Terroriserende schoonmoeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:00

Ja, maar als de jarige zelf het probleem niet ziet en naar zijn ouders gaat, dan ligt het probleem niet bij de ouders.. Heel eerlijk? Ik begrijp van mezelf niet dat ik het 5 jaar heb volgehouden met zo'n slappe zak hooi die op iedere piep van zijn moeder in de houding sprong. Al die verspilde tijd, energie, de tranen, het verdriet. Alle afspraken ten spijt, één woord van z'n moeder was genoeg om mij te vergeten. Tsja, dan heeft ze hem misschien goed onder de duim, maar als zo'n vent volwassen wordt en dat zelf niet ziet en/of wil veranderen, dan is dat niet haar schuld, maar een duidelijk bewijs van een vent zonder ruggengraat. En da's helemaal niet sexy, aantrekkelijk of leuk..

superpony

Re: Terroriserende schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:28

Het is bij ons wel zo, omdat we mensen hebben afgestoten, dat we ook niet veel aan feestdagen en verjaardagen doen. We geven er zelf al niet heel veel om en houden het dan klein of nodigen gewoon niemand uit. De eerste paar keer proberen mensen het nog, maar als je een paar jaar zegt dat je er niks aan doet, laten mensen je met rust.
Nu doen we de afgelopen jaren heel klein wel iets soms en nodigen dan uit wie wij willen. Dat kan ook.

Naar verjaardagen of feestdagen bij anderen doen we niet veel meer. Ik ben niet van het schijnheilige vertoon, dus dat werkt niet goed. Alleen in het begin hoor je wat, maar het went ook echt bij anderen en dan is het echt klaar.

Mijn man kan redelijk tot gewoon goed met mijn familie op een enkele na. Maar hij mag wel gewoon zijn mening over iemand geven en ik voel me dan niet aangevallen. Hij is met mij en niet met diegene. Het verandert ook niks aan zijn gevoel voor mij, dus dat moet je wel onthouden.

Ik vraag niet naar zijn moeder en meestal bellen ze als ik er niet bij ben. Die enkele keren dat hij er naartoe gaat, vraag ik er ook niet naar en dat gaat prima. Mijn man is niet zo een prater. Heel af en toe wil hij wel iets kwijt en houden we het vrij zakelijk over zijn moeder.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:55

Bates hotel, denk ik dan als netflixverslaafde :D

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:05

Mijn ex was zo'n moederskindje, om alles vroeg hij advies aan haar. Of ze het een goed idee vonden dat we dat bepaalde huis kochten, welke auto enz.
Toen ik aangaf te willen scheiden kwamen ze vanuit Friesland naar Brabant om op mij in te praten, pff ik was er allang klaar mee, werkte alleen maar averechts.
De ideale man: een buitenlandse! Zitten je schoonouders lekker ver weg .

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:39

Of een wees :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:41

Of gewoon iemand die gaat inzien dat mammie geen afstand kan doen van zoonlief en zoonlief dus tergent onder de plak van ouders zit...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:46

Ik ben zo blij dat mijn vriendin inzien wat voor tut haar moeder kan zijn. Ik zou dat echt niet kunnen trekken als mijn partner zo naar de moeder trekt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:47

Zo'n moeder is nooit het probleem. Zij is het symptoom.

In een relatie vorm je een front, dat is de basis. Daar laat je als je ouder bent dan 20 je ouders niet meer tussen komen. Tenzij je partner een banketstaaf is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:12

Och 20 is nog jong om de valkuilen in het leven te kennen, daar moet je eerst in vallen om te leren

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:23

lieveli schreef:

In een relatie vorm je een front, dat is de basis. Daar laat je als je ouder bent dan 20 je ouders niet meer tussen komen. Tenzij je partner een banketstaaf is.

Dit dus, en dat je dat moet leren is prima, maar dat hoeft geen jaren te duren. En de valse beloftes en het geschipper van de mensen die het niet willen leren zijn genoeg reden om zo'n kerel een schop te geven.

Maar, als advocaat van de duivel, het zijn vaak mannen die zich -zolang moeders even uit beeld is- ook prima laten leiden door de wil van de vriendin..

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:50

lieveli schreef:

Eigenlijk een best wel goede uitspraak.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:41

lieveli schreef:

:j :)*

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:46

in theorie wel.. helemaal mee eens! Maar het is een stuk lastiger dan gedacht hoor :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:44

Maar vrouwen zijn net zo erg. Hoevaak ik niet mannen heb zien veranderen door hun vriendin.........Ze laten zich gewoon teveel beinvloeden door de vrouw in hun leven. Eerst is dat vaak de moeder en daarna de vriendin/vrouw denk ik.

Leeftijd zegt lang niet alles. Mijn man was 21 toen ik hem leerde kennen en toen was echt net zijn vader onverwacht overleden. Zijn moeder hing toen enorm aan hem en er gebeurde van alles die eerste jaren daar. In het begin had ik medelijden en begrip, maar ze maakte er misbruik van. Ik hoorde steeds dat het daarvoor allemaal anders was en het is voor een zoon heel moeilijk om in zo een periode iets duidelijk te maken.

Nu is onze zoon bijna 21 en heeft een vriendin en laten we gaan, maar hij bespreekt nog wel heel veel met ons en dat is prima. Ik probeer bij een beslissing alle kanten te belichten en hem zelf een beslissing te laten maken. Maar ik ben wel eerlijk wat ik vind. Hij zou het ook door hebben als ik niet eerlijk ben.

Een goede band tussen een moeder en een kind hoeft niet slechter te worden, maar verandert wel. En wees eerlijk, hoeveel mensen rennen hard naar hun ouders als de relatie uit gaat of als er echt iets niet oke is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:12

Ik vraag ook nog heel veel advies aan m'n ouders, en vooral aan m'n moeder. T zijn toch de mensen die je opgevoed hebben, die weten vaak goed hoe je in elkaar zit en kunnen je helpen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:45

Vjestagirl schreef:
Ik vraag ook nog heel veel advies aan m'n ouders, en vooral aan m'n moeder. T zijn toch de mensen die je opgevoed hebben, die weten vaak goed hoe je in elkaar zit en kunnen je helpen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Dat lijkt me heel fijn, als je zo een ouder(s) hebt.
Maar meer dan een vraag over bijv een kook recept, hoef ik aan mijn moeder niet te stellen. Kan het wel doen maar dan krijg ik advies waar vooral zij iets aan heeft.

Edit; ik wil echt niet ondankbaar doen, ben blij dat ze er nog is, dat ik haar nog zoiets simpels als recept advies kán vragen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:55

Maar ouder worden en zijn leer je niet echt ergens. Je leert het thuis, maar daar gaat het ook niet altijd goed.
Ik weet als ouder dat ik veel fouten heb gemaakt en maak, maar probeer dat ook altijd weer uit te leggen.

Als ouder is het echt niet altijd makkelijk met wie je kind thuiskomt. Eerst de vriendjes, die je niet allemaal zou hebben uitgekozen en soms zit er eentje bij die niet zo een goede invloed heeft. Je kan omgang met iemand niet verbieden, maar je wil je kind wel iets duidelijk maken en beschermen.

Later bij de partner keus, ben je maar afhankelijk waar je kind mee thuiskomt. Ik snap volkomen dat ik niet in het ideaal plaatje van mn schoonmoeder pas. We zijn totaal anders en leven in een hele andere wereld en denkwijze.
Mijn man past ook niet echt in het ideaal plaatje dat mijn moeder bedacht had voor mij, maar haar ideaal zou sowieso heel moeilijk zijn. Toch heeft ze hem wel geaccepteerd en is ze aan hem gewend en ziet ze hem als eigen.

Ik ben zelf alleen niet een persoon die een woordenwisseling tussen mijn man en mij aan anderen verteld. Zo komt hij dus eigenlijk ook niet heel negatief in beeld. Ik neem het ook niet blind voor hem op en ben realistisch over hoe hij is. Als je continu je partner op ene voetstuk plaatst en je ouders denken dat je echt blind bent voor iemand, zal dat denk ik nog moeilijker zijn. Ze willen je beschermen en zijn bang dat je dingen niet doorhebt of ziet, die anderen wel zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:12

Superpony, die keuze kan je ook niet verbieden als ouder, maar je kunt het wel proberen te sturen (als je snap wat ik bedoel).
Mijn ouders waren vroeger ook niet altijd even blij met de vrienden die ik had. En dan niet omdat het aso's waren of op het verkeerde pad zaten. Als ouder zijnde kan je het niet altijd verbieden, want dan duw je ze juist erheen. Je kan het ook begeleiden in bepaalde banen waardoor degene zijn ogen open gaan.

Ik bespreek ook gerust veel met mijn moeder, maar er zijn ook echt dingen die haar niets aangaan. Dat is tussen mij en mijn man.

Hoe ik later zelf als schoonmoeder zou zijn? Geen idee eigenlijk.
Hoe ik nu er tegen aan kijk is, als degene maar goed is voor mijn zoon of dochter. Hem/haar respecteert zoals hij/zij is. Maar dat verwacht ik ook van mijn eigen kinderen naar andere toe.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:33

Mijn zus en ik zeggen altijd dat ook al zijn het je ouders dan nog hebben ze niet het recht om je (doelbewust in sommige gevallen) te kwetsen, plus dat ze niet alwetend zijn. Daar mag je best wat van zeggen is onze mening. In een laatste poging om een gesprek te hebben met mijn schoonmoeder heb ik haar echt alles gezegd, dingen gevraagd en uiteraard geen antwoord gekregen want daar had ze simpelweg geen zin in en daar ging ze zeker geen energie in steken. Op de vraag waarom ze me nu in eens na 19 jaar wel zou kunnen accepteren en daarvoor er werkelijk alles aan had gedaan om dat niet te doen had ze dan ook geen antwoord. Heb toen ook gezegd als je niet eens de moeite wilt nemen om vragen te beantwoorden waarom je bepaalde dingen zo hebt gedaan dan houdt het op. Dan heb ik het altijd bij het rechte eind gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:15

kiki1976, ja sturen kun je wel wat, maar dat begint eigenlijk al heel jong. Als je kind ouder wordt heb je dan al de basis gelegd als het goed is dat hij of zij de juiste keuzes maakt. Maar verliefd worden is toch wel een heel ander ding.
Onze zoon heeft een relatie gehad van ruim 2 jaar en was een lieve meid. Nu bijna een half jaar een vriendin en ook een lieve meid.
Als je kind zegt verliefd te zijn, heb je geen idee waar hij/zij mee thuis komt en dan is het best apart een meisje, in dit geval, voor de eerste keer te zien. Waar valt je kind op etc??

Als schoonmoeder probeer ik vooral mn kind niet voor gek te zetten. Ik let op wat ik zeg, hoop dat mn eten niet mislukt etc. Maar wij zijn ook maar mensen en ik ben zelf vrij eerlijk.

Wat ik het moeilijkste vind, denk ik, is dat je toch een stukje kind weer inlevert. Onze zoon heeft het druk; school, werk ( 2 baantjes ), vrienden, sport ( 2 ) en dan vriendin en ons en oma. Ik merk dat hij echt probeert iedereen tevreden te houden en dat dat erg zwaar is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:08

Superpony, klopt hoor het sturen begint al vrij jong, ben ik met je eens.
Hier is de oudste een jongen van 17 maar meisjes? Nee daar is hij helemaal niet mee bezig haha. Hij zegt zelf dat hij helemaal geen zin heeft in het gezeik ermee _O- Een paar van zijn vrienden hebben wel een vriendin, en soms gezeik omdat ze dingen samen willen doen naast werk, school etc. Die van mij gaat dan liever vissen haha. Al denk ik wel dat als hij echt verliefd word hij wel anders praat.
Jongste is 13 en nog niet met jongens bezig.

Maar redeneerde het meer uit het feit hoe mijn ouders het altijd aangepakt hebben. Heb dat zelf nooit als negatief ervaren. Ze hebben mij altijd mijn gang laten gaan en het zelf laten ondervinden maar wel met bijsturen (dat zie je nu, toen niet).
Maar goed moet wel zeggen dat mijn ouders mij nooit voorgetrokken hebben tav degene met wie ik een relatie had (zijn er 2 geweest voor mijn huidige partner). Mijn ouders waren niet blind voor wat ik deed bv. Vonden hun dat ik bv ergens overtrokken op reageerde dan zeiden ze er wat van en namen ze het op voor toen mijn partner zeg maar.

Daar in tegen zijn er legio ouders die blind zijn voor hun eigen kind en dat het altijd aan de partner ligt. Want he, hun oogappeltje doet zoiets niet 8)7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:00

Ja, het komt wel goed. Voor mij had hij beter langer kunnen wachten, maar als ze verliefd worden, doe je er niks tegen. Wij zijn ook vrij jong verliefd geworden. Maar terugdenkend, blijf ik erbij dat iets ouder wel beter is.

Ik heb een ''fout'' vriendjes gehad toen ik 17 was. Mijn ouders waren heel verschillend. Mijn vader wilde hem echt het liefst zijn nek omdraaien en mn moeder zei; laat ze gaan, anders jaag je haar ook weg. Ze deden heel vriendelijk tegen hem en lieten het gaan. Ben er zelf achtergekomen.

Mijn man is niet mijn moeders ideale schoonzoon, maar ze is wel van hem gaan houden en hij hoort er na 25jr wel bij. Ze heeft het ook al vaak voor hem opgenomen, als ik eerder weleens boos werd. Inmiddels kan ik zelf wel goed relativeren en dingen oplossen.

Maar ik ben ook helemaal niet een type die alles over haar man met andere vrouwen/vriendinnen bespreekt. Ook niet echt over mn zoon. Als die een keer iets heeft gedaan of ''stout'' was, hield ik dat wel voor mezelf. Oppervlakkig kan het, maar nooit in details of ze zwartmaken bij een ander. Toen onze zoon voetbalde heb ik weleens moeders langs de kant hun man horen zwartmaken, dat mn haren echt overeind kwamen.

Alles valt samen, je eigen relatie en de relatie naar je evt schoonfamilie. Ik ben dan wel opgevoed door mijn ouders, maar juist door hun fouten, totaal anders. Je hoeft niet hetzelfde te doen en hoeft je er ok niet achter te verschuilen.

Misschien willen mensen gewoon teveel en te close. Gewoon beleefd en fatsoenlijk kan voldoende zijn om op feestdagen bij elkaar te zitten en verder een eigen leven te leiden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:15

Ik denk dat je in je laatste regel de spijker op zijn kop slaat.
Mijn man en ik zijn beide ook niet van het "close"gedoe om het maar even zo te noemen. Niet naar elkaar, niet naar andere.
Mijn man en ik zijn beide het type, ik ga niet de hele avond gezellig naast je op de bank zitten type's. We hebben ieder onze eigen hobby's waar we elkaar ook de ruimte voor geven om te kunnen doen. Tuurlijk is er tijd voor ons samen en de kinderen, en zitten we gezellig lekker met z'n alle op de bank een film te kijken.

Maar merk wel dat mensen het soms raar vinden dat wij elkaar daarin vrijlaten. Maar vaak zijn dat wel de personen die dat zelf niet doen. Niet naar hun partner, niet naar hun kinderen etc. En dan nog maar niet te spreken over het claim gedrag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:52

superpony schreef:
Misschien willen mensen gewoon teveel en te close. Gewoon beleefd en fatsoenlijk kan voldoende zijn om op feestdagen bij elkaar te zitten en verder een eigen leven te leiden.

Eerlijkheid en respect is voor mij al voldoende maar soms zit dat er zelfs niet in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:21

Dat is zuur dan meggiemeg dat ze daar gewoon niet het fatsoen voor op kunnen brengen.