Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Karma schreef:amoj schreef:Ik geef nooit fooi.
Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.
Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...
Dit vind ik een heel goed voorbeeld van hoe het er eigenlijk aan toe gaat en hoe veel van jullie er over denken: je gunt een ander niets dus geef je het ook niet. Terwijl ik van mening ben dat je júist ook moet geven zodat je het terugkrijgt.
Je zegt dat jíj degene bent die wel een fooi verdient, gun een ander wat je jezelf ook waard vindt! Dat zou beginnen met een positievere kijk er op en geef eens een fooi bijvoorbeeld maar wel alleen doen als je het meent!
Dat je geen fooi geeft is natuurlijk je eigen keuze, maar de verbitterdheid valt uit je comment te lezen. Hoewel ik heel goed weet wat er speelt in de agrarische sector, vind ik dat je positief moet blijven. Mijn schoonfamilie bekijkt dat ook zo en ze klagen nooit! Verspilde energie, dat klagen.
Als je zelf veel geld wil verdienen moet je een ander ook iets gunnen. Je geeft dat soort positiviteit door namelijk! Klinkt heel zweverig maar ik geloof daar in.
Ookal geloof je er niet in, dat verwacht ik ook niet aan je comment te lezen, vind ik het jammer dat je zo verhard bent.
ik heb nog nooit mensen met envelopjes langs de boeren zien fietsen
Resistance schreef:Ik werk zelf in de bediening. Natuurlijk is het aan iedereen de keuze om fooi te geven of niet, maar ik vind dat het er wel een beetje bijhoort. Meestal als er iemand geen fooi geeft is er iets misgegaan of een foutje gemaakt ofzo. Dan begrijp ik heel goed dat er geen fooi gegeven wordt. Als je twee drankjes neemt hoeft het ook niet perse.
Maar een hele maaltijd en alles erbij enzo... De lonen in de Horeca zijn niet hoog (ik vedien minimumloon, ik ben 19) en toch loopt een gemiddelde goede medewerker bediening de benen uit zijn lijf, zorgt dat de gasten niets te kort komen, moet ontzettend flexibel zijn en loopt zich gewoon uit te sloven om alles naar wens te maken. Ook het keukenpersoneel zet alles op alles om onder grote druk goede maaltijden te bereiden, ook als het eigenlijk niet mogelijk is.Niet dat wij dat erg vinden! Ik vind het een geweldige baan. Maar toch mag je daar wel iets voor terug krijgen, vind ik, in de vorm van fooi. Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal.
Picasso schreef:Furrow schreef:ik vind een oprecht compliment een stuk positiever dan die drie euro eigenlijk.
Waarom moet dankbaarheid in geld uitgedrukt worden?
ik heb echt 1000 keer meer beloning in te horen dat ik een lieve en een goede verpleegster ben dan in een pak koekjes
Kan ook beide toch?

connie64 schreef:ik bedoelde t cynisch omdat iedereen t er over heeft dat als ze goed behandeld worden en t eten is goed (??) dat je dan fooi geeft.
Ik ben van mening dat ik goed behandeld wordt door het personeel aangezien ik ook netjes en beleefd ben naar personeel toe.
Ten tweede mag ik aannemen dat t eten goed is,als je er aan zou twijfelen kom je waarschijnlijk in de verkeerde restaurants
Bij moeilijke mensen wordt je vanzelf "iets" minder gastvrij. Bijzonder gezellige mensen of terugkomende gasten wordt er inderdaad vanuit het huis iets weggegeven
connie64 schreef:ik bedoelde t cynisch omdat iedereen t er over heeft dat als ze goed behandeld worden en t eten is goed (??) dat je dan fooi geeft.
Ik ben van mening dat ik goed behandeld wordt door het personeel aangezien ik ook netjes en beleefd ben naar personeel toe.
Ten tweede mag ik aannemen dat t eten goed is,als je er aan zou twijfelen kom je waarschijnlijk in de verkeerde restaurants
Tenzij de service me niet beviel, dan neem ik ze wel een keertje aan.
. Ook in de snackbar waar ik werkte op het station, die 10 centjes maakten vroeger toch weer paar euro op een dag
. Vooral omdat we in die vroegere jaren alle geld konden gebruiken met 1 loontje, een hypotheek en de wederhelft aan de studie met, ja, ook weer horeca bijbaan.
en goh, ik heb ook weleens een baaldag ( maar dat zelf nooit laten merken op het werk en wat deed ik mijn werk graag!
).
. Zelfs een keer een aanbod gehad als dienstmeisje te komen werken.. hoe downton abbey like kun je het hebben
. Had ik het maar gedaan want restaurant werd verkocht en wat was het een superrestaurant om te werken. Met een lange bordeauxrode rok tot op de enkels, een witte blouse met lange mouwen en een bordeauxrood strikje om ( zat met een elastiekje om je hals), geweldig... alleen veel strijkwerk
. Dagen van 13 uur, voeten die walmden 's zomers hahahaha... maar alles zo mooi indekken, servetten vouwen als waaiers, alles zo perfect mogelijk presenteren op de correcte manier. Vis fileren aan een sidetable, kortom.. geweldig.
.lifaya schreef:Ik werk in de beveiliging. zeer onregelmatige tijden, lange diensten van 9 uur en 45 min en daarbij veel staan en alert zijn en ook veel bewegen(fouilleren). Ik krijg onregelmatigheidstoeslag en vakantie geld. Thats it. Ik kan soms niet meer recht lopen van zere gewrichten en loop erbij als een zombie omdat ik niet goed heb geslapen door korte wissels. Wat maakt horeca zwaarder? Elk werk heeft zijn voordelen en minpunten. ik moet ook mensen begroeten etc, en vaak word je als vuil behandeld.. Tjah dat is life toch?
Oja, moet zo beginnen met werk, om een idee te geven van de tijden