Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 04:46

Iemamd vroeg wanneer ik mijn volgende sessie weer heb. De emdr therapeut is in augustus op vakantie. In september ginhen we weer een afspraak maken. Binnenkort maar eens een afspraak maken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:22

Penny_Shadow schreef:
Iemamd vroeg wanneer ik mijn volgende sessie weer heb. De emdr therapeut is in augustus op vakantie. In september ginhen we weer een afspraak maken. Binnenkort maar eens een afspraak maken.

Succes! Ik hoop dat jij je snel weer goed voelt. Ik heb overigens niet alle pagina's terug gelezen. Aangezien er een discussie gevoerd werd over aangifte doen. Jij doet pas aangifte, wanneer jij dat wil. En of je dat überhaupt wil..

maava

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:37

ik vind nu pas je topic, en heb ik grote lijnen hetzelfde als jou mee gemaakt. Daarom wil ik je nu nog een hart onder de riem steken. Heel veel sterkte met je volgende sessies en fijn dat het nu al beter gaat. :)

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 09:42

maava schreef:
ik vind nu pas je topic, en heb ik grote lijnen hetzelfde als jou mee gemaakt. Daarom wil ik je nu nog een hart onder de riem steken. Heel veel sterkte met je volgende sessies en fijn dat het nu al beter gaat. :)

Jeetje wat erg!

Zou je mij misschien wat meer kunnen vertellen hoe jij er mee om gaat? Mag ook in PB uiteraard.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 15:23

Zo. Al een poosje niet gereageerd hier.

Het was wel even fijn om hier niet mee bezig te zijn. Ik ben veel te druk met werken.

School gaat binnenkort ook weer beginnen.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 10:23

Pfoe. Een poosje terug via dit topic het er over gehad hoeveel mijn vriend weet van wat er gebeurd is. Hij wist natuurlijk al wel datvik sexueel misbruikt ben. Maar ik heb hem nooit de gebeurtenissen an sich verteld.

Gisteren heb ik hem verteld waar ik tijdens mijn EMDR sessie aan gewerkt heb. Het was voor mij bijzonder heftig om te vertellen. Nogsteeds komen kleine stukjes van de herinneringen weer terug bij me. Dingen die ik gewoon vergeten was.

Dat gebeurde gisteren ook. Ik raakte in paniek. Mn vriend heeft me getroost en weer "terug naar aarde" gebracht. Ik was helemaal buiten mezelf.

Hij zegt dat het hem niet raakt. Maar ik denk dat hij gewoon niet weet wat hij er mee moet. Dat hij zelf ook zo veel voeld dat hij niet weet waar hij moet beginnen. Maar dat is mijn gevoel.

Het was op een vreemde manier ook wel een beetje een opluchting.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:36

wat stoer dat je het hebt kunnen vertellen!

Ik kan me niet voorstellen dat het je vriend niet raakt als je vriendin je net vertelt wat ze heeft meegemaakt. Dat hij probeert om het niet door te laten dringen om zichzelf te beschermen, dat kan ik me dan weer wel voorstellen.

Wellicht met je therapeut overleggen of er voor je vriend ook een bepaalde hulp mogelijk is?

Kan me goed voorstellen dat het een opluchting was. Het is niet meer van jou alleen he.

Ik vind je stoer dat je het verteld hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:41

Idd: hartstikke stoer dat je het verteld hebt.
En dit soort zaken aan intimi vertellen is toch anders dan het vertellen aan een therapeute...
(Wanneer is je volgende emdr trouwens...? Wanr de sessie was goed, maar is nog niet klaar.)

En mannen ;) kunnen soms zo hun eigen manier hebben om emoties te verwerken: een dag vissen, zitten en zwijgen - en dan komt er een kernachtig gesprek.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 15:22

Ik heb per mail al contact gezocht voor een niewue afspraak voor de EMDR. Nog geen reactie op gehad. Ze had al gezegt in augustus vakantie te hebben. Ze zal begin september wel contact mer me opnemen.

Het is idd heel anders om je man dit soort dingen te vertellen dan de therapeut. De therapeut zoiets vertellen is ook heftig, maar die gevoelens gaan niet zo diep. Ik voelde me gisteren even zo verloren en alleen. En vooral ook intens verdrietig. Echt bizar.

Ik denk idd dat hij er heel bewust afstand van houd. Wat ik ook heel erg goed begrijp. Hij heeft zijn eigen trouwmas uit zijn jeugd (en vond dat hij het daar heel zwaar mee heeft gehad, wat ook wel zo is) en hij kan daar mijn "last" niet bij hebben. Dan loopt hij over denk ik.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:11

Wat ontzettend stoer en dapper dat je het er met hem over gehad hebt.

Over het algemeen willen mannen alles oplossen voor je. Hoeveel mannen reageren wel niet met "maar ik kan het niet voor je oplossen.." , nee Pipo, dat wil ik ook helemaal niet. Ik wil alleen maar dat je luisterd en me een knuffel geeft. Het gros van de mannen snapt dat niet.

Ik kan goed begrijpen wat je schrijft met, dat hij niet weet wat hij er mee moet en het er niet bij kan hebben. Maar toch is het belangrijk denk ik om het erover te hebben.

Vertel hem niet alleen wat je mee maakt met EMDR en wat je mee hebt gemaakt, maar vertel hem ook duidelijk wat je van hem verwacht. Zowel naar jou toe, als in de situatie met je ouders. Hoe helderder jij bent in wat je van hem wilt, hoe beter hij er voor je kan zijn, en hoe minder hopeloos jullie over elkaar voelen.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 19:29

Hij kwam oop niet met oplossi gen. Dat stadium zijn we inmiddels al voorbij. Ik was zo blij dat hij me knuffelde en trooste. Het gaf zo'n fijn gevoel.

De situatie naar mijn ouders toe is ook duidelijk. Dat geld jammer genoeg niet alleen. Oor mijn ouders, maar ook voor die van hem. Daar waren we al heel lang over uit.

Hij neemt het mij kwalijk dat we nog geen kinderen hebben, wat ook waar is. Ik heb altijd excusses van buitenaf (studie, financien, tijd, enz.) Gebruikt om er niet aan te beginnen. Onderliggend was waar ik nu mee aan het werk ben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:53

wat fijn dat je het met je vriend hebt besproken. en fijn dat hij er voor je was. wees inderdaad duidslijk wat je nu van hem verwacht en wat je wel en niet wilt.

en voel je vooral niet schuldig over het nog niet klaar zijn voor kinderen. dat is normaal al een grote stap en voor jullie een nog grotere stap.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 12:44

Het lastige is dat ik het wel heel erg graag wil.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:21

en daarom doe je er nu ook alles aan. wat super goed is. dit hele traject doorstaan is niet voor niets. en je gaat er uit komen als een beter mens en goede moeder. maar je moet door de rotte appel heen.

ik vind dat heel dapper

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:13

Man man. Wat ben ik moe de laatste tijd.

Ik voel me alsof ik tussen twee vuren in zit. Ik wil inmiddels toch wel heel erg graag een kindje. Dat is duidelijk voor mij. Maar aan de andere kant trekt ook alles mij op de rem om er aan te beginnen.

Ik voel nog zo veel onzekerheid en angst voor de toekomst. Zo enorm suf. Vaak had ik zo graag gewild dat ik een normale jeugd had gehad. Dan was dit ook geen probleem geweest.

Ik kan daar zo boos om worden....

De laatste tijd ook heel wat woorden gehad met mn vriend. Dat helpt ook niet mee. En het "lastige" is dat hij gelijk heeft. Maar ik vraag me wel eens af of hij wel weet waar ik doorheen moet. Hij heeft zelf ook geen makkelijke jeugd gehad. Geslagen geweest, ouders gescheiden, in armoede geleefd (geen stroom of warm water) maar ook in de situatie dat hij alles kon krijgen wat zijn hartje begeerde.

Daar in tegen ben ik sexueel misbruikt, ook geslagen, ook in armoede geleeft, in blijf van mijn lijf huizen gezeten, in een daklozetehuis. Mijn ouders opeens weer bij elkaar zo der duidelijke uitleg behalve dat ze het weer gingen proberen (en mijn moeder een buik vol benen).

Soms voelt het alsof we een "wie is het zieligste" aan het spelen zijn om te kijken wie de titel mag dragen. Hij vind zichzelf bij tijd en wijlen heel erg zielig namelijk. Ik voel mijzelf eigenlijk helemaal niet zielig. Maar als ik dan vergelijk wat mij is gebeurd, dan denk ik dat ik dat wel van mijzelf zou moeten vinden.

Zucht. Lastig allenmaal.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:18

Maar jullie hebben allebei de volste recht toch om je even ellendig te voelen.
Jullie hebben beide veel meegemaakt zo te lezen. Enige wat je kan doen is praten en uitleggen zodat je begrip voor elkaar krijgt en houd.
Je bent al ver gekomen, dit lukt je ook wel

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:31

Ik heb alle begrip voor hem. Ik ben iemand die van nature heel begripvol is. Dat begripvolle voel ik niet altijd van hem, terwijl ik dat dus wel ben.

Pas als ik het uitleg dan krijg ik wel begrip. Maar het is net alsof ik het iedere keer opnieuw moet uitleggen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:46

lastig ts. het is allemaal niet niks.

veel mensen die over het krijgen van kinderen nadenken die twijfelen. kan ik dit wel, wil ik dit wel etc etc. dus houdt dat wel in je achterhoofd. twijfel is heel menselijk.

en een wedstrijdje wie is het zieligst moeten jullie vooral niet houden. jullie hebben beide een rotjeugs gehad zo te lezen. het gaat er inderdaad om dat jullie begrip voor elkaar hebben. als iemand raar uit de hoek komt, dat je weet waar het van komt. of als iemand meer tijd nodig heeft idem. jullie moeten samen een super team worden..

en samen met hem in therapie? niet relatietherapie maar meer om te kijken hoe jullie de toekomst samen zien en welke hindernissen daarvoor nog genomen moeten worden?.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:58

Penny_Shadow schreef:
Man man. Wat ben ik moe de laatste tijd.

...je zit midden in allerlei processen "het gist en broeit" en rr gebeurt van alles.
Citaat:
Ik voel me alsof ik tussen twee vuren in zit. Ik wil inmiddels toch wel heel erg graag een kindje. Dat is duidelijk voor mij. Maar aan de andere kant trekt ook alles mij op de rem om er aan te beginnen.

Dat kan goed zijn om vroeger of later in therapie aan te pakken. Wat is die rem, hoe voel jij je over die rem, etc.
Citaat:
Ik voel nog zo veel onzekerheid en angst voor de toekomst. Zo enorm suf. Vaak had ik zo graag gewild dat ik een normale jeugd had gehad. Dan was dit ook geen probleem geweest.

Ik kan daar zo boos om worden....

Volstrekt tetechte woede - gooi het er uit!!
Citaat:
De laatste tijd ook heel wat woorden gehad met mn vriend. Dat helpt ook niet mee. En het "lastige" is dat hij gelijk heeft. Maar ik vraag me wel eens af of hij wel weet waar ik doorheen moet.

;) in dat geval heeft hij geen gelijk.
En belangrijk om er over te praten, en begrip voor jouzelf te vragen.

Citaat:
Soms voelt het alsof we een "wie is het zieligste" aan het spelen zijn om te kijken wie de titel mag dragen. Hij vind zichzelf bij tijd en wijlen heel erg zielig namelijk.

Please: don't!!
Die wedstrijd kent alleen maar verliezers. Jullie hebben allerbei een boel ellende meegemaakt en dat heeft jullie allebei op bepaalde punten gevormd.
En iedereen heeft bij tijd en wijle steun nodig, aandacht, bevestiging - daarvoor hoef je in een harmonieuze relatie niet eerst zielig te zijn of te doen.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 04:28

Nou in zo verre heeft hij wel gelijk. Volgens mij had ik het laatst al geplaatst. Ik ben de rede dat we nog geen kinderen hebben. Hij had voor zijn 25ste al zijn eerste willen hebben. Hij is nu bijna 30. Ik ben 4 jaar jonger, dus echt realistisch was het niet voor mij. Maar toch. Nu kom ik op een leeftijd dat het best zou kunnen, maar ik kan het nog niet.

Die rem beschrijf ik er onder. Lijkt me duidelijk? En die rem is waar dit hele topic op loopt.

Die wedstrijd is ook geen bewust proces. Althans. Niet bij mn vriend vandaan. Zoals ik daarnet ook al poste. Ik voel altijd alsof ik eerst alles opnieuw, en opnieuw, en opnieuw aan hem moet uitleggen om begrip te krijgen.

Soms voelt het alsof hij het er om doet. Even kijken wie er zieliger is en mij dan ook mijn verhaal laten doen. Die nood voel ik in ieder geval, omdat ik me anderes niet gehoord en niet gezien voel.

Ik luister altijd zo uitgebreid naar hem en dat krijg ik lang niet altind terug. Vroeger had ik daar niet zo'n probleem mee. Maar nu merk ik dat ik het echt nodig heb.

Dat ik er om moet vragen vind ik niet erg (zo werken mannen nou eenmaal). Maar ik vind het dus wel heel erg vervelend dat ik dus wel iedere keer mijn jeugd tegen de zijne moet afspiegelen om maar begrip te krijgen.

Als ik dat bij hem neer leg dan wordt hij (voor mijn gevoel) boos. En dan poef.... weg begrip en gehoord en gezien voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:38

Wellicht kan je het beter met hem bespreken hoe je je voelt? :) Wat naar dat je dit zo ervaart.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 09:29

Dat doe ik uiteraard. Maar soms heb ik echt het idee dat hij het niet onthoud of dat hij wil dat ik het iedere keer vertel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:16

TS: wat verwacht je precies van je vriend?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:45

Penny_Shadow schreef:
Die wedstrijd is ook geen bewust proces. Althans. Niet bij mn vriend vandaan. Zoals ik daarnet ook al poste. Ik voel altijd alsof ik eerst alles opnieuw, en opnieuw, en opnieuw aan hem moet uitleggen om begrip te krijgen.

Soms voelt het alsof hij het er om doet. Even kijken wie er zieliger is en mij dan ook mijn verhaal laten doen. Die nood voel ik in ieder geval, omdat ik me anderes niet gehoord en niet gezien voel.

Tuurlijk is het geen bewuste kwestie of keuze!
Er wordt een emotie geraakt, je wil dan steun of hoe het maar uitkomt en dat is het begin van de 'wedstrijd'.
Wel is het goed als je het bewust opmerkt (='Oh, hier ga ik /gaan wij weer!') dan kun je het acuut stoppen.
Citaat:
Ik luister altijd zo uitgebreid naar hem en dat krijg ik lang niet altind terug. Vroeger had ik daar niet zo'n probleem mee. Maar nu merk ik dat ik het echt nodig heb.

Balans is hier erg belangrijk!
Niet meer geven dan je krijgt in moeilijke periodes!
- En kunnen jullie elkaar steunen: dan is er in de verste verte geen tekort!!!!
Citaat:
Dat ik er om moet vragen vind ik niet erg (zo werken mannen nou eenmaal). Maar ik vind het dus wel heel erg vervelend dat ik dus wel iedere keer mijn jeugd tegen de zijne moet afspiegelen om maar begrip te krijgen.

Als ik dat bij hem neer leg dan wordt hij (voor mijn gevoel) boos. En dan poef.... weg begrip en gehoord en gezien voelen.

Hm, dit vind ik typisch.
Wat gebeurt hier nu dan toch precies...?
Vraag het hem maar eens op de man af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:39