Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

bruintje123

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:56

Als dat die wijkverpleegkundige haar werk kwijt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:58

bruintje123 schreef:
Als dat die wijkverpleegkundige haar werk kwijt is.

Maar ook de wijkverpleegkundige heeft dan een basisinkomen om op terug te vallen, en misschien heeft zij wel een andere werklading daardoor, waardoor ze meer dingen kan doen die ze graag wil.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:02

Dat weet je dus niet.
Misschien was dit haar roeping en was dit wat ze graag deed. Maar wordt ze eruit geschopt omdat er nu de helft minder van nodig zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:17

bruintje123 schreef:
Dat weet je dus niet.
Misschien was dit haar roeping en was dit wat ze graag deed. Maar wordt ze eruit geschopt omdat er nu de helft minder van nodig zijn.

Ik denk dat de wijkverpleegkundige dan eerder halftijds gaat werken ipv dat de helft van de werknemers eruit worden gezet.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:19

Duhelo schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik mis de optie: Ik emigreer naar een land waar ik betaald wordt voor de prestatie die ik lever. :D

Ik wil niet thuis zitten maar verdom het ook om te gaan werken voor een basisinkomen. Vandaar.

je werkt niet voor dat basisinkomen, dat basisinkomen krijg je, alles dat je kan verdienen door te werken komt er bovenop.
Stel dus dat je nu een job hebt waar je 1500 euro netto verdient, en het basisinkomen bedraagt 1000 euro netto, dan krijg je maandelijks 1000 euro basisinkomen + 1500 euro loon voor je werk.
Besluit je dat je met 2000 euro netto in totaal voldoende hebt, dan kan je bv opteren om in plaats van 38 uur te werken, maar 24 uur te werken (dan krijg je 1000 euro basisinkomen + bv 1000 euro loon voor die 24 uur te werken)

Dus heb je een baan, dan krijg jij en je partner nog eens elk 1000 euro...kassa :D

Dus effe 3500 euro en als je beiden werkt ong 1500 erbij heb je 5000 netto :j

Het verschil tussen arm en rijk is dan helemaal groot met alle gevolgen van dien...

Alle banen die nu zijn ingevuld zullen dat denk ik ook voor 80% blijven als je zoveel geld per maand te besteden krijgt...de rechtsongelijkheid is dan weer dat de ongewenste alleenstaande basisjuh amper rond komt en een baan nog steeds niet in het vooruitzicht..
De must om te werken is er, maar is er ook een baan beschikbaar voor deze persoon? En denk nu even out of the box, iemand al lange tijd werkloos of nog geen werkhistorie, die vallen er het eerst tussenuit.

Of ook zij krijgen weer allerlei subsidies waardoor er niets is veranderd...die kosten worden betaald door de werkenden en onze regering geeft in je linkerhand en pakt uit je rechterhand....de blauwe enveloppe zal nu branden in je hand..

Werkgelegenheid door banen binnensland te houden, buitenlandse seizoens arbeiders onmogelijk maken, uitverkoop van grote bedrijven naar het buitenland erg moeilijk maken, bedrijfsvoeringen met naam hier maar personeel in buitenland voor de goedkope uurlonen onmogelijk maken, buitenlandse bedrijven hier belasting laten betalen, leeftijdsdiscriminatie strafbaar stellen, ontslagen van werknemers na lange dienstverbanden beter onderzoeken zodat leeftijd en salaris niet de eigenlijke reden is, dan komt er een boost van banen en dan kan iedereen gewoon met een gezond doel opstaan en genoeg verdienen..

Dat werken weer leuk wordt en de jungle mentaliteit verdwijnt, waardoor de burnouts verleden tijd worden door overwerkte stress van te veel druk en uren, daar zouden bedrijven boetes voor moeten krijgen..

De arbeidskrachten op bovengemiddelde funkties worden uitgemolken door de directie en door de belastingdienst, die groep zal willen stoppen omdat die de druk te veel ervaart, maar wel waar de maatschappij op steunt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:30

Met zulke maatregelen zorgen er alleen maar voor dat bedrijven massaal ons land uit rennen. Dan blijft er helemaal geen werk meer over. Bovendien is het grote probleem niet dat er geen werk is, maar dat werk overgenomen wordt door machines. Dus tenzij je een toeslag wil gaan laten betalen op elke machine lost dat nog niks op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:47

Indestal: Het zou min of meer de bedoeling zijn dat het leven niet duurder wordt, als ik het goed begrijp. Waar het verschil nu is met een uitkering, in belgie is dit toch zo. Als je een uitkering krijgt krijg je een bepaald bedrag per dag. Ik heb een tijdje een uitkering gehad en ik kreeg ergens een 45 euro per dag, om werkloos te zijn. Ik kreeg een aanbod om een halve dag ergens in te springen en heb dit dan ook netjes gedaan. De week erop kreeg ik mijn loon, rond de 40 euro voor 4 uur te werken, en op het einde van de maand kreeg ik mijn uitkering en bleek dat ze voor die dag de 45 euro niet uitbetaald hadden.
Dus al ik thuis bleef kreeg ik 45 euro, en om 4 uur saai werk te gaan uitvoeren kreeg ik maar 40 euro meer. Waarom zou ik dan gaan werken?
Het is dan enkel "rendabel" als je een fulltime gaat gaan werken, maar sommige mensen kunnen dit fysiek of geestelijk niet meer aan, dus die blijven gewoon lekker thuishangen.

Als ze een basisinkomen hebben van 1000 euro, en ze gaan een halve dag gaan werken, dan krijgen ze die 40 euro erboven op. dit stimuleert wél om te gaan werken en zo kunnen mensen werk gaan doen dat ze wel aankunnen, is dit een fulltime, prima, is dit een parttime of 1 dag in de week, ook prima.

Daarnaast gaan er veel mensen 4/5 gaan werken of zelfs parttime, waardoor er net meer jobs vrij komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:24

Indestal, waarom wordt het verschil tussen arm en rijk dan precies groter? Arm gaat er toch evenveel op vooruit als rijk? (En rijk heeft misschien wel een baan die minder betaalt gaat worden nav het basisinkomen, zodat je netto maar iets hoger uitkomt.)(Zeg, bij een BI van 1200, wordt het salaris van de rijke met 600 verminderd, gaat ie er nog steeds op vooruit maar krijgt wel minder loon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:16

Daarnaast zou een basisinkomen ook mensen uit een kansarme omgeving meer stimuleren om bv een opleiding te volgen die ze anders niet zouden doen, en rond te kijken wat er nog meer onder de zon is ipv de eerste beste baan aangaan en daar de rest van hun leven blijven werken. Mensen die het wat breder hebben hebben over het algemeen de luxe om radicale keuzes te maken in hun loopbaan, maar kansarmere mensen met weinig om op terug te vallen niet. Het basisinkomen zou die ruimte juist wel scheppen, waardoor je imo een veel harmonieuzere samenleving krijgt. Mensen die niet willen werken hoeven niet te werken, maar omdat het in het aard van het beestje zit om zo veel mogelijk te willen zullen veel mensen dat echt wel doen. Ik zou voor 1000 euro per maand iig niet thuis gaan zitten, dan zou ik er liever naast werken. Maar het zou me wel de mogelijkheid geven om bv parttime in loondienst te werken en parttime te freelancen, wat een verademing zou zijn qua onzekerheid.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:06

Stimuleren om van de bank af te komen, zal alleen als er een keuze geboden wordt...of armoe of extra bijwerken en normaal leven...extra bijwerken moet dan in elke omgeving op elk niveau mogelijk zijn en blijven...dus heeeeeeeeel veeeeeeeel werkgelegenheid schepoen..immers dat basissalaris is net te weinig om rond te komen....

Als het genoeg is om van te leven, zal iedereen patent hebben op aambeienzalf

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:59

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:00

Dat basissalaris kun je prima van rondkomen, uitgaande van die €1400,- die eerder in het topic werd genoemd.
Mij lukt het prima en dan onderhoud ik er ook mijn huisdieren van en ik zet maandelijks geld opzij.
Scheelt ongetwijfeld dat ik geen auto of paard oid heb en in een sociale huurwoning zit, dat ik niet uitga of op vakantie, dat ik mss 2x per jaar uit eten ga en niet rook, zelden drink en max €500,- per jaar aan kleding besteed (inc schoenen, jassen en bh's) waarvan een groot deel vakantiegeld is.
Maar wil je meer luxe en toch fatsoenlijk sparen dan kun je beter een hoger inkomen hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:09

watchthesky schreef:
http://m.telegraaf.nl/article/28055890/ ... p-dan-baan

Als ze maar zorgen dat dít niet meer het geval is gaan mensen vanzelf werken...

Goed dat daar eindelijk eens naar gekeken wordt! Het is inderdaad belachelijk dat veel mensen gewoon meer krijgen door thuis te blijven zitten, en dat is niet sinds kort zo maar al tientallen jaren, minstens.. Werken zou beloond moeten worden, maar met het huidige systeem wordt juist het thuis zitten beloond en zelfs gestimuleerd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:50

lor1_1984 schreef:
Dat basissalaris kun je prima van rondkomen, uitgaande van die €1400,- die eerder in het topic werd genoemd.
Mij lukt het prima en dan onderhoud ik er ook mijn huisdieren van en ik zet maandelijks geld opzij.
Scheelt ongetwijfeld dat ik geen auto of paard oid heb en in een sociale huurwoning zit, dat ik niet uitga of op vakantie, dat ik mss 2x per jaar uit eten ga en niet rook, zelden drink en max €500,- per jaar aan kleding besteed (inc schoenen, jassen en bh's) waarvan een groot deel vakantiegeld is.
Maar wil je meer luxe en toch fatsoenlijk sparen dan kun je beter een hoger inkomen hebben.

Volgens mij is het 1400 bruto, dus houd je wel wat minder over. Het is alsnog best een mooi bedrag :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 00:14

ik mis een optie in de poll

*ik zou alleen werken als aanvulling op het basissalaris*

in mijn geval.. nee ik ga echt niet werken voor niets..
maar als ik een basissalaris krijg van 1400 en ik kan dat bijvoorbeeld met 20 uur werken aanvullen tot zo'n 2000 netto.. jazeker dan ga ik werken. moet wel significant wat opleveren. want ik ga niet voor 30ct per uur mij staan uitsloven terwijl ik ook wat leukers met mijn tijd kan doen. Maar stel ik kan hetzelfde salaris als nu krijgen als stalhulp.. dus zo'n schijtloontje.. maar ik krijg ook een basissalaris van 1400 euro daarnaast.. dan neem ik genoegen met een schijtloontje wat je op een stal krijgt en ga heerlijk op een stal werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:59

dat is inderdaad ook de bedoeling elena.
je krijgt 1400 bruto basisinkomen, en alles wat je er bovenop verdient door te werken krijg je er boven op. Lonen om te werken zouden ook gewoon gelijk blijven als nu, dus stel dat je nu 1600 euro netto verdient voor een fulltime te werken, dan krijg je het BI er gewoon bovenop, dus bv 1000 euro netto EXTRA.

Waarschijnlijk komt er dan wel een verschuiving, jobs die niemand wil doen (ik zeg maar iets, bandwerk, pmd uitsorteren in het vuilnis) zullen dan meer betaald worden dan jobs die iemand wel graag doet/gewild zijn (bv administratieve bureaujob). Waardoor ook die jobs gewoon uitgevoerd zullen blijven worden.