Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:35

A3a1 schreef:
Lucitana
Ik lees niet dat het gaat over huisjeboompjebeestje.
Dat kan maar hoeft niet.

Ik lees bezorgdheid voor jonge mensen die nog niet voldoende geestelijk/lichamelijk/verstandelijk ontwikkeld zijn en daardoor niet goed genoeg voor zichzelf op kunnen komen, als dat nodig is.

Dat is niet 1 op zichzelfstaand pakketje, oa hersenverbindingen moeten nog worden gemaakt.
Maar dat piepkleine verbindingen heeft erg veel invloed.

Waarom zou je voor jezelf op moeten komen in LIEFDE? Waarom wordt er vanuit gegaan dat er misbruik wordt gemaakt van de jongere door de oudere?

Het lijkt erop dat de bezorgde mensen niet weten wat liefde is. Want in liefde geef je. In liefde wil je de ander beschermen. Wil je dat de ander zich vrij kan ontwikkelen.
Lijkt mij dat er prachtige verbindingen worden gemaakt als de eerste ervaringen met liefde geweldig en evenwichtig zijn, anders dan met wietrokende pillenslikkende hitsige pubertjes die je dumpen als de sex tegenvalt of als je nog geen sex wilt.

Voor jezelf op moeten komen kan in ELKE relatie voorkomen en daarvan zijn volwassenen echt niet gevrijwaard.

Je kunt niet zeggen dat als je maar die en die leeftijd hebt en het alleen maar met mensen van je eigen leeftijd doet, dat je dan supergelukkig zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:38

Lusitana schreef:
A3a1 schreef:
Lucitana
Ik lees niet dat het gaat over huisjeboompjebeestje.
Dat kan maar hoeft niet.

Ik lees bezorgdheid voor jonge mensen die nog niet voldoende geestelijk/lichamelijk/verstandelijk ontwikkeld zijn en daardoor niet goed genoeg voor zichzelf op kunnen komen, als dat nodig is.

Dat is niet 1 op zichzelfstaand pakketje, oa hersenverbindingen moeten nog worden gemaakt.
Maar dat piepkleine verbindingen heeft erg veel invloed.

Waarom zou je voor jezelf op moeten komen in LIEFDE? Waarom wordt er vanuit gegaan dat er misbruik wordt gemaakt van de jongere door de oudere?

Het lijkt erop dat de bezorgde mensen niet weten wat liefde is. Want in liefde geef je. In liefde wil je de ander beschermen. Wil je dat de ander zich vrij kan ontwikkelen.
Lijkt mij dat er prachtige verbindingen worden gemaakt als de eerste ervaringen met liefde geweldig en evenwichtig zijn, anders dan met wietrokende pillenslikkende hitsige pubertjes die je dumpen als de sex tegenvalt of als je nog geen sex wilt.

Voor jezelf op moeten komen kan in ELKE relatie voorkomen en daarvan zijn volwassenen echt niet gevrijwaard.

Je kunt niet zeggen dat als je maar die en die leeftijd hebt en het alleen maar met mensen van je eigen leeftijd doet, dat je dan supergelukkig zal zijn.

Amen! _/-\o_

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:45

Aranel schreef:
Ik blijf het altijd wel vreemd vinden, zo'n enorm leeftijdsverschil. Ik kan me er gewoon niks bij voorstellen en praktisch lijkt het me ook niet echt wat. Dan ben je straks in de 50 en kun je je partner begraven omdat hij bejaard was.
Om over kinderen nog maar te zwijgen.

Dat is waar de jongere partner goed over moet nadenken.
Ik ken meerdere stellen met een flink leeftijdsverschil, en die zijn heel gelukkig. Enkelen zijn nog steeds getrouwd, en anderen zijn aan hun 2e bezig. Het is en blijft geven en nemen. Slechts in een enkel geval is het leeftijdsverschil meer dan 10 jaar, meestal lopen die relaties spaak als de jeu eraf is en de jongste ziet dat die jonge god eigenlijk een ouwe kerel is...meestal na een jaar of zo is de glans er wel af om zijn sokken te wassen :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:48

Lusitana schreef:
Waar het om gaat is dat in de echte liefde je rekening houdt met elkaar

Daar gaat het volgens jou om.

Liefde kent verder HEEL veel veschillende aspecten, definities en invullingen. Is bovendien individueel verschillend.
Daarbij is de chemie vluchtiger dan ratio.
'Echte' lief is dat de vluchtige chemische variant of de stabiele verstandssoort of?

Kijk, we hebben de wet als kader en als daaraan voldaan wordt is het klaar. Maakt het hoe/wat/waarom met wie niets uit.
'Het' = individuele vrijheid van keuze binnen wettelijke kaders.
Is met autorijden net zo: Legio mensen met rijbewijs horen eigenlijk niet in en auto omdat de verkeersregels te ruim zijn voor hun vaaridgheden terwijl de regels voor net zoveel anderen een beledigen zijn.

We hebben meer aan het vak 'relatieleer' op school waarin sociale vaardigheden e.d. bijgebracht worden dan aan meer definities, etiketten en/of bescherming .

Citaat:
Ik vind het raar dat het zo erg is in de maatschappij dat je in je omgeving het niet over je vriend kunt hebben.
Ik vind het dus niet raar van haar dat ze het niet durft, dat snap ik prima, maar erg dat het zo is dat ze veroordeeld wordt.

_/-\o_ _/-\o_

rienne

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:08

A3a1 moet soms wel grinniken om je posts. Ik heb dan wel veel meegemaakt maar dat was echt niet de reden dat ik voor een oudere man ben gegaan. In onze relatie ben IK altijd degene die zegt waar het op staat en heb ik helemaal niemand nodig om voor mezelf op te komen :).

Ik heb al vroeg voor mezelf leren zorgen (huishoudelijk, eten koken voor het gezin etc) hiermee viel ik al sneller buiten de boot dan vrienden/vriendinnen. die genoten vaak nog dat pappie en mammie alles deden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:13

rienne schreef:
A3a1 moet soms wel grinniken om je posts. Ik heb dan wel veel meegemaakt maar dat was echt niet de reden dat ik voor een oudere man ben gegaan. In onze relatie ben IK altijd degene die zegt waar het op staat en heb ik helemaal niemand nodig om voor mezelf op te komen :).

Ik heb al vroeg voor mezelf leren zorgen (huishoudelijk, eten koken voor het gezin etc) hiermee viel ik al sneller buiten de boot dan vrienden/vriendinnen. die genoten vaak nog dat pappie en mammie alles deden.

Vakdeformatie?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:24

Ik was 21 toen ik mijn man leerde kennen, hij was toen 35...

Ik had al een kind uit een eerdere relatie, en hij nog nooit een serieuze relatie gehad!
We zijn nu 9 jaar samen en onze zoon is 1,5.

Nog nooit tegen een probleem aangelopen in het leeftijdsverschil...
Wie weet als hij straks met pensioen is, en ik nog werk..

Maar ook dat kun je niet voorspellen, misschien word ik volgend jaar wel arbeidsongeschikt door een ongeluk oid...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:33

Ik reageer enkel op de op.

Wat ik vind? Waarom moet ik er iets van vinden? Ieders geluk is toch enkel voor zichzelf te bepalen? Waarom zou ik daar dan over oordelen?

Lekker ieder in zn waarde laten. Jij wil gelukkig zijn. En wie daar bij past bepaal je zelf.

Het boeit mij niet wat anderen vinden. Ik wil gelukkig oud worddn op mijn manier. Niet hoe anderen dat voor mij bedenken.

Willen ze zich er mee bemoeien... succes met je eigen leven. Tabbee!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:41

A3a1 schreef:
rienne schreef:

Vakdeformatie?

Nee hoor haha

dat lag toen aan de gezinssituatie thuis. Niet dat ik het slecht had maar ik moest gewoon veel helpen in het huishouden. Zo ben ik opgevoed

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:13

Ik denk dat het voor iedereen verschilt. Sommige hebben juist de behoefte aan een veel ouder iemand en sommige juist niet. Ik heb altijd gezegd maximaal 10 jaar, maar ben eruit eindelijk achter gekomen dat het to nu toe niet slaagt met oudere mannen. Toch het stukje levenservaring dat hun hebben, mis ik soms. Het stukje humor en de dingen op interesse niveau. Toch valt mijn oog kwa uiterlijk nog steeds op oudere mannen.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:29

Ik ben zelf nu bijna 19 (nog 2 weken :o ) ik zou zelf een limit hebben van 23/24..
Ligt vooral aan het stel zelf,
Nu heb ik een hele leuke relatie met iemand van de zelfde leeftijd :o

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:45

Vroeger vond ik het altijd heel raar als iemand van onder de 20 iets had met iemand in de 20... En het leeftijdsverschil dan meer was dan 4 jaar.
Tot het mezelf overkwam.
In het begin was mijn vader niet zo overtuigd door het verschil van 8 jaar.. Maar zodra hij hem had ontmoet is hij wel voor onze relatie.

Over het algemeen viel ik altijd al wel op jongens die zo'n 3/4 jaar ouder waren, dit omdat ik het juist fijn vindt dat zij wat meer ervaring hebben in het leven en verder denken dan een maand :o
Mijn huidige vriend en ik kunnen samen heel serieuze gesprekken hebben over de toekomst maar ook lol hebben samen.

het ligt denk ik ook echt aan het stel wat tessjazz ook al zei.

Namelijk een stel van 13 en 18 samen vind ik wel nog steeds apart. Terwijl dat 5 jaar is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:57

Huertecilla schreef:
Daar gaat het volgens jou om.

Nee daar gaat de liefde niet volgens mij om.
Het "waar het om gaat" sloeg niet op liefde maar op de discussie over het feit dat de jongere partij altijd maar aan het kortste eind zou trekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:02

TessJazz schreef:
Ik ben zelf nu bijna 19 (nog 2 weken :o ) ik zou zelf een limit hebben van 23/24..

Je kunt je wel een limiet voornemen, maar als de vonk overslaat, slaat hij over hoor, die houdt geen rekening met je wensenlijstje.

Vergelijk dat maar eens met wensen lijstjes voor een eigen paard en waar mensen uiteindelijk mee thuiskomen. Dat is echt nooit precies wat ze wilden en vaker zelfs totaal niet.

Je kunt namelijk niet kiezen op wie je verliefd wordt.

Wel kun je kiezen aan wie je liefde gaat geven en dan kan er wat wederzijds groeien.

Overigens veranderd je smaak/wens ook soms. Dan heb je dat je iemand tegen kom waar je vroeger gek op was dat je nu denkt "wat zag in toch in hem/haar?"

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:09

djuulsie schreef:
Zolang het voor beide partijen goed voelt, wat maakt t dan uit? Moet kunnen vind ik.

idem en zolang het legaal is.
uiteindelijk zijn het maar de andere mensen die er een probleem van maken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:20

vienna1987 schreef:
Je hebt natuurlijk laat bloeiers en vroeg bloeiers! Misschien ook wel eeuwige pubers

Riep iemand mij?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:33

Iemand zei hier rillingen, waarom? 23 en 45, vinden jullie dat een groot verschil?

Ik vind 16 en 30 bijvoorbeeld niet kunnen. Of zelfs als ik 18 was, had ik 45 wel te oud gevonden. Pas vanaf 22 jaar (als vrouw) ong begint het voor mij een beetje normaal te worden om met een veel oudere man een relatie te hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:38

Het absolute verschil is een hard getal, het relatieve verschil wordt steeds kleiner.

60 en 75 is een kleiner 'verschil' dan 20 en 35 :+

Oja en ik verschil 30 jaar met reindu, dus jullie zijn allemaal amateurs _O-. Een goede vriend van ons heeft een 34 jaar jongere vriendin en zij kan hem mákkelijk aan :Y)

Zelf sta ik er eigenlijk niet meer zo bij stil, merk het ook niet, reindu ook niet. Alleen als je ergens nieuw komt is het wel weer even 'oja we moeten even uitleggen hoe het zit'. Of soms met oude politieke dingen of zo'n serie over de jaren zestig, dan weet ik niet alles.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 23-05-16 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:38

ik ben nu 17 en mijn vriend wordt dit jaar 21 :3
Sommige mensen vinden dat al een (te) groot verschil maar ik vind dat best meevallen.

Een oud klasgenootje had toen zij 13 was met een gast van 28... dat gaat me dan wel even te ver

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:39

XxChelsey1xX schreef:
ik ben nu 17 en mijn vriend wordt dit jaar 21 :3
Sommige mensen vinden dat al een (te) groot verschil maar ik vind dat best meevallen.

Een oud klasgenootje had toen zij 13 was met een gast van 28... dat gaat me dan wel even te ver

Dat van jou kan prima, dat tweede is gewoon pedofilie.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:41

3 jaar vind ik zo wel kunnen..
maar 13 en 16 dan weer niet.

Dan verschil je vaak nog te veel in ontwikkeling.. En het verschilt natuurlijk wel met wat je allemaal al hebt meegemaakt, maar iemand van 13 is lichamelijk ook minder ontwikkeld dan iemand van 16

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:35

TessJazz schreef:

Ik snap niet hoe je zulke limieten kan stellen. Dus als je een leuke vent van 26 tegenkomt is het jammer?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:42

gwennndolyn schreef:

Dan verschil je vaak nog te veel in ontwikkeling.. En het verschilt natuurlijk wel met wat je allemaal al hebt meegemaakt, maar iemand van 13 is lichamelijk ook minder ontwikkeld dan iemand van 16

ik was met twaalf jaar al compleet volgroeid, alles erop en eraan, leek uiterlijk 16-18 en dat dacht men tot ik de 21 gepasseerd was en grijs werd ;)

En voldoende meegemaakt om menig 16 jarige het nakijken te geven op gebied van levenservaring.

Ik had op die leeftijd overigens geen relatie, had veel te veel andere dingen aan mijn hoofd.
Maar als er ergens een relatie zou zijn ontstaan, dan was dat minimaal +3 jaar geweest ben ik bang.

werd lichamelijk ook niet echt warm of koud van de jongetjes van mijn leeftijd die gemiddeld genomen minder lichaamsbeharing hadden dan mijzelf om maar even kort door de bocht te vliegen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:50

elenaMM77 schreef:
gwennndolyn schreef:

ik was met twaalf jaar al compleet volgroeid, alles erop en eraan, leek uiterlijk 16-18 en dat dacht men tot ik de 21 gepasseerd was en grijs werd ;)

En voldoende meegemaakt om menig 16 jarige het nakijken te geven op gebied van levenservaring.

Ik had op die leeftijd overigens geen relatie, had veel te veel andere dingen aan mijn hoofd.
Maar als er ergens een relatie zou zijn ontstaan, dan was dat minimaal +3 jaar geweest ben ik bang.

werd lichamelijk ook niet echt warm of koud van de jongetjes van mijn leeftijd die gemiddeld genomen minder lichaamsbeharing hadden dan mijzelf om maar even kort door de bocht te vliegen :')

:') _/-\o_

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:20

Maar schaamhaar hebben of veel meegemaakt hebben maakt je nog niet emotioneel volwassen. Ik weet een docent ontwikkelingspsychologie waar veel bokkers een college van mee zouden mogen meepikken. Godsamme zeg :')