Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:17

Sammie schreef:
Ik had het dan ook over de achternaam, Timbers..

Dat deel had ik ook in mijn antwoord verwerkt.... Ook de achternamen van kinderen wijzigen niet door huwelijk.....

Maar goed nu zal ik verder ophouden met irritant zijn in deze "discussie" :o aangezien ik genoeg adviezen zie langskomen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:31

Koper schreef:
Het gaat niet om voordelen, je bent als je in Nederland woont domweg verplicht om binnen een bepaalde tijd het kind aan te geven, te verzekeren voor ziektekosten enz enz enz. Ook staat een aangifte los van afstamming of een bloedband.

Nou nog eentje dan en dan hou ik echt op...
Dat het verplicht is weet ik, maar als iemand in deze discussie zegt dat je niks meer zelf mag bepalen geef ik alleen maar aan dat je het, naast dat je het verplicht het je ook voordeel oplevert :+

En aangifte van geboorte staat m.i. zeker niet los van de afstamming (wat iets anders is dan een bloedband) op de geboorteakte leg je nl. o.a. de voornaam of namen, geboortedag en tijd en afstamming nl. vast (en dat mag en kan ook met een niet biologische ouder zijn, zoals een duomoeder bij lesbische stellen of een erkenner die niet de biologische vader is).

Aangifte van geboorte doe je bij de burgerlijke stand, de ABS zorgt er daarna voor dat de burgerlijke stand een bericht stuurt om het kind ook te registreren in de BRP. Mits het kind aan de voorwaarden voldoet om in de BRP ingeschreven te worden, want zo niet houdt het bij het opmaken van de geboorteakte op en dan is dus eigenlijk alleen de afstamming (naast naam en geboortedatum etc) vastgelegd.

Maar goed daar gaat deze discussie verder niet over kan het alleen niet laten als ik onjuistheden zie over mijn vakgebied en dagelijks werk :o

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 04:11

ashley1 schreef:
Vriendlief en ik zijn niet getrouwd, geen samenlevingscontract o.i.d. maar al wel 10 jaar samenwonend en hebben samen een dochter. Die -voor mij vanzelfsprekend- de achternaam van haar vader heeft. Ik had het echt niet eerlijk gevonden (zelfs respectloos eigenlijk) om het hem niet te gunnen dat zijn dochter naar hem heet. Natuurlijk, toen we erkenning van ongeboren vrucht gingen doen heeft de hormonale ik wel eventjes gepiept "maar het is mijn baby'tje en ze zit in mijn buik..." enzo maar hij zei "jaaaa hé hoe ist? Jij bent ook haar moeder al en hebt haar al 9 maanden bij je. Het is ook mijn kind hè, ik doe niet voor niks erkenning van ongeboren vrucht. Mag ze dan i.i.g mijn achternaam hebben? Als moeder heb je al een 'voorsprong'".
En daar had hij natuurlijk ook gelijk in. Op het begin was het wel even wennen, dat ik niet hetzelfde heet als haar maar inmiddels weet ik niet beter en vind ik het ook niet meer dan juist. Hij is zo'n goede vader voor haar, ik zou het niet eerlijk vinden om hem dat dan niet te gunnen, gevoelsmatig.

Even ter aanvulling: wij zijn niet getrouwd omdat vriendlief pertinent niet wil trouwen. Ik wou wel maar hij absoluut niet, hij vind het onnodig, niks toevoegen en zonde van het geld (jammer genoeg -O- ) maar dat zou ik nooit hebben gelinkt aan 'niet willen trouwen maar wel t kind op zijn naam'. Ja natuurlijk, trouwen gaat over zijn relatie met mij en niet over de levenslange band met zijn dochtertje. Dus zij heeft gewoon zijn naam.

Evelijn

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:32

maar ashley1... zonde van het geld is echt onzin... elke gemeente heeft een 'gratis' dag en dat is dan echt maar een paar tientjes.. niks toevoegen... vind ik ook beetje raar want wettelijk verandert er best veel als je je relatie vast laat leggen. (en dat is ter bescherming van elkaar maar ook van je kinderen)
Misschien allemaal niet romantisch maar gewoon praktisch... hier geen kinderen maar wel getrouwd gewoon omdat we ons leven delen ... en we dus dat ook voor de wet zo willen hebben geregeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:40

Timbers schreef:
Sammie schreef:
Ik had het dan ook over de achternaam, Timbers..

Dat deel had ik ook in mijn antwoord verwerkt.... Ook de achternamen van kinderen wijzigen niet door huwelijk.....

Maar goed nu zal ik verder ophouden met irritant zijn in deze "discussie" :o aangezien ik genoeg adviezen zie langskomen.

Graag, er zijn nl. wel degelijk omstandigheden waardoor een achternaam kan veranderen door of na een huwelijk, niet iets dat automatisch standaard gebeurd..

Trouwen kan gewoon gratis zijn hoor :D ik snap die aversie niet tegen het huwelijk. Al helemaal niet met de opmerking er scheiden er zoveel. Daar ben jezelf bij... Het is niet dat dat boterbriefje in je zak je opeens tien keer meer kans geeft op uit elkaar gaan. Wettelijk zitten er een hoop voordelen aan het huwelijk dat gewoon samenwonen, met of zonder kind niet heeft. Alleen al bij het overlijden geeft het een hoop gedoe als er niks geregeld is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:47

Ik wil niet trouwen, voegt voor mij niks toe. Het is een ding voor de kerk/staat en daar ben ik het gewoon niet mee eens, vind het dan ook erg jammer dat je haast gedwongen wordt omdat het wettelijk zoveel voordelen zou hebben. Dat is ouderwets en mogen ze imo wel eens gaan aanpassen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:21

Buiten de namendiscussie en het wel of niet waarde hechten aan het huwelijk, zou ik sommige mensen toch willen adviseren eens goed te kijken wat er gebeuren kan als een van beide ouders komt te overlijden zonder dat er iets geregeld is. Been there, done that. En als wij toen niks geregeld hadden, had ik van een héle koude kermis thuisgekomen met mijn schoonfamilie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:47

Ik ben net als Kwanyin opgelucht dat het hier in België simpel is: als vrouw behoud je gewoon je eigen naam en kinderen krijgen algemeen genomen de naam van de vader. Er zijn recent wel een aantal wijzigingen geweest die o.a. dubbele achternamen mogelijk maken. Mogelijk kies ik daar ooit voor, moest er überhaupt ooit een kleintje komen. En dan is dat puur omdat ik niet zou willen dat mijn achternaam "uitsterft" in onze tak van de familie, daar vind ik de naam op zich net te bijzonder voor. Voorlopig zijn er enkel meisjes in onze familie, dus in het standaard systeem geven die hun naam later niet door. Al kunnen zij dat door de recente wetswijziging dus in principe wel doen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:18

Als je een samenlevingscontract hebt, beiden een testament, de kinderen zijn erkend en voor ieder kind is er gezamenlijk gezag aangevraagd dan heb je alles prima geregeld en hoef je niet te trouwen. Maar wat dan nog het verschil is met trouwen? En als je samen kinderen hebt is het onverantwoordelijk om dit soort dingen niet te regelen. Je wilt toch niet als een van beide ouders overlijd dat er gedoe ontstaat naar wie de kinderen gaan, hoe het zit met de erfenis en dus het huis waar de kinderen wonen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:11

Fenrir schreef:
Ik wil niet trouwen, voegt voor mij niks toe. Het is een ding voor de kerk/staat en daar ben ik het gewoon niet mee eens, vind het dan ook erg jammer dat je haast gedwongen wordt omdat het wettelijk zoveel voordelen zou hebben. Dat is ouderwets en mogen ze imo wel eens gaan aanpassen.

Belastingen zijn ook van de staat, hè ;) en het concept huwelijk is ook echt niet puur een kerkelijk dingetje.., dat mochten ze willen. Enkel omdat het christendom zeer groot was in Europa lijkt het alsof zij het huwelijk hebben uitgevonden maar een huwelijksvorm bestond daarvoor ook al.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:22

Dat weet ik ook wel :) Neemt niet weg dat het huwelijk gevoelsmatig (voor mij dan) met name te maken heeft met de kerk, verplichte monogamie, en al dat soort onzin. Allemaal negatieve associaties die niks toevoegen aan mijn relatie.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:25

Bij dubbele achternamen krijg je toch ook het 'probleem' dat de achternamen steeds langer zullen worden? De tweede generatie krijgt dan al 4 namen, als beide ouders 2 namen hadden en deze willen doorgeven. Of is het zo geregeld dat je maar 1 van je 2 namen door mag geven?

Mochten hier ooit kinderen zouden komen, dan zouden ze wel de achternaam van mijn vriend krijgen denk ik. Ik vroeg gisteren hoe hij hier over dacht en hij zei dat hij het wel leuk zou vinden als ze zijn achternaam kregen, maar het was ook niet zo dat het van hem per se moest ofzo. Of ik bij trouwen zijn achternaam zou overnemen, weet ik nog niet. Mijn naam zal hij niet zo snel overnemen, ivm dat zijn achternaam ook in de naam van zijn bedrijf gebruikt is. Hij heeft wel een mooie achternaam, maar wel eentje die je bijna altijd moet spellen. Mijn voornaam moet ik echter ook al vaak spellen, dus het zou mijn naam wel extra ingewikkeld maken :+ . Ik zou dan wel mijn meisjesnaam als tweede naam erbij houden. Welke naam ik dan in het dagelijks leven gebruik (bij niet-officiële dingen), kan ik dan altijd nog zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:27

onbarefeet schreef:
Nu ik dit allemaal lees: is het eigenlijk verplicht je kind aan te geven bij de staat? :D

Ja.
Het is dan vervolgens van die Staat en jij hebt de plicht er volgens de normen van die Staat voor te zorgen.
Vandaar dat de Staat dienstplicht kan uitvoeren; jouw grut voor Koning en Vaderland aan de andere kant van de wereld aan kanonnen kan voeren.

@Sammie: 'huwelijk' is niets meer of minder dan een overeenkomst tussen personen om samen te leven.
Als instituut bestaat het pas sinds er door landbouw verschillen in bezit, status ontstaat. Het is dan een manier om bezit en macht te bundelen, zeker te stellen voor de familie.
Zaken als monogamie, sexclusiviteit, gelijkheid voor de vrouw, komen pas HEEL veel later door vermenging van religie met staat in deze.

Het is een goede zaak om 'huwelijk' ook te zien als meer dan slects wettelijk of religieus, ook als wat het EIGENLIJK is; een overeenkomst tussen personen om samen te leven. In welke vorm, waarom, voor hoe lang is volstrekt vrij aan de betrokkenen. Dat voorkomt veel begripsverwarringen en aannames.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:31

Esplendido schreef:
Als je een samenlevingscontract hebt, beiden een testament, de kinderen zijn erkend en voor ieder kind is er gezamenlijk gezag aangevraagd dan heb je alles prima geregeld en hoef je niet te trouwen. Maar wat dan nog het verschil is met trouwen? En als je samen kinderen hebt is het onverantwoordelijk om dit soort dingen niet te regelen. Je wilt toch niet als een van beide ouders overlijd dat er gedoe ontstaat naar wie de kinderen gaan, hoe het zit met de erfenis en dus het huis waar de kinderen wonen?

Waarom al die contracten?
De betrokkenen komen overeen hoe/wat/etc ze samenleven.
Je accepteert een hoofdelijke verantwoordelijkheid voor eventueel nagelacht.
De kinderen erven TOCH van de ouders.
Klaar.

Hebben kerk en Staat verder niets mee van doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:38

Dat kan je zo stellen maar helaas gaan niet alle ouders even verantwoordelijk met de zorg voor hun nageslacht om.
En zijn het niet de ouders dan is het soms zelfs de familie eromheen.
En dat kan je niet altijd van tevoren inschatten helaas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:49

Lente schreef:
Dat kan je zo stellen maar helaas gaan niet alle ouders even verantwoordelijk met de zorg voor hun nageslacht om.

Daar verandert geen contract wat aan. Een uitspraak van een rechter maakt geen goede ouder.

Het staat of valt ALLEMAAL met persoonlijke integriteit.

Idem familie; dat sta je allemaal ZELF toe of niet.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:14

Een testament is nodig als je als niet gehuwde partners van elkaar wil kunnen erven. Ook kun je daarin regelen wie er voor de kinderen gaat zorgen als er met ons beiden iets gebeurd. Beiden belangrijk om te regelen vonden wij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:27

Huertecilla schreef:
Lente schreef:

Daar verandert geen contract wat aan. Een uitspraak van een rechter maakt geen goede ouder.

Het staat of valt ALLEMAAL met persoonlijke integriteit.

Idem familie; dat sta je allemaal ZELF toe of niet.

Klopt. Maar als jouw kind niet erkend is en je vriend overlijdt kan je het als partner mooi schudden en gaat geld naar de familie toe en niet naar jou als partner. Bijvoorbeeld.

En als de moeder overlijdt gaat het kind naar haar familie en niet naar de vader. Dan valt er niet meer zoveel toe te staan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:24

Ik heb hetzelfde. En ik ben tevens een product uit een relatie die stuk ging en ik zat vervolgens met de afschuwelijke achternaam van vaderlief.
Dit heeft mijn moeder op mijn verzoek toen laten wijzigen maar dat is moeilijker dan gewoon even bij de geboorte de naam opgeven.

Ik wil idd ook dezelfde naam als mijn kind (als dat er ooit komt), maar ik zou ook niet de naam van mijn partner overnemen. Ik zou het het liefste zien dat ik zijn naam erbij neem, en hij de mijne erbij. En voor het kind kijken we dan hoe we dan doen. Wellicht is het tegen die tijd mogelijk om een dubbele achternaam te hebben en uiteindelijk zelf te kiezen wat je het mooiste vindt klinken.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:09

Vriend is inmiddels bijgedraaid, hij sluit trouwen niet meer uit *\o/*. Dan mogen eventuele kinderen ook zijn achternaam hebben :D. Als dat voor mij zo belangrijk is wil hij zichzelf best opofferen :D , want hij wil toch graag zijn achternaam doorgeven :') . Poot stijf houden helpt dus wel :')

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:42

Je hebt in elk geval een aardige discussie op gang gebracht :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:53

Fenrir schreef:
Dat weet ik ook wel :) Neemt niet weg dat het huwelijk gevoelsmatig (voor mij dan) met name te maken heeft met de kerk, verplichte monogamie, en al dat soort onzin. Allemaal negatieve associaties die niks toevoegen aan mijn relatie.

Volgens mij is er niemand die je daar toe verplicht. Jouw leven, jouw feestje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:30

Sizzle schreef:
Fenrir schreef:

Volgens mij is er niemand die je daar toe verplicht. Jouw leven, jouw feestje.

Ja, het huwelijk heeft toch ook niet altijd te maken met de kerk? Ik noem gewoon enkele associaties op die ik bij het huwelijk heb, dat wil niet zeggen dat die direct betrekking hebben op mij (of elk huwelijk) oid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:34

Tegenwoordig mag je gewoon rondwippen binnen het huwelijk... Heul vroeger bij de nobelen eerder regel dan uitzondering. Je vrouw had je voor de kinderen, neuken deed je met de rest.. Vervolgens was t de enige reden om een echtscheiding te mogen aanvragen, maar dat is al snel losgelaten. Vreemdgaan binnen het huwelijk is maar net wat je samen afspreekt. En tegenwoordig heb je ook andere vormen die je vast kan laten leggen, maar leg iig iets vast.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:51

Als je het samen afspreekt is het geen vreemdgaan meer :D En natuurlijk kunnen dat soort dingen ook binnen het huwelijk, dat is maar net wat je afspreekt idd. Daarom zeg ik: het was een voorbeeld van de associaties die ik er bij heb, geen feiten. Ik heb gewoon niks met trouwen (ook niet met ringen of jurken trouwens, komt dat even goed uit).