rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:04

HC ik had het over 1 a 2 biertjes/wijntjes. Denk je er dan nog het zelfde over?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:17

Mijn vriend kan niet zo goed tegen drank dus bij 2 biertjes stap ik niet meer in. Maar wij drinken beiden hooguit een radler als we nog moeten rijden. Maar wanneer iemand regelmatig drinkt, dan stap ik rustig in. Mijn vader drinkt elke avond 2 glazen rode wijn, bij hem stap ik na 3 glazen ook nog wel in de auto.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:31

Vandaag 2 meldingen op ad.nl
1 heeft dronken een lantarenpaal meegesleept en 1 vrouw met 2 kinderen op de achterbank.
En de vrouw knalt dronken met de auto tegen een boom.

Dit zijn "voorbeelden" waarom ik dus wel iemand zijn sleutel afpak of de politie bel wanneer de persoon toch gaat rijden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:51

hagelslag schreef:
Vandaag 2 meldingen op ad.nl
1 heeft dronken een lantarenpaal meegesleept en 1 vrouw met 2 kinderen op de achterbank.
En de vrouw knalt dronken met de auto tegen een boom.

Dit zijn "voorbeelden" waarom ik dus wel iemand zijn sleutel afpak of de politie bel wanneer de persoon toch gaat rijden

De lantaarnpaal kon natuurlijk ook gewoon een voetganger zijn geweest -O-
Met kinderen in de auto is ook onvergeeflijk, maar echt sleutels af pakken zou mij alleen met een kind lukken denk ik. Ben echt niet sterk genoeg om een volwassene die echt wil tegen te houden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:55

Mij zou het ook niet bij een ieder lukken de sleutel af te pakken. Dus vandaar als dit niet lukt bel ik de politie.
De persoon die denkt dat hij met alcohol nog mag rijden waarschuw ik 1 keer en als die persoon dan alsnog instapt en wegrijd dan bel ik

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:57

hagelslag schreef:
Mij zou het ook niet bij een ieder lukken de sleutel af te pakken. Dus vandaar als dit niet lukt bel ik de politie.
De persoon die denkt dat hij met alcohol nog mag rijden waarschuw ik 1 keer en als die persoon dan alsnog instapt en wegrijd dan bel ik

Doet de politie dan ook serieus wat?
Al die persoon al weg is gereden zal de politie erg snel moeten zijn willen ze hem nog tegen komen en je moet ook weten waar die persoon heen rijd + het kenteken anders kunnen ze helemaal niets.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:28

Tsja dat is de vraag of ze tijd hebben...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:52

hagelslag schreef:
Tsja dat is de vraag of ze tijd hebben...

veel en veel meer factoren.
pakkans is nihil als ze niet op de route toevallig al op de route staan of in de nabijheid zijn waar iemand langs moet rijden, gemiddelde aantal agenten s avonds op straat v.s. aantal incidenten, kans gewoon heel klein dat er en iemand beschikbaar is, en in de buurt van de route en diegene nog kan vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:52

gribaldi schreef:

Kijk er is altijd veel grijs. Zo ken ik teveel mensen met een rijbewijs die ook nuchter niet achter het stuur horen.
Ik heb ook kritiek op MPVs in de stad en het Pelzman effect.
Dat is allemaal irrelevant excuus-geneuzel mbt de verantwoordelijkheid voor anderen in de openbare ruimte.
En nee, ik wil mensen die daar imo een laakbare ethiek in hebben niet tot vrienden rekenen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:19

Ik kan er ook niet tegen als mensen het doen.
Zelf heb ik het 1x gedaan, maar dat kwam doordat degene die bob zou zijn zichzelf helemaal naar de maan had gedronken en knock out was gegaan. Degenen, waaronder ik, die niet de bob waren hadden ook gedronken omdat we niet verwacht hadden te hoeven rijden.
De anderen waren ook van hun stokkie af en ik was de enige die nog nuchter genoeg was om te kunnen rijden. Alleen voor blazen zou ik teveel op hebben gehad. Ik heb het hem niet in dank afgenomen en heb hem dat goed laten weten de dag erna.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:19

babeth ik vind dat echet geen reden. als er wat was gebeurde was jij verantwoordelijk. ik had een taxi genomen. duur ja . maar wel beste oplossing. overigens als je met hun samen ben zie je het toch gebeuren? waarom neem je dan al geen maatregelen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:34

Bonnyyyyyy schreef:
babeth ik vind dat echet geen reden. als er wat was gebeurde was jij verantwoordelijk. ik had een taxi genomen. duur ja . maar wel beste oplossing. overigens als je met hun samen ben zie je het toch gebeuren? waarom neem je dan al geen maatregelen

Omdat we bijna de hele avond niet samen waren. Iedereen ging zijn eigen weg, dus we konden ook geen oogje in het zeil houden over de bob. :-)
Daarbij was ik niet dronken, maar wel meer dan 2 glazen op waardoor blazen teveel zou zijn. Ik drink mezelf zelden aangeschoten of dronken.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:59

Huertecilla schreef:
gribaldi schreef:

Kijk er is altijd veel grijs. Zo ken ik teveel mensen met een rijbewijs die ook nuchter niet achter het stuur horen.
Ik heb ook kritiek op MPVs in de stad en het Pelzman effect.
Dat is allemaal irrelevant excuus-geneuzel mbt de verantwoordelijkheid voor anderen in de openbare ruimte.
En nee, ik wil mensen die daar imo een laakbare ethiek in hebben niet tot vrienden rekenen.

Haha ik denk dat we het daar wel over eens zijn ja :')
Enkel verschillen we qua mening over het rijden met 1 a 2 drankjes op, maar dat geeft niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:01

Jammer dat toch nog zo vaak fout gaat.
Je zou zeggen dat niet zo moeilijk hoeft te zijn om niet te drinken wanneer je in de auto stapt.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:13

Tja ieder zijn keuze en verantwoordelijkheid toch? Als er mensen zijn die wel met 1 of 2 drankjes op kunnen rijden moet dat kunnen toch? Zie zelf het probleem er niet van in maar dat zei ik hiervoor al meningen verschillen en dat is prima toch ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:40

Het probleem is dat er dan een grijs gebied ontstaat. En daar gaat het mis. Heel zwart/wit in de regelgeving geeft duidelijkheid. Alcohol laat zich daar juist heel goed voor lenen. Het voorkomt ook discussies. En het is ook niet zo dat het drinken van alcohol niet vermeden kan worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:17

gribaldi schreef:
Tja ieder zijn keuze en verantwoordelijkheid toch? Als er mensen zijn die wel met 1 of 2 drankjes op kunnen rijden moet dat kunnen toch? Zie zelf het probleem er niet van in maar dat zei ik hiervoor al meningen verschillen en dat is prima toch ;)

Euh...
Ik kan veilig VEEL harder rijden dan de modale bestuurder. Toch is dat onverandwoordlijk gedrag in een wereld die ervan uit mag gaan dat iedereen zich aan de regels houdt.
Ga je toestaan dat mensen de regels individueel flexible mogen toepassen, dan heb je het defacto over anarchie.
Wat mij betreft prima maar met een grote randvoorwaarde:
Ik heb niet het recht anderen in gevaar te brengen ook al kan ik beter rijden dan modaal en met meer snelheid het risico per definitie toe.

Zo ook alcohol.
Er is geen recht op verschil van mening hierover.
De individuele vrijheid is namelijk begrensd door de rechten van anderen.

Wie vindt dat je wel het recht heb om daar individueel flexibel mee om te gaan, moet ook erkennen dat anderen het recht hebben zich en hun familie daartegen te beschermen. Bijvoorbeeld iemand die te hard rijdt of onder invloed uit de auto halen/ voorkomen in de auto te stepen en een been breken zodat die geen risico meer is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:04

Huertecilla schreef:
gribaldi schreef:

Euh...
Ik kan veilig VEEL harder rijden dan de modale bestuurder. Toch is dat onverandwoordlijk gedrag in een wereld die ervan uit mag gaan dat iedereen zich aan de regels houdt.
Ga je toestaan dat mensen de regels individueel flexible mogen toepassen, dan heb je het defacto over anarchie.
Ik heb niet het recht anderen in gevaar te brengen ook al kan ik beter rijden dan modaal en met meer snelheid het risico per definitie toe.

Zo ook alcohol.

Wie vindt dat je wel het recht heb om daar individueel flexibel mee om te gaan, moet ook erkennen dat anderen het recht hebben zich en hun familie daartegen te beschermen. Bijvoorbeeld iemand die te hard rijdt of onder invloed uit de auto halen/ voorkomen in de auto te stepen en een been breken zodat die geen risico meer is.

Maar het toebrengen van lichamelijk letsel valt dan weer in de categorie je houden aan de afgesproken regels om dat niet te doen.

In deze is de uitspraak van Jeremy Clarkson dan weer wel van toepassing: speed doesnt kill anybody; suddenly becomming to a halt is what gets you. Het risico om plotseling (en onbedoeld) tot stilstand te komen neemt meer dan gigantisch toe wanneer er meer mensen in je direkte omgeving zijn en je harder rijdt dan die anderen verwachten.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:45

Huertecilla schreef:
gribaldi schreef:

Euh...

Zo ook alcohol.

Dan zouden ze de wet aan moeten passen dat je als je een voertuig wilt besturen helemaal geen druppel alcohol mag nuttigen. Probleem opgelost toch?! ;)

En anders ben ik nog steeds van mening dat je met 1 a 2 drankjes prima kunt rijden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:23

gribaldi schreef:
Dan zouden ze de wet aan moeten passen dat je als je een voertuig wilt besturen helemaal geen druppel alcohol mag nuttigen. Probleem opgelost toch?! ;)
[/quote}

Dat is het ook in verschillende landen van de EU.

Citaat:

En anders ben ik nog steeds van mening dat je met 1 a 2 drankjes prima kunt rijden!

In die landen zegt de wet van niet.

In NL is het net als met de 130 km/u als maximum puur het economische belang wat zwaarder weegt dan veiligheid.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:10

Gewoon weer met paard en wagen op pad dan? :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:32

mag ook niet met drank op :P..
je mag ook geen paard rijden dan ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:01

elenaMM77 schreef:

Zelfs niet aan de hand leiden.

meremeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:05

TS ik snap helemaal dat dit je dwars zit. Vriend van ons bleef jaren geleden ook drinken terwijl hij met de auto was. Hebben hem aangeboden te blijven slapen maar hij was niet tegen te houden en is in de auto gestapt. Heeft uiteindelijk een heftig ongeluk gehad en ternauwernood overleefd. Ook al heb je dan meerdere malen geprobeerd iemand over te halen niet te rijden, ze doen het uiteindelijk zelf. Sommige vrienden van ons zijn nog boos dat we hem niet gedwongen hebben maar het is een flinke jongen met een hele sterke wil dus dat ging gewoon niet.

Voor de volgende keer zou ik misschien van tevoren afspreken dat als iemand veel wil drinken en met de auto wil ik hem niet toe zou laten hier. Gewoon omdat je er zelf zo'n akelig schuldgevoel aan overhoudt, ook al kan je er niks aan doen en besluit zo iemand zoiets zelf. Of inderdaad duidelijke afspraken maken dat je diegene gewoon thuis brengt als het niet meer gaat, van tevoren al, dan krijg je niet zulke situaties maar het blijft een lastige kwestie! Sommige mensen kiezen er bewust voor alsnog te rijden.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:42

Huertecilla schreef:
elenaMM77 schreef:

Zelfs niet aan de hand leiden.

Dit was omdat HC zei: In NL is het net als met de 130 km/u als maximum puur het economische belang wat zwaarder weegt dan veiligheid.

Mijn opmerking heeft in deze niets met drank te maken ;)