het voelt want in je hoofd weet je wel dat het een loser is en dat je dit niet verdient maar je gevoel zegt heel iets anders, toch ben je gekwetst. Er komt een tijd dat je hier nuchter op terug kan kijken en er sterker uit gekomen bent.

Nu al??? Nog steeds zal je bedoelen. Ook tijdens het huwelijk al, ts, tinder er maar vrolijk op los en je bent heel goed bezig, jij en je kinderen eerst!!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:41

Afleiding is meer dan prima!
En goed dat je hem overal weer verwijderd hebt! Ondanks dat je je soms heel anders voelt, is die vent het echt niet waard om je (nog) druk over te maken.
Ik las dat jullie nog in hetzelfde huis wonen...Lukt dat een beetje?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:18

Toverbal schreef:
Hij zal wel denken dat hij het recht heeft om met andere te daten

Nouja, dat heeft hij toch ook gewoon? Ze zijn immers uit elkaar.

Dat dat gevoelsmatig anders ligt voor TS is een tweede, ik kan me voorstellen dat je als partner het gevoel krijgt dat je wel heel snel vervangen wordt/de ander heel snel over je heen is en dat dat steekt. Maar iedereen gaat anders om met een breuk en dat wil niet zeggen dat de ander er dan al overheen is. Bovendien zag hij tijdens de relatie net zo goed andere vrouwen dus dan is het al helemaal niet raar dat hij dat nu ook doet.

TS, goed dat je je gevoel alweer om hebt kunnen draaien en heel verstandig dat je hem van GM en WA afgehaald hebt zodat je hem niet meer volgt. Dat zijn allemaal van die stappen die de breuk steeds definitiever/zichtbaarder maken en zo kom je steeds meer los - en vrij!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:01

GDG schreef:
Toverbal schreef:
Hij zal wel denken dat hij het recht heeft om met andere te daten

Nouja, dat heeft hij toch ook gewoon? Ze zijn immers uit elkaar.

Dat dat gevoelsmatig anders ligt voor TS is een tweede, ik kan me voorstellen dat je als partner het gevoel krijgt dat je wel heel snel vervangen wordt/de ander heel snel over je heen is en dat dat steekt. Maar iedereen gaat anders om met een breuk en dat wil niet zeggen dat de ander er dan al overheen is. Bovendien zag hij tijdens de relatie net zo goed andere vrouwen dus dan is het al helemaal niet raar dat hij dat nu ook doet.

TS, goed dat je je gevoel alweer om hebt kunnen draaien en heel verstandig dat je hem van GM en WA afgehaald hebt zodat je hem niet meer volgt. Dat zijn allemaal van die stappen die de breuk steeds definitiever/zichtbaarder maken en zo kom je steeds meer los - en vrij!

Tuurlijk heeft hij dat recht. Maar ik persoonlijk vind het niet netjes als je nog bij je ex en kinderen onder een dak woont. Zou hem sieren om het pas te doen als hij een eigen onderdak heeft uit respect voor zijn ex, zolang zijn ze nog niet uit elkaar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:38

Hij deed het ook al toen hij gewoon getrouwd was en deed alsof hij trouw was. De kans dat de hufter respect zou hebben voor zijn ex en kids was dus al nihil. Sterkte TS. Je hebt de goede beslissing gemaakt. Dit is helaas alleen maar met bevestiging.

Doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 11:12

Hoi iedereen,

Hier een kleine update.
Prrrr helpt me enorm goed en het ouderschapsplan is zo goed als klaar. Donderdag gaan we beide naar haar toe om het te ondertekenen.
Verder ben ik zelf achter dat tinder nog te vroeg is voor mij. Ik heb een date gehad maar ik sta er nog niet voor open. Ik ben ook niet zo goed in dit soort dingen. Wat wel goed is voor mijn zelfvertrouwen dat tot een 0 punt gezakt is, is dat ik nog goed in de markt lig. Maar nu nog even niet daten.

Aanstaande ex date nog wel en gaat gewoon door. Omdat ik het zo lastig vond beloofde hij niet meer te daten, maar ik betrapte hem net weer op een leugen. Flinke ruzie daarna. Ik wil gewoon dat hij eerlijk is. Zeg dan dat je daar geen afspraak over wilt maken en wel wilt daten. Maar steeds weer krijg ik een klap in mijn gezicht.

Nu pas is het besef er ook wat er allemaal gebeurd is. Al die vrouwen, ik kom zelf tot 9 waarvan ik het weet, en daarbij nog webcammeisjes die hij betaalde. Ik snap gewoon niet wat er in mijn hoofd rond is gegaan. En ik ben natuurlijk pas achter veel dingen gekomen nadat ik het besluit heb gemaakt te stoppen en ik heb ook het vermoeden dat dit nog niet alles is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:28

Meid wat enorm zwaar voor je. Je weet het zelf waarschijnlijk wel: maar verwacht niets meer van hem. Zeker niet dat hij zich inleeft in jouw gevoelens en daar iets voor laat. Want dat kan hij dus niet. En omdat je zelf niet zo in elkaar zit, blijf je dat toch een beetje zoeken. Kun je je gewoon niet voorstellen dat er bij hem niets wat dat betreft zit. En zo krijg je iedere keer die klap in je gezicht.

Het enige advies dat ik je kan geven is om ook hulp te zoeken bij het verwerken van dit alles. Ik vind je heel sterk maar een steun in de rug hierbij is ook wel heel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:46

Pfffff, wat heftig. En wat knap dat je je zo goed staande houdt.

Weet je wel zeker dat je echt wilt dat hij eerlijk Is? Ten eerste is het maar de vraag of hij dat kan. En als hij dat kan betekent het dat je alleen maar ontzettend pijnlijke dingen te horen krijgt.

Bij loslaten hoort misschien op een gegeven moment ook wel niet meer alles willen weten?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:59

Heftig zeg! Maar wel een bevestiging dat je de goede keuze gemaakt hebt!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:52

Je bent zo'n sterk mens, heb het hele topic gelezen en ik kan je wel zoenen.
Ja het is rot, maar je hebt voor jezelf en je kinderen gekozen.
Ergens las ik nog iets over religie en dat het je plicht is om je huwelijk te redden.
Jij hebt je plicht daarin ruimschoots voldaan. Gij zult dan wel niet echtbreken, maar gij zult ook niet vreemdgaan en liegen. Als het fundament al zo met de voeten getreden is dan is er nog weinig te redden.
Fijn dat je via bokt hulp hebt gekregen, regel alles en ga eerst voor het geluk van je kinderen en jezelf.
Je bent een kanjer!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:32

Ik had het 'religiedingetje' nog niet zo meegekregen, maar inderdaad. Overspel is in de bijbel zo ongeveer de enige gegronde reden voor echtscheiding. En dat is zeker niet voor niets. Jij bent dus tot helemaal niets verplicht ook al voel je dat misschien nog wel zo.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:36

Wat fijn dat Prrr je goed op weg heeft kunnen helpen +:)+

Heel veel sterkte met alles en wees blij dat je van hem af bent.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:42

Fijn dat jullie al een ouderschapsplan hebben, dat is al een hele stap!

Citaat:
Flinke ruzie daarna. Ik wil gewoon dat hij eerlijk is. Zeg dan dat je daar geen afspraak over wilt maken en wel wilt daten. Maar steeds weer krijg ik een klap in mijn gezicht.

Lieverd, het is niet reëel om te verwachten dat hij eerlijk is, dat weet je toch wel? Kijk eens naar de titel van je topic en vraag je dan nog eens af hoe reëel je verwachting is dat hij eerlijk is... Jullie gaan niet voor niets uit elkaar. Ga geen ruzie maken hierover, heet geen zin
en het is contraproductief (denk aan het belang van je kinderen: jij en je ex moeten nog heel lang met elkaar communiceren en dat kan maar beter niet op voet van oorlog zijn).

En dat jij hem vraagt of hij nog niet wil daten vind ik ook niet erg reëel. Jullie zijn uit elkaar en je kunt dat proces beter doorlopen dan proberen uit te stellen door dit soort wensen/eisen. Hoe pijnlijk ook, bijt door de zure appel heen, je kunt het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:51

Hij was al niet eerlijk toen jullie getrouwd waren, dus kis het naief om van hem te verwachten dat hij nu wel eerlijk is. Even heel banketstaaf, maar ik kan het niet mooier maken dan het is.
Is hij al uit huis? Dan zou ik maar ff heel vlot gaan regelen, want dan kun jij ook loslaten. En je moet loslaten, ook al wil je dat nog niet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:00

GDG schreef:
Fijn dat jullie al een ouderschapsplan hebben, dat is al een hele stap!

Citaat:
Flinke ruzie daarna. Ik wil gewoon dat hij eerlijk is. Zeg dan dat je daar geen afspraak over wilt maken en wel wilt daten. Maar steeds weer krijg ik een klap in mijn gezicht.

Lieverd, het is niet reëel om te verwachten dat hij eerlijk is, dat weet je toch wel? Kijk eens naar de titel van je topic en vraag je dan nog eens af hoe reëel je verwachting is dat hij eerlijk is... Jullie gaan niet voor niets uit elkaar. Ga geen ruzie maken hierover, heet geen zin
en het is contraproductief (denk aan het belang van je kinderen: jij en je ex moeten nog heel lang met elkaar communiceren en dat kan maar beter niet op voet van oorlog zijn).

En dat jij hem vraagt of hij nog niet wil daten vind ik ook niet erg reëel. Jullie zijn uit elkaar en je kunt dat proces beter doorlopen dan proberen uit te stellen door dit soort wensen/eisen. Hoe pijnlijk ook, bijt door de zure appel heen, je kunt het!

Dit inderdaad.
Je hebt niks van hem te verwachten en ook niks van hem te eisen op dit vlak.
Als hij de zorg om de kinderen wil delen is dat mooi en verder lekker afstand van nemen. Ik begrijp dat het eng is om hem helemaal los te laten emotioneel maar laat het gaan want je hebt alleen jezelf er mee.