Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:54

ik vind een oprecht compliment een stuk positiever dan die drie euro eigenlijk.
Waarom moet dankbaarheid in geld uitgedrukt worden?

ik heb echt 1000 keer meer beloning in te horen dat ik een lieve en een goede verpleegster ben dan in een pak koekjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:02

Furrow schreef:

ik heb echt 1000 keer meer beloning in te horen dat ik een lieve en een goede verpleegster ben dan in een pak koekjes

Precies.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:04

Karma schreef:
amoj schreef:
Ik geef nooit fooi.

Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.

Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...

Dit vind ik een heel goed voorbeeld van hoe het er eigenlijk aan toe gaat en hoe veel van jullie er over denken: je gunt een ander niets dus geef je het ook niet. Terwijl ik van mening ben dat je júist ook moet geven zodat je het terugkrijgt.
Je zegt dat jíj degene bent die wel een fooi verdient, gun een ander wat je jezelf ook waard vindt! Dat zou beginnen met een positievere kijk er op en geef eens een fooi bijvoorbeeld maar wel alleen doen als je het meent!

Dat je geen fooi geeft is natuurlijk je eigen keuze, maar de verbitterdheid valt uit je comment te lezen. Hoewel ik heel goed weet wat er speelt in de agrarische sector, vind ik dat je positief moet blijven. Mijn schoonfamilie bekijkt dat ook zo en ze klagen nooit! Verspilde energie, dat klagen.
Als je zelf veel geld wil verdienen moet je een ander ook iets gunnen. Je geeft dat soort positiviteit door namelijk! Klinkt heel zweverig maar ik geloof daar in.
Ookal geloof je er niet in, dat verwacht ik ook niet aan je comment te lezen, vind ik het jammer dat je zo verhard bent.

En hoe denk jij dat de boeren meer fooi krijgen als ze zelf in restaurants fooi gaan geven? :+ ik heb nog nooit mensen met envelopjes langs de boeren zien fietsen :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:04

@ dees_daan: geeft niet hoor, verwacht ook niet dat je het snapt.
Als je goed gelezen hebt staat er niet: als je geen fooi geeft ben je verbitterd.
Van Amoj's post valt de verbitterdheid/hardheid gewoon te lezen. Ik vind dat jammer. Ik ben van mening dat als je een positieve blik op zaken hebt én je gunt een ander wat, dan krijg je dat terug! Dat hoeft niet eens met geld. En dat bedoel ik niet zo zwart-wit dat ze fooi krijgt in de agrarische sector, ik neem aan dat je ook niet écht dacht dat ik zo redeneerde?!

En voor Amoj zelf zou ik ook zeggen: vind je jezelf meer waard dan het loon dat je nu krijgt? Praat daar dan over met je baas!

If you do what you always did, you get what you'll always got.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:33

Furrow schreef:

Kan ook beide toch? :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:57

Resistance schreef:
Ik werk zelf in de bediening. Natuurlijk is het aan iedereen de keuze om fooi te geven of niet, maar ik vind dat het er wel een beetje bijhoort. Meestal als er iemand geen fooi geeft is er iets misgegaan of een foutje gemaakt ofzo. Dan begrijp ik heel goed dat er geen fooi gegeven wordt. Als je twee drankjes neemt hoeft het ook niet perse.

Maar een hele maaltijd en alles erbij enzo... De lonen in de Horeca zijn niet hoog (ik vedien minimumloon, ik ben 19) en toch loopt een gemiddelde goede medewerker bediening de benen uit zijn lijf, zorgt dat de gasten niets te kort komen, moet ontzettend flexibel zijn en loopt zich gewoon uit te sloven om alles naar wens te maken. Ook het keukenpersoneel zet alles op alles om onder grote druk goede maaltijden te bereiden, ook als het eigenlijk niet mogelijk is. :+ Niet dat wij dat erg vinden! Ik vind het een geweldige baan. Maar toch mag je daar wel iets voor terug krijgen, vind ik, in de vorm van fooi. Als je met 5 man bent en iedereen doet zijn best om alles naar wens te maken en je geeft geen fooi, dan vind ik dat een beetje asociaal.

Dat is toch gewoon je werk om mensen te bedienen en naar wens te maken? Sorry maar als jij het een beetje asociaal vind dat je geen fooi zou krijgen. Ben ik van mening dat je het eigenlijk niet eens verdient.
Zijn wel meer mensen die de benen onder de kont uit lopen of op een andere manier zwaar werk hebben. Die verwachten ook geen extra geld. Die zijn al blij als mensen dankbaar zijn voor de goede zorgen. Ik snap niet waarom overal maar geld tegen over moet staan. Wat is er mis om gewoon sociaal te zijn zonder daar geld voor te krijgen. Ik vind dat namelijk helemaal niet sociaal als je vindt dat daar geld tegenover moet staan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:00

Picasso schreef:
Furrow schreef:

Kan ook beide toch? :)

ik vind het vergelijk ook altijd wat vergezocht..
vergeet niet dat een verpleegster een heel behoorlijk loon heeft,
zelfs op hun minimum..

serveerster gemiddeld volwassene:
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.200 bruto per maand.
Gemiddeld salaris ongeveer € 1.750 bruto per maand.
Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.

een mbo verpleegkundige verdiend gemiddeld al 1750 euro per maand in het laatste jaar van de opleiding. een beginnend verpleegkundige zit op 1760 gemiddeld en dat loopt op tot ongeveer 3000 euro exclusief vakantiegeld en eindejaar (maar dat zal voor de serveerster ook gelden).

misschien dat daarom een verpleegster net zo blij is met een glimlach en een koekje
terwijl de serveerster blij is met de glimlach, maar nog blijer als het salaris wat wordt aangevuld.
eigenlijk pas na tien jaar kom je in een redelijk normaal salaris terecht.

het is zeker niet verplicht om te geven.. doe het vooral niet als je vind dat ze meer dan zat krijgen voor wat ze doen.. Ik vind dat ze wel een extraatje verdienen voor het geren en gevlieg de hele dag.
zou het loon overeenkomstig zijn in mijn ogen, dan zou ik waarschijnlijk minder of geen fooi geven.. maar in Nederland vind ik het niet echt overeenkomstig.

En ik geef verpleging ook rustig een taart voor bij de koffie als ik vertrek. Een verpleegkundige mag meestal geen individuele cadeaus aannemen, maar voor de afdeling rustig.. hoor regelmatig over taart, of een tijdschriftenpakket voor in de pauzes of een ander leuk aardigheidje.. Nu kun je zeggen, dat is geen fooi, want het is geen geld en het komt niet bij iedere patient.. neuh, maar voor het bedrag van een taart, kun je heel wat keren fooi geven op een terras natuurlijk ;)

dus de twee zijn niet helemaal te vergelijken.

dan vind ik het nog eerder te vergelijken met een boerenknecht, zwaar werk en nog lager betaald (boer zelf heeft nog 'vermogen' in de bakstenen en levende have zitten.. de boerenknecht zal nauwelijks kunnen sparen).. Maar daar heb je geen particuliere klanten.. De boerderijen die tevens een theetuin of proeverij aan huis hebben krijgen ook hun fooien wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:07

connie64 schreef:
uhh fooi geven als je leuk behandeld wordt....uhh krijg ik ook korting als ik niet leuk behandeld wordt?

Meestal wel, dan wordt er iets van de rekening gehaald of krijg je een kopje koffie van het huis

connie64

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:33

ik bedoelde t cynisch omdat iedereen t er over heeft dat als ze goed behandeld worden en t eten is goed (??) dat je dan fooi geeft.
Ik ben van mening dat ik goed behandeld wordt door het personeel aangezien ik ook netjes en beleefd ben naar personeel toe.
Ten tweede mag ik aannemen dat t eten goed is,als je er aan zou twijfelen kom je waarschijnlijk in de verkeerde restaurants ;)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:44

connie64 schreef:
ik bedoelde t cynisch omdat iedereen t er over heeft dat als ze goed behandeld worden en t eten is goed (??) dat je dan fooi geeft.
Ik ben van mening dat ik goed behandeld wordt door het personeel aangezien ik ook netjes en beleefd ben naar personeel toe.
Ten tweede mag ik aannemen dat t eten goed is,als je er aan zou twijfelen kom je waarschijnlijk in de verkeerde restaurants ;)

Ik geef jou geen speciale of leukere behandeling omdat je lief bent, maar het maakt het wel een stuk makkelijker en leuker voor mij <3 Bij moeilijke mensen wordt je vanzelf "iets" minder gastvrij. Bijzonder gezellige mensen of terugkomende gasten wordt er inderdaad vanuit het huis iets weggegeven :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 00:04

connie64 schreef:

Als ik van mijn hardgespaarde geld uit eten ga, verwacht ik goed eten en een nette bediening, ik vraag heus geen dansje ofzo, maar ik wil wel gewoon normaal behandeld worden.
Als ik in een restaurant zit en ik heb al een halfuur een leeg glas op tafel staan terwijl de bediening staat te kletsen....
Vervolgens duurt het anderhalf uur voor dat we ons eten hebben, terwijl er drie tafels zijn, en als ze vervolgens het eten komen brengen, en dan ook nog eens een zucht slaakt die uit haar tenen lijkt te komen als ik vraag of ik nog wat mag drinken, en als dan vervolgens het eten ook nog eens erg slecht is, nee dan geef ik geen fooi. (mn laatste uiteten ervaring)
Ik ben geen klager (en blijf altijd super aardig, hoe bont ze het ook maken) word ik slecht bediend, maar is het eten uitstekend, dan geef ik gewoon fooi.
Ik wil ook best een tijd wachten op mijn diner, geen probleem, ik weet hoe hectisch het kan zijn in een restaurant, en ik wil ook best begrijpen dat iemand eens een slechte bui heeft, of stress heeft, maar dan verwacht ik geen in elkaar geflanst zootje op mn bord en gezucht en gesnauw van de bediening.
Ik vertel ze dan gewoon netjes dat ik het niet zo lekker vond, geef evt toelichting, betaal (zonder fooi dus) en kom nooit meer terug.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 11-09-16 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 00:04

Ik rond altijd het getal af tot ik een biljet, 1 of 2 euro muntstukken terug krijg. Komt ook wel doordat ik een hekel heb aan muntstukken. Ik heb die kleintjes enkel nodig tijdens het stappen als ik moet betalen voor het toiletbezoek :+ Tenzij de service me niet beviel, dan neem ik ze wel een keertje aan.

Ik werk ook in de horeca, maar ga heus niet overdrijven met vriendelijk doen om fooi op te kunnen strijken. Integendeel, ik vind het vreselijk wanneer ik hoor dat iemand zichzelf staat te forceren om (te) vriendelijk te doen. De glimlach op de klanten hun gezicht wanneer ze de zaak verlaten is wat mij ook tevreden houdt. Daar doen we het toch voor :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 00:07

Wanneer ik contant betaal vind ik het soms makkelijker om naar boven af te ronden, maar daar houd voor mij de fooi ook wel bij op. Persoonlijk vind ik het vreemd om iemand, die al betaalt krijgt voor zijn/haar werk, extra geld te geven voor de verleende 'service'; het werk bestaat immers uit het verlenen van deze service. Waarom zou ik het personeel, bovenop de kosten van mijn eten waarmee de personeelskosten ook gedekt worden, nog fooi moeten geven?
Ik geef de caissière ook geen fooi, mijn dokter niet, de reparateur niet en als ik een pak melk koop in de supermarkt krijgt de boer geen fooi, niet eens een bedankje.

Natuurlijk is het hard werken in de horeca, maar dat is het in heel veel andere sectoren ook. Je weet wat je taken zijn op het moment dat je de baan aanneemt en je weet wat je daar voor terug krijgt. Dat maakt dat ik het des te vreemder vind dat sommige horeca werknemers zo gefocust zijn op het krijgen van fooi. Ja het is fijn als je vriendelijk behandelt wordt maar is dat niet iets wat je mag verwachten van een (horeca) medewerker? Mooi als je dan af en toe wat extra's krijgt natuurlijk maar ik vind zeker niet dat het geven van fooi als een verplichting gezien zou moeten worden en dat het je als klant asociaal/minder aardig maakt als je het niet geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 01:42

Ga naar de wok voor 29,95- per 2,5 uur... daar verwachten ze geen fooi <<)

Ik geef altijd fooi. Maar waarom alleen aan serveersters?
Ik geef ook fooi aan mijn hoefsmid en aan mijn kapster bijvoorbeeld.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 02:18

Het hangt echt van de service af! Als ik gewoon goede service heb gehad dan geef ik 10% fooi, als ik ergens even een drankje doe dan rond ik het bedrag gewoon naar boven af.

Ik geef dus eigenlijk gewoon bijna altijd fooi, tenzij ik extreem lang moet wachten, het eten slecht is of het personeel gewoon niet vriendelijk is maar dit komt vrij weinig voor!

Ik vind geen fooi geven dan ook knap asociaal. Iemand werkt hard om het jou naar je zin te maken en dat verdient dan ook wel een beloning.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 02:25

Ik werk in de beveiliging. zeer onregelmatige tijden, lange diensten van 9 uur en 45 min en daarbij veel staan en alert zijn en ook veel bewegen(fouilleren). Ik krijg onregelmatigheidstoeslag en vakantie geld. Thats it. Ik kan soms niet meer recht lopen van zere gewrichten en loop erbij als een zombie omdat ik niet goed heb geslapen door korte wissels. Wat maakt horeca zwaarder? Elk werk heeft zijn voordelen en minpunten. ik moet ook mensen begroeten etc, en vaak word je als vuil behandeld.. Tjah dat is life toch?

Oja, moet zo beginnen met werk, om een idee te geven van de tijden ;)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 03:36

Altijd in de horeca gewerkt en de lange uren, karige lonen maakte een leuke envelop met gedeelde fooi alles toch feestelijk einde van de week :-). Ook in de snackbar waar ik werkte op het station, die 10 centjes maakten vroeger toch weer paar euro op een dag :-). Vooral omdat we in die vroegere jaren alle geld konden gebruiken met 1 loontje, een hypotheek en de wederhelft aan de studie met, ja, ook weer horeca bijbaan.
Als iemand echt onbeleefd is dan geen fooi. Als iemand niet zo gezellig bediende maar eten top, wel fooi... kok kan er niks aan doen aan wat er voor loopt :-) en goh, ik heb ook weleens een baaldag ( maar dat zelf nooit laten merken op het werk en wat deed ik mijn werk graag! :-) ).
Eerste jaren vanaf mijn 17de in een heel sjiek restaurant gewerkt, ik ben al wel ouder dus ik spreek dan ook nog over de gulden tijd... 10 tot zelfs 50 gulden fooi was 'normaal'... en wat was dit fantastisch werk om mensen die met privéchauffeur kwamen eten of kasteelheer in duitsland was te mogen bedienen :-). Zelfs een keer een aanbod gehad als dienstmeisje te komen werken.. hoe downton abbey like kun je het hebben :+ . Had ik het maar gedaan want restaurant werd verkocht en wat was het een superrestaurant om te werken. Met een lange bordeauxrode rok tot op de enkels, een witte blouse met lange mouwen en een bordeauxrood strikje om ( zat met een elastiekje om je hals), geweldig... alleen veel strijkwerk ;-). Dagen van 13 uur, voeten die walmden 's zomers hahahaha... maar alles zo mooi indekken, servetten vouwen als waaiers, alles zo perfect mogelijk presenteren op de correcte manier. Vis fileren aan een sidetable, kortom.. geweldig.

Ik vind het juist gek als mensen fijn uit zijn, het naar hun zin hebben en dit kunnen laten weten door een paar cent extra te geven, dit niet doen ;-).
In amerika is het dacht ik echt normaal een tip te geven ?

Wat ik vaak niet snap is dat mensen lopen te grauwen en te snauwen in zulke beroepen, net als een sikkeneurige kassiere, norse serveersters keer op keer... waar is de liefde en passie voor je beroep... je kiest voor een beroep en maakt daar toch het beste van? Dat is misschien mijn karakter... alles met bevlogenheid en passie doen?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 07:38

Ik snap niet waarom er elke keer over het loon gevallen wordt. Ik verdien ook gewoon minimum loon en volg daarnaast nog een studie. Dus dan moet ik maar extra gaan betalen als ik uiteten ga, omdat die mensen hetzelfde of misschien nog wel meer dan mij verdienen.. belachelijk :+

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:35

Jannickee je vindt het dus vervelend om fooi te krijgen? Is het niet fijn om met extra geld naarr huis te gaan?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:47

lifaya schreef:
Ik werk in de beveiliging. zeer onregelmatige tijden, lange diensten van 9 uur en 45 min en daarbij veel staan en alert zijn en ook veel bewegen(fouilleren). Ik krijg onregelmatigheidstoeslag en vakantie geld. Thats it. Ik kan soms niet meer recht lopen van zere gewrichten en loop erbij als een zombie omdat ik niet goed heb geslapen door korte wissels. Wat maakt horeca zwaarder? Elk werk heeft zijn voordelen en minpunten. ik moet ook mensen begroeten etc, en vaak word je als vuil behandeld.. Tjah dat is life toch?

Oja, moet zo beginnen met werk, om een idee te geven van de tijden ;)

Dan heb je zelfs nog een normale dienst voor de beveiliging; vrouw van pensionhouder is ook beveiliger en die draait diensten van 12 tot 14 uur. Die heeft om die reden ook gezegd; ik werk 3 dagen in de week en meer niet (ze doet het tegenwoordig bij de stalwerkzaamheden erbij...vroeger deed ze het fulltime; draaide ze zulke dagen 5 dagen in de week)

Overigens; voor diegene die het net vergeleek met Amerika; dat is geen vergelijking, omdat bediening daar voor 2 tot 3 dollar per uur hun poten uit hun lijf lopen. Die moeten het juist hebben van de fooien; zou ik daar zijn en uit eten gaan, dan zou ik zeker een mooie fooi geven; puur omdat ik weet dat die zwaar uitgebuit worden.
Daar is in Nederland echter geen sprake van; geen enkele serveerster hier werkt voor 2 euro per uur.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-09-16 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:50

Cyn, ik werk op de luchthaven, dus dat heeft een heel andere werkdruk en sfeer dan patrouille lopen op fabrieksterrein of in winkels. Je bent de hele tijd lichamelijk bezig en 48 verschillende instaptijden. Neemt niet weg dat 12-14 urige diensten ook niet chill zijn. Ik werk Min 4 max 6 dagen per week

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:52

ja luchthaven zal idd goed druk zijn. Dan heb je het na bijna 10 uur zeker wel gehad ja.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:53

Absoluut :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:14

Ik heb ooit mijn betaalde baan opgezegd om alleen nog maar vrijwilligerswerk te gaan doen. Dat was dus niet om er financieel beter van te worden, maar enkel en alleen voor de waardering van mijn werk (wat in mijn betaalde baan ver te zoeken was).

Nu sta ik wel eens op een markt, jam en honing aan de man of vrouw te brengen. Uiteraard vriendelijk richting klant (anders verkoop je echt niets) en ben ik blij als we voor onze stichting een goede omzet hebben gedraaid. Ik heb aan het eind van de dag financieel nog geen 10 cent er aan over gehouden, hooguit een potje honing, maar zelfs dat niet altijd als we goed verkopen.
En toch heb ik dan een fijne dag gehad.

Dus ja, voor mij is geld minder belangrijk en ik kijk er ook anders naar. Voor mij is een fooi van 3 euro eigenlijk best veel (hele pot jam), maar nu ik hier zo meelees besef ik dat het voor de serveerster die werkt voor de fooi, een zielig beetje geld is.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:14

Ik werkte altijd in de horeca en bij mijn laatste werkgever werd altijd flink fooi gegeven. Dit werd alleen niet onder ons verdeeld en ging direct naar de baas...

Daarom vind ik het ook wel lastig wb zelf fooi geven. Zeker omdat ik weet hoe in sommige restaurants alles op de schouders valt van het personeel en er uiteindelijk niks van terug zien.