Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:52

E-bike gebruikers, hoe doen jullie dat met de accu als jullie bijvoorbeeld naar een stad gaan?? Laten jullie dan de accu erin zitten? Of slepen jullie die met je mee?

Mijn fiets gaat wel casco verzekerd worden, dus als het goed is wordt diefstal wel vergoed

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:06

Bij mijn dochter zit de accu in het frame (dus niet te verwijderen).
Bij mijn zoon zit hij op/onder het achterrekje en laat hem zowel op school als stage erop zitten.
De accu kun je er ook niet zomaar uithalen, zit nl een slot op.
Of hij verzekerd is moet je kijken in je polis.
Bij die van mijn zoon is (was tot 2 maanden terug) niet verzekerd als hij eruit wordt gestolen (wel als de hele fiets incl accu wordt gestolen).

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:07

Hier ook een overweging voor een electrische fiets

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:14

Vervelend dat er zoveel nare reacties worden gegeven op een e-bike! Ik heb zelf nog nooit zo'n reactie gehad, eigenlijk alleen maar positief.
Zelf fiets ik 28 km per dag voor mijn werk en vind het heerlijk dat ik niet bezweet aan kom, er zit ook een aardige klim op mijn route.
Daarbij heb ik vanwege schildklier problemen niet de energie van een reguliere 25-jarige en is dit echt een uitkomst! Anders was het een auto geworden in plaats van deze fiets en als milieu fanaat geniet dit mijn voorkeur ;)

Door het kunnen instellen van de ondersteuning kies je er zelf voor hoeveel energie je verbruikt, hartstikke fijn!

Zelf ga ik niet naar de stad met mijn fiets, zou dat inderdaad niet zo veilig vinden om hem daar te parkeren. In het dorp pak ik de gewone fiets.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:19

Ik heb juist de leeftijd van de oorspronkelijke doelgroep waarvoor de E-bike ontworpen is.Maar ik wil er geen één omdat ik me dan echt oud voel :-).
Misschien dat ik als +- 20 jarige ik het ook geweldig had gevonden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:29

enige wat ik denk is 'ik ben jaloers,wil er ook 1! :+
lijkt me ideaal met mn versleten heup maar voorlopig moet ik het nog even met mn mama fiets doen.
niet dat ik niet meer kan fietsen maar het lijkt me super fijn om er 1 te hebben mocht ik wel pijn krijgen onderweg door een te fanatieke beweging. nu laat ik met slechte dagen de fiets staan en pak ik de auto.

denk dat mensen altijd wel wat te zeuren hebben.
zo vind ik die ouwetjes in zo'n scootmobiel een gevaar in de overdekte winkelcentra's :')

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:38

Ik fiets heel veel kilometers (naar werk, Stal, vriendinnen etc) Dan lijkt mij zo'n ebike ook wel ideaal, maar helaas te duur voor mij :')
Lijkt me ideaal vooral als het een beetje waait.
De mensen die daar commentaar op hebben zullen wel jaloers zijn :+
wat maakt t uit hoe oud je bent, ze zijn er voor iedereen.
Ik vind wel dat sommigen heel gevaarlijk zijn met ebikes.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:10

Future_vet, onze zoon zijn accu zit onder zijn krat.
Accu heeft een eigen slot.
Hij laat accu op school zitten, valt niet op en zit op slot.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:20

Zo ben weer beetje bijgelezen. E-bike maakt wat los bij sommigen :)
Mijn accu zit inderdaad ook met slotje (van de fiets zelf) vast en op het zadel heb ik een echte schapenvacht zitten (heerlijk).

Zo meteen ga ik ook weer met het ding er op uit voor 'maar' 12 km enkele reis, maar dan heb ik nog puf over om daarna 2 uur stevig te gaan wandelen met mijn vriendin en ben ik blij dat ik na die wandeling weer op mijn e-bikeje terug mag naar huis :)

Voorheen nam ik mijn gewone fiets mee naar haar, kwam daar dan een uur later bezweet aan, nauwelijks nog puf om te gaan wandelen, dus veelal gewoon samen wat kletsen en als ik uitgezweet was, fietste ik weer terug naar huis.

En zal mij boeien of de jeugd het zo ook doet of niet.
Zeker hier degene die uit het buitengebied komen, heb ik vaak bewondering voor als ze met weer en wind zie pezen in de kou en regen. Dan denk ik wel eens dat zo'n e-bike ook wel wat voor hen zou zijn :+

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:09

mijn man heeft omdat ik een e bike heb, ook een e bike gekocht, sinsdien fietst hij ook veel vaker naar de paarden, toch zo,n 10 km enkele reis, denk juist dat je door je e bike sneller op de fiets stapt omdat je sneller en minder vermoeid aankomt... hij ging eerder ook op de fiets naar het ziekenhuis 25 km verder op, daar zou je normaal echt sneller de auto voor pakken...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:11

Diane_ schreef:
Vervelend dat er zoveel nare reacties worden gegeven op een e-bike! Ik heb zelf nog nooit zo'n reactie gehad, eigenlijk alleen maar positief.
Zelf fiets ik 28 km per dag voor mijn werk en vind het heerlijk dat ik niet bezweet aan kom, er zit ook een aardige klim op mijn route.
Daarbij heb ik vanwege schildklier problemen niet de energie van een reguliere 25-jarige en is dit echt een uitkomst! Anders was het een auto geworden in plaats van deze fiets en als milieu fanaat geniet dit mijn voorkeur ;)

Door het kunnen instellen van de ondersteuning kies je er zelf voor hoeveel energie je verbruikt, hartstikke fijn!

Zelf ga ik niet naar de stad met mijn fiets, zou dat inderdaad niet zo veilig vinden om hem daar te parkeren. In het dorp pak ik de gewone fiets.

Hoe lang fiets jij op die 28 km?

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:19

Ik moet zeggen dat als ik wordt ingehaald door iemand op de e-fiets dat ik dan altijd bij mezelf denk : ja die speelt vals terwijl ik zo aan het ploeteren ben. (ik wil dat ook ;( )
En een van mijn jongere collega's (17 jaar) komt ook vaak op de e-fiets. Dit krijgt ze van ons ook wel eens te horen (op grappige toon). Ze kan er zelf ook mee lachen.

Maar buiten dat, het feit dat je kiest voor een e-fiets in plaats van een auto kan ik alleen maar aanmoedigen.

Het is niet netjes van mensen om maar direct negatieve opmerkingen er over te maken zonder dat men weet welke keuze er aan vooraf is gegaan. Want ik vind een e-fiets toch een redelijke investering, dus ga er van uit dat men die toch niet zomaar aanschaft en er een weloverwogen keuze aan vooraf ligt. Wie ben ik dan om daar iets van te zeggen.

Bovendien krijgen de jongeren tussen de 18-25 jaar ook niets te horen over het feit dat zij met de auto naar het werk gaan. Ik ken zelfs iemand die ging nog met de auto in zijn eigen dorp. Met de auto was het echt maar 1,5 minuut rijden! Maar daar zei nooit iemand wat over (behalve ik dan...)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:36

Amaris, ik fiets dus 2x14. Fiets over 14km 35 tot 40 minuten. Maar dat hangt er ook vanaf of de stoplichten mee zitten :)

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:10

Heb sinds een paar weken een e-bike smart. 14 km op een 30 minuten. Ben 17 maar scheelt me zoveel tijd...
Over een poosje 19 km naar stage, vind er niks lui aan hoor ken er genoeg die zich dagelijks door ouders laten brengen naar stage.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:50

Dankzij dit topic ben ik ook eens aan het rondkijken voor een elektrische fiets :D
Ik heb een auto staan, maar ik heb echt een hekel aan de auto en ga het liefst overal met de fiets heen, maar sinds we in het buitengebied wonen is het me vaak gewoon te ver om zo boodschappen te halen en dan nog met zware tassen en tegenwind terug te fietsen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de fietsen van Cranenbroek? Sundvall fietsen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 00:04

Tjoh, wat ben jij lui 8nnemiek :D Geen ervaring met dat merk, ik heb een giant twist.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:08

Ja he :')

Ik zou ook het liefst voor een duurder merk gaan, zo'n witte omafiets met rekje voorop vind ik zo gaaf, maar die kan ik dan weer niet betalen -O-
De sundvall fiets kost maar 500 euro.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:47

Geen ervaring met de Sundvall.
Onze zoon heeft een Sparta Pick-Up.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:18

Kijk eens op fietsenconcurrent.nl daar zijn ze best leuk geprijsd. €875 volgensmij de simpelste.
Denk dat goedkoop een beetje duurkoop kan zijn als er een slechte accu bij zit... zou wel voor een bekend merk gaan

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:45

Ik denk dat de actieradius bij deze fiets lager is en dat hij minder fijn/soepel trapt/ondersteunt.
Maar ik heb zelf geen ervaring met dat merk. Ik zou vragen of je bij Cranenbroek en bij de fietsenwinkel een proefrit kunt maken. Dan kun je het comfort testen.
En op info opzoeken/navragen wat betreft actieradius etc.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:35

ja hoor hier ook een e-bike. Vind het heerlijk.
Werk sinds een paar maand op 11,5 km afstand zitten. Pak nu met regelmaat de elektrische fiets.
VInd het zeker niet voor luie mensen, je kun zelf weten hoe 'moeilijk' je het zelf maakt.
Ben nu met ca 25-30 minuten op mijn werk. Met de auto doe ik er ook ruim een kwartier over.
Dan vind ik de auto toch een stuk luier als een e-bike :P
Overigens ook geen rare reacties ofzo gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:36

Ik heb voor een item ooit een hele hoop mensen gesproken met een e-bike en die gaven ook aan dat juist veel jongeren in perifere gebieden ze kopen. Denk dan eigenlijk aan grote delen van NL buiten de Randstad. Motief was vooral dat kinderen/jongeren vaak erg lang moesten fietsen voor ze op school waren en dat die afstand met een e-bike een stuk makkelijker te overbruggen was. Ouders hoefden niet heen en weer te rijden om op te halen/weg te brengen en ze waren ook niet afhankelijk van het gebrekkige openbaar vervoer in de regio.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:28

Ik weet dat het een oud topic is, maar mijn vraag gaat wel over een elektrische fiets, en hopelijk bereik ik zo nog veel mensen uit dit topic.

Ik heb mijn fiets tweedehands gekocht vorig jaar juli.
Nu is er een aantal weken terug een nieuwe accu in gezet. Mijn accu zit in het frame.
Maar vraag me toch wel af hoe vaak laden jullie je fiets op? Iedere nacht, om de nacht, bij zoveel %?
De winkel vertelde het iedere dag te doen, op internet lees ik weer wat anders.
Ik fiets maar kleine stukjes dus vaak staat de accu aan het eind van de dag tussen de 70 - 80 % met nu het mooie weer vaker net rond de 80 %, of zelfs nog hoger.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:30

Ligt eraan. Ben ik alleen een keer naar het dorp heen en weer gefietst leg ik hem niet aan de oplader. Zoals vandaag stond hij op 60% toen ik wegging en was er nog 10% over. Dan gaat het weer aan de oplader.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:31

Bij ons gaat de fiets ook weer aan de oplader als hij laag staat.