bigone schreef:Ts, petjesvolk is een gewone(in onze omgeving) benaming voor jonge gasten, die overigens heel aardig zijn, maar het verder niet zo nauw met de regels wat betreft verkeersveiligheid nemen. En jouw vriend valt daar zeker onder, los van het feit of hij een petje draagt of niet.
Bij ons in de buurt discrimineren ze niet en noemen dat soort bestuurders 'boomklevertjes'.
@ TS: heel erg lastig, deze situatie voor jou. Ik kan me goed voorstellen dat je je emoties wilde luchten op Bokt - en ook dat je vervolgens wel voor je vriend op de bres sprint als de reacties wel erg onaardig worden. Ik hoop in elk geval met je mee dat hij er niet al te soepel onderuit komt en dit ook aangrijpt om zijn rijstijl te herzien.
Waar jij hem wel in kunt helpen is als jij heel duidelijk je grenzen aan gaat geven. En dus niet nu tijdens ruzies/theoretisch gepraat, maar als je naast hem in de auto zit. Gewoon zeggen dat hij moet stoppen, desnoods eruit stappen bij een stoplicht en dan mag hij eens nadenken over of hij die paar kilometers extra het écht waard vindt dat hij voortaan op deze manier zonder jou over de wegen schiet.
Het risico met veelplegers is dat ze zich namelijk overal onderuit (denken te) kunnen kletsen dus als jij zegt 'nou, het mag ook wel wat langzamer' dat je dan als reactie krijgt 'Ja, maar jij zei toch dat je haast had? En de weg is bijna leeg en ik ken het hier bovendien op mijn duimpje en hier wordt echt niet geflitst enz enz enz...' Die discussie ga je nooit winnen, dus moet je niet praten over waar jouw grenzen liggen, maar ze gewoon heel praktisch aangeven: gevaarlijke rijstijl? Ik uit de auto. Wil je me mee hebben? Dan doe je gewoon even normaal.
Ik heb het in het verleden wel eens gedaan met puberzusjes; ik moest ze dan van hot naar her rijden en zij vonden autogordels maar stom en onnodig. Op een gegeven moment was ik de discussie zat (zusje deed de gordel onder het rijden weer af 'want hij zat niet lekker') en ben ik gewoon met de auto naast de weg gaan staan. Zij moest ergens op zijn, ik niet, en van mij mocht ze kiezen; of gordel om of in de berm blijven staan. Daarna heb ik er nooit meer iets over gehoord.
Ook als bijrijder heb jij jouw rechten (en misschien zelfs wel plichten) als er iets gebeurt wat jij niet veilig vindt.