Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:07

En ik heb ook echt het idee dat het effect heeft als je een kind op school verplicht tot water en/of halfvolle melk :') Kilo's vliegen eraf! O wacht... Probleem zit thuis.... die beker ranja krijgen ze thuis ook wel weer.
Al die groentekrokodillen hebben ook niet gezorgd voor een afname in dikke kinderen.

Sunrise19

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:13

Ik snap niet dat melk zo geprezen word. Zo gezond is dat volgens mij ook niet. En dan heb je ook nog kindjes met een eventuele allergie die ze blijkbaar ook voor soja kunnen ontwikkelen. En dan moeten ze maar net al die andere soorten melk lusten. Wij drinken allemaal geen melk en vinden het allemaal ook echt niet lekker.

Gelukkig gaat mijn dochter op een nuchtere school. Daar hebben ze 2 verplichte fruitdagen en voor de rest moet je het zelf uitzoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:15

Maar dan heb je nog water! :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:18

Nou heerlijk. :+ Wij hebben ontzettend veel kalk hier in het water.. Lekker gezond! Of moet je dan water gaan kopen? :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:24

Melk is ook helemaal niet zo gezond als dat ze beweren...

Anyway, overgewicht kun je ook niet alleen aanpakken door pakjes drinken te verbieden. Wat een onzin zeg. Daarbij, volgens mij hebben we ook nog steeds suikers nodig. Waar moeten die kinderen anders nog hun opkikkers vandaan halen? Uit een komkommer? Daar zal het leren vast beter van gaan. En daarnaast...wat is nou 1 pakje drinken op een dag...een gezond voorbeeld is goed, maar je kunt ook overdrijven.
Daarbij...als die kinderen thuis weer volgestopt worden met van alles en nog wat, bereik je ook niets...
Misschien is het daarnaast ook handiger dat scholen meer aandacht besteden aan sport en spel en buitenspelen...volgens mij bestrijd je daar veel meer overgewicht mee.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:38

TS ik las je openingpost en kreeg meteen het idee dat je kind nog klein is en inderdaad zag ik in een later bericht dat het nog een kleintje is.
Hier een moeder van een puber en ik kan je maar één advies geven: let it go. Naarmate je kind groter wordt zal de buitenwereld steeds meer invloed krijgen en jijzelf minder. Voor jou als ouder is dat wennen, loslaten. Maar geloof me, ze komen thuis met woorden die jij hen niet geleerd hebt, doen dingen die bij jou thuis nooit gedaan worden. Juffen trakteren op ijsjes in de snoepvrije school. Je brengt je kind naar een feestje en die moeder bakt taarten voor haar beroep en daar staat een prachtexemplaar van 3 etages in piratenthema.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alles moet mogen / kunnen. Het is vooral het loslaten en accepteren dat je kind dingen mee krijgt waar je zelf niet altijd blij van wordt. Voorleven en niet dwingen en dan merk je toch dat ze ineens er iets van meekrijgen (ook al geloof je dat niet als je voor de 1000ste keer hetzelfde moet zeggen :)) )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:57

Wauw Estja, wat verwoord je dat mooi. :j

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:04

Indd loslaten. Mijn oudste is nu 5. Die lustte tot een half jaar geleden echt geen snoep. Hadden we ook nooit in huis, maar hij vond het ook niet lekker. Mja, groepsdruk en spelen bij klasgenootjes he :D Dus nu lust hij wel snoep en hebben we het ook in huis. Maar het wordt echt niet elke dag gegeten. Hoe vaak dan wel? Geen idee. Ga ik ook niet bijhouden, ik ben er juist amper mee bezig. Hij eet op school 2 boterhammen met gezond beleg en een sneetje peperkoek. Neemt gewoon water mee om te drinken en fruit. 's Avonds gewoon normaal warm eten en that's it. Als er een kindje is spelen soms wel een snoepje, soms ook niet, net hoe het uitkomt. Ze gaan echt niet dood van een paar keer per week een snoepje of ijsje eten. In de winter hebben we nooit ijsjes in huis, in de zomer eet hij er soms wel een paar per week.
Chips doen we alleen op zaterdag avond, verder nooit.
Op verjaardagen doe ik niet moeilijk. Dan is het feest dus kijk maar en pak maar wat je lekker vind. Nu moet ik ook zeggen dat die van mij niet aanvalt op de hapjes hoor (mijn neefjes staan al kauwend met de mond vol weer opnieuw te graaien, dat doet die van mij niet, die speelt en komt af en toe een chippie of een worstje/kaasje halen).
Fruit eet hij goed, maar met een schaaltje komkommer als snack maak ik hem echt niet blij. Paprika krijg ik er al helemaal niet in :D

Nummer 2 is 15 maanden en die krijgt wel regelmatig een koekje (maria koekje) of iets van goodies. Verder eet hij ook fruit en boterhammen met gezond beleg. Snoep krijgt hij nog absoluut niet, maar als hij zn grote broer chippies ziet eten dan wil hij er ook wel een paar jatten. Prima, maak ik me niet druk om, krijgt hij niks van.
Ik ben er niet dwingend in wat ze wel/niet eten. Bij vriendjes thuis krijgt mn oudste wat ik van hem hoor ook vaak ranja en een koek of snoepje. Tja, prima. Thuis krijg je weer water of thee vriend. In het weekend mag je wel weer ranja. Maar niks staat bij ons volgens een vast stramien, ik snap ook als mn kind op een gegeven moment gewoon zin heeft in iets "slechts", kan mij het schelen, af en toe iets is prima, je kan toch niet alles zelf in de hand houden.

En qua uit eten, mn oudste mag gerust een kindermenu bestellen, maar geen frikandellen/kipnuggets. Dan gaan we wel naar de friettent, dat eten we niet in een restaurant. Vaak hebben ze ook wel mini schnitzeltjes ofzo. En ja daar zitten frietjes bij, maar eet je dat zelf dan ook niet vaak bij je gerecht als je uit eten bent?
De dag daarna eten we dan wel weer netjes thuis gezonder avondeten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:25

ik heb 2 kinderen met en koemelkallergie. nou ja, eigenlijk zijn zij volkomen gezond want melk is helemaal niet geschikt voor de mens na de zuigelingentijd....

Ik snap het dat scholen een verbod op frisdrank geven (ja, ik ken veel scholen waar dat het in het verleden mocht en er dus inderdaad blikjes cola met kleuters werden meegegeven). Prima dus als het limonade of sap of water of melk moet zijn. Maar ik ga mijn kinderen geen water meegeven omdat iets anders niet mag en zij melk niet verdragen... die keuze is aan mijzelf. Het voedingscentrum legt een veel te grote verantwoordelijkheid bij scholen. De primaire taak van een school is onderwijs over algemene vakken; geen onderwijs in de opvoeding. Dat is een neventaak die steeds meer de overhand krijgt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:28

benangelique schreef:
ik heb 2 kinderen met en koemelkallergie. nou ja, eigenlijk zijn zij volkomen gezond want melk is helemaal niet geschikt voor de mens na de zuigelingentijd....

Ik snap het dat scholen een verbod op frisdrank geven (ja, ik ken veel scholen waar dat het in het verleden mocht en er dus inderdaad blikjes cola met kleuters werden meegegeven). Prima dus als het limonade of sap of water of melk moet zijn. Maar ik ga mijn kinderen geen water meegeven omdat iets anders niet mag en zij melk niet verdragen... die keuze is aan mijzelf. Het voedingscentrum legt een veel te grote verantwoordelijkheid bij scholen. De primaire taak van een school is onderwijs over algemene vakken; geen onderwijs in de opvoeding. Dat is een neventaak die steeds meer de overhand krijgt.

Rijstemelk en amandel melk zou vast wel mogen :j
(Alleen ik krijg die meuk ook niet naar binnen :') )

En met je afsluiting ben ik het helemaal mee eens :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:31

brr die mogen inderdaad wel, net als (inmiddels) soya, maar we vinden het allemaal heul vies :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:37

vuurneon schreef:
En nu mag een kind vast binnenkort ook al geen limonade mee meer naar school :+ (ik hoop echt dat ik tzt een school kan vinden die niet zo achterlijk omgaat met dwangmatig gezond opdringen bij kinderen..... Geen snoep mee is prima, maar verplicht groente of fruit mee moeten geven, trakteren op gezond én met pech alleen water mee naar school? Nee dank...)

bij onze psz was dat eerst wel, je moest fruit meegeven....Het resulteerde regelmatig in een bakje met vruchtjes uit blik :+ .Zelf gaf ik dan gewoon een liga koek mee als ik niets in huis had is 3x gebeurd en dan werd er niets gezegt ;)

Nu hebben we school fruit en hoor ik regelmatig een diversiteit aan fruit, best handig dat maakt weer verschil en scheelt s'morgens een hoop gedoe! *\o/*
Maar op de roosvicee of siroop is nooit wat gezegd, een kindje die kinder cola mee kreeg van oma mocht dat niet meer.Maar ik zie vaak pakjes wicky en andere sapjes en dat mag dan ook weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:41

Dus een flesje suikervrije aanmaak mag niet meer op die scholen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:42

vuurneon schreef:
Al die groentekrokodillen hebben ook niet gezorgd voor een afname in dikke kinderen.

oh yes wat een top benaming *\%/*

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:00

Vjestagirl schreef:
Dus een flesje suikervrije aanmaak mag niet meer op die scholen?

nou hier zijn ze nuchter in hun beleid, echter zat het kind in een vecht scheiding en is door de rechter bij zijn oma geplaatst die hem dus echt uit goedheid zwaar verwende...want hij had al zoveel meegemaakt!
( de cola mag overgens wel in een beker maar niet meer in het flesje, omdat de kinderen er jaloers op waren) :o

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:04

cruesli schreef:
Indd loslaten. Mijn oudste is nu 5. Die lustte tot een half jaar geleden echt geen snoep. Hadden we ook nooit in huis, maar hij vond het ook niet lekker. Mja, groepsdruk en spelen bij klasgenootjes he :D Dus nu lust hij wel snoep en hebben we het ook in huis. Maar het wordt echt niet elke dag gegeten. Hoe vaak dan wel? Geen idee. Ga ik ook niet bijhouden, ik ben er juist amper mee bezig. Hij eet op school 2 boterhammen met gezond beleg en een sneetje peperkoek. Neemt gewoon water mee om te drinken en fruit. 's Avonds gewoon normaal warm eten en that's it. Als er een kindje is spelen soms wel een snoepje, soms ook niet, net hoe het uitkomt. Ze gaan echt niet dood van een paar keer per week een snoepje of ijsje eten. In de winter hebben we nooit ijsjes in huis, in de zomer eet hij er soms wel een paar per week.
Chips doen we alleen op zaterdag avond, verder nooit.
Op verjaardagen doe ik niet moeilijk. Dan is het feest dus kijk maar en pak maar wat je lekker vind. Nu moet ik ook zeggen dat die van mij niet aanvalt op de hapjes hoor (mijn neefjes staan al kauwend met de mond vol weer opnieuw te graaien, dat doet die van mij niet, die speelt en komt af en toe een chippie of een worstje/kaasje halen).
Fruit eet hij goed, maar met een schaaltje komkommer als snack maak ik hem echt niet blij. Paprika krijg ik er al helemaal niet in :D

Nummer 2 is 15 maanden en die krijgt wel regelmatig een koekje (maria koekje) of iets van goodies. Verder eet hij ook fruit en boterhammen met gezond beleg. Snoep krijgt hij nog absoluut niet, maar als hij zn grote broer chippies ziet eten dan wil hij er ook wel een paar jatten. Prima, maak ik me niet druk om, krijgt hij niks van.
Ik ben er niet dwingend in wat ze wel/niet eten. Bij vriendjes thuis krijgt mn oudste wat ik van hem hoor ook vaak ranja en een koek of snoepje. Tja, prima. Thuis krijg je weer water of thee vriend. In het weekend mag je wel weer ranja. Maar niks staat bij ons volgens een vast stramien, ik snap ook als mn kind op een gegeven moment gewoon zin heeft in iets "slechts", kan mij het schelen, af en toe iets is prima, je kan toch niet alles zelf in de hand houden.

En qua uit eten, mn oudste mag gerust een kindermenu bestellen, maar geen frikandellen/kipnuggets. Dan gaan we wel naar de friettent, dat eten we niet in een restaurant. Vaak hebben ze ook wel mini schnitzeltjes ofzo. En ja daar zitten frietjes bij, maar eet je dat zelf dan ook niet vaak bij je gerecht als je uit eten bent?
De dag daarna eten we dan wel weer netjes thuis gezonder avondeten.

Precies zo denk ik er ook over :j.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:27

Magrathea schreef:
leestmee schreef:
Mocht ik wel ooit een zuurpruim treffen die ondanks dit aanbod zelf eten meeneemt voor haar kind omdat mijn hapjes niet vergezeld gaan van een goedgekeurd toxicologisch rapport. Dan is daar het gat van de deur.

Vergeet dan alleen niet dat juist op verjaardagen er meestal in diverse bakjes wordt gegraaid. Als een persoon eerst een paar nootjes pakt en daarna een augurkje pakt kan het augurkje ernaast "besmet" zijn met noten - ergo, gevaarlijk voor iemand met notenallergie.
Nu gaat dit een beetje ver van het topic af maar dit kan natuurlijk ook gewoon en is niet een gevalletje zuurpruim :D

Wat gezond gebak betreft, het gaat altijd om de nuance he, en of iemand goed bakt of niet :D Ik geniet nou ook niet echt van een taart waarbij het glazuur van mijn tanden springt als ik een hap neem, bij wijze van :=

xLes, jammer dat je zo'n beeld hebt van mensen die graag gezond(er) leven. Ik hoor hier niemand zeggen dat ze angstvallig calorieen tellen voor ze 1 chipje eten, wel dat ze hun kinderen liever leren dat groenten en fruit lekker is en water een goede dorstlesser. Dat het bij jou zonder gezond eten prima gaat wil niet zeggen dat iedereen het daar goed op kan doen :) En als ik eerlijk ben, iedereen die ik ken die zegt "ik eet nooit groenten maar ben echt wel gezond hoor!" hoor ik ondertussen ook klagen over slapeloosheid, vermoeidheid, hoofdpijn, constant honger etc. Ik ben er niet van overtuigd dat zij helemaal doorhebben wat gezond leven is := Ook al zegt een bloedtest misschien dat er niet echt tekorten zijn.
Maar goed om het weer terug te trekken naar de vraag van het topic: denk jij dat je een minder leuke jeugd had gehad als je vaker fruit en groenten had gegeten ipv koek en snoep?

Iedereen eet wat hij graag eet. Bij ons staan er elke dag wel groentjes op tafel, en bepaalde groenten eet ik erg graag. Erwtjes kan ik zelfs 's avonds voor de tv met lepel uit blik eten, heerlijk!
Maar aan de andere kant gaat er ook zeker friet en frikandel, chips en koeken in. Dat is ook lekker.
Ik ben "gezegend" met een ziekte waardoor ik veel behoefte heb aan vet eten (anders word ik een skelet) en suiker (zonder val ik om de haverklap flauw). Al ga ik dit weekend een paar flessen water inslaan en de limonade laten. Ik ben benieuwd wat dat geeft.

Ik heb wel een probleem met ouders die hun kinderen angstvallig van een bakje chips of noten weghouden want "dat is niet gezond". Zoals op speciale gelegenheid enkel groenten en water. Zoals sommigen hier blijkbaar. Nee dan ben ik heel blij met mijn opvoeding. Ik at vroeger mee pannenkoeken met stroop en een sapje samen met mijn vriendjes op verjaardagsfeestjes. Had mijn moeder als enige dan klaargestaan met een bakje selderij en olijven, had ik dat haar niet in dank afgenomen nee...

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:07

Ik denk dat ik hier oprecht als ervaringsdeskundige mag spreken :D
Ik ben namelijk oppas bij 4 verschillende gezinnen die allemaal een andere uitgesproken mening over voedsel hebben

Gezin 1, afwisselend gezonde en ongezonde hoofdmaaltijden, peuter en dreumes beide gezond gewicht:
Snoep in de onderste lade peuter mag alles pakken waar hij zelf zin in heeft ook uit de koelkast. Hij pakt af en toe iets zowel drinken eten en snoep en dat moet ik dan voor hem openmaken/inschenken. Hij lust alles en pakt af en toe zelf een kaasje of mueslireep maar eigenlijk eet hij alleen wanneer je hem iets aanbied. Hij lust alles wat je hem aanbied en van fruit smult hij. Het enige wat je kan merken is als je hem de keuze geeft tussen chocopasta of smeerkaas dat hij chocopasta lekkerder vind maar bied je hem alleen smeerkaas aan smult hij daar ook van. Verder eet hij nog zijn groente potjes die vaak zelfs door moeder klaargemaakt in de vriezer staan maar soms kant en klare potjes soms eet hij ipv zo'n potje ook pizza of patat als ik daar zin in heb. En dan later op de avond wanneer de ouders avond eten een paar hapjes met de pot mee wanneer hij hier zelf om vraagt. Hij lust alles en zeurt nergens om en verkiest kaas of worst boven snoep terwijl hij hier vrij toegang tot heeft.

Gezin 2, uitsluitend gezonde hoofdmaaltijden bovenbouw basisschool licht overgewicht: kind ontzettend gefixeerd op eten wat ze niet lust wil ze ook niet proberen maar wat ze wel lust is allemaal gezond omdat haar moeder heel erg strikt in gezonde voeding is. Ontzettend gefixeerd op snoep want dat is ook weinig tot nooit in huis of de gezonde variant maar mocht er de ongezonde variant in huis zijn heeft ze het nergens anders over en ze verstopt snoep ook zodat de rest van haar familie het niet vind en eten delen is bij haar drama. Bij het middageten is ze ontzettend wijsneuzerig tegenover een eventueel bij haar spelend vriendinnetje dat wanneer het vriendinnetje hagelslag op haar boterham doet, zij er iets van zegt in de zin van mama zegt dat daar veel suiker in zit dus dat mag je niet te veel.

Gezin 3, afwisselend gezonde en ongezonde hoofdmaaltijd, onderbouw gezond gewicht en middenbouw overgewicht:
Snoep pot staat hoog en kinderen hebben de keuze uit ranja of water als drinken. Als ze erom vragen mogen ze 1-3 snoepjes bijvoorbeeld winegums of dropjes dus kleine snoepjes. Dit is afhankelijk van hoe goed ze hun boterham op school hebben gegeten. De oudste lust alles en is heel erg gefixeerd op eten en zijn eerste vraag is altijd wat eten we vanavond? De jongste lust bijna niks en zegt bij voorbaat dat hij dingen niet lust zelfs taart enzo terwijl hij echt alles aangeboden krijgt. Hij leeft vooral op rijstwafels met pindakaas, hier vraagt hij zelf om als hij honger heeft en omdat meneer zichzelf uit kan hongeren ben je allang blij dat hij überhaupt iets eet hij eet behalve knijpfruit/appelmoes absoluut geen fruit. Terwijl dit volop aanwezig is en aangeboden wordt

Gezin 4, ongezonde hoofdmaaltijden onderbouw en middenbouw beide ondergewicht:
Eten weinig zijn ontzettend dun en eten alleen maar lekker eten en een halve tosti (witbrood) telt als volledig avondeten. snoep word daar gezien als beloning en geen snoep als strafmaatregel maar komt wel dagelijks voor, ook iedere dag staat er een waterijsje op het menu. Kinderen mogen kwa drinken kiezen uit melk ranja of water al drinken ze dat laatste alleen bij tanden poetsen omdat ze dat van mij niet met ranja mogen. Ontzettend moeilijke eters die bij voorbaat zeggen lust ik niet ook al hebben ze het al 100x gegeten, en wanneer ze wel eten constant zoeken naar de bevestiging kijk eens hoe goed ik eet. Het helpt bij deze kinderen wel ontzettend om ze zelf hun portie op te laten scheppen en te laten helpen bij de bereiding.

Edit ik ben met de kinderen van gezin 1 bij gezin 3 op een partijtje geweest. Peuter van gezin 1 snaaide van alle volwassen dingen zowel ongezond als gezond en het snoep liet hij links liggen

En ben met het kind van gezin 2 naar de Mac Donalds geweest en daar heeft ze het nu nogsteeds over omdat ze dat nooit mag, en ze heeft haar 5 euro die ze vrij te besteden had op de Kermis met mij compleet uitgegeven aan een suikerspin bijna groter dan zichzelf en werd boos toen ze hem met mij moest delen

Overigens heb ik geen kritiek op geen enkele van de ouders alleen ik zie als buitenstaander gewoon de verschillen tussen gezinnen.