Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:01

purny schreef:
Ik vind uit eten gaan idd duur. En naar de Mac ga ik niet omdat ik toch graag kwaliteit wil. Voor mij is uit eten gaan een luxe omdat ik doorgaans niet veel te besteden heb. En omdat ik er andere dingen voor moet laten. Maar goed

Maar waarom zeggen dat "ze blij zijn dat ze nog klanten moeten hebben"? Dat jij het duur vindt kan ik begrijpen. Maar dat vinden de ongeveer 900 bezoekers bij ons per week duidelijk niet. En wij zijn nog geeneens het goedkoopste restaurant wat er is.

purny

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:04

Volgens mij is het aantal gasten in de loop der jaren afgenomen. Behalve met de restaurantactie van de ap dan

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:05

GamblersCup schreef:
Gelukkig is de klantvriendelijkheid hier dus een stuk beter. En hebben ze hier wél genoeg personeel rondlopen op drukke tijden. Want het hoort gewoon bij de service, per persoon afrekenen. Zou te gek voor woorden zijn als je niet voor je eigen eten kon betalen, of je nou alleen eet of met 10 mensen :=

Hoort het bij de service om met 20 man aan 1 tafel continue alles te bestellen om vervolgens alles apart af te rekenen? Dat lijkt mij niet. Zoals ik hierboven al aan gaf is het echt geen probleem als ik een aantal 2'tjes of 4'tjes heb die graag willen splitten, maar 20 man aan 1 tafel? Dat is gewoon weg niet te doen. En in jou opzicht staan er dan te weinig mensen, bij ons staan er altijd genoeg mensen maar als ik een half uur aan het afrekenen ben met 1 tafel is er inderdaad iemand te weinig, want ik kan vanaf de kassa niks doen ;) 20 aparte tafels is iets compleet anders dan een tafel met 20 man die alles willen splitten. Blijkbaar is het bij jullie 'zo erg' dat jullie het anders 'erg rustig' kregen ... :+
Laatst bijgewerkt door Courses op 06-10-16 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:05

Resistance: de horeca loopt echt wel omzet mis. Ik zit af en toe gratis op terrasjes, en het komt ook voor dat we overwegen om uit eten te gaan, maar dat het gewoon net te vaak toch teleurstellend is, en dan toch maar besluiten het niet te doen. Misschien dat jullie er geen last van hebben. Maar tegelijkertijd heeft de horeca een tijd lang toch wel last gehad van teruglopende omzet - en meer dan op grond van de economie logisch was. En de verklaring daarvan bleef men maar buiten zichzelf zoeken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:32

Courses schreef:
GamblersCup schreef:
Gelukkig is de klantvriendelijkheid hier dus een stuk beter. En hebben ze hier wél genoeg personeel rondlopen op drukke tijden. Want het hoort gewoon bij de service, per persoon afrekenen. Zou te gek voor woorden zijn als je niet voor je eigen eten kon betalen, of je nou alleen eet of met 10 mensen :=

Hoort het bij de service om met 20 man aan 1 tafel continue alles te bestellen om vervolgens alles apart af te rekenen? Dat lijkt mij niet. Zoals ik hierboven al aan gaf is het echt geen probleem als ik een aantal 2'tjes of 4'tjes heb die graag willen splitten, maar 20 man aan 1 tafel? Dat is gewoon weg niet te doen. En in jou opzicht staan er dan te weinig mensen, bij ons staan er altijd genoeg mensen maar als ik een half uur aan het afrekenen ben met 1 tafel is er inderdaad iemand te weinig, want ik kan vanaf de kassa niks doen ;) 20 aparte tafels is iets compleet anders dan een tafel met 20 man die alles willen splitten. Blijkbaar is het bij jullie 'zo erg' dat jullie het anders 'erg rustig' kregen ... :+

Ja, dat hoort absoluut tot de service. Zoals ik al eerder schreef, hier is dat heel normaal. En die persoon aan de kassa staat daar denk ik extra op drukke tijdstippen, dat is nooit iemand die tafels bediend. Je laatste zin slaat nergens op? Ik werk niet in de horeca (gelukkig... echt niet mijn ding :') ) en zo werkt het hier nu eenmaal. Met "hier" bedoel ik dus niet 1 restaurant, maar gewoon alle restaurants, cafe's, lunchrooms etc.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:41

Gelukkig maar dat groepen zelden op "spitstijd" al klaar zijn :j
Wij staan al vrij krap in de bediening en als ik dan om 19.30 inderdaad een half uur kwijt ben aan een pin instellen, weggeven en opnieuw beginnen, dan vind ik dat zonde van mijn tijd. Dat is het tijdstip waarop ik eigenlijk niet aan half uur weg kan zijn. Gelukkig zijn juist groepen altijd pas klaar na 22.00 uur en is het dan geen probleem meer :n
Het zou voor ons ook dan praktischer zijn als iedereen contant geld mee zou hebben, dat wel :+

Ik merk vooral dat iedereen vaak het bedrag eerlijk verdeeld. Zelfs als iedereen dan 41,71 euro betaald :p of precies uitrekent wat er gegeten is. Beide prima oplossingen bij grote groepen. Bij kleinere gezelschappen schiet meestal 1 iemand voor en wordt het verder onderling geregeld.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:44

GamblersCup schreef:
Courses schreef:

Ja, dat hoort absoluut tot de service. Zoals ik al eerder schreef, hier is dat heel normaal. En die persoon aan de kassa staat daar denk ik extra op drukke tijdstippen, dat is nooit iemand die tafels bediend. Je laatste zin slaat nergens op? Ik werk niet in de horeca (gelukkig... echt niet mijn ding :') ) en zo werkt het hier nu eenmaal. Met "hier" bedoel ik dus niet 1 restaurant, maar gewoon alle restaurants, cafe's, lunchrooms etc.

Grappig dat je dan wel blijkbaar beter weet hoe wij ons werk moeten doen :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:51

Iets met de beste stuurlui...

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:47

Bij mij is het afhankelijk met wie en wanneer ik uitga.

Ben ik met mijn broer of zus uit, dan gaat het gewoon om de beurt. Zo ook met beste vrienden.

Ga ik met een grotere groep, dan betaalt meestal ieder zijn eigen deel. Ik ben niet zo een fantatieke eter en geef mijn geld liever uit aan andere dingen dus vaak sta ik er gewoon op om mijn eigen ding te betalen, dan weet ik zeker dat ik genoeg geld bij me heb.

Verder doe ik nooit moeilijk en trakteer ik regelmatig, maar echt uiteten split ik graag de rekening, dat vind ik gewoon eerlijker en overzichtelijker.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:24

Ondanks dat ik jong ben ga ik wel elke maand uit eten voor de gezelligheid, mijn ouders betalen dit deels.
Zelf neem ik alleen een hoofdgerecht (vegetarisch) en deel ik standaard met iemand anders een fles water. Dan ga ik niet betalen voor iemand anders die een driegangenmenu neemt en een fles wijn (er gaat altijd wel een volwassene mee).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:46

Mayca, je bent 14 jaar... Logisch dat je dan (andermans eten en wijn) niet betaalt.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:57

Met mijn beste vriendin betalen we gewoon om de beurt. De ene keer zij, de andere keer ik.
Met minder bekende mensen betaal ik gewoon mijn eigen deel, juist om gedoe te voorkomen.
Zo heb ik ooit een keer een date gehad met een jongen waarbij ik maar 1 drankje had genuttigd, en hij er een stuk of 7 + allemaal lekkernij. Was het nou mijn droom man dan was het anders geweest maar als je zelf de date al niets aan vind is zijn drankjes en eten betalen al helemaal een afknapper.

Raar eigenlijk dat veel mensen zich bezwaard voelen als zij alleen voor zichzelf willen betalen.
Is eigenlijk helemaal niet nodig, want iemand anders kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Wellicht heb je echt alleen maar geld voor jou alleen, al zou je het gehele etentje wel willen betalen.

Wat ik overigens wel ergerlijk vind en vaak zat zelf mee heb gemaakt is dingen betalen voor vriendinnen die dan zeggen, volgende keer mijn beurt hé! Terwijl het ook die volgende keer weer jou beurt is omdat zij toevallig haar portemonnee vergeten is of wat dan ook. Of ze zeggen, als jij het nou voor schiet dan krijg je het morgen van me terug! Vervolgens krijg zie je er niets meer van.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:03

purny schreef:
Volgens mij is het aantal gasten in de loop der jaren afgenomen. Behalve met de restaurantactie van de ap dan

Nou, om even een vriend te quoten: ''Met die AH actie komen de grootste paupers en die zeiken nog het meest ook :')'' Zijn resto is gestopt met meedoen, ze scoren hoog op Iens en hoeven het van die actie niet te hebben.

En de crisis is aan mij en een hele hoop anderen voorbij gegaan, volgens mij hebben goeie resto's geen last van wegblijvende gasten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 01:17

Mij lijkt ''we delen het door het aantal personen maar de persoon die krap zit betaald wat minder en de persoon die alleen cola had omdat ie de bob is betaald ook wat minder en degene die het duurste hoofdgerecht heeft betaald wat meer'' veeeeel meer gedoe dan gewoon zeggen we betalen wat we zelf gehad hebben.

Als je dan samen besluit een fles wijn te drinken dan deel je dat door het aantal personen, je hebt er immers samen voor gekozen.

Hier in Australie krijg je trouwens water voor niks. Dus vaak kies ik bewust om water te drinken.
Een glas wijn is daarentegen 8 dollar.. een bier/cider tussen de 4/7. Een mix drank rond de 10.

Ik ga niet iemand anders drinken betalen. Vind het zo raar dat je dan hier schijnbaar scheef aangekeken wordt.
Overigens ben ik ook een drinker, dus ik heb vaak genoeg zelf een glas wijn.. maar ik verwacht niet dat iemand anders die water heeft gehad de helft van m'n wijn moet betalen. Is toch raar?

Edit: overigens geven sommige restaurants aan dat ze geen split bill doen boven een bepaald aantal personen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 01:30

Courses schreef:
Grappig dat je dan wel blijkbaar beter weet hoe wij ons werk moeten doen :j

Ik persoonlijk niet. Maar het bewijst dan toch dat het beter kan als het hier wél kan zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 01:58

Je mag vinden dat het bij de service hoort, en als het nodig is dan zal je ook geholpen worden. Maar je maakt mij niet wijs dat het mens achter de kassa niet ongelofelijk staat te balen als je met 20 man komt splitten. :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 03:15

Ik heb niet alles gelezen maar ik ben behoorlijk allergisch voor het splitgedoe. Gewoon het bedrag gedeeld door het aantal eters en dan ieder (afhankelijk van met hoeveel we zijn) €2 fooi.
Ik heb een keer ergens gegeten en toen kregen we de fooi als wisselgeld terug en toen was er iemand die van dat bedrag 3 emmers ijs (dat populaire spul) kocht voor thuis.
Toen was ik niet amused, daar ik alle fooi had betaald.

En ja, ik wilde het betalen voor het restaurant maar ik had geen zin om het te betalen voor iemand die er altijd al de kantjes vanaf liep.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 06:29

AmyII schreef:
maar ik ben behoorlijk allergisch voor het splitgedoe.
Gewoon het bedrag gedeeld door het aantal eters

dus bij deze dit is het antwoord van het topic.

effe serieus wie ben jij om te bepalen dat een ander maar meer moet betalen omdat zijn kennis of vriend meer en duurder eet ?

ik vind dat dat meer zegt over degene die er zo allergies voor zijn dan over degene die niet wil splitten.

jij bent dus van mening dat die ene goede vriend / vriendin maar lekker niet mee mag uit eten omdat degene het niet kan betalen als ze de rekening moet splitten ?
degene maar lekker uit de vrienden groep zetten dan want jij hebt niet genoeg geld om met ons om te gaan?

daar komt het uiteindelijk wel op neer :)

klein voorbeeld.
ik was uit eten in dld met een griep kennissen en mijn vriend.
in een vlees restaurant.
ik als vegetariër een menu van 15 euro.
De rest vleesch am stein alla 27.50
en allen flinke bierdrinkers.
die zeiden toch echt zelf al direct dat ik daar niet aan nee hoefde te betalen.

Maar ik begrijp dat als ik met jou was dat jij dan het gezeik zou vinden en er op zou staan dat ik die 20 ? 30 euro maar extra in moet leggen voor de rest ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:13

En hoe vinden de restaurantmedewerkers die een hekel hebben aan aparte betalers dat we het dan zouden moeten doen?

Als wij gaan eten, zo om de 6 a 8 weken, dan hebben we met een man of 6 een rekening van boven de 300,-
En dan zouden we 'omdat het personeel het lastig vindt' niet mogen delen en apart betalen? Wat dan? Iemand de volledige rekening laten betalen en maar hopen dat je alles een beetje snel terug krijgt?

Dat is met 6 man misschien nog te doen (maar ik begin er niet aan), maar met een groep van 10 of meer? Je zult toch moeten betalen of niet, daar doet zo'n zaak het toch voor. Hoe kun je dan 'betalende' mensen lastig vinden.
Vertel mij maar hoe het dan wél moet.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:18

Amaris; heel eerlijk? Zo doe ik het zelf inderdaad wel. 1 iemand de rekening laten betalen. Of eerst een aantal naar elkaar laten overmaken. Diegene met dezelfde bank zien dat geld meteen binnenkomen. Dus dan wordt in 1 keer pinnen weer makkelijker. Ik ga alleen eigenlijk nooit met meer dan 6 uit eten.

Maargoed, zoals ik al aangaf, wil ik een rekening best splitsen voor een groep. Het is alleen niet altijd handig op spitsuren. Wij gaan als bediening niet zelf over de bezetting, als we dan net met weinig man staan, is het lastig als er eentje een hele tijd aan de kassa staat.

Daarnaast kan ons systeem een fles wijn niet splitsen (bijvoorbeeld), dus dan krijg je alsnog een kromme rekening.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:21

Amaris, zo doen wij het ook. Meestal betalen wij of een ander stel. Dezelfde dag heeft iedereen terugbetaald. Overigens gaan wij ook uit van koppels dus 10 man is 4x overmaken (1 stel heeft betaald).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:24

Zo lossen een deel van onze groepen het wel op ja. Of contact meenemen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:42

Sommige mensen hebben toch wel contact geld bij? Als wij allemaal zelf willen verdelen leggen we gewoon in totdat we betaald hebben wat we anders ook zouden betalen.

Is toch hetzelfde als je zegt deel door 4. Dan heb je ook 4x afrekenen.

Als ieder voor zich betaald geeft jantje mij 20 euro pien 17.50 en ik pin en grietje pint. Bijvoorbeeld.

Als ik zeg 120/4 is 30 moet ook 2 mensen pinnen en 2 contant betalen.

Of mis ik hier nu een punt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:45

Amaris schreef:
En hoe vinden de restaurantmedewerkers die een hekel hebben aan aparte betalers dat we het dan zouden moeten doen?

Als wij gaan eten, zo om de 6 a 8 weken, dan hebben we met een man of 6 een rekening van boven de 300,-
En dan zouden we 'omdat het personeel het lastig vindt' niet mogen delen en apart betalen? Wat dan? Iemand de volledige rekening laten betalen en maar hopen dat je alles een beetje snel terug krijgt?

Dat is met 6 man misschien nog te doen (maar ik begin er niet aan), maar met een groep van 10 of meer? Je zult toch moeten betalen of niet, daar doet zo'n zaak het toch voor. Hoe kun je dan 'betalende' mensen lastig vinden.
Vertel mij maar hoe het dan wél moet.

Wij doen dan dat een iemand voorschiet en de rest overmaakt. Of iedereen heeft gewoon contant geld mee en legt dat in :j ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht om dan allemaal langs de kassa te lopen en apart te gaan pinnen.
Ik ga gewoon ergens geld halen van tevoren en dat leg ik in. En mijn mede-eters blijkbaar ook. :) of degene die geen contant geld heeft pint en die krijgt dan het contante geld van de rest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:19

verootjoo schreef:
Wij doen dan dat een iemand voorschiet en de rest overmaakt. Of iedereen heeft gewoon contant geld mee en legt dat in :j ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht om dan allemaal langs de kassa te lopen en apart te gaan pinnen.
Ik ga gewoon ergens geld halen van tevoren en dat leg ik in. En mijn mede-eters blijkbaar ook. :) of degene die geen contant geld heeft pint en die krijgt dan het contante geld van de rest.

Dit dus.

Het is wat mij betreft een enorm tijdsverlies en een persoonlijk verlies aan levensvreugde als iets simpels als 'betalen' door 20 mensen ineens een actie wordt die een half uur duurt en waar ik, de restauranthouder en de andere gasten (die een half uur kunnen fluiten naar hun bediening) last van hebben. En ja, natuurlijk kan de restauranthouder iemand extra inhuren die dat regelt. En wie betaalt die persoon dan? Juist.....