Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:58

Schop omhoog, het is hier alweer zeker een maand raak met geknal en afgelopen week echt iedere avond zo rond deze tijd.

Witte herder wil al niet meer lekker naar buiten s avonds met uitlaten. De kijkt alleen maar super gestresst om zich heen en doet behalve een snelle plas niks meer. Dit jaar lijkt wel bijna vroege en meer dan ooit al.

Werkelijk waarom? {:)-:( -O- 8)7 -:(-

Anoniem

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:59

Het is hier ook weer begonnen , nadeel van deze maand .

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:06

Hoor hier het hele jaar door wel vuurwerk af gaan. En nu juist verdacht rustig. :))
Ik zit er niet mee, vind het zelf ook prachtig om naar te kijken.
Alleen voor de katten vind ik het wat minder. Gelukkig voor hun is het maar één keer per jaar oud en nieuw. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:25

Is vooral sneu voor de honden. Kost mij mijn nachtrust ook. Omdat ze s avonds niks meer durven doen melden ze zich s nachts en maken ze me wakker. -O-

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:29

Hier gelukkig nog niks. Als je echt merkt dat het te zware knallen zijn (illegaal vuurwerk), zou ik de politie wel bellen ja.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:30

Er knalt en gilt van alles. Legaal of illegaal. Niks mag gewoon nu. Geknal verplaatst zich steeds dus weer lopende eikels

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:36

karuna schreef:
Is vooral sneu voor de honden. Kost mij mijn nachtrust ook. Omdat ze s avonds niks meer durven doen melden ze zich s nachts en maken ze me wakker. -O-

Ja, dat is vervelend. Vooral als het nu al gebeurd. :\
Ons hondje was er ook bang voor, maar gelukkig niet zo erg dat ze niks meer durfde te doen. Liep rond de jaarwisseling wel met staartje naar beneden en wilde zo snel mogelijk weer naar huis. :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:38

Hij is echt helemaal over de zeik. Alleen maar neus naar huis en zichzelf zowat ophangen in de riem in de hoop weg te kunnen komen en is bloedfel naar iedereen die maar passeert in zijn stress. Iedereen buiten in het donker is de vijand -O-

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:08

Gut, ik had maandag bij de dierenwinkel er nog een gesprek over. De winkelmevrouw had een hond die ze weer helemaal kon heropvoeden door onverwacht té hard vuurwerk. Laatst bij de kinderboerderij de geiten op elkaar in de stal zien duiken en een arm schaap dat het vuurwerk moedig doorstond maar bij een langsrijdende auto spontaan de boom in sprong. Zó sneu voor die arme beestjes...en eigenaren van getraumatiseerde dieren. :(:)

Was altijd blij dat vzpaard dapperder was dan ik; die stond met O&N gewoon met een plak hooi uit de muil naar het vuurwerk aan de overkant te kijken en daar kon je op oudjaarsdag nog gewoon mee over straat. Mijn vorige kat vond het geweldig en zat rustig voor het raam te kijken en commentaar te geven. Huidige kat vind het wel eng maar zolang niemand gillend rondjes rent blijft ze ook wel redelijk kalm. Gelukkig is ze geen papegaai, anders had ze heel wat scheldwoorden geleerd := . Als ik een zware dag heb gehad doezel ik weleens weg, zo aan het begin van de avond. Ben al twee keer wakker geschrokken omdat ik dacht dat ik een maand had geslapen en het oudjaar was. Is hier vanaf november al bijna dagelijks raak. Zo kansloos. :n

Bellen lijkt me zinloos. Niet alleen omdat het geen prioriteit heeft hier, maar ook omdat ze a. niet met een bordje staan waar ze precies afschieten en b. omdat ze überhaupt niet stil blijven staan. Pakkans nul dus. Snap ook wel dat de politie dan liever dingen doet die iets meer opleveren.
Overigens verkopen ze bij de Aldi al vuurwerkdingetjes. Weliswaar klein spul, maar toch. Als er dan toch afgestoken moet worden, prima, maar dan verkoop op de 31ste en geen minuut eerder. Je hoeft echt niet te hebben doorgeleerd om te snappen dat vuurwerk alvast uitgeprobeerd moet worden en dat niet iedereen dat netjes doet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:10

Dat zijn die krengerige gildingen. Dat vreselijke gejank

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:16

Nou hiero in t midden van het land is het knallen ook weer begonnen hoor..
zit ik net even in de bieb, bij te komen vd kou, steken er net een paar mensen vdie vuurwerkbommen af... niemand die er ook wat van zegt.. en dat dan al bijna iedere dag...
ik vraag me bijna nog af of mensen het verschil kunnen zien tussen 31 december en de rest vh jaar :')
Maar ff sereneus, ik zat net bij de kachel warme chocola te drinken met mn kat op schoot, BAM, dikke oerknal voor mn huis... ik heb niks tegen vuurwerk, maar om het nou in een woonwijk te doen, terwijl je nog een kleine maand moet wachten..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:19

Een ding ben ik erg blij mee en witte herder ook denk ik. Aan ene kant dubbel (fikjes twee weken missen -O- ) aan andere kant heerlijk. Hij gaat vanaf kerst in pension op een rustige vuurwerkvrije plek tot week na oud en nieuw, kost een bak geld maar. :(:) anders is het niet voor hem te doen,

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:24

Ik weet eigenlijk niet hoe mijn dieren reageren op vuurwerk := Maar er wordt aan de kant waar wij op kijken ook amper vuurwerk afgestoken. Eerst sportvelden, dan bedrijventerrein, de Schie, meer bedrijven... Misschien 20 woningen. Ze schrikken wel eens als er echt een harde knal is van verderop maar dat is het ook wel.
Ik ben wel bang dat als ik nog eens moet verhuizen ze het ineens wel eng gaan vinden :( We gaan het merken...
Snap sowieso niet wat er nou leuk is aan die idiote knallen en dat iedereen je vervelend vindt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:31

Mag ik iemand een strijker of vuurwerkbom in zijn achterwerk steken. Of kennis laten maken met het gebit van inmiddels doodsbange witte herder -:(- -:(- -:(- {:)-:( {:)-:( _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:32

Mijn kat sloop ook alweer door het huis vandaag {:)-:(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:34

Heb hem even na 1700 nog uit kunnen laten. Al was het op de plek waar vorige keer het geknal begon hij meteen omgedraaid en niks gedaan. Hij heeft afgelopen dagen vuurwerkvrij bij ex gezeten gelukkig voor hem.

Nu pal achter mijn tuin echt enorme klappen, wat een eikels grrrrr

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:35

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:38

Ik laat het lekker gaan tenzij ze mensen of dieren bekogelen met vuurwerk of bewust dingen slopen.

Het is vervelend en onze hond is mega bang. Maar het is maar een paar weken per jaar en we zijn allemaal jong geweest toch.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:40

Jong geweest nooit vuurwerk gehad, haat het. En paar weken per jaar? Het begint hier half oktober ongeveer en gaat door tot ver in februari. {:)-:(

Vandaag met auto door tunneltje. Een harde klap wite herder kneep van schrik zijn anaalklieren leeg. Ik rij me het ongans om nog een plek te vinden om de honden te kunnen uitlaten. Moet echt een eind met de auto voor ik een knalvrije plek heb (minstens 6 km enkele reis) te gek voor woorden, ik krijg hem hier gewoon niet meer naar buiten. Alleen heel vroeg wil hij er nog uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:07

Dit jaar tot nu toe 3x de politie gebeld zucht... hond is bang voor vuurwerk anders had ik niet gebeld. Vuurwerk prima, maar dan graag alleen op de toegestane tijdstippen. Moet zeggen dit jaar valt het tot nu toe mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:22

Hier is een veel actievere aanpak gekomen, met oa cameratoezicht en buurtvrijwilligers en de overlast is voorlopig echt een stuk minder, fijn!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:48

Het is bij mij nog verdacht rustig. Gelukkig maar voor mn kat :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:53

karuna schreef:
Jong geweest nooit vuurwerk gehad, haat het. En paar weken per jaar? Het begint hier half oktober ongeveer en gaat door tot ver in februari. {:)-:(

Ik haat het ook maar ik kan me goed voorstellen dat het voor de jeugd leuk is. Hier beginnen de eerste knallen ook al eerder maar dat zijn losse knallen en niet heel massaal. Alleen maar fijn dat de hond er rustig aan kan wennen. We hebben bij de action zo'n vuurwerkpakketje gehaald om te oefenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:07

Volgens mij is 'de jeugd' niet zo'n geheel en zijn er echt veel jongeren die het prima vinden om er niets mee te doen of gewoon een avond in het jaar. Het is volgens mij een betrekkelijk kleine - maar agressieve - groep die daarin echt vervelend is.

(Daarnaast vraag ik me af of de jeugd het leuk vindt. Want als ik die jongens overdag zag lopen - toen je het op 31 dec nog vanaf 10:00 's ochtends af mocht schieten - straalden ze vooral heel veel verveling uit, geen plezier.)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:19

Hier valt het tot nu toe erg mee gelukkig. Alleen in de weekenden hoor je 's avonds wat knallen. En verder af en toe een verdwaalde knal.
Maar als je een angstige hond hebt, is die ene verdwaalde knal al te veel natuurlijk. Mijn honden reageren er tot nu toe gelukkig nauwelijks op. Hopelijk blijft dat zo.