Budget challenge!! Wie doet er mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:32

Ik hoef pas morgen boodschappen te doen, eet deze week eerst de koelkast leeg :))

Duik morgenochtend eerst de voorraad kast in, even goed uit- en opruimen en kijken wat ik allemaal nog heb. En dan op basis daarvan boodschappen gaan doen. Keek net op de rekening en na een aantal forse rekeningen voor de paarden is deze challenge ook wel enorm welkom, aldus m'n bankrekening := :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:35

Vandaag ben ik bij de Coop geweest voor de vleesvervangers.. 16 pakjes, voor 16 euro, en daar doe ik maanden mee :Y)
En nog twee zakken meel, dus dat wordt weer lekker goedkoop eigen brood enzo bakken en eigen pasta maken :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:50

Goed bezig allemaal :D ben wel blij dat t deze week toch nog redelijk lukt!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:57

Ik zat deze week op €47,nogwat maar daar zaten 2 flessen wasmiddel en 2 flessen allesreiniger bij in.
Best netjes dus als je er vanuit gaat dat ik een budget heb van €50,- voor alles. :)
Heb nu nog ong €3,- over voor een vergeten boodschapje of om mee te nemen naar een krappere week.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:08

mirriezz schreef:
SpeechLess schreef:
Over snijafval: er zijn ook veel mensen die delen van groente weggooien, die prima te eten zijn. Zoals de steel van broccoli of het groene van prei. Door dit wel te gebruiken, heb je nog meer groente voor hetzelfde geld :)

Speechless, wat doe jij met deze onderdelen? Ik vind broccoli bijvoorbeeld super lekker en ben ook niet vies van die steel. Maar als je alles zo in de pan gooit en kookt, wordt die steel wel een beetje smaakloos...

Wij eten groente eigenlijk nooit 'los', zoals bij aardappelen-groente-vlees zeg maar. Bij ons gaat het dus gewoon zoals andere groentes door het gerecht/de saus (maar dan dus eerst gaar gekookt en dan in gerecht). Overigens koken we de steeltjes iets langer dan de roosjes, dus die stukken gaan dan een paar minuutjes eerder in de pan zodat ze tegelijk gaar zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:21

De stronk van broccoli gaat hier in stukjes door roerbakgerechten, in de soep of verwerk ik tot puree. Het is ook heerlijk als vulling voor kroketjes maar ik heb geen frituurpan.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:02

Ik meld me ook in dit leuke topic. Ik probeer elke week uit te komen rond de 50 a 60 euro aan boodschappen en dat kan best wat minder. All in behalve hondenvoer. We zijn met z'n tweeën, met een hond en twee katten. Doe eigenlijk vrijwel al mijn boodschappen bij Lidl (we wonen in Duitsland). Eens in de ca 3 maanden ga ik naar Nederland voor typisch Ned. dingen die ik hier niet kan krijgen. Dat is dan een extra uitgave.
We hebben een grote moestuin, dus elk jaar twee vriezers vol groente van eigen teelt. We eten erg veel fruit en tja, dat is soms wat aan de dure kant.

Vanmorgen boodschappen gedaan voor 23 euro, dat is genoeg tot het weekend. En ik heb een behoorlijke voorraad staan. Deze week vooral uit de vriezer - voorraadkast eten.

Tips - ik koop nooit iets omdat het in een aanbieding is - als ik het normaal ook niet kopen zou. Ervaring heeft me geleerd dat het er na een jaar nog staat en ik het dan weggooi.

Dingen die ik wel altijd in huis heb en die in de aanbieding zijn - daar koop ik ruimhartig van in.

Altijd langs de afgeprijsde vleesvervangers (man eet geen vlees) en langs het afgeprijsde vlees lopen. En dat dan altijd kopen als het iets is wat me aanstaat. Thuis gelijk de vriezer in.

Rest van de avondmaaltijd - andere dag als lunch opwarmen.

Weggooien van eten doen we eigenlijk nooit.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:20

Stipje!

Leuk en interessant. Handige tips komen er voorbij.

Ik krijg maandag de sleutel van mijn nieuwe huis. Had dan als bedoeling voor 50 euro per week boodschappen te doen. Maar als ik dit zo lees kan ik het zelfs voor minder doen.
Werk onregelmatig dus eet gemiddeld 3 a 4 dagen op werk mee. Dat scheelt al een hoop.

Voorlopig nog even meelezen, vanaf ik er woon ga ik ook mee doen met de challenge :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:30

Wat voor vlees vervangers nemen jullie? Ik wil eigenlijk ook van vlees af..

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:30

Lis_Ol schreef:
Stipje!

Leuk en interessant. Handige tips komen er voorbij.

Ik krijg maandag de sleutel van mijn nieuwe huis. Had dan als bedoeling voor 50 euro per week boodschappen te doen. Maar als ik dit zo lees kan ik het zelfs voor minder doen.
Werk onregelmatig dus eet gemiddeld 3 a 4 dagen op werk mee. Dat scheelt al een hoop.

Voorlopig nog even meelezen, vanaf ik er woon ga ik ook mee doen met de challenge :)

Even offtopic, maar veel succes met klussen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:38

_Dribbel schreef:

Ik gebruik niet heel veel kant-en-klare vleesvervangers, maar kook vaak met paddestoelen of peulvruchten of zeewier, en ik heb altijd noten in huis. Allemaal goede vervangers.
Maar de vervangers uit de winkel vind ik vaak handig op de luie dagen, als we aardappel/groente/vlees eten.
De vegetarische slager heeft de lekkerste vervangers vind ik, maar ook érg duur. Tivall van AH en Quorn en Valess zijn ook lekker vind ik.
Ze zijn vrij vaak in de aanbieding, vooral bij Plus en Jan Linders en de Emté.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:55

Ik ben erg te spreken over Tivall. Vegetarisch slager is heel goed te doen, maar wel prijzig. Hoewel, zodra ik de gamba's zonder garnaal ergens vind... :Y)

Lidl heeft overigens ook vleesvervangers! Groenteburger, vegaburger en vegaballetjes. Vooral die laatste doen het goed door de pasta of de nasi. Zijn erg prijsgunstig ook.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:08

Goede tips! Ga eens kijken..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:17

De javaanse schijf van de Lidl is ook erg lekker!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:20

mirriezz schreef:
SpeechLess schreef:
Over snijafval: er zijn ook veel mensen die delen van groente weggooien, die prima te eten zijn. Zoals de steel van broccoli of het groene van prei. Door dit wel te gebruiken, heb je nog meer groente voor hetzelfde geld :)

Speechless, wat doe jij met deze onderdelen? Ik vind broccoli bijvoorbeeld super lekker en ben ook niet vies van die steel. Maar als je alles zo in de pan gooit en kookt, wordt die steel wel een beetje smaakloos...

Steel in de hakmolen, bouillon van maken en dan in je saus gebruiken, geeft heerlijke broccoli smaak, dit werd overigens zo in een jamie Oliver recept voor een broccoli pasta gebruikt.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:41

Dit zou voor ons een echte uitdaging zijn denk ik. Ik doe wel ook maar 1 keer per maand boodschappen. Er komt dan wel nog brood bij die een van ons uit de automaat haalt als we van het werk komen ( meestal brengt mijn vriend dit mee) en dan nog een beetje fruit dat ik tussendoor in de Turkse/Pakistaanse winkel aan mijn werk ga halen.
groenten koop ik in de Colruyt uit de diepvriezer (spinazie, prei, bloemkool, broccoli,...)
Witloof komt rechtstreeks van bij de teler en dat is 4 euro voor 5 kilo, dit deel ik meestal met mijn moeder.
Aardappelen moeten wij niet betalen aangezien mijn schoonouders boeren zijn die ook aardappels telen en verkopen. Ook verse melk zouden we kunnen krijgen van hun melkkoeien, maar mijn maag/darmen verdragen deze verse melk niet zo goed.
Ik koop direct heel vaak grote porties: stuk of 10 pakjes spaghetti (500gr) en andere pasta's, vlees wordt hier gehaald in grote verpakking en ook gedeeld met mijn ouders en gaat in de diepvriezer.

In het begin dat wij samen gaan wonen zijn, maakten wij ook een schema met wat we die week gingen eten. Ondanks dit schema maakte ik toch andere dingen wegens geen zin, tijd,... daarom kijk ik nu op de dag zelf wat ik ga maken en haal dan het vlees uit de diepvriezer in de 's ochtends of de avond ervoor als ik al weet wat ik ga klaarmaken.

Voor huishoudelijke producten kijk ik wel naar promoties en deze koop ik dan ook in het groot. Er staan nu een stuk of 10 bussen allesreiniger van 2l waarvan ik maar de helft betaald heb.

In de lidl maak ik gebruik van de -30 % doos zowel in de koeling als in de niet koeling.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:43

_Dribbel schreef:

Dat wat in de aanbieding of afgeprijsd is :) Ik mis het vlees niet dus koop alleen wat je echt nodig hebt en wat ik lekker vind om een bepaald recept te maken, bijvoorbeeld vegetarische gehakt voor spaghetti bolognese en vegetarische spekjes voor pasta carbonara :) Vorige week was de vegetarische kip shoarma met 50% ivm de datum dus toen nam ik dat. En de vegetarische burger en worstjes waren met 35% dus dan vries ik dan in :D Er lag ook 400 gram tempeh voor 50 cent, dat ligt ook in de vriezer :) Dat is dan wel van de duurdere merken, als je bij Aldi koopt is het van zichzelf al goedkoop :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:46

Tempeh vind ik dan echt weer niet lekker. Ik kook vaak gewoon zonder vlees, pasta saus zonder vlees en soms doe ik vleesvervanger en soms doe ik wel vlees. Maar merk dat ik best vaak zonder vlees kook.

Awhhh ik was vergeten dat ik beloofd had een taart te maken voor zaterdag voor op de kinderboerderij (doe hier vrijwilligerswerk) dus uhm daar gaat mn goede week qua budget _O-
Agh ja maakt ook niet zoveel uit want het was niet de bedoeling deze week al te beginnen :D

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:54

Dit word wel een redelijk goedkope week denk ik, heb nog 3 gehaktballen over van gister, dus vanavond word het andijviestamppot met een gehaktbal, morgen hutspot met stoofvlees (stoofvlees hebben we zelf dus kost niks), van dat stoofvlees kunnen we twee keer eten, dus dat kan vrijdag bij de friet... brood en beleg is er nog genoeg in huis, en verder zijn we even de vriezer en kastjes aan het leegmaken...

Ben benieuwd naar de eindstand deze week

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:02

Ik heb het nog nooit gehad en het was nu goedkoop dus mooie gelegenheid om het een keer te proberen :D

Haha zonde, maarja dat zijn uitzonderingen!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:07

Nou, ik ga zo boodschappen doen en kijken of ik het red. Haal bij AH wat dingen in de bonus en ben daar als het goed is nog geen €10 euro kwijt.
De rest haal ik bij de Lidl en ik moet eerlijk bekennen dat ik geen volledige maaltijden hoef te halen, alleen wat losse ingrediënten. Heb even bekeken wat ik allemaal in de vriezer heb en daar kan ik 7 dagen van eten. :+

Dit is waar ik de komende 7 dagen uit kan kiezen ;
* Pizza Hawaii
* Stoofperen, biefstuk en aardappelkroketjes
* Patat met snack
* Andijvie, gebakken aardappeltjes en varkenshaas
* Kip pilav
* Asperges met ham en gebakken aardappeltjes.
* Wraps met roerbakgroente, kipfilet en sausje

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:16

_Dribbel schreef:

Meestal eet ik iets met linzen, witte bonen, mungo's, capucijners, etc.

Maar in termen van vervanging ben ik erg te spreken over de lupine van de vivera. (Paarse verpakking bij de Hoogvliet.)

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:56

Ik zet een stipje :)

Ik koop vaak dezelfde dingen en heb in het afgelopen jaar de prijzen soms wel tot 20 cent zien stijgen! Nu ligt de AH voor mij het voordeligst om boodschappen bij te doen, wat over het algemeen goed gaat onder de €35 per week. Nu wil ik toch graag terug naar €30 per week en uiteindelijk hoop ik rond te komen van €25 per week aan boodschappen, inclusief huishoudproducten.

Ik heb gemerkt dat de Lidl (in dit geval) op sommige vlakken echt niet goedkoper is dan de AH. Nu heb ik een Albert Heijn, Aldi, Lidl, Jumbo, Jan Linders én Coop in mijn dorp, dus ik heb 6 weken om te onderzoeken bij welke winkel ik het goedkoopste uit ben met de standaard producten die ik haal (acties e.d. buiten beschouwing gelaten).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:04

Ik kwam er net achter dat ik nog 2,5 pak basmati rijst heb staan :') Nou, ik weet wat ik de komende weken in ieder geval ga eten :)) Komende dagen wordt het pasta salade, heb nog penne, tonijn, tomaat, pijnboompitjes in huis. Haal er bij de Lidl rucola, groene pesto en mozzarella (doe 2x met 1 bol) bij. En dan de dagen erna basmatirijst gekookt in kokosmelk (heb ik ook nog in huis) met sperzieboontjes/sugarsnaps in een sausje van sojasaus/honing/gember. Moet alleen de honing en de sperziebonen daar nog voor halen, want die heb ik niet meer in huis.

Mijn rekening is jullie nu al dankbaar voor de inspiratie :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:07

Maar als we het over budgetten hebben: er kan echt heel veel met bonen etc -en niet alleen "vlees is overbodig",
maar ook vleesvervangers zijn "overbodig" duur.