Pijnbestrijding is echt niet alleen bij mensen die terminaal zijn? Pijnbestrijding is een heel normaal onderdeel van de geneeskunde op allerlei niveau's: ook bij kiespijn en gekneusde ribben en blaasontsteking en weet ik veel wat is het vrij gebruikelijk.
Maar daarnaast is het onterecht om te denken dat medische redenen precies zijn af te bakenen. Zo blijken veel mensen met psychische problemen naar middelen te grijpen om exact dezelfde reden dat de dokter ze angstremmers ofzo zou voorschrijven. Sterker nog: in die gevallen is het 'genezen van verslaving' eigenlijk vooral het omzetten van die verslaving naar een meer maatschappelijk geaccepteerde vorm van middelengebruik waarbij je niet meer van drugskoeriers maar van de apotheek afhankelijk bent (en dus niet alleen omdat iemand niet kan afkicken, maar omdat die persoon door bepaalde neurologie last heeft van ernstige klachten, die met middelen te remmen zijn.)
Een klein verschil in vorm, maar fundamenteel gezien niet ineens wezenlijk anders. Die medische redenen zijn er namelijk gewoon.
En een ander interessante visie is dat verslaving bij ratten onder andere flink in stand gehouden werd door eenzaamheid: ratten die alleen in een saai kooitje zaten, dronken zich dood aan met morfine-gespiked water... maar ratten die leefden in een kolonie met andere ratten wilden dat middel niet, en als ze verslaafd waren gemaakt, dan kickten ze in een gemeenschap weer af. (
http://www.stuartmcmillen.com/comics_nl/rattentuin/ )
Citaat:
Echt alleen het voor de lol doen vind ik zó knap stom.
Maar je hebt dus geen ervaring met mensen/ die het alleen voor de lol doen, want veel mensen die het voor de lol doen raken niet verslaafd. Die doen het werkelijk een keer voor de lol. En vervolgens doen ze het ook een tijd (of misschien wel een leven lang) niet. Wat is daar stom aan?
(Het heeft wat risico's ja. Ik rij paard voor mijn lol, dat heeft ook risico's. In mijn geval 1-3 gebroken enkels en 2 keer gekneusde ribben. En ik ken mensen die ernstiger letsel hebben, en via via iemand die levenslang verlamd is.
En toch stap ik over een week weer met veel plezier op het paard, gewoon voor de lol.)