Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:52

Even een vraag uit nieuwsgierigheid aan diegenen die grootouders laten oppassen. Betalen jullie daar ook voor? Waarom wel of niet?
Wat doen jullie als er verschillend inzicht over de opvoeding ontstaat? (die schattige baby wordt toch ooit echt een peuterpuber).
Wat als het de grootouders te zwaar wordt (meerdere kleinkinderen om op te passen van verschillende kinderen) en ze dat niet willen/durven toegeven? Grijp je dan zelf in?
Ik zag ook iets voorbijkomen met 1 dag grootouders A, 1 dag grootouders B en een dag kdv. Is dat niet te verwarrend en onrustig voor kinderen? (daarom hebben wij bewust voor 3 dagen kdv gekozen, omdat dat duidelijk is).
Ik ken iemand die minder ging werken, zodat ze meer op de kleinkinderen kon passen (want ja, ze paste ook op die van zoon, dus dan ook op die van dochter, want anders is het niet eerlijk).
Resultaat - een hele zware burn-out ! Want als 60+ de verantwoording hebben over kleine kinderen is toch heel anders als toen ze 20-er was.....).

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:58

Bij mij is het :

M: oma
D: kdv
W: tante
D: ochtend oma
V: ochtend KDV

Als dat vaste dagen zijn is dat toch ook een ritme?

Ik denk dat je moet accepteren dat niet alles helemaal 100% gaat zoals je het zelf zou doen als je kind ergens anders is. Maakt niet uit of dat KDV of familie is. Pas als het teveel uit de pas gaat lopen dan grijp ik in. Vind het bijvoorbeeld wel belangrijk dat rust en regelmaat in acht wordt genomen, maar als oma straks een beetje verwend.. Ach, daar is het oma voor. :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:59

In ons geval ziet ie de oma's ook buiten de oppasdagen om relatief veel, ik hoop dus eigenlijk dat hij ze als onderdeel van het gezin beschouwt.
Ik denk dat het veel zien van een aantal familieleden minder 'schadelijk' zal zijn als heel veel mensen (zowel wisselende leidsters, als een hoop kindjes) op een KDV. Die ene dag KDV had ik liever uitgesteld, maar omdat twee dagen in de week best veel is voor oma doen we het toch.
Wel denk ik er nog over na om, ipv één hele dag, voor twee ochtenden te gaan. Want het schijnt dat kinderen anders teveel moeten wennen iedere keer?

Verder, In een hoop samenlevingen worden kinderen opgevoed door de hele familie of het hele dorp, dat gaat toch ook goed?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:08

Bij ons is het 1 dag oma, 2 dagen kdv. Bij oma zijn ze zo goed als thuis. Ze weten ook dondersgoed dat de regeltjes bij oma net iets anders zijn dan thuis, ik (of zij) heb daar nog nooit problemen van ondervonden.
Wij betalen er niet voor, dat wil ze ook niet. In het begin gaven we wel luiers en voeding mee, nu koopt ze zelf luiers omdat ze dat handiger vind, en wil daar ook geen vergoeding voor. Prima hoor... Als het anders was ook trouwens...
Mijn moeder heeft eerder aangegeven dat het haar te zwaar werd toen mijn vader net overleden was, toen hebben we geregeld dat ze die extra dag naar het kdv zouden gaan. Uiteindelijk gaf ze aan het toch te willen proberen, en ging het heel goed. Mocht het ooit niet meer lukken is dat ook prima, dat soort dingen bespreken we gewoon eerlijk met elkaar. Ze luistert ook goed naar hoe wij (de belangrijke) dingen willen hebben, de rest vult ze gewoon lekker zelf in. Gaat prima zo :)
Op het kdv gelden ook weer andere regels, ze vinden het nooit verwarrend eigenlijk. Sterker nog, ze weten dondersgoed wat waar geldt, soms wil ik iets thuis doorvoeren en dan zeggen ze neeee thuis is dat niet zo :+

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:34

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:07

caro29 schreef:
manubres schreef:
Mooi artikel over de gevolgen van een crèche voor een kind.

https://www.intermediair.nl/carriere/we ... ing.com%2F

Dit lees ik maar niet want heb het idee dat het geen juichend artikel is. Ik heb helaas geen keus en heb geen zin in meer schuldgevoel

1. Het is een non-artikel, een hoop 'maar maar maar' en 2. De man die een interview geeft is de meest incapabele docent uit mijn hele HBO geschiedenis. Dus Caro, no stress.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:11

En een gek idee maar kunnen we even kappen met het affikken van elkaars schema's en schuldgevoelens aanpraten? Niemand hier weet waar onze dierbare vruchtjes over 20 jaar in het leven staan en iedere mama hier doet haar best, met partner of niet, geld of niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:39

Marie111 schreef:
Even een vraag uit nieuwsgierigheid aan diegenen die grootouders laten oppassen. Betalen jullie daar ook voor? Waarom wel of niet?
Wat doen jullie als er verschillend inzicht over de opvoeding ontstaat? (die schattige baby wordt toch ooit echt een peuterpuber).
Wat als het de grootouders te zwaar wordt (meerdere kleinkinderen om op te passen van verschillende kinderen) en ze dat niet willen/durven toegeven? Grijp je dan zelf in?
Ik zag ook iets voorbijkomen met 1 dag grootouders A, 1 dag grootouders B en een dag kdv. Is dat niet te verwarrend en onrustig voor kinderen? (daarom hebben wij bewust voor 3 dagen kdv gekozen, omdat dat duidelijk is).
Ik ken iemand die minder ging werken, zodat ze meer op de kleinkinderen kon passen (want ja, ze paste ook op die van zoon, dus dan ook op die van dochter, want anders is het niet eerlijk).
Resultaat - een hele zware burn-out ! Want als 60+ de verantwoording hebben over kleine kinderen is toch heel anders als toen ze 20-er was.....).

Als als als....

Als er een van jouw doemscenario's gebeurt zie ik dan wel weer hoe ik dat op ga lossen. Tot die tijd werkt het prima en hebben mijn ouders en mijn kind er veel lol in.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:58

Mijn ouders willen geen geld. Wij betalen alle kosten qua luiers voeding en tussendoortjes. En hij heeft een portemenix met koffiecentjes waar ze af en toe de koffie van betalen.
Ze zijn er niet minder voor gaan werken en zijn er jaren jeugdiger van geworden :D

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:45

Mazida schreef:
Heb toch gekozen voor 4 dagen in de week werken, maar neem het eerste jaar ouderschapsverlof waardoor ik toch 3 dagen in de week werk. Als dat bevalt, blijf ik dat doen en als het niet bevalt kan ik toch nog terug naar 4 dagen zonder daarvoor mijn rechten op te geven :) , maar eerst maar eens door deze zwangerschap zien door te komen en kijken of ik na dit na de geboorte nog steeds allemaal wil en wat beeb nodig heeft :D

Klinkt goed doordacht :) en inderdaad na de geboorte kijken wat voor type mama je bent... vooral op je gevoel af gaan :j succes nog met de zwangerschap!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:47

lieveli schreef:
En een gek idee maar kunnen we even kappen met het affikken van elkaars schema's en schuldgevoelens aanpraten? Niemand hier weet waar onze dierbare vruchtjes over 20 jaar in het leven staan en iedere mama hier doet haar best, met partner of niet, geld of niet.

'Onze dierbare vruchtjes' _O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:21

Mijn ouders passen hier op. Willen er niets voor. Wel neem ik vaak een bloemetje mee of iets anders.

Ze vindt het heerlijk dat ze komen.
Een idd inmiddels al peuterpuber. Ik vraag geregeld of ze het nog volhouden, anders moeten ze inderdaad stoppen en dan wordt het 3dgn kdv.

Fijn dat je er uit bent ts!
Na 16 jaar full time gewerkt te hebben voelde het wel raar hoor, 3 dagen werken. Maar ik ben meestal meer vermoeid na een dat met deze peuter dan na een dag werk :=

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:00

Mijn man en ik werken beide 32 uur waarvan ik onregelmatig.
Mijn vaste vrije dag is vrijdag.

Dus mocht ik moeten werken dan is de oppas zo geregeld:
Maandag schoonouders
Dinsdag mijn man
Woensdag mijn ouders
Donderdag gastouder
Vrijdag ben ik vrij
Zaterdag en zondag is mijn man thuis

Ideaal geregeld wat ons betreft. Onze dochter gaat graag naar alle oppas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:43

quera schreef:
Dus mocht ik moeten werken dan is de oppas zo geregeld:
Maandag schoonouders
Dinsdag mijn man
Woensdag mijn ouders
Donderdag gastouder
Vrijdag ben ik vrij
Zaterdag en zondag is mijn man thuis

Jij schaart je eigen man onder 'oppas'?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:33

Uh nee maar die is vrij op dinsdag en t weekend net als dat ik op vrijdag standaard vrij ben.