'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:07

Denk aan je eigen toekomst...straks heeft iedereen een diploma en sie je ze nooit meer..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:11

Ik zou voor de succesklas gaan, idd om je eigen toekomst denken, mensen waarmee ik in t 1e mbo heb gezeten en best mee omging die ook iets anders gekozen hebben spreek ik nauwelijks tot nooit meer
En in een nieuwe klas maak je vast en zeker zo weer vrienden

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:20

Ik zou heel goed research doen. Ik ben zelf begonnen met verpleegkunde, na een jaar gestopt. Vervolgens ben ik crossmedia design gaan doen en die heb ik afgemaakt. Ik heb net een jaartje communicatie en media design gedaan, mee gestopt en ga in augustus beginnen aan HBO fotografie aan de kunstacademie. Ofwel: met een flinke omweg kom ik er uiteindelijk wel. Ik stoor me alleen een beetje aan je houding (en ja, nou ga ik echt het zelfde zeggen als de rest waarschijnlijk) Jij bent de gene die de regie in handen heeft. School kan je begeleiden enzo, maar gezien jou school 100en leerlingen heeft is het wel aan jou om er achterna te gaan. Jij wilt ergens komen, werk ervoor! (die trap had ik toen der tijd ook wel onder m'n kont kunnen gebruiken) Je vind het jammer dat je je klasgenoten gaat missen, maar je ontmoet zo nieuwe mensen.

Over dat met je scooter vind ik wel een beetje overdreven. Het kost nou eenmaal geld dus je moet prioriteiten stellen. Ik heb 3 banen en heb gewoon nog tijd voor mijn hobbies etc. Gewoon goed op elkaar afstemmen en anders prioriteiten stellen en niet miepen.

Succesklas lijkt me een goed idee. En wat LiannePuthzy zegt: focus op jezelf. Echte vrienden blijven en in de succesklas ontmoet je ook weer mensen. Zal vast wel iemand in zitten om je pauze mee te delen! :o

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 17:29

Ik ga zeker alles 3 x nakijken en checken voordat ik ergens weer aan begin.
Ik respecteer je mening, alleen vind het een beetje jammer om dat er weer bij te halen, maargoed het is een topic.
Als ik in de succesklas kom heb ik al 1 volle dag vrij die ik kan besteden door te werken dus dat ik erg fijn.

mirthheee schreef:
Ik zou heel goed research doen. Ik ben zelf begonnen met verpleegkunde, na een jaar gestopt. Vervolgens ben ik crossmedia design gaan doen en die heb ik afgemaakt. Ik heb net een jaartje communicatie en media design gedaan, mee gestopt en ga in augustus beginnen aan HBO fotografie aan de kunstacademie. Ofwel: met een flinke omweg kom ik er uiteindelijk wel. Ik stoor me alleen een beetje aan je houding (en ja, nou ga ik echt het zelfde zeggen als de rest waarschijnlijk) Jij bent de gene die de regie in handen heeft. School kan je begeleiden enzo, maar gezien jou school 100en leerlingen heeft is het wel aan jou om er achterna te gaan. Jij wilt ergens komen, werk ervoor! (die trap had ik toen der tijd ook wel onder m'n kont kunnen gebruiken) Je vind het jammer dat je je klasgenoten gaat missen, maar je ontmoet zo nieuwe mensen.

Over dat met je scooter vind ik wel een beetje overdreven. Het kost nou eenmaal geld dus je moet prioriteiten stellen. Ik heb 3 banen en heb gewoon nog tijd voor mijn hobbies etc. Gewoon goed op elkaar afstemmen en anders prioriteiten stellen en niet miepen.

Succesklas lijkt me een goed idee. En wat LiannePuthzy zegt: focus op jezelf. Echte vrienden blijven en in de succesklas ontmoet je ook weer mensen. Zal vast wel iemand in zitten om je pauze mee te delen! :o

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:31

Wie van 16 weet nou wel precies wat ie wil? Ik snap dat best hoor. Ik heb ook 3 verschillende opleidingen geprobeerd, voor ik de juiste had gevonden.
Als ik jou was zou ik inderdaad de vavo gaan doen en dan naar het hbo doorstromen. Ik heb na 3 mislukte mbo opleidingen de 21+ test gedaan en ben zo hbo gaan doen.
Wat een verademing! De sfeer, de mensen, de manier van leren. Het viel allemaal op zijn plek. Ik voelde me daar echt meteen thuis. Zo'n enorm verschil met wat er rondloopt op het mbo en hoe het er daar aan toe gaat...

Wbt het scootertje, lekker houden. De bus kost tegenwoordig ook zwart op wit, dus als je geen ov hebt dan hoef je het om de kosten niet te laten.
Had je ov dan is het inderdaad een stuk goedkoper reizen met de bus.
Als je toch kosten wilt besparen, is een elektrische fiets misschien een idee. Opladen kun je vast gratis thuis bij je ouders doen? En dat gaat ook als een speer. Heb er sinds kort ook een, super blij mee.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 17:34

Ja weet je wat het is, ik heb die scooter en ben er dol en dolblij mee en ik ga niet dat ding in de schuur zetten om te bezuinigen, dan koop ik liever wat minder vaak iets te eten op school ofzo. En wil best m afentoe inruilen voor het openbaar vervoer. Maar nee, niet voor altijd :)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:40

Lieshorses schreef:
Ik ga zeker alles 3 x nakijken en checken voordat ik ergens weer aan begin.
Ik respecteer je mening, alleen vind het een beetje jammer om dat er weer bij te halen, maargoed het is een topic.
Als ik in de succesklas kom heb ik al 1 volle dag vrij die ik kan besteden door te werken dus dat ik erg fijn.

mirthheee schreef:

Tsja, blijft een mening die ga ik niet weg stoppen omdat al 100 man dat heeft gezegd. Wil alleen vermelden wat ik vind. maar het is ook niet erg om te wisselen van opleiding hoor, je kan wel 100x checken.. het is en blijft een lastige keuze op zo'n jonge leeftijd.

Die volle dag vrij is idd handig. Je kan (als je meer wilt verdienen) ook kijken of je je kan inschrijven bij een uitzendbureau, al weet ik niet vanaf welke leeftijd dat kan hoor! Maar die hebben regelmatig dagbaantjes. Je werkt als schoonmaker en bij de postbezorging, toch? Mijn voordeel is dat ik al een diploma heb. Ik ben grafisch vormgever binnen een bedrijf, ik werk als zzp'er erbij en ik werk ook 20 uur per week in de schoonmaak. Met deze 3 banen heb ik vrijwel iedere week 2 a 3 dagen voor mezelf. Ik plan zo goed mogelijk en ben hierbij ook nog bezig om mijn rijbewijs te halen. :+ Als ik in augustus weer naar school ga valt het schoonmaken natuurlijk af, maar mijn werk als grafisch vormgever en freelance grafisch vormgever/fotograaf is flexibel genoeg. In de plaats van schoonmaken wil ik dan gaan kijken naar een baan in de postbezorging. *\o/*

Succes!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:43

Faline schreef:
Wie van 16 weet nou wel precies wat ie wil? Ik snap dat best hoor. Ik heb ook 3 verschillende opleidingen geprobeerd, voor ik de juiste had gevonden.
Als ik jou was zou ik inderdaad de vavo gaan doen en dan naar het hbo doorstromen. Ik heb na 3 mislukte mbo opleidingen de 21+ test gedaan en ben zo hbo gaan doen.
Wat een verademing! De sfeer, de mensen, de manier van leren. Het viel allemaal op zijn plek. Ik voelde me daar echt meteen thuis. Zo'n enorm verschil met wat er rondloopt op het mbo en hoe het er daar aan toe gaat...

Hier kan ik me echt 100% bij aansluiten. Weinig 16-jarigen weten wat ze nou echt willen en dat is ook niet zo gek, je bent nog zo jong! Ook ik heb 3 verschillende mbo studies gedaan, met 21+ test naar hbo en nu in afwachting van mijn propedeuse om volgend schooljaar door te kunnen naar de universiteit. Ik ben nu 25 en weet nu pas wat ik écht wil!

Ik zou zeker weten voor die succesklas gaan als ik jou was, TS! Ik kan me voorstellen dat het lastig is om weer in een nieuwe omgeving terecht te komen met mensen die je niet kent, maar het is voor jezelf de beste keuze! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je wel eens een professionele beroepskeuze test gedaan? Als je je een beetje bewust bent van je eigen competenties, is het misschien leuk om een keer op deze website te kijken, hier kun je kijken welke competenties bij welk beroep aansluiten: https://www.nationaleberoepengids.nl/be ... ompetentie