Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:26

Mavelle schreef:
Een paard houden is natuurlijk wel iets meer dan een hobby he. Dat zou je daadwerkelijk bijna een levensstijl kunnen noemen. Het is er dag in dag uit. Het is niet also de vriend van TS het over iets pietluttigs als een avondje tennis in de week heeft, het bepaald een vrij groot deel van haar leven.

Nou dat ligt eraan hoe vaak en vooral hoe lang naar je paard gaat hoor, voor mij is het absoluut geen levensstijl want het neemt niet meer tijd in beslag dan toen ik nog fanatiek turnde, meerdere malen per week ;)

En dat bedoel ik dus met beide water bij de wijn doen. Toen ik vrijgezel was kon ik uren gezellig op stal rondhangen, nu doe ik dat gewoon een stuk minder.
Ook je paardenhobby kan je zo groot maken als je wilt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:34

Mavelle schreef:
Een paard houden is natuurlijk wel iets meer dan een hobby he. Dat zou je daadwerkelijk bijna een levensstijl kunnen noemen. Het is er dag in dag uit. Het is niet also de vriend van TS het over iets pietluttigs als een avondje tennis in de week heeft, het bepaald een vrij groot deel van haar leven.

Als je hem op een pensionstal hebt staan en 3 keer per week heen gaat om te rijden dan is het net zo goed een hobby als bijvoorbeeld voetbal.

Wanneer je er 10 aan huis hebt wordt het een ander verhaal maar dat is hier niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:40

Jildau schreef:
Mavelle schreef:

Als je hem op een pensionstal hebt staan en 3 keer per week heen gaat om te rijden dan is het net zo goed een hobby als bijvoorbeeld voetbal.

Wanneer je er 10 aan huis hebt wordt het een ander verhaal maar dat is hier niet het geval.

Precies, dat bedoelde ik ook.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:44

Vier keer in de week turnen vind ik ook geen hobby meer. En maar drie keer in de week naar je paard vind ik eigenlijk ook niet kunnen. Daarnaast vraag ik me af of mensen wel doorhebben hoeveel je onbewust buiten stal om ook nog met je paard bezig bent. Maar goed, dat ben ik. Sinds ik die van mij verkocht heb heb ik zeeën van tijd over, heerlijk.
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 06-07-17 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:45

Begin zeker niet aan kinderen voordat dit helemaal is uitgeklaard. Een relatie is elkaar ook kunnen loslaten en elkaar een eigen pleziertje gunnen. 1 paard houden op een pensionstal waar het dier alle verzorging krijgt met een man die zelf geen ruiter/paardenvriend is hoeft helemaal geen aanslag te zijn op een relatie. Ik begrijp zijn probleem niet.

fokfanaat

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:49

Mijn vent heeft altijd veel hobbies gehad, voetbal, brandweer en muziek. Pas toen we kinderen hadden heeft hij in overleg wat keuzes gemaakt en is met de muziek gestopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:51

Mavelle schreef:
Vier keer in de week turnen vind ik ook geen hobby meer. En maar drie keer in de week naar je paard vind ik eigenlijk ook niet kunnen. Daarnaast vraag ik me af of mensen wel doorhebben hoeveel je onbewust buiten stal om ook nog met je paard bezig bent. Maar goed, dat ben ik. Sinds ik die van mij verkocht heb heb ik zeeën van tijd over, heerlijk.

Turnen blijft toch echt een hobby hoor, helaas moet je op niveau gewoon heel veel trainen. Mijn dochter traint nu 5 x in de week. En het is net zo'n rare uit de hand gelopen hobby als de paarden. Het kost wel iets minder geld maar ook erg veel tijd. Net zo'n raar virus eigenlijk. Het paardenvirus heeft ze niet van mij gekregen maar wel iets waar je ook zo bevlogen voor moet zijn.
Ik heb nu geen paarden meer en ineens heb je zeeen van tijd en zoveel vrijheid. Dan vraag ik me weleens af waarom ik al die jaren heb opgeofferd voor de paarden. Maar goed, dat kan je niet meer terug draaien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:54

Maar eigenlijk is het dan geen hobby meer, maar een way of life. Of dat nu turnen, wielrennen of paardrijden is.
Echt een manier van leven, want uiteindelijk draait in je vrije tijd alles daarom.
Terwijl met een hobby dat niet is.
En kun je altijd van een partner verwachten dat hij mee gaat in die manier van leven? Zeker als hij verder het pad in wil en aan kinderen wil denken en nu bang is dat dit niet kan door de levenswijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:55

Mavelle schreef:

Maar zou jij dan van je partner verwachten dat hij zomaar zijn hobby voor jou helemaal op wilt geven?
Als je dat van iemand verwacht ben ik oprecht van mening dat je is een keertje achter je oren moet krabben... Gun je een ander geen plezier/geluk/hobby?

En ja, de ene hobby kost meer tijd dan de ander, en daaaaar komt dus dat stukje communicatie en plannen kijken.

Plus, buiten stal ben ik niet met m'n paard bezig hoor. Ja, eens in de maand een zak voer halen en als oké at moet kopen voor d'r. Dat verschild echt per persoon en hoe groot je je hobby maakt/laat worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:56

bruintje123 schreef:
Maar eigenlijk is het dan geen hobby meer, maar een way of life. Of dat nu turnen, wielrennen of paardrijden is.
Echt een manier van leven, want uiteindelijk draait in je vrije tijd alles daarom.
En kun je altijd van een partner verwachten dat hij mee gaat in die manier van leven? Zeker als hij verder het pad in wil en aan kinderen wil denken en nu bang is dat dit niet kan door de levenswijze.

Nee dat kan je inderdaad niet verwachten. Maar je hebt altijd een keuze. Zowel degene met de hobby/way of life als de partner. Wat is het je waard? Waar ligt je eigen grens? Hoe wil je je leven inrichten en ten koste van wat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:58

Precies.
Maar de antwoorden hier zijn voornamelijk dat de vriend maar een zak hooi is.
En dat vind ik niet terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:59

Suzanne F. schreef:
bruintje123 schreef:

Nee dat kan je inderdaad niet verwachten. Maar je hebt altijd een keuze. Zowel degene met de hobby/way of life als de partner. Wat is het je waard? Waar ligt je eigen grens? Hoe wil je je leven inrichten en ten koste van wat?

En dat is dus het stukje communiceren. Maar wat de vriend van TS eist vind ik absoluut niet kunnen.
Hij wilt helemaal niet luisteren, dan houdt het al snel op...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:00

Ik vraag me echt af waarom je iemands geluk wilt afnemen als je oprecht van diegene houdt. Daar kan ik namelijk met m'n hoofd niet bij. Of diegene nou gelukkig wordt van tijd aan haar paard besteden, aan z'n auto sleutelen of een potje knikkeren doet er dan toch niet toe?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:01

Ts heb je al een gesprek gehad met je vriend

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:04

Eunomia schreef:
Ik vraag me echt af waarom je iemands geluk wilt afnemen als je oprecht van diegene houdt. Daar kan ik namelijk met m'n hoofd niet bij. Of diegene nou gelukkig wordt van tijd aan haar paard besteden, aan z'n auto sleutelen of een potje knikkeren doet er dan toch niet toe?

Ja maar hier gaat het dus niet om een potje knikkeren he? Hier gaat het om een hele intensieve hobby/way of life en dat treft niet alleen de persoon zelf maar ook de partner. Het heeft invloed op alles in het gezin, van avondbesteding tot vakanties tot kinderen tot financien aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:06

Suzanne F. schreef:
Eunomia schreef:

Ja maar hier gaat het dus niet om een potje knikkeren he? Hier gaat het om een hele intensieve hobby/way of life en dat treft niet alleen de persoon zelf maar ook de partner. Het heeft invloed op alles in het gezin, van avondbesteding tot vakanties tot kinderen tot financien aan toe.

Ik krijg van heel veel hier echt de indruk dat jullie dus van een partner verwachten, of durven vragen om zijn/haar hobby op de geven omdat jij het niet leuk vind of teveel tijd vind kosten...

Ik blijf het zeggen... Waaar is de comminucatie en het elkaars geluk gunnen??

Jij maakt er een intensieve hobby van, ik ben hooguit 1,5 uur op stal hoor... En niet eens elke dag...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-17 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:06

Zo moeilijk is het plannen van je alone-time dingen niet. Als hij nou zijn alone-time dingen plant wanneer ts naar haar paard is, is het toch opgelost. Of denk ik te simpel? En om de maand een zaterdag of zondag niet samen weg kunnen hoeft geen drama te zijn.
Als iemand je zo zou claimen rende ik gillend weg geloof ik := Voel me gezegend met wat ik heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:07

Qimm schreef:
Zo moeilijk is het plannen van je alone-time dingen niet. Als hij nou zijn alone-time dingen plant wanneer ts naar haar paard is, is het toch opgelost. Of denk ik te simpel? En om de maand een zaterdag of zondag niet samen weg kunnen hoeft geen drama te zijn.
Als iemand je zo zou claimen rende ik gillend weg geloof ik := Voel me gezegend met wat ik heb...

Amen, sluit ik mij volledig bij aan.
Gun elkaar is wat, je zit niet vastgelijmd en hoeft niet 24/7 samen te zijn...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:17

Mavelle schreef:

Een relatie hoort een aanvulling te zijn op je leven, geen beperking. Hij wist dat ze een paard had toen hij met haar begon. En nu gaat hij daar ineens moeilijk over doen omdat hij kinderen wil en dat zij dan aan de kachel moet blijven met de kids?
Dan had ie een moedertje moeten zoeken zonder paard. Niet nu gaan zeuren. :)

TS: wil jij heel je leven elke keer moeten vechten om naar je paard te mogen en naar je paard gaan wetende dat hij thuis zit te chagrijnen?
Dat lijkt me de enige vraag die beantwoord moet worden en indien het antwoord daarop "nee" is dan zal je een goed gesprek met hem moeten aan gaan, zeggen waar jij staat en vragen hoe jullie dat kunnen oplossen. Dit ga je alleen kunnen oplossen door met elkaar te praten.

Net als hierboven zou ik ook al gillend weggerend zijn vrees ik maar goed. := Mijn man en ik zijn allebei wel erg gesteld op onze vrijheid.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-07-17 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:17

Ik denk dat ts zich gewoon gaat schikken naar de wensen van haar bezitterige vriend. Voor sommige mensen is de angst om alleen verder te gaan groter dan in een relatie te zitten waar je weinig tot niets hebt in te brengen. Alleen je tijd geld werk en lichaam. Harde opmerking!!! Jazeker, maar wanneer ts al 10 jaar in deze relatie zit is het heel moeilijk om er iets te veranderen, zeker omdat ze denkt dat hij er dan mee kapt. En ts, mocht je nog wel weer reageren, ik lees eigenlijk nergens dat jouw partner in alles verder de man van je leven is op dit puntje na. Ik hoop voor je dat je inderdaad met een goed gesprek de lucht kunt klaren en er voor beide een oplossing komt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:38

Anoniem schreef:
Mavelle schreef:

Maar zou jij dan van je partner verwachten dat hij zomaar zijn hobby voor jou helemaal op wilt geven?
Als je dat van iemand verwacht ben ik oprecht van mening dat je is een keertje achter je oren moet krabben... Gun je een ander geen plezier/geluk/hobby?

En ja, de ene hobby kost meer tijd dan de ander, en daaaaar komt dus dat stukje communicatie en plannen kijken.

Plus, buiten stal ben ik niet met m'n paard bezig hoor. Ja, eens in de maand een zak voer halen en als oké at moet kopen voor d'r. Dat verschild echt per persoon en hoe groot je je hobby maakt/laat worden.

Ik denk wel dat je jezelf daarin onderschat, zeg nou zelf, je bent toch dagelijks met je gedachten bij je paard? Even nazoeken op internet wat dat ene nare plekje zou kunnen zijn, even online regendekens vergelijken, reviews lezen over paardentandartsen, belangrijke concoursen volgen op TV en joost weet wat.

Maar goed, zou ik van mijn partner verwachten dat hij zijn hobby helemaal opgeeft? Nee. Na tien jaar zou ik echter wel op de eerste plaats willen staan, ook als dat betekend dat hij zijn hobby op een hele andere manier moet inrichten/vorm moet geven. Ons leven samen is dan gewoon belangrijker. Ik vind het belangrijk dat een partner ook nog zelf dingen onderneemt of met anderen, maar dat moet niet de norm zijn. In eerste instantie met mij, daarna met anderen (mens of dier).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:39

Maakt het echt uit of je op facebook zit of dat je een concours volgt/een regendeken vergelijkt? :?
Als je zo nauw gaat kijken wat de ander doet.... Jeetjemina, het is haar vriend niet haar sergeant.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:43

Je moet natuurlijk de hele dag alleen maar aan je kerel denken

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:49

Ayasha schreef:
Maakt het echt uit of je op facebook zit of dat je een concours volgt/een regendeken vergelijkt? :?
Als je zo nauw gaat kijken wat de ander doet.... Jeetjemina, het is haar vriend niet haar sergeant.

Maakt het echt uit? Nee, maar het gaat erom hoeveel je er mee bezig bent en hoe het je leven beinvloed. En uit eigen ervaring is dat buiten stal om ook nog best wel wat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:52

Als het niet uit maakt, wat heeft het dan met deze situatie te maken? OF ze nu op haar gsm zit omdat ze met FB bezig is of omdat ze een regendeken zoekt maakt toch geen verschil. :)
Blij zat dat mijn man niet zo'n janker is. Zal 'm dadelijk nog eens een extra zoen gaan geven. Al gaat ie niet begrijpen waarom want hij vindt dat niet meer dan normaal. :))