Leven tussen twee werelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:10

Ik denk ook niet dat dit een probleem is dat met godsdienst te maken heeft. Ik denk eerlijk dat dit met de persoonlijkheid van de vriend van TS te maken heeft. En dat moslim, christen, jood of atheïst in deze hetzelfde effect zou hebben. Hij doet deze dingen niet uit geloof heb ik het idee. Het is iets intrinsieks, en dat maakt dat ik deze relatie niet eerlijk vind.

Ik wens je veel wijsheid TS.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:11

Kwanyin schreef:
TS ik heb een beetje te snel gereageerd. Ik dacht eerst te maken te hebben met een nogal vrijgevochten moslim met angst voor zijn conservatieve ouders, maar de vork blijkt toch iets anders aan de steel.

Vraagje: jij zegt dat je ouders blij zijn met jullie en jullie steunen. Heb jij hun ook àlles verteld? bv, dat jij een verbod hebt gekregen om een deel van je vriendenkring te zien? Dat hij jouw controleert en verbied sociale media te hebben (ofja, hij jou ervan overtuigd heeft dat jij dit zelf allemaal graag wil)? Dat hij jou controleert en jij voor alles wat je doet verantwoording moet afleggen? Weten zij dat ook allemaal en vinden ze dat nog altijd zo goed dat hun dochter zich zo volledig opofferd en wegcijferd om maar in het culturele plaatje van haar vriendje te passen?

Ik denk dat de ouders alles niet weten, want dan hadden de ouders de relatie niet zo leuk meer gevonden denk ik. De meeste ouders willen geen relatie voor hun kind als ze op het punt staat onderdrukt te worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:13

Diablo schreef:
Kwanyin schreef:
TS ik heb een beetje te snel gereageerd. Ik dacht eerst te maken te hebben met een nogal vrijgevochten moslim met angst voor zijn conservatieve ouders, maar de vork blijkt toch iets anders aan de steel.

Vraagje: jij zegt dat je ouders blij zijn met jullie en jullie steunen. Heb jij hun ook àlles verteld? bv, dat jij een verbod hebt gekregen om een deel van je vriendenkring te zien? Dat hij jouw controleert en verbied sociale media te hebben (ofja, hij jou ervan overtuigd heeft dat jij dit zelf allemaal graag wil)? Dat hij jou controleert en jij voor alles wat je doet verantwoording moet afleggen? Weten zij dat ook allemaal en vinden ze dat nog altijd zo goed dat hun dochter zich zo volledig opofferd en wegcijferd om maar in het culturele plaatje van haar vriendje te passen?

Ik denk dat de ouders alles niet weten, want dan hadden de ouders de relatie niet zo leuk meer gevonden denk ik. De meeste ouders willen geen relatie voor hun kind als ze op het punt staat onderdrukt te worden.

TS gaf ook aan dat haar vader ook jaloers was... Dus misschien vinden TS haar ouders het gedrag van die jongen heel normaal en het wel een veilig idee dat TS geen andere jongens mag zien, niet alleen mag stappen, etc...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:22

TS zo bedoelde ik het niet met ISIS. Maar omdat ik het vanuit mijn omgeving mee krijg ( en daarmee bedoel ik alle soorten moslims, hier praten we er veel over en ik ben altijd geinteresserd in alle geloven. En door mijn werk kom ik ook bij alles binnen door heel nederland) Dat mensen die zich bekeren en dan vooral vrouwen heel erg doorslaan hier in en omdat je zei dat je gek in je hoofd zou worden als de relatie over zou gaan. Bedoelde ik er meer mee dat je juist moet opassen omdat zo als jij het omschrijft over hoe je dan zou worden en de ervaringen uit mijn omgeven. Dat die mensen altijd zulke mensen op dat moment weten te vinden. en die persoon zo gaan om praten over het geloof.
was meer als waarschuwing bedoeld.

Heb ook respect voor je dat deze keuze kunt maken en dat je eindelijk je plekje hebt gevonden. Dus vergeef me als het zo raar over kwam.

Daarom wens ik jou ook alle geluk toe samen met je vriend of alleen. zolang je maar zelf lekker in je vel zit :j

en daarom zei ik ook kaart is aan hem aan dat het misscien wel tijd word om het echt aan zijn ouders te vertellen, want hoe langer het duurt hoe misschien die zijn ouders er meer pijn mee doet om het zolang verborgen te houden. Want dalijk ontvangen ze met open armen en heb je er een 2e famlie bij

en over het mannen mogen alleen met mannen omgaan en vrouwen alleen met vrouwen. Is mijn mening dat als je jou partner niet met iemand van het andere geslacht vertrouwd. In hoe ver is de relatie dan goed? Maar dan is mijn persoonlijke mening
Laatst bijgewerkt door Ashleytjuhh op 14-09-16 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:23

Envoler schreef:
vuurneon schreef:
Hoe vinden je ouders hem als je hen eerlijk verteld over de beperkingen die hij je oplegd? Kan mij geen ouder voorstellen die zegt: oooo geweldig dat jij niet meer met vrienden mag stappen omdat hij dat blieft!

En dan niet de situatie baggetaliseren door te zeggen: ja maar ik... Nee, hij vindt dat en hij wil dat.

Mijn ouders kunnen heel goed met mijn vriend.
Misschien omdat mijn vader vroeger ook jaloers was en mijn moeder toen ook niet met mannen omging.
Mijn ouders snappen hem heel erg goed.

Toch denk ik dat ze niet helemaal op de hoogte zijn. Mijn man was vroeger ook jaloers, maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om geen contact meer met mijn (mannelijke) vrienden te hebben. Dat vroeg hij trouwens ook niet van me.
Dit is een ongezonde relatie en als ik jouw moeder zou zijn, zouden alle alarmbellen gaan rinkelen. Ik kan me niet indenken dat jouw ouders (geen enkele ouder trouwens) dit voor zijn kind wil.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 14-09-16 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:30

Envoler schreef:
Ik wil hem tot eind van het jaar geven. Dat zou dan nog zo'n 3 maanden zijn. Als hij mij dan nog niet 'goed genoeg' vind voor zijn toekomst dan hak ik de knoop door. Al draai ik al helemaal door met de gedachte.
Daarnaast wil ik mezelf aan de halal houden.
Als hij oprecht van mij houd dan doet hij dat ook als wij tot ons trouwen niet meer seksueel actief zijn.

Verder ga ik toch vissen naar zijn toekomstbeeld over ons, en misschien moet ik ook eens vragen wat hij vind van de veranderingen die ik maak, niet enkel over mijn doen en laten maar ook persoonlijk. Ik voel en gedraag me immers al voor een deel als moslima en ga hier steeds dieper in.

Praten kunnen wij goed, ik wil dit onderwerp ook niet dood laten bloeden. Alles gaat goed tussen ons en daarom moet ik dit blijven aankaarten, ik wil dat hij het serieuzer neemt als dat hij nu doet (naar mijn idee)

Weet je; iemand die na een jaar nog (steeds) geen keuze heeft gemaakt gaat dat ook echt niet ineens doen omdat jij hem een tijdlimiet oplegt. Helaas spreek ik uit ervaring, of eigenlijk is dat niet zo helaas.
Ik ben een aantal jaar samen geweest met iemand die ook geen keuzes maakte vwb toekomst, samenwonen etc. Ik heb toen (als soort noodkreet, net als jij nu) gezegd dat hij ook tot het einde van het jaar kreeg wat toen ook nog een maand of 4 was. Je raadt hem al, er is nooit een beslissing genomen. Iemand gaat namelijk niet ineens kiezen als jij hem dat oplegt.
En weet je, niet kiezen is ook kiezen. Heel duidelijk zelfs. Hij kiest er nu duidelijk voor om jou niet voor te stellen aan zijn familie, die keuze heeft hij al gemaakt.
Denk daar eens over na.

Vwb ineens geen seks willen tot het huwelijk; daar begrijp ik niets van.
Nu wel, kennelijk is dat nu voor hem geen probleem, dus waarom zou je dat ineens niet meer doen? Het leven moet ook leuk blijven hoor ;)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:49

Envoler schreef:
Hij helpt mij zelfs met kleding. Ik draag ook gewoon broeken hoor alleen ik ben bedekter en loop er niet meer bij als Pamela Anderson, als je snapt wat ik bedoel. Hij helpt mij met lezingen en geeft overal zijn eerlijke mening in. Van hem hoef ik mij niet in zijn geloof te storten, maar als ik dat wel doe steunt hij mij en hij vind het belangrijk dat ik dit allemaal met hem bespreek omdat hij ook wil dat ik de juiste informatie krijg. Zo wijst hij mij ook op moskeeën waar ik beter niet heen kan gaan en geeft mij contact personen die mij verder kunnen helpen in mijn zoektocht binnen de islam.
Ik ben nog steeds dat Hollandse meisje maar wel diegene die een toekomst wil opbouwen met een moslim man en daardoor nieuwsgierig is geworden.

TS, je blijft hem verdedigen. En persoonlijk word ik onpasselijk van de vetgedrukte stukken tekst. Het draait bij jou alleen maar om hem, niet om jou zelf.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 14-09-16 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:52

verootjoo schreef:
TS gaf ook aan dat haar vader ook jaloers was... Dus misschien vinden TS haar ouders het gedrag van die jongen heel normaal en het wel een veilig idee dat TS geen andere jongens mag zien, niet alleen mag stappen, etc...

En misschien vindt TS het zelf ook heel normaal... Als dit het voorbeeld is dat je altijd hebt gezien...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:03

Dorien66 schreef:
verootjoo schreef:

En misschien vindt TS het zelf ook heel normaal... Als dit het voorbeeld is dat je altijd hebt gezien...

Dat kan.
En anders weten ze niet alles. Dat geloof ik gewoon niet. Ouders willen zo'n relatie niet voor hun dochter.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:05

Dorien66 schreef:
Envoler schreef:
Hij helpt mij zelfs met kleding. Ik draag ook gewoon broeken hoor alleen ik ben bedekter en loop er niet meer bij als Pamela Anderson, als je snapt wat ik bedoel. Hij helpt mij met lezingen en geeft overal zijn eerlijke mening in. Van hem hoef ik mij niet in zijn geloof te storten, maar als ik dat wel doe steunt hij mij en hij vind het belangrijk dat ik dit allemaal met hem bespreek omdat hij ook wil dat ik de juiste informatie krijg. Zo wijst hij mij ook op moskeeën waar ik beter niet heen kan gaan en geeft mij contact personen die mij verder kunnen helpen in mijn zoektocht binnen de islam.
Ik ben nog steeds dat Hollandse meisje maar wel diegene die een toekomst wil opbouwen met een moslim man en daardoor nieuwsgierig is geworden.

TS, je blijft hem verdedigen. En persoonlijk word ik onpasselijk van de vetgedrukte stukken tekst. Het draait bij jou alleen maar om hem, niet om jou zelf.

Ze laat het overkomen alsof het allemaal haar eigen beslissing is, maar onderliggend lees je dat hij bij alle beslissingen betrokken is. Dit gaat alleen maar erger worden.

Anoniem

Re: Leven tussen twee werelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:16

Het is allemaal Hij Hij Hij, maar nergens Jij.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:40

Resistance schreef:
Het is allemaal Hij Hij Hij, maar nergens Jij.

Mee eens, ik ben bang dat TS haarzelf tegen gaat komen als het zo door gaat.
Het is geven en NEMEN in een relatie. Als er geen nemen is, ook al 'probeert' hij het, heb ik er een hard hoofd in..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:55

Tja ts, je bent bijna 25, niet wereldvreemd en als dit is wat jij wilt dan prima. Ik hoop voor je dat bokt een uitlaatklep voor je kan blijven in de toekomst die je te wachten staat, met of zonder deze man. Hij is vijfentwintig, waarschijnlijk hadden zijn ouders hem allang getrouwd willen zien. Het feit dat je zijn ouders bij de sportschool tegen komt zou toch aan kunnen geven dat ze niet zo bekrompen zijn dan jij denkt. Ook het feit dat de vader langs en dwars door je heen keek betekend dat ze allang vermoeden/weten dat er iets speelt. Mensen zijn beleeft en deze vader heeft jou gewoon genegeerd en dat geeft aan dat hij iets weet. En jij? Volgens mij stink je er met open ogen in, jouw vriend is op het meisje dat jij was verliefd geworden, niet op de volgzame boerka dragende meid die je van plan bent om te worden. Vooral het feit dat je enerzijds zegt veel te praten maar anderzijds gewoon niet de meest belangrijke zaken die er bij jou leven durft te vragen betekend gewoon geen RELATIE zoals hij hoort te zijn. Denk daar eens over na en hier hoef je niet op te reageren, ik hoop gewoon dat er nog ergens een sprankje eigenwaarde in je zit en dat je ook eens voor je eigen vragen en gevoelens uit durft te komen, los van de hele geloofsdiscussie. Interesseert me niet, ook iemand die hier een relatie met iemand van hetzelfde geloof had en dit verhaal zou vertellen had ik hetzelfde tegen gezegd.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:10

Ik zou mijn handen er niet aan branden. Als hij na 1 jaar nog steeds besluit om jouw en jullie relatie dood te zwijgen dan verwacht ik daar geen verandering in.
Zijn reden (geloof) staat trouwens wat mij betreft los van...

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:15

De enige reden waarom geloof/cultuur door mij benoemd is, is omdat dit wel een probleem vormt voor zijn ouders als ze van ons zouden weten

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:16

Zegt hij

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:18

Maar het is toch Jullie relatie? :o niet die van zijn ouders. JIJ zult gelukkig met hem moeten worden/zijn en oud willen worden met hem, niet zijn ouders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:18

Waarom zou dat een probleem zijn?
Jij bent bekeerd of hard op weg en gaat niet als katholiek/ protestantse door het leven.
Dus dat is dan toch geen belemmering.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 14-09-16 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:18

Klopt en daarom begrijp ik ook niet waarom hij niet gewoon voor ons kiest na al zijn mooie woorden en daden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:21

Envoler schreef:
Klopt en daarom begrijp ik ook niet waarom hij niet gewoon voor ons kiest na al zijn mooie woorden en daden

Omdat hij dat niet wil.

Anoniem

Envoler schreef:

Dit is precies wat iedereen de hele tijd probeert zeggen. Leg precies wat je hier zegt nou eens aan hem voor.

Maaike_Indy

Een relatie kent hoogte en diepte punten. Juist aan de diepte punten kan je zien hoe sterk je relatie is. Wordt de relatie na de dieptepunten alleen maar sterker of breekt het daarop.

Na een jaar tijd heb jij alle recht op duidelijkheid. Dat hij jullie relatie aan zijn ouders verteld is daarbij onontbeerlijk. Kan jullie relatie dat niet aan, dan zegt dat genoeg lijkt mij. Verdrietig, natuurlijk, dat wenst niemand je toe eigenlijk. Maar op de lange termijn ben je dan toch beter af.

Ik zou dit dan ook niet voort laten sudderen. Nu voor het blok zetten, extra tijd gaat het niet makkelijker maken, alleen maar moeilijker voor jou. En op dit punt is het echt niet vreemd om voor jezelf te kiezen en duidelijkheid te eisen.

Heel veel sterkte!

bruintje123

Envoler schreef:

Omdat hij je de waarheid niet zegt?
Omdat dat geloof helemaal het probleem niet is?

Jij misschien een lekkere tussen door snabbel bent?
En hij al lang uitgehuwelijkt is en hij je daarom niet voor kan stellen thuis?
Ik noem maar wat hoor.

Er zit gewoon wat anders achter dan dat geloof. Dat kan de ware reden niet zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:22

Uitstellen gaat dat probleem zeker nooit omzeilen. Integendeel.
Imo houdt hij je aan het lijntje. Als je zeker bent van je relatie, zeg je dat thuis. Komop, hij is 25 jaar. De reactie nu zal bitterweinig verschillen met over drie maanden.

Jij wilt hem niet onder druk zetten, maar hij mag wel jou verbergen als iets wat niet gezien mag worden?

Ik denk dat je het ergens wel begint te zien en te begrijpen, maar dat je het nog niet wilt inzien. Dat is niet erg, dat komt wel, maar roep er op tijd zelf een halt aan toe voor je jezelf helemaal verliest.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:25

Ik wil nog even toevoegen dat een collega van hem mijn moeder vertelde dat mijn vriend is uitgehuwelijkt en dat ze het heel erg vond dat wij met onze relatie, bij zijn familie niet naar buiten konden komen.

Mijn moeder heeft dit in paniek verteld en ik heb de hele dag gehuild en begreep het niet .
Savonds confronteerde ik hem ermee en hij zei dat het niet waar was en dat deze collega aan het stoken was.

Nog altijd blijft dit mij bij. Zo vertelde hij ook dat zijn moeder al nichtjes aan het uitzoeken was waar hij eventueel mee kon trouwen