Kilo's vliegen eraf! O wacht... Probleem zit thuis.... die beker ranja krijgen ze thuis ook wel weer.Al die groentekrokodillen hebben ook niet gezorgd voor een afname in dikke kinderen.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kilo's vliegen eraf! O wacht... Probleem zit thuis.... die beker ranja krijgen ze thuis ook wel weer.
Wij hebben ontzettend veel kalk hier in het water.. Lekker gezond! Of moet je dan water gaan kopen?
)
Dus nu lust hij wel snoep en hebben we het ook in huis. Maar het wordt echt niet elke dag gegeten. Hoe vaak dan wel? Geen idee. Ga ik ook niet bijhouden, ik ben er juist amper mee bezig. Hij eet op school 2 boterhammen met gezond beleg en een sneetje peperkoek. Neemt gewoon water mee om te drinken en fruit. 's Avonds gewoon normaal warm eten en that's it. Als er een kindje is spelen soms wel een snoepje, soms ook niet, net hoe het uitkomt. Ze gaan echt niet dood van een paar keer per week een snoepje of ijsje eten. In de winter hebben we nooit ijsjes in huis, in de zomer eet hij er soms wel een paar per week.
benangelique schreef:ik heb 2 kinderen met en koemelkallergie. nou ja, eigenlijk zijn zij volkomen gezond want melk is helemaal niet geschikt voor de mens na de zuigelingentijd....
Ik snap het dat scholen een verbod op frisdrank geven (ja, ik ken veel scholen waar dat het in het verleden mocht en er dus inderdaad blikjes cola met kleuters werden meegegeven). Prima dus als het limonade of sap of water of melk moet zijn. Maar ik ga mijn kinderen geen water meegeven omdat iets anders niet mag en zij melk niet verdragen... die keuze is aan mijzelf. Het voedingscentrum legt een veel te grote verantwoordelijkheid bij scholen. De primaire taak van een school is onderwijs over algemene vakken; geen onderwijs in de opvoeding. Dat is een neventaak die steeds meer de overhand krijgt.
)
vuurneon schreef:En nu mag een kind vast binnenkort ook al geen limonade mee meer naar school(ik hoop echt dat ik tzt een school kan vinden die niet zo achterlijk omgaat met dwangmatig gezond opdringen bij kinderen..... Geen snoep mee is prima, maar verplicht groente of fruit mee moeten geven, trakteren op gezond én met pech alleen water mee naar school? Nee dank...)
.Zelf gaf ik dan gewoon een liga koek mee als ik niets in huis had is 3x gebeurd en dan werd er niets gezegt

Vjestagirl schreef:Dus een flesje suikervrije aanmaak mag niet meer op die scholen?
cruesli schreef:Indd loslaten. Mijn oudste is nu 5. Die lustte tot een half jaar geleden echt geen snoep. Hadden we ook nooit in huis, maar hij vond het ook niet lekker. Mja, groepsdruk en spelen bij klasgenootjes heDus nu lust hij wel snoep en hebben we het ook in huis. Maar het wordt echt niet elke dag gegeten. Hoe vaak dan wel? Geen idee. Ga ik ook niet bijhouden, ik ben er juist amper mee bezig. Hij eet op school 2 boterhammen met gezond beleg en een sneetje peperkoek. Neemt gewoon water mee om te drinken en fruit. 's Avonds gewoon normaal warm eten en that's it. Als er een kindje is spelen soms wel een snoepje, soms ook niet, net hoe het uitkomt. Ze gaan echt niet dood van een paar keer per week een snoepje of ijsje eten. In de winter hebben we nooit ijsjes in huis, in de zomer eet hij er soms wel een paar per week.
Chips doen we alleen op zaterdag avond, verder nooit.
Op verjaardagen doe ik niet moeilijk. Dan is het feest dus kijk maar en pak maar wat je lekker vind. Nu moet ik ook zeggen dat die van mij niet aanvalt op de hapjes hoor (mijn neefjes staan al kauwend met de mond vol weer opnieuw te graaien, dat doet die van mij niet, die speelt en komt af en toe een chippie of een worstje/kaasje halen).
Fruit eet hij goed, maar met een schaaltje komkommer als snack maak ik hem echt niet blij. Paprika krijg ik er al helemaal niet in![]()
Nummer 2 is 15 maanden en die krijgt wel regelmatig een koekje (maria koekje) of iets van goodies. Verder eet hij ook fruit en boterhammen met gezond beleg. Snoep krijgt hij nog absoluut niet, maar als hij zn grote broer chippies ziet eten dan wil hij er ook wel een paar jatten. Prima, maak ik me niet druk om, krijgt hij niks van.
Ik ben er niet dwingend in wat ze wel/niet eten. Bij vriendjes thuis krijgt mn oudste wat ik van hem hoor ook vaak ranja en een koek of snoepje. Tja, prima. Thuis krijg je weer water of thee vriend. In het weekend mag je wel weer ranja. Maar niks staat bij ons volgens een vast stramien, ik snap ook als mn kind op een gegeven moment gewoon zin heeft in iets "slechts", kan mij het schelen, af en toe iets is prima, je kan toch niet alles zelf in de hand houden.
En qua uit eten, mn oudste mag gerust een kindermenu bestellen, maar geen frikandellen/kipnuggets. Dan gaan we wel naar de friettent, dat eten we niet in een restaurant. Vaak hebben ze ook wel mini schnitzeltjes ofzo. En ja daar zitten frietjes bij, maar eet je dat zelf dan ook niet vaak bij je gerecht als je uit eten bent?
De dag daarna eten we dan wel weer netjes thuis gezonder avondeten.
. Magrathea schreef:leestmee schreef:Mocht ik wel ooit een zuurpruim treffen die ondanks dit aanbod zelf eten meeneemt voor haar kind omdat mijn hapjes niet vergezeld gaan van een goedgekeurd toxicologisch rapport. Dan is daar het gat van de deur.
Vergeet dan alleen niet dat juist op verjaardagen er meestal in diverse bakjes wordt gegraaid. Als een persoon eerst een paar nootjes pakt en daarna een augurkje pakt kan het augurkje ernaast "besmet" zijn met noten - ergo, gevaarlijk voor iemand met notenallergie.
Nu gaat dit een beetje ver van het topic af maar dit kan natuurlijk ook gewoon en is niet een gevalletje zuurpruim![]()
Wat gezond gebak betreft, het gaat altijd om de nuance he, en of iemand goed bakt of nietIk geniet nou ook niet echt van een taart waarbij het glazuur van mijn tanden springt als ik een hap neem, bij wijze van
![]()
xLes, jammer dat je zo'n beeld hebt van mensen die graag gezond(er) leven. Ik hoor hier niemand zeggen dat ze angstvallig calorieen tellen voor ze 1 chipje eten, wel dat ze hun kinderen liever leren dat groenten en fruit lekker is en water een goede dorstlesser. Dat het bij jou zonder gezond eten prima gaat wil niet zeggen dat iedereen het daar goed op kan doenEn als ik eerlijk ben, iedereen die ik ken die zegt "ik eet nooit groenten maar ben echt wel gezond hoor!" hoor ik ondertussen ook klagen over slapeloosheid, vermoeidheid, hoofdpijn, constant honger etc. Ik ben er niet van overtuigd dat zij helemaal doorhebben wat gezond leven is
Ook al zegt een bloedtest misschien dat er niet echt tekorten zijn.
Maar goed om het weer terug te trekken naar de vraag van het topic: denk jij dat je een minder leuke jeugd had gehad als je vaker fruit en groenten had gegeten ipv koek en snoep?