Kwanyin schreef:Komop zeg, lekker het geld van je vriendin afpakken, haar spaargeld afnemen, liegen, op je luie reet zitten en iedereen laat het nog toe ook. Ja dan zit je in een lekkere comfortable godenpositie waar je inderdaad zelf niet vlug uitgaat, want waarom zou je dat doen als alles zo lekker voor je loopt en niemand je ter verantwoording roept? Dus ja ik weet waarom hij niet tot handelen over gaat, genoeg personen die hetzelfde leven even aangenaam vinden.
TS is slachtoffer, niet hij. Dat is nu juist het hele probleem, dat TS denkt dat hij een slachtoffertje is die het zelf allemaal ook niet alleen aankan en daarom durft ze hem niet de waarheid zeggen. Ze moet juist helemaal weg van dat idee dat haar woorden hem nog een groter "slachtoffer" gaan maken en hem gaan zien als iemand die het recht niet heeft om haar meer te sleuren in deze situatie. Stoppen met hem te betuttelen en te gaan psychologisch analyseren hoe-ver-het-zo-misschien-is-kunnen-komen-met-hem. Hij zit nu in de positie. Hij doet geen moeite om eruit te komen. Hij zit er goed in. Dus zij moet het veranderen.
Dat is nou juist wat ik zeg, of iig probeer te zeggen. TS roept zichzelf op als "redder" die het "slachtoffer" moet redden. Daarmee drukt ze haar vriend in de rol van "slachtoffer" en zichzelf als "redder". Aangezien je geen knopje uit kan zetten bij die vriend, zal TS bij zichzelf te werk moeten gaan om uit de rol van "redder" te stappen en daarmee hem uit de "slachtofferrol" te lokken. Als hij daar niet mee accoord gaat en in die slachtofferrol wil blijven (en daarmee TS terugduwt in de "redderrol") dan weet je voldoende en kun je je handen er vanaf trekken. Maar misschien beweegt hij wel mee in die rol en komt hij op zijn eigen benen terecht.
En de meeste mensen worden niet gelukkig van een leven waarin ze blowen, nauwelijks een baan hebben en geen doel in hun leven. Dus over een godenpositie zou ik niet willen spreken. Wel over iemand die vastzit in een bepaalde routine en niet weet hoe hij daar uit komt. Je kan niet in zijn hoofd kijken, verslaving is een ingewikkeld iets. Ik vermoed dat als hij mocht kiezen hij wellicht ook liever niet verslaafd was, een goede baan had en op zijn eigen benen staan. Maar die berg is wel heel hoog als je daar beneden staat en de eerste stap nemen is behoorlijk eng. Dan zul je je probleem moeten erkennen en daar is niet iedereen aan toe.
Wat dan weer niet betekend dat TS hem liefdevol haar pinpas moet geven tot hij daar wel aan toe is. Maar wat ze nu doet is eigenlijk zeggen "je hoeft die berg niet op, ik blijf wel hier beneden bij jou zitten". En daar doe je hem maar vooral ook heel erg jezelf mee te kort.
Laatst bijgewerkt door secricible op 22-02-17 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt