Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:02

En het is toch sowieso geen chantage om beloond te worden met iets door iets niet te doen wat wettelijk toch al niet mag :?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:06

Ze mag ook beslissingen nemen, keona, maar dan ook de consequenties. De lusten met de lasten. Er staat nergens dat ze de mogelijkheid niet krijgt om te kiezen. Ze wilt alleen niet kiezen, ze wilt de lusten zonder de lasten ;-)

Ts, als je ouders bij de afspraak blijven, wat ga je dan doen?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 22:12

Dan laat ik mijn vriend erbuiten! bedankt!

Als mn ouders het écht zo willen houden, dan houden we het gewoon zo ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:13

Verstandig! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:15

Kelly_ann schreef:
safina schreef:
Geloven doe je in de kerk. Weten doet de wetenschap. ;)

Duidelijk verhaal, en ik maar denken dat ik het als pedagogisch opgeleide wist.

Verbod dus en afspraken maken zoals deze ouders ook doen. Verder nog tips voor de TS?

Ik verbaasde me er ook over toen ik me erin ging verdiepen.
Voor jou nog ff in pedagogische terminologie: kinderen van ouders die permissief zijn t.a.v. alcohol drinken het meest. Daarna komen kinderen van ouders die er autoritair mee omgaan. Een authoratieve opvoedstijl (duidelijke regels, maar wel warm, betrokken en begripvol ) werkt het best.
http://www.npr.org/2010/12/27/132288846 ... n-drinking

Het enige wat ik TS mee kan geven is: ga erover in gesprek met je ouders. Deel hoe lastig je de situatie vindt. Dat kan al enorm opluchten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:16

ODonoghue schreef:

+:)+
Misschien wat vroeg, maar alvast veel succes gewenst met het rijexamen !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:18

M_i_R schreef:
keona schreef:
Nou ik heb alles betaald gekregen en nooit zo belachelijke regels.kon wel met alkes terecht bij mijn ouders. En heb gerookt gedronken drugs gebruikt.en wil echt niet zeggen dat het mis gaat.ken juist de gevalken die niks mochten en het stiekem deden.die nu problemen hebben.maar goed zoveel ideen en meningen. Ik zou mijn kindeten echt niet schanteren met hun rijbewijs sorry. En ik ben nu 33 jr rook al 13jr niet meer drink af en toe.heb een vaste baan een huis. Denk dat ts zelf genoeg verstand heeft ze moeten ook zelf beslissingen kunnen nemen

Volgens mij wordt TS beloond met een rijbewijs niet gechanteerd...
vind je dat belonen.nee niet mijn ding vind het belachelijk.je geeft een kind het of niet.niet als het zich op bepaalde manier moet gedragen.maar goed iedereen zijn eigen opvoeding.ik zou het nooit bij mijn kinderen doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:21

TS vindt het bedrag wat ouders voor rijbewijs uitgeven toch belangrijker dan de drank .... dus eigenlijk maakt ze die keuze nu ook weer..... ze wil alleen proberen de afspraak eenzijdig op te heffen. ;) Daar pastte ik dan weer voor als ouders.....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:24

Brainless schreef:
keona schreef:
Denk dat je er naar verlangt omdat je het niet mag. Misschien drink je er dadelijk 1 of 2 en denk je ba.
Vind dat ze je best moeten kunnen vertrouwen.soms drink ik wel en soms heb ik geen zin. Je bent vast verstandig genoeg.ik snap niet dat er ouders zijn die het verbieden,vind knap dat je het dan niet stiekem doet. Ik hoop dat je ouders je wat losser laten.de meeste die zo strak gehouden eorden slaan vaak door als ze dan eenmaal oud genoeg zijn. Succes ts

Mss omdat het wettelijk verboden is om te drinken onder de 18?!

Het is juist bewezen dat degene die niet mogen drinken tot 18 ook daarna minder problemen met/door alcohol krijgen.

En hoezo wordt ze strak gehouden? Als ze wel drinkt is de enige consequentie geen rijbewijs voor haar betaald? Nou boehoe... er zijn genoeg tieners die zon rijbewijs zelf bij elkaar sparen. Gaat ze echt niet dood van.

Ik vind het een hele redelijke voorwaarde, die haar duidelijk leert dat zelfbeheersing niet vanzelf komt, en dat dat juist gaat om dingen die moeilijk zijn en ten tweede, dat de wereld niet gratis is.

Misschien ben ik dan de botte bijl hier, maar ik zou het extreem dom vinden van de ouders van TS als ze de afspraak versoepelen. Dat de dingen soms niet leuk zijn en niet gaan zoals je wilt, hoort nou eenmaal bij het volwassen worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 06:42

En als ze dan het rijbewijs heeft gaat ze helemaal los.een goede opvoeding kan ze ook zo hrbben hoeven niet altijd voorwaardes aan vast te zitten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 06:52

keona schreef:
En als ze dan het rijbewijs heeft gaat ze helemaal los.een goede opvoeding kan ze ook zo hrbben hoeven niet altijd voorwaardes aan vast te zitten

Hoezo gaan ze dan 'helemaal los' :?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:25

Edit: niet uit de opening onthouden dat ts al aan het lessen is. :P Hoe gaat dat lessen? Mag je al bijna afrijden? Dan mag je de eerste tijd nog niet rijden zonder ervaren bestuurder, maar dan heb je je rijbewijs al. Misschien kun je vragen of je mag drinken zodra je je rijbewijs hebt.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 19-07-17 07:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:29

ODonoghue schreef:
Hoi!

Met mijn ouders heb ik heeeel lang geleden de afspraak gemaakt om tot mijn 18e niets te drinken, als dit lukte zouden zij mijn rijbewijs betalen. Ik ben nu 17, druk bezig met rijles en binnenkort theorie.
Als ik met vrienden een avondje weg ga is er ALTIJD drank in het spel, en iedereen wordt aangeschoten of dronken. Dit zorgt er nu voor dat ik het gewoon niet meer leuk vind om met vrienden weg te gaan, ik word er al chagrijnig van als iemand 1 biertje heeft, wat waarschijnlijk jaloezie is. Als iedereen gezellig een glaasje doet wil ik uiteraard ook gezellig meedoen. Wat hopelijk begrijpelijk is voor jullie.
Helaas kan dat niet en ik heb ook nog nooit een druppel gehad.

Nu wil ik binnenkort met mijn ouders een gesprek aanknopen,
Om hopelijk tot een compromis te komen.

Omdat ik:
- nu mijn grenzen niet weet, en als ik 18 ben en drank mag kopen ik dan misschien meteen te ver ga omdat ik het effect niet ken.
- ik binnenkort ga studeren in een andere provincie en ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat + zij hebben geen zich op me dus het wordt alleen maar moeilijker
- het ook leuk wil hebben als ik weg ga met vrienden

Weten jullie hoe ik een goed compromis sluit dat we beiden tevreden zijn?
Ik dacht aan iets van een maximaal % wat ik dan mag oid?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:54

keona schreef:

Hoezo? Waarom zou ze dat doen? Een rijbewijs hebben betekend niet ook gelijk een auto hebben. Ze kan de auto ook gewoon níet mee nemen als ze ergens heen gaat waar alcohol in het spel is. Nog zoiets. Waarom zou je moeten weten hoe je op alcohol reageert, ivm autorijden. Als je gaat autorijden moet je gewoon niet drinken. Gewoon niet. Dus dat uitproberen kan ze doen als ze op de fiets naar het feestje toe is.

Als er twijfel is of ze zich met drinken kan inhouden als ze nog moet autorijden, dan is ze überhaubt nog niet toe aan zowel alcohol drinken áls een rijbewijs halen als je het mij vraagt.

Ze leert nu, door zich in te houden met als beloning het rijbewijs, júist dat ze wilskracht heeft en zich kan beheersen terwijl ze eigenlijk graag zou drinken. Een goede oefening als je het mij vraagt voor als ze straks de bob is en ook graag wilt drinken, maar het ook niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:02

Keon: het is geen belonen, straffen of chanteren. Er is een afspraak gemaakt. Die afspraak is gemaakt toen TS 13 was dacht ik, dus dan hebben we het over een jaar of 4 geleden?

Dan had TS die afspraak niet aan moeten gaan; haar deel van de afspraak is niet drinken tot je 18e, dan is de afspraak van haar ouders 'wij betalen je rijbewijs'.

Voor mij zou het als ouder dus simpel zijn; drinken = geen gratis rijbewijs. Ook niet een beetje drinken en dan een beetje zelf betalen, dat was niet de oorspronkelijke afspraak.

Al kan het bespreken van de groepsdruk een goed idee zijn ja. Niet zozeer met je ouders, maar wel in de groep. Als ze je dan een saaie dolly vinden is het wellicht tijd om andere vrienden te zoeken, of te vragen of zij dan je rijbewijs willen betalen als je drinkt vanwege de groepsdruk :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:02

Shiloh schreef:
keona schreef:

Hoezo? Waarom zou ze dat doen? Een rijbewijs hebben betekend niet ook gelijk een auto hebben. Ze kan de auto ook gewoon níet mee nemen als ze ergens heen gaat waar alcohol in het spel is. Nog zoiets. Waarom zou je moeten weten hoe je op alcohol reageert, ivm autorijden. Als je gaat autorijden moet je gewoon niet drinken. Gewoon niet. Dus dat uitproberen kan ze doen als ze op de fiets naar het feestje toe is.

Als er twijfel is of ze zich met drinken kan inhouden als ze nog moet autorijden, dan is ze überhaubt nog niet toe aan zowel alcohol drinken áls een rijbewijs halen als je het mij vraagt.

Ze leert nu, door zich in te houden met als beloning het rijbewijs, júist dat ze wilskracht heeft en zich kan beheersen terwijl ze eigenlijk graag zou drinken. Een goede oefening als je het mij vraagt voor als ze straks de bob is en ook graag wilt drinken, maar het ook niet kan.
waar schrijf ik iets over rijden en drinken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:50

ODonoghue schreef:

Succes. Ben benieuwd hoe je ouders er tegen over staan.
Ga je als snel een gesprek aan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:20

Ik denk dat keona bedoeld dat zodra ze 18 is alle remmen los zijn en ze kan doen en laten wat ze wilt. Nu is het niet zo dat iedereen daar ook flink gebruik van maakt, maar sommigen (wat ik kan begrijpen) hebben dan zoiets van: nu mag het, nu ga ik los.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:33

Lieshorses schreef:
Ik denk dat keona bedoeld dat zodra ze 18 is alle remmen los zijn en ze kan doen en laten wat ze wilt. Nu is het niet zo dat iedereen daar ook flink gebruik van maakt, maar sommigen (wat ik kan begrijpen) hebben dan zoiets van: nu mag het, nu ga ik los.

Dat ligt toch echt aan de persoon zelf. Vroeger mocht je drinken vanaf je 16e dus dan gingen ook 'alle remmen los'. Dus of het nu 16 of 18 is, het ligt puur aan de persoon zelf. Ik snap het probleem dus niet zo. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:39

keona schreef:
Nou ik heb alles betaald gekregen en nooit zo belachelijke regels.kon wel met alkes terecht bij mijn ouders. En heb gerookt gedronken drugs gebruikt.en wil echt niet zeggen dat het mis gaat.ken juist de gevalken die niks mochten en het stiekem deden.die nu problemen hebben.maar goed zoveel ideen en meningen. Ik zou mijn kindeten echt niet schanteren met hun rijbewijs sorry. En ik ben nu 33 jr rook al 13jr niet meer drink af en toe.heb een vaste baan een huis. Denk dat ts zelf genoeg verstand heeft ze moeten ook zelf beslissingen kunnen nemen

dat wordt ze niet, ze verbinden gevolgen aan illegaal gedrag. :) En dat is een prima les.
Je bent al bezig met je rijbewijs en nu wil je de afspraak ineens veranderen. Dat is ook niet erg eerlijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:41

Nee je hebt gelijk, het ligt ook aan het persoon zelf. Het verschil met 16 en 18 vind ik dat je vroeger bij 16 alleen legaal mocht drinken en roken maar verder nog helemaal geen bevoegdheden en verantwoordelijkheden had, en bij 18 ben je ineens volwassen en ligt alles op jou schouders vanaf dat moment. Betekend ook dat wanneer je door dronkenschap iets heel erg doms doet dat de gevolgen veel groter zijn. Maar niet alleen bij dronkenschap, ook bij veel andere dingen. :)
Ik zou iig niet mijn kind pas op zijn 18e laten drinken omdat ik niks mis vind met experimenteren op bepaalde leeftijd, plus ik denk dat ze door ze iets minder kort te houden minder snel stiekem dingen gaan doen, niet alleen op het gebied van alcohol maar ook drugs bijv.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:51

De politie komt echt niet snel op je af als je dronken bent. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Maar als je echt compleet de mis in gaat en je word aangehouden heb je direct geleerd lijkt me. :Y)
Zelfs iemand van 16 kan nadenken en bedenken wat je wel en niet kan flikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:57

Neverland schreef:
Lieshorses schreef:

Dat ligt toch echt aan de persoon zelf. Vroeger mocht je drinken vanaf je 16e dus dan gingen ook 'alle remmen los'. Dus of het nu 16 of 18 is, het ligt puur aan de persoon zelf. Ik snap het probleem dus niet zo. :+

Ik denk ook dat het ligt aan de persoon zelf. Het gros van de pubers die ik ken (onder meer mijn stiefdochter en haar vriendinnen), keek weliswaar reikhalzend uit naar hun 18e verjaardag. En vonden het hartstikke cool dat ze toen alcohol mochten kopen. Maar losgaan...nee. Dat vonden ze dan opeens iets voor 'die kleuters onder de 18'.... :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:12

Lieshorses schreef:
Nee je hebt gelijk, het ligt ook aan het persoon zelf. Het verschil met 16 en 18 vind ik dat je vroeger bij 16 alleen legaal mocht drinken en roken maar verder nog helemaal geen bevoegdheden en verantwoordelijkheden had, en bij 18 ben je ineens volwassen en ligt alles op jou schouders vanaf dat moment. Betekend ook dat wanneer je door dronkenschap iets heel erg doms doet dat de gevolgen veel groter zijn. Maar niet alleen bij dronkenschap, ook bij veel andere dingen. :)
Ik zou iig niet mijn kind pas op zijn 18e laten drinken omdat ik niks mis vind met experimenteren op bepaalde leeftijd, plus ik denk dat ze door ze iets minder kort te houden minder snel stiekem dingen gaan doen, niet alleen op het gebied van alcohol maar ook drugs bijv.
precies.het alleen maar strak houden en verbieden is niet de msnier.je kunt ze beter inligten en vertellen over alles.inplaats van het juist spannend temaken en het te verbieden.maar goed iedereen zijn eigen denk wijze

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:27

Het word helemaal niet verboden.
Alleen het beloofde cadeautje is er dan niet.
Ze word het huis niet uitgestampt als ze wel drinkt.